Modernizace I. koridoru v údolí Orlice vyjde na 3,4 miliardy, práce začnou v dubnu

Řídicí vůz Bfhpvee295 v čele osobního vlaku z Pardubic do České Třebové u Bezpráví. Foto: České dráhyŘídicí vůz Bfhpvee295 v čele osobního vlaku z Pardubic do České Třebové u Bezpráví. Foto: České dráhy

Jde o jeden z posledních úseků na I. koridoru, který dosud neprošel modernizací

237 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
PedrosVozomixos

Je někde vizualizace té odbočky?

Jézeďák

Hlavně že se zruší Bezpráví, což měl být, nemýlím-li se, jeden z důsledků narovnání trati a jejího zatunelování. To co se uvádí ve článku je jako-by retrozpráva z před asi 2o lety, kdy se opravoval ůsek Choceň – Brandýs.

JiP

Jeste ze se otevre ten nejkritictejsi usek D35 pres Labe a na vlak se bude moci clovek vyklaslat, protoze to co se deje s ceskou zeleznici proste nedavam. Takze vysledkem 30leteho usili vystavby koridoru bude navrat expresu na Havlickuv Brod a jizdni doba 3 hod mezi Prahou a Brnem a zpozdeni opet v desitkach minut az hodinach.

Lech Malý

Tak přínos je, že se dopravci naučili trochu lépe zvládat výluky. Nevím, jestli to pamatujete před 20 a více lety: výlukový jízdní řád byl sprosté slovo, nahrazování Os NAD sci-fi, prostě to nějak vyjezdíme. Poblitá image české železnice v očích veřejnosti má podle mě původ právě v této době.

JiP

jestli si nekdo mysli, ze se vyluka tohoto rozsahu v tomto useku, kde i normalne se vlaky tahnou jako smrad, da vyjezdit se zpozdenim vlaku do 10 minut tak je pekny naiva. Myslim, ze pulhodinka bude standard a az tam ob tyden nejaky bagrista blbe do neceho hrabne, tak co 14 dni se v podstate zastavi zeleznice v cele CR.

Vlastimil Kocurek

Jak je to možné, že SŽ tendr co tendr vysoutěží cenu vyšší., než je vypsaná ? V čem to je??
Špatné zadání, korupce, převis poptávky nad nabídkou ?? Byl bych rád, kdyby se mohla prověřit a vyloučit korupce. Samozřejmě pokud to jsou tržní vlivy, s tím se asi moc dělat nedá (?). Proč se takový tendr následně neopakuje ???

Eda

Buď by to asi moc trvalo (s výsledkem ještě dalšího zvýšení ceny?), anebo v tom nějaká korupce bude ale nekomu vyhovuje. Nevím, říkám jen myšlenky..

Jedine vlaky

Takže od 4.5.2021 na 2 roky budou všechny vlaky z Prahy do Brna, včetně RJ, rj i EC jezdit přes Vysočinu? Paráda. Takže se velká část lidí opět vrátí na D1..

Petr Šimral

Nesmíto to tak dramatizovat. Kdyby to měla být pravda, tak již dnes by podle vás seděla vlaková klientela v autobusech, protože jsou rychlejší.
Prostě vlak má svou klientelu a těch 20 minut navíc není nic ohromujícího úplně stejně, jako kdyby Pendolíno do Ostravy jezdilo přes tři hodiny a nikoliv pod tři hodiny…

Tomáš Gottschalk

20 min. není nic ohromujícího? Jak pro koho teda. V reálu to bude i víc než půl hodina, bo pod 3 hoďky to přes Deutsch Brod udělá maximálně pendolino a to tam černá díra nenasadí. V pá jsem jel flixbusem a byli jsme u grandu za 2:20. Takže si tipuju, že to pravda bude.

Ondřej

Právě mi došlo, že jsem ztratil 20 minut času v diskuzích na tomto webu.

Vlastimil Kocurek

Tři hoďky pokud nespadně trakční vedení.

