Příliš drahé. Správa železnic podruhé zrušila soutěž na úpravy kolínského nádraží

Příchod k nástupištím ve stanici Kolín. Foto: František KolínskýPříchod k nástupištím ve stanici Kolín. Foto: František Kolínský

Nabídky přesáhly strop stanovený o čtvrtinu výše nad cenou podle projektantů. Správa železnic vypíše soutěž znovu.

Ministerstvo dopravy získalo další důkaz o tom, že lití desítek miliard korun do železniční infrastruktury pod záminkou oživení ekonomiky vede k výraznému navyšování cen staveb.

Správa železnic musela zrušit soutěž na modernizaci nástupišť ve stanici Kolín. Ani jedna firma se nevešla do limitu 363 milionů korun, který správce infrastruktury stanovil jako strop v zakázce. Akce má na důležitém koridorovém nádraží přinést i bezbariérový přístup na nástupišti. Soutěž proto SŽ opět zrušila. Už podruhé. Loni tendr skončil poté, co nikdo nepodal nabídku.

Strop 363 milionů korun je přitom už o 25 % vyšší než byla cena podle projektů. Situace na železnici je zcela odlišná od silničních staveb, kde je mezi firmami větší konkurence a ceny v soutěžích oproti odhadům klesají. Obří navyšování rozpočtu na stavby u Správy železnic tak vede reálně k tomu, že stát za stejný objem prací platí více.

Zrušení soutěže vyplývá z věstníku veřejných zakázek, písemná zpráva zadavatele není zatím k dispozici. „Obdrželi jsme tři nabídky a všechny tři překročily nejvýše přípustnou nabídkovou cenu. Správa železnic soutěž vyhlásí znovu,“ řekla mluvčí Správy železnic Radka Pistoriusová. Nejde přitom o první takový příklad: před několika dny Správa železnic zrušila soutěž na nový most přes Orlickou přehradu. Původní plány počítaly s náklady 216 milionů korun.

Zahájení nejdříve příští rok

Podle původních plánů při první soutěži se mělo začít stavět na počátku jara, tento termín ale už nebude dodržen. Začne nejdříve v příštím roce.

Kolínské nádraží prošlo předloni rekonstrukcí výpravní budovy i přednádražního prostoru. V soutěži teď Správa železnic hledala firmu na bezbariérové zpřístupnění jednotlivých nástupišť. Součástí úprav mělo být i prodloužení podchodu až do Starokolínské ulice.

Nový podchod má být vybudován v místě stávajícího technologického podchodu. Součástí stavby jsou nutné přeložky a ochrany stávajících vedení a úpravy nástupišť včetně jejich zastřešení, úprava administrativní budovy u přednádraží a vybudování nového orientačního a informačního systému v celé stanici.

Cestující s pohybovým omezením či s malými dětmi mají v Kolíně možnost dostat se na nástupiště jen s pomocí plošin, ke kterým si musí volat obsluhu a navíc jsou často poruchové. Při sanaci podchodu v roce 2010 na bezbariérový přístup nedošlo, poruchové plošiny nemají s uživatelskou přívětivostí mnoho společného. Výtahy na nástupiště už v Kolíně jsou, ale jen nákladní, do kterých cestující nesmějí. Prodloužením podchodu bude nádraží průchozí. Ve Starokolínské ulici radnice plánuje parkoviště.

 

Tagy Kolín nádraží Kolín Správa železnic
18 komentářů