Modernizace I. koridoru v údolí Orlice vyjde na 3,4 miliardy, práce začnou v dubnu
Jde o jeden z posledních úseků na I. koridoru, který dosud neprošel modernizací
Správě železnic se podařilo dovést k podpisu smlouvy důležitý tendr na další modernizaci I. koridoru. Desetikilometrový úsek koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí zmodernizuje sdružení firem Eurovia, Chládek a Tintěra Pardubice, Elektrizace železnic Praha a GJW Praha.
Smluvní cena činí 3,396 miliardy korun, což je výrazně nad očekáváním. Předpokládaná cena zakázky vypsané loni v červenci byla 2,721 miliardy korun. Jde tak o další ze série zakázek Správy železnic, kde cena v tendru výrazně překročila odhady.
Jde o jeden z posledních úseků na I. koridoru, který dosud neprošel modernizací. Předmětem zakázky je rekonstrukce železničního svršku a spodku, a to včetně hloubkové sanace náspu. Modernizací projde i zabezpečovací a sdělovací zařízení, trakční vedení, silnoproudé technologie a mostní konstrukce. Celkem jde o 14 mostů a čtyři propustky.
Kompletní přestavbou projde stanice Brandýs nad Orlicí. Nová nástupiště se přesunou blíže k ústeckému zhlaví, jejich délka bude 220 metrů a výška nad temenem kolejnice 550 mm. Přístup na obě nástupiště bude bezbariérový, pod kolejištěm se zřídí nový podchod.
Zastávka Bezpráví bude zrušena. V její blízkosti vznikne nová odbočka, která má zvýšit propustnost trati zejména v případě výluk či mimořádných událostí. Rychlost na úseku se má zvýšit ze současného maxima 80 km/h na 110 km/h. Se zahájením prací se počítá letos v dubnu, s dokončením pak v polovině roku 2023.
Pokud jde o provoz, patří úsek k nekritičtějším místům české železniční sítě. Kvůli stavbě bude nutné vést provoz velmi často po jedné koleji. Musí se tak výrazně omezit počet vlaků, který místem projede. K tomu je potřeba ještě počítat s omezením souvisejícím s modernizací pardubického uzlu. I proto mají všechny vlaky mezi Prahou a Brnem jezdit alternativní trasou přes Vysočinu.
Podle mluvčí Správy železnic Radky Pistoriusové začnou výluky 4. května.
Podepsáno! V dubnu začne rekonstrukce prvního koridoru v úseku Ústí nad Orlicí – Brandýs nad Orlicí. @Spravazeleznic uzavřela smlouvu se sdružením firem v čele s EUROVIA CS. Vybuduje se nová odbočka Bezpráví, která podstatně zvýší propustnost trati. Stavbu spolufinancuje EU. 🇪🇺 pic.twitter.com/x8SyoaEiCI
— Jiří Svoboda (@jirisvoboda_cz) January 25, 2021