A. Mikulka

Autobus s Vmax 100 nemůže z DeFlorence ke Grandu při dodržení předpisů za 2:20 dojet. Je to totiž 208 km, z toho část asi 12 km s omezením na 80 a 50.

svojsin

Mikulka: Třeba tam mají 105 omezovač, to nikdo řešit nemusí a nebude.
110 by klidně mohlo být. Dřív mohly starý karosy 120…..
Já už zažil Florenc – Zvonařka Za 2:15, asi cca 4 roky …

JiP

To take dodnes nechapu, ty Karosy se 120 si take pamatuji, jednou jsem jel takovou po dalnici a vetsine embecek a 105 davala Karosa pekne na pr…..l Proc je vubec dnes omezeni pro autobusy na dalnicich 100? Protoze to tak vzdycky bylo? Myslim, ze vetsina dnesnich autobusu by zvladala v pohode 130 a myslim, se ze by to samotnemu provozu na dalnicich prospelo a bezpecnosti nemluve. Ta 100 je hrozne pitoma rychlost, jste o 10 vic nez kamiony, takze je neustale dojizdite ale stale o 30 mene nez auta, takze do rychleho pruhu se tezko najizdi, predjizdeni je pomale a… Číst vice »

svojsin

Jip: 130 je možná už moc velký požadavek, ale těch 110 – 115 i kvůli rychlejšímu předjíždění, by neměl být problém…

Lukáš

Mě se už párkrát stalo, že mě autobus předjížděl dost rychle, i když jsem sám jel 130 (dle GPS)… a ten autobus byl žlutý…

Dušan

2:56 min. je jízda odklonu klasiky, ale je tam dost vaty, reálně by mělo být cca. 2:51.

svojsin

Dušan . Reálně to bude 3:05 a víc, však to uvidíme….

jan

Ale je, jak mile dojde zákazníkům, že se táhnou jak smrad hodinu rychlostí 70 km/h mezi Křižanovem a Havličkovým brodem, naprosto nekonkurenceschopným úsekem, psychicky to většina nevydrží.

Vlastimil Kocurek

Přesně tak, ve vlaku, který jede 70, mi prostě jedou i nervy, prostě mám po pohodě z cestování.

Tomáš Záruba

Zatímco přes Adamov jim to nevadilo. 🙂 Navíc vyloženě sedmdesátkou se to tam už táhne jen ze Světlé do Vlkanče, jinak jen lokálně 55-60 km/h skrz HB a bohužel dosud esíčko u Třebechovic. Jinde je aspoň těch 80, konkrétně z Křižanova do HB většinou 100 nebo i něco přes.

Ne že bych byl z té situace nadšen, ale zase pro objektivitu…
Dost by mimochodem mohlo pomoci dočasně stavět v KrPoli.

Tomáš

Souhlas, ale těmto lidem to nevysvětlíte.
Ani neví že na 250 něco proběhlo ke zvýšení rychlosti a propustnosti.
Škoda času.

Gwann

jako já jezdit vlakem dál budu, ale tři hodiny a vic je fakt už moc…

dopady na obehy souprav posoudit neumím.

Pokud to bude stavět i v Kartouzich, tak to části cestujících cestu zkrátí oproti jízdě až na hlavní, ale i tak…

Tomáš Gottschalk

Su zvědavé, jak to bude řešit žluťák, jestli nasadí víc busů, nebo po dobu výluky bude zastavovat v Kéniku místo v Šimicích, nebo uprostřed na Lesné 🙂

Gwann

tak zastávka vlaku Budapest-Viden-Brno-Praha na Lesne nebo v Reckovicich by mohla být zajímavá 🙂

Martin V.

V Židenicích žádný velký přínos oproti hlavnímu nevidím, naopak KrPole znamená pro značnou část Brna podstatnou úsporu času.

Leinad

Těch 20 minut se za určitých okolností rozpustí, když mám adresa v Praze-adresa v Brně, tak nějaký čas trvá cesta MHD (ať už na Florenc/Roztyly nebo Hlavák/Libeň).
Ale někdy může být rozhodující stihnout přestup, trefit se do systémové jízdní doby (těsně pod hodinu přijet před rozjezdem, ne těsně nad hodinu přijet a koukat na zadek druhého vlaku)

Pavol

Mne by sa pacilo postavit novu trat priblizne od Svitav cez Vysoke myto paralelne s novou dialnicou D35. Pre koridor Praha – Brno by sa dost usetrilo casu. Idealne ak by sa stavba rovno spojila so stavbou dialnice D35. Ale pravdepoodbne je to len z rise snov.

Jakub P

Rychlý železniční spojení Praha-Brno je naštěstí plánovaný spíš podél D1 než touto dost nesmyslnou trasou, která by neřešila ten další problematickej úsek Svitavy-Brno. Jestli se ho vůbec někdy dočkáme je samozřejmě otázka, ale tohle by pravděpodobnost realizace nijak nezvýšilo, spíš naopak, a výsledek by byl o dost horší.

Lech Malý

Ale řeší to přidání dvou kolejí v úseku Ú/O – ČT, navíc se to jako bonus ČT vyhne, skoro bych řekl, že to v určitém ohledu řeší víc než VRT přes Vysočinu, která dřív než za 30 let stejně nebude.

