umbrellamobility
umbrellamobility
umbrellamobility
Infrastruktura Železnice

Příliš drahé. Správa železnic podruhé zrušila soutěž na úpravy kolínského nádraží

Příchod k nástupištím ve stanici Kolín. Foto: František Kolínský
Příchod k nástupištím ve stanici Kolín. Foto: František Kolínský
Nabídky přesáhly strop stanovený o čtvrtinu výše nad cenou podle projektantů. Správa železnic vypíše soutěž znovu.

Ministerstvo dopravy získalo další důkaz o tom, že lití desítek miliard korun do železniční infrastruktury pod záminkou oživení ekonomiky vede k výraznému navyšování cen staveb.

Správa železnic musela zrušit soutěž na modernizaci nástupišť ve stanici Kolín. Ani jedna firma se nevešla do limitu 363 milionů korun, který správce infrastruktury stanovil jako strop v zakázce. Akce má na důležitém koridorovém nádraží přinést i bezbariérový přístup na nástupišti. Soutěž proto SŽ opět zrušila. Už podruhé. Loni tendr skončil poté, co nikdo nepodal nabídku.

Strop 363 milionů korun je přitom už o 25 % vyšší než byla cena podle projektů. Situace na železnici je zcela odlišná od silničních staveb, kde je mezi firmami větší konkurence a ceny v soutěžích oproti odhadům klesají. Obří navyšování rozpočtu na stavby u Správy železnic tak vede reálně k tomu, že stát za stejný objem prací platí více.

Zrušení soutěže vyplývá z věstníku veřejných zakázek, písemná zpráva zadavatele není zatím k dispozici. „Obdrželi jsme tři nabídky a všechny tři překročily nejvýše přípustnou nabídkovou cenu. Správa železnic soutěž vyhlásí znovu,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Nejde přitom o první takový příklad: před několika dny Správa železnic zrušila soutěž na nový most přes Orlickou přehradu. Původní plány počítaly s náklady 216 milionů korun.

Zahájení nejdříve příští rok

Podle původních plánů při první soutěži se mělo začít stavět na počátku jara, tento termín ale už nebude dodržen. Začne nejdříve v příštím roce.

Kolínské nádraží prošlo předloni rekonstrukcí výpravní budovy i přednádražního prostoru. V soutěži teď Správa železnic hledala firmu na bezbariérové zpřístupnění jednotlivých nástupišť. Součástí úprav mělo být i prodloužení podchodu až do Starokolínské ulice.

Nový podchod má být vybudován v místě stávajícího technologického podchodu. Součástí stavby jsou nutné přeložky a ochrany stávajících vedení a úpravy nástupišť včetně jejich zastřešení, úprava administrativní budovy u přednádraží a vybudování nového orientačního a informačního systému v celé stanici.

Cestující s pohybovým omezením či s malými dětmi mají v Kolíně možnost dostat se na nástupiště jen s pomocí plošin, ke kterým si musí volat obsluhu a navíc jsou často poruchové. Při sanaci podchodu v roce 2010 na bezbariérový přístup nedošlo, poruchové plošiny nemají s uživatelskou přívětivostí mnoho společného. Výtahy na nástupiště už v Kolíně jsou, ale jen nákladní, do kterých cestující nesmějí. Prodloužením podchodu bude nádraží průchozí. Ve Starokolínské ulici radnice plánuje parkoviště.

 

Odebírat
Upozornit na
guest
16 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Ferda Vomáčka

Jo, jen tlačte na cenu, jako v Kolíně dříve.. Ted když prší, tak na nástupištích před pár lety rekonstruovaných teče voda relativně novou střechou, v zimě to mrzne a nikdo to neřeší. Odpady svody ani nejsou schopny pojmout… Šlendrián…

lokodepo

Pikantní je, že REALIZAČNÍ náklady ve výši 363 mil. Kč převyšují ty CELKOVÉ investiční náklady ve výši 359,162 mil. Kč, které byly schváleny Centrální komisí MD v květnu 2020. DSŽ si nejdříve nechá schválit vyšší náklady (původně 216,128 mil. Kč z 06/2018) a pak na základě speciální výjimky, kterou si doslova vybojovala u tehdejšího náměstka Čočka, navýší o dalších 10 %. Co na takové umělé navyšování ceny ještě před veřejnou soutěží na zhotovitele říct? Jinak speciálně u této aktualizace záměru projektu byla Centrální komise upozorněna na nepřehledné vykazování nákladů, zejména kolem inflačního koeficientu SFDI a výchozí cenové úrovně, načež inflace… Číst vice »

Jan

Chci pochválit SŽDC za ojedinělou odvahu udržet něčí architektonické ambice/vyhazování veřejných peněz na uzdě.