Jakub P

A myslíte, že tohle, kdyby se to začlo chystat teď, by dřív, než za těch 30 let bylo?

Lech Malý

No upřímně: jak moc je nachystaná VRT od Kolína dál? Tohle je o sto kilometrů kratší, než VRT přes Vysočinu. Znáte to o tom vrabci v hrsti a holubovi na střeše?

Jaaa

VRT přes Vysočinu je vesměs v územních plánech. Lidi tam s tím počítají. Tady by to byl problém…

Martin V.

Ale tady srovnáváte vrabce na střeše s holubem na střeše. 🙂

Ludva

Tuto trasu původně plánoval již pan Perner 🙂 . Škoda že se to tenkrát nepovedlo prosadit. Mohlo být dnes možná o dost problémů méně.

Gwann

jo, jenže měšťané v Myte. obdobni myslitele jako ti v Chrudimi. a tak jsou krajským městem Konepulky.

NightmareFreddy

Proč? Kdyby nebylo v plánu vybudování VRT, tak by to smysl mělo, ale v současné situaci? Vyhazování peněz…

Jan Hojsák

I když je nad stavbou jistě řada pochybností, především s načasováním stavby, kdy je člověku jasné, aby AB měl o čem před volbách mluvit (tato stavba a v Pardubicích hned dvě) a škemrat o voliče, já jsem za realizaci rád. Sice se obávám, aby se plánované tunely vůbec postavili, neboť změna politického vedení může nastat a tím jiný pohled na utrácení (v tomto případě) cizích peněz, ale co na tom. Já jsem tady u nás rád za cokoliv, neboť přípravy tu trvají velice dlouho a často se jejich soukolí někde šprajcne a není z toho nic, jen samé odklady. Jako… Číst vice »

Milda

Ne dvě ještě na podzim to rozkopou u Brna.

Kkarel

Tento úsek asi patří k nekritičtějším místům české železniční sítě, ale je taky jeden z velmi krásných.

Ragůl

Poslední krásný úsek.

Ondřej

A do vlaku s Vámi, evidentně znáte jen jednu trať.

Tomáš Záruba

Hoštejn nelíbí?

Gwann

ano, ještě se tam budu muset podívat a zdokumentovat, než to rozdrbou. jakkoliv to je asi nezbytné…

Lech Malý

Terminologická otázka: je to všechno ve stávají stopě, nebylo by přesnější to nazývat optimalizace namísto modernizace? Přecejen výstup toho snažení mi ve dvacátých letech 21. století moc moderní nepřijde.

Jakub P

Nejvíc odpovídající termín by byl velmi drahé flikování, ale prý nemá dostatečnej marketingovej potenciál.

Alibaba

Spíš to vypadá na generální opravu s vložením výhybny pro zvětšení kapacity při výlukách.

libcha

Mohl by prosím někdo článek uvést do větších souvislostí? Myslel jsem, že koridorizace tohoto úseku není hotová zejména proto, že se náročně připravuje tunelová varianta, a hle, najednou se řeší jen obnova ve stávající stopě. Je to:
1) kompletní rezignace na tunely
2) dočasné řešení, než se za 10+ let ty tunely budou konečně stavět
3) až budou tunely, zůstane zároveň s nimi i tato klikatá trať
4) něco jiného
….?
Díky!

Leon

Vše již bylo popsáno níže.

Jirka

2) a 3) je správně. Za fakt, že se nejdříve nepostaví tunely a pak se teprve opravuje může špatná příprava.

MildaIV

Docela by mě zajímalo, o kolik dražší, by byla tahle varianta: https://mapy.cz/s/pozupumado

Jirka

O moc ne. Možná by bylo i jednodušší poladit výluky. Problém je ale stejný jako v případě ještě delšího tunelu a to nepřipravenost staveb.

Petr Šimral

Asi tak o deset let projednávání s mizivou časovou úsporou…

Alibaba

Tahle varianta neprošla na EIA.

Jan Hojsák

Přesně tak, podobná varianta už byla na stole, Správa železnic dokonce vytvořila promo video. Avšak, projekt neprošel. Tak snad se díky tomu dočkáme plnohodnotné tunelové varianty.

Viz zde: https://youtu.be/KPNEwBFkHTc

Milda

To těžko strach o spodní vodu kousek o Brandýsa je velké podzemní ložisko vody, taky tam chtějí táhnou ten Zemanův vodní kanál. Cca 14 km od Brandýsa.

X 1

Zemanův kanál je jen blbým výplodem chorého mozku.
Jak se staví tunely v bažinách nebo vodou prosycenou zemí se můžeš zeptat v Holandsku, Švýcarsku, Rakousku, Španělsku nebo i v Rusku.

a8n

Ani nemohla, do EIA ji nikdo nikdy neposlal. Báchorky o neprůchodnosti jsem taky slyšel, ale za bližší reálu považuji, že na MD/SŽDC narazila na nějakého vlivného odpůrce.

Alibaba

Tak já bych se ani nedivil, že když se ví, že neprojde (jsou nějaké velmi zásadní neřešitelné připomínky), tak to do procesu vůbec nepošlu. Nemá to cenu.

Jimbo Jones

A za tři roky krutých výluk tam NEBUDOU čtyři koleje, ale zase jen klikatá dvoukolejka.
Vítejte v Absurdistánu.

Frantisek

Druhé dvě koleje mají totiž vést jinudy. Sem byste je místy cpal velmi těžko.

Panda

Ale logicky by se vzhledem k vytíženosti a dopadům výluk nabízelo postavit nejdříve tunelovou variantu a pak až opravovat stávající trať. Chápu, že na tunelovou variantu nešlo čekat do nekonečna, ale měla to být top priorita posledních 10 let, i kdyby EU třeba odmítla přispět.

Alibaba

A kteří politici tuhle variantu nastavili jako prioritní?

Jimbo Jones

Druhé dvě koleje jsou jen chiméra na zacpání úst kritiků.

Petr Šimral

Chiméra to není, ale prachy musíme ČERPAT nyní a tomu prostě nestíhá projednávání velkých projektů typu VOCHoc, UCHo a například u tratě Plzeň – Furth se taky napřed udělá oprava Vejprnice – Nýřany – Chotěšov a pak teprve se postaví přímá trať. Zde tedy ještě doufám v možnost změny etapizace.

Občas mám pocit, že si všichni okolo myslí, že dopravci velké a drahé výluky milují a bez nich by vůbec neuměli žít…

Jakub P

Dopravci ne, ale Spržel očividně ano. Zato stavby nových tratí v nich vyvolávají panickou hrůzu a stěží překonatelný odpor. Někdy mi přijde, že jejich personální všem uchazečům jako první ukážou obrázek rovné trati se čtyřma kolejema a kdo okamžitě nezbledne, nezačne se třást a neomluví se na toaletu, ten okamžitě vypadává.

X 1

🙂

JanS

Rekonstrukce koridorů začala v roce 1993 a nebude hotová ani na třicetileté výročí…!

To, co se v tom zdejším bolševistánu děje, je pro normálně uvažujícího člověka opravdu k nepochopení….

petr 5

To se ptejte těch „antibolševiků“, kteří v devadesátých letech řídili dopravu.

Vašek

U nás nebude hotovo nikdy. Už se rozpadá to, co bylo ,,Zrevitalizováno“ na začátku, takže začínáme od znova.

JanS

Ano, přesně o tom píšu. A k tomu nás krmí pohádkami o VRT. Nebo dnešní článek o trati Přerov-Brno na iDNES, kde se píše:
„Dvojice vzájemně se doplňujících rychlostních železnic není podle ministerstva dopravy takové sci- fi, jak by se mohlo na první pohled zdát.“

Prý není sci-fi, ale přitom ty neschopné nuly z MD nejsou v 21. století schopné opravit za třicet roků to, co bylo za Císaře pána postaveno za třetinu doby….

Tomáš Záruba

Většina toho času ale je pouhé přemítání, jestli se to vůbec postavit chce (různé studie a diskuse). Skutečná příprava teprve teď začíná (snaha o ÚR).

Gwann

a to není hrabnuto na stanice Brno a Česká Trebova, jen tak mimochodem

dejf

když tak koukám, jak se to musí aspoň zlehka za 3,5 giga naladit, aby se tam dalo jezdit, tak mě napadá otázka: jak je to vlastně s tim TBM razícim štítem, kterej razil ejpovice? předpokládám, že je někde ve skladu pod plachtou. a předpokládám, že ho metrostav nezaplatil z vlastní kapsy s tím, že pod tou plachtou obroste diamantama. takže sme ho předpokládám zatáhli z eráru. ježiši to by bylo tak pěkný, kdyby se na takový mašině udělala repase a během půl roku zase zmizel někde pod zemí v připravenym projektu tunelu. a neříkejte mi, že ani oucmanice, ani beroun… Číst vice »

Jaaa

To by musel někdo přemýšlet koncepčně. 🙂

Tom Matoo

V době ražení Ejpovických tunelů se psalo, že po ukončení stavby bude navrácen dodavateli.