Dejv

Kdyby ty peníze raději nalili do stanic, které to opravdu potřebují.

PIDofil

Otázkou je, co všechno si tam investor (tehdy asi ještě formálně SŽDC) navymýšlel a jak se do té ceny třeba namontovalo i „město“ s nějakými svými rozšiřujícími požadavky, které investor chtěl umožnit pokrýt z financí přidělených železnici: naprosté většině cestujících by stačily eskalátory na nástupiště místo jednoho ramene schodišť ze stávajícího podchodu + vhodná výměna (asi úprava pohonů a ovládání) kabin výtahů v zavazadlovém tunelu a úprava přístupu do něj, jako je tomu třeba v Praze-Libni či v Praze-Holešovicích, to (nové) parkoviště „P+R“ za nádražím je asi především nějaký nátlak „města“ (podporovaný asi i Středočeským krajem), protože železnice sama je… Číst vice »

Douda

Ke komentům výše….tak bohudík zafungovala brzda, aby cena nestoupala nade všechny meze..
A parkoviště P+R?…. neuvádělo se v textu článku, že to bude investice Města Kolín?

Vlastimil Kocurek

Jde o státní peníze, a proto b mělo být automaticky zabezpečeno, aby posouzení jestli je něco drahé nebo ne, vyplývající už z projektů, která se dva roky válí v šuplíku, mohl rychle a namátkové „přeskenovat“ NKÚ. Např. jen porovnávací metodou, nebo tam, kde se jeví nějaká evidentní chyba – zcela nadbyteční práce oproti pravděpodobnému úplatku.
TU CENU TOTIŽ NEJVÍCE OVLIVŃUJE PROJEKT.

standa

za kolik si myslíte že budou lidi ve stavebnictví a navazujících oborech makat? si myslíte že covid způsobí že lidi s uměleckých oborů ,číšníky, hospodští, sportovci apod. vytvoří fronty před stavebními a průmyslovými firmami a způsobí tlaky na ceny ??? nebo že snad tyto firmy na tyhle lidi čekají? 😀 jestli jo tak jste naivní sž a řsd a vláda už tuplem..

standa

teda pardon.. možná že jsou naivní už samotní projektanti, a veřejní zadavatelé spoléhají na jejich čísla..

Vlastimil Kocurek

Ani tomu nerozumím.

ketchup1970

Měl jsem možnost pohybovat se chvilku kolem projektu FataMOrgana v BOtanické zahradě… a je to neskutečné co se naprojektovalo a postavilo a kolik to stálo..Takže si nedělám iluse. Kdepak jsou stavby švýcarských tunelů, bez předraení a včas…Ach jo

Dominik

A je to tady, zas se remcá, že na to nekývli. Být to naopak, tak zde zas čteme, jak to je předražené, že to je malá domů, atd…

Vlastimil Kocurek

Vždy jde o malou domů, na celém světě se to tak dělá, ale některé státy mají instituce, které zhodnotí projekty za státní peníze a když je něco evidentně mimo místu, např. se staví most přes řeku v místě kde má 500 m na šířku, když hned za meandrem má 200. A to jsou schopni zachytit tu malou domů. Bohužel u nás v ČR nic takového neexistuje a je to všechno úplně jedno. Máme vlastně prokorupční systém, a podle toho jsme v boji s korupcí někde na chvostu světa.

Dom

Možná taky záleží z jaké doby ten projekt je… To, že v železničním stavitelství je objektivné menší konkurence pravda je. Všichni vědí, že ti lidi nebudou makat za pár šupů, ještě aby jo. Ta práce musí být dobře oceněná. Tohle je chyba spíš SŽ, že nastavuje nereálné limity.

Martin

Ale aby taky byla kvalitně odvedena….ne jak blbý Eden

Vlastimil Kocurek

Jéjé, lidé z „uměleckých“ oborů typu pop skupiny /Chinaski, Lucie, ……/ mi vůbec chybět nebudou , naopak, alespoň od nich bude pokoj.
Stando vůbec mi není jasné, co jste nám chtěl sdělit. Snad je to moje naprosto jasné.
Někteří spáchají sebevraždu.

Partneři


Czechtoll

pst
podcast