Vašek

Části štítu už stojí jako pomník u vjezdu do tunelu – viz:

https://mapy.cz/s/bakekakofo

A další část má stát ještě někde jinde v Plzni…

Jan Tuhý

Nevím, jak ostatní, ale já když se podívám na nevkusný návrh zastávky v Brandýse, když si vzpomenu, že pár set kilometrů jižněji se staví několik nových tunelů ( např. na 230 pod Semmeringem – a to jsou jiné kopce..), tak je mi trochu studno.

Frantisek

Tady by ty tunely měly být vedle, stará trať poslouží zčásti obsluze (fakt nechtějte lidi z Brandýsa honit 2 km do polí nebo na bus a přestup) a zčásti nákladům, takže je stejně potřeba opravit. Zastávka v Brandýse není moc estetická, navíc ji posunou nepříliš vhodným směrem z hlediska umístění v zástavbě, ale to je asi tak jediná nyní platná výtka.

Vašek

Choceň- Ústí, krásný odpočinkový úsek. Vždycky jsem se na něj těšil a v nesnesitelném vedru na 150 a 350 šlo alespoň na chvíli nadevřít okno.

Lektor

Tak už jen Kralupy, Třebovou a Brno a máme 1.koridor hotový 🙂

Vašek

Tak tak. Ještě 10-20 let a máme to komplet. Vlastně né. Už se začalo nanovo.

A. Mikulka

Lovosice už jsou?

jan

To jako v Brandýsu nad Orlicí bude jen zastávka a 2 koleje? Na jejvytíženějším místě bez výjezdových kolejí, že os bude blokovat průjezd? Nákladní vlaky nebude kde odstavit?

Frantisek

Rozvětvení tu máte (a snad nadále zůstane) směrem k Chocni. Fakt je, že takhle se dal teoreticky předjet stojící osobák, ale tentýž zase blokoval koleje bližší k budově.

Alibaba

I v současnosti se moc stojící osobák (u nástupišť) předjet nedá, nejsou u nástupišť cestová návěstidla.
Tady pomůže propustnosti (a bezpečnosti) trochu podchod, kdy nebudou muset vlaky čekat na vjezdu od Ústí, když bude osobák stát na koleji do Ústí.

Dancák

A není to v této podobě, s prominutím, na hovno? Tohle spíš vypadá na takové provizorní řešení za pár miliard, prostě minimální varianta.

Kuba

Jak na hovno, má se ta trať do postavení tunelů nechat rozpadnout?

Jiří Kocurek

Ne, jen se zavede pomalá jízda. SprŽel s tím již má své zkušenosti. Trvalé omezení rychlosti na 10 km/h přece není červený terč.

Dancák

Když na hovno, tak na hovno. Očekával jsem, že když už se bude konečně stavět, tak to bude aspoň pořádná modernizace.

Frantisek

Pokud se návazně začne stavět vedlejší dvoukolejka pro tranzit, pak je naopak větší bastlení na staré trati zbytečné. Podobně jako žehlení Brno – Přerov s vymístěním zastávek s tím, že výhledově stejně povede VRT vedle – a pak bude teprve stará trať v té podobě k ničemu. Ona na kolejích neexistuje jen rychlá dálková osobní doprava, jak si mnozí mylně myslí.

Jakub P

Samozřejmě, ovšem logický pořadí je udělat tu rychlou dřív, než u starý bude akutně hrozit rozpad. Protože potom výluky na starý trati tolik nebolí. Kdežto u nás se s novou váhá, mezitím začne být rozpad starý akutní, což ovšem vyřeší pár procent jejích problémů, takže se promptně udělá studie, ve který ta nová ekonomicky nevyjde (protože stará je o pár % vylepšená), a než zas ta nová v další studii vyjde, stará se rozpadá, musí se zflikovat, díky tomu nová v další studii zas nevyjde a za chvíli je na studiích utraceno víc, než by na začátku stála ta nová… Číst vice »

kolemjdoucí

Souhlasím a to zásadně. Jinak se tomu říká politická odvaha….. rozhodnout o nové věci, než opravovat starou. A uznejte, kdo by se za těch pár korun stresoval a nabíjel opozici, že…..

Robert Šalda

Já to pochopil tak, že se v zásadě modernizuje ve stávající stopě (z mapky na twitteru GŘ Svobody).Kdyby se to podle jedné z navrhovaných variant zmodernizovalo s pár přeložkami a dvěma tunely, mohlo to pomalu být hotové s rychlostí 130, tedy zhruba v parametrech trati mezi Krasíkovem a Zábřehem. Takže se opět bude čekat na trať v nové stopě s tunelem jak na Godota. To jsem zvědav kdy se dočkáme. Ale myslím, že pokud v budoucnu bude pro dálkovku na Moravu stěžejní VRT Praha – Brno, tak potřeba nové tratě z Chocně do Ústí značně poklesne.

Frantisek

Právě. V kontextu VRT a ještě druhých dvou přímějších kolejí by pak tahle vyžehlená trať přišla vniveč. Ano, i pro nákladní tranzit je výhodnější přímější stopa (pokud nemá přílišné podélné sklony), ale je tu i krajská doprava.

MLB

Nechápu, proč se rovnou neudělá ten tunel. Když už se stejně bude rušit zastávka Bezpráví (která tedy rozhodne nebyla tak málo využívaná, aby musela zmizet), tak není jediný důvod proč ještě vést trasu oklikou podél Orlice. O moc víc už by to nestálo…

Jiří 3

I, kdyby tunely už stály, tak je v plánu starou trať nechat, tudíž nějakou modernizací projít musí.

Jiří Kocurek

Což je jenom dobře. Do Chocně povedou 2x 2 koleje, ze Třebové vedou 2x 2 koleje, ale mezítím ta dvoukolejka. Podobné úzké hrdlo bylo v Praze – jednokolejný tunel na Hlavní nádraží, jak někde v Železné Rudě.

Vít Jůza

V Praze z Hlavního nebyl zdaleka jen zdaleka jen žižkovský jednokolejný tunel … ten byl pro trať na Turnov, která beztak byla a je celá jednokolejná, od Čelákovic trať pokračovala na Těšnov, od Olomouca na Masarykovo nádraží s jednokolejnou odbočkou z Karlína na Hlavní a dvojkolejnou na Bubny. Z Kralup se samozřejmě jezdilo také na Masaryčku.
(Pokud se ovšem do toho tunelu toho začalo svádět několikrát více, než pro co byl určen, samozřejmě se úzkým hrdlem stal, to máte pravdu.)

MLB

To ano, ale mohla by tou modernizací projít absolutně v klidu a bez výluk, kdyby už se dala veškerá doprava převést do tunelu.

Jiří Kocurek

To by mě zajímalo, kolik lidí tam v průměru nastupuje. Má se totiž rušit i zastávka nejblíž lázním v Teplicích nad Bečvou, kde není výjimkou 50 nastupujících do jednoho vlaku.

ušatá

Jo, prostě rozhodování některých je velmi kvalitní. A nic se jim za to nedostane. Tedy ani řádné ocenění jejich kvalitních rozhodnutí.

Frantisek

No, to je taky pěkná hovadina. Jako by hlavním úkolem vlaků bylo jen projíždět, a vy se dopravte třeba po silnici. Neřeknu u zastávek v polích (třeba Nehvizdy ;-)), ale…

MLB

Zdroj? O tom jsem zatím nečetl/neslyšel, pokud vím v TnB je pouze jedna zastávka – to by tam už nestavěly žádné vlaky? V necelý rok starém článku se o tom nic nepíše: https://zdopravy.cz/sprava-zeleznic-prodava-funkcionalisticke-nadrazi-v-teplicich-nad-becvou-43530/

ušatá

Tu zastávku by nemělo být problém prosadit, aby zůstala. I když bude třeba na znamení. Ale asi máme peněz dost, když s e kvůli jejímu zrušení bude do toho místa zavádět nová autobusová linka.

Frantisek

A stavět novější silnice. Aneb „nic než tranzit!“ 🙂

Alibaba

Tak drobný problém je, že zastavování osobáků snižuje kapacitu trati (úseku) a zastávka je v převýšení.

U.B.

Ve stávající poloze zůstat nemůže. Jak chcete zastávku prosadit, a kam jí navrhujete umístit?

Tumor2017

Do Bezpráví autobusová zastávka??? Myslíte po té cyklostezce co tam vede??? Koukám tady to je samej znalec místních poměrů!!!

Frantisek

Tu zastávku můžete po výstavbě tunelů zase obnovit, třeba na znamení.

MLB

Tak to děkuji, že můžu, hlavně aby mohla i SŽ…

U.B.

Kraj jako objednatel dopravy do toho nemůže vstoupit?

Milda

Sucho! Strach o ložiska spodních vod.

Démon

SŽ mělo jedinečnou šanci s tímto úsekem něco udělat …
za 3,4 mld. to prostě opraví 🙁

Démon

… a v té Evropě už musí být úplně blbý, když tohle chtějí financovat. Tunel bych pochopil, ale tohle?
A jo vlastně, oni to v rámci Blending Call vlastně odmítli financovat a budeme to platit z úvěru EIB. Ono je to vlastě Svobodovo takové dítě, když ještě pracoval jako náměstek pro provozuschopnost.

Démon

Náklady stavby:
2 996 753 000 Kč bez DPH. Projekt bude financovaný
z úvěru EIB v rámci nástroje CEF Blending do výše 50 %
celkových investičních nákladů.
… to není dotace, to je půjčka !!!

Dušan

Stavba je navržena i na spolufinancování z RRF ( = Recovery and Resilience Facility).

Jirka

Podle rozpočtu SDFI je akce částečně úvěr EIB v rámci nástroje CEF Blending do výše 50 % a částečně RRF, což je z půjčky, kterou si vezme EU a budou jí splácet ještě naše děti.

Dušan

Jenže to RRF má být 672,5 bil. EUR, ale POZOR…312,5 bil. EUR v grantech a zbylých 360 bil. EUR v půjčkách a to, že je někde v rozpočtu SFDI napsáno „RRF“ ještě neznamená automaticky, že to bude grant – taky to může být druhá půjčka:-))
A asi bude, protože těžko si některé státy z RRF rozdělí ten grant a na ty, co si vytáhnou Černého Petra by zbyla ta půjčka ? neee, bude tam pevně stanovený nějaký poměr, což asi SFDI dost „překvapí“:-)))

Démon

ANO, to jsou 2 půjčky 🙁 jednu platí česká stát a jednu EU, ale není to nevratná dotace.

Alibaba

Domnívám se, že půjčka je z hlediska hospodaření lepší než dotace. Dotace prostě mrší tržní ekonomiku víc!

Dušan

Viz odpověď Jirkovi – i to RRF asi bude částečně dotace (grant), alespoň nějakým poměrem z částky, kterou bude příjemce čerpat…..

Démon

A hlavně RRF nemá s efektivitou nic společného jako i tento projekt. Bude se pumpovat hlava nehlava a bohatý budou ještě bohatší, protože Ti dělníci budou mít pořád stejný plat.
A místo restrukturalizace ekonomiky kvůli covidu stále stát rozdává to co nemá místo toho aby to uvolnil a prh práce se přeskupil :-(((((

A. Mikulka

Když tomu nerozumíš, tak nekecej.

Jiří Kocurek

Zkuste popřemýšlet, co by se stalo, kdyby to prostě a jednoduše vůbec neopravili.

Démon

v rámci provozuschopnosti by vyměnili trakci a RPM 2002 by opravil spodek a jiná mašina zbytek a stálo by to 500 mil.Kč

U.B.

Bohužel to v reálném světě tak jednoduché není.

Tom

To určitě…

Jakub P

Pár (desítek) let po jejím definitivním rozpadu by si někdo uvědomil, že by se mělo začít konečně pracovat i na tratích neklikatících se údolím řeky a odpovídajících možnostem a potřebám 21. století, protože by přestal spoléhat na to, že ta stará trať tu je a nějak se to tam vmáčkne?

Gwann

červený terč v UnO a v Chocni?

to by byla krása, všichni tihle mamlasove pěšky z Chocne do Ousti po telese dráhy…

Alibaba

A dostala k tomu s tím něco udělat SŽ mandát od politiků, nebo ti jim hází jen klacky pod nohy?

Michal82

Tak tohle bylo hodně smutné čtení. Rychlost 110km/hod – tohle bych čekal jako zprávu někdy z meziválečného období.

Zdeněk

Chápete, že jde o opravu před rozpadnutím a že do budoucna povede většina v tunelu?

medical_examiner

Jakože pro nákladní vlaky to bude OK?

Frantisek

Pro (těžší, ne poštovní) nákladní vlaky je 100 až 120 zcela OK.

Vojta

A za jak dlouho to budoucno bude? Já jen jestli se toho dožiju.

Démon

1 km tunelu stojí 1 mld. Kč
… a jo, tady vlastně tunel nevede. Oprava by stala 0,5 mld, ne 3,4 mld ???

Vladimír Bílý

Jen klid. Těch 110 tam bude jen na rychlostnících pro NS. Ale nebude to mít smysl ani pro to Pendolino, které pojede v taktu, jako vše ostatní. Čili rychlost se tou rekonstrukcí zvýší jako kdekoliv jinde o +5 až 10 kmh na výsledných 90.

Dušan

Nebude, na rychlostnících NS bude 90 – už jsem to psal níže – je to kvůli viditelnosti návěstidel, 110-ka bude pouze při jízdě pod ETCS:-)).

vemm

„Zastávka Bezpráví bude zrušena. V její blízkosti vznikne nová odbočka, která má zvýšit propustnost trati zejména v případě výluk či mimořádných událostí.“

…a odbočovat se bude kde – kudy – kam to povede??? A co tam kdy bude jezdit???
Jedná se snad o jednu odbočku, připravenou pro plánované tunely, která tam bude několik příštích roků čekat na trať tunelem skrz kopec???

Jakub P

Na železnici afaik říkaj odbočka i možnosti přejet mezi různýma kolejema stejný trati…

Jirka

Co se týče železnice, tak tam je celkem tragická příprava nějakých větších staveb. Řeší se malé nesmysly. Modernizuje se při minimálním zvýšení rychlosti za vysoké sumy. Přitom třeba tady už mohl být dávno připravený tunel Oucmanice a oprava trati mohla probíhat až po jeho výstavbě.

Grossák

Na IV. koridoru se velkým stavbám celkem daří.

Jirka

To je ale málo. Další příklad Poříčany – Pečky. Do budoucna se tam plánuje další kolej. Nyní se bude opravovat pouze 2, přitom šlo udělat přípravu, vykoupit pozemky a udělat rovnou tři a to i při rozumnějších výlukách než nyní.

Frantisek

A VRT do Brna mohla vést z Prahy přes Benešov, kde by odklonila dálkovku z klikaté příměstské tratě. Zde bych souhlasil.

Frantisek

Ale i malé „nesmysly“ je třeba řešit, pokud nejde o nefunkční záplaty (žehlení starých tratí s přeložkami mimo obce namísto jejich pouhé opravy a výstavby přímějších dálkových).

Alibaba

Tunel Oucmanice se v minulosti řešil jako plná náhrada za trať v údolí (ta by se zrušila). Po ekonomickém nevyhovění se řešila modernizace trati v údolí, ta zase neprošla na EIA. A po naplánování zdvojkolejnění VOsek – Hradec – Choceň se přišlo na to, že je třeba trať v údolí z kapacitních důvodů ponechat. Takže doufejme, že tunel Oucmanice už projde a bude se někdy stavět (po Pardubicích? a po MuNu?).

Tomáš Gottschalk

Úsek od Chocně po Třebovou je ostudou tuzemské železnice a ukázkou neschopnosti státu, podobně jako D52. Skandální je nejen úsek, o kterém pojednává článek, ale i cílový stav průjezdu MuN. Naštěstí se blíží konec rekonstrukce D1. V pá jsem jel flixbusem a byli jsme z cajzlova za 2:20 v šalingradu u Grandu. O takové jízdní době si azjnbóni můžou nechat zdát.

medical_examiner

Ajznbóni sní o tom, jak bude jízdenka z Prahy do Brna stát 1200-1300,-Kč.

A jak ortodoxní automobilisti jezdí ve čtveřicích, protože by se jinak nedoplatili.
Náklady na cestu Praha-Krnov 3578,-Kč při jízdě Octavií 1.generace nejsou cajk…

petr 5

Proč jezdíte tak drahým autem?

Pája

😀

Ondřej

Možná má děravou nádrž a neví o tom.

Pája

Tak já ty 2:35 ve vlaku klidně vydržím. Ke Grandu je to pár kroků, zato ty 2 hoďky v autobusu poslední dobou považuju za kombinaci týrání a masochismu. Plus nějaká ta kolona, kdy se člověk nedostane ani na wc, ani protáhnout… Fakt pěkně děkuju

Frantisek

Nic víc, než důsledek tuzemské „dopravní politiky“ – nezlepšovat železnici a nabídnout lidem raději silnice, ať už se proboha na ten 99% podíl aut dostaneme. 🙂 Vydělají betonáři, automobilky, zpracovatelé ropy, válečníci i zdravotníci.

vemm

Naprostý souhlas!!!
Bijí se v prsa, že je hotový koridor Praha – Brno (Dresden – Wien), a „hvězné“ vozidlo jménem PENDOLINO v tomto úseku již 15 roků drncá po dřevěných pražcích…

Petr Šimral

No, ono 2:35 není zas tak veliký rozdíl.
Troufnu si ale tvrdit, že naše děti nikdy nepojedou autobusem po D1 pravidelně pod dvě hodiny, ale mají šanci to jet vlakem za hodinu 🙂

A. Mikulka

Tak Gottschalk je známý hater. Na nějakém autobusáckém fóru určitě opěvuje vlaky.

Vrtak

To je hezķé, ale jestli by nebylo lépe postavit nejprve tu novou trať a pak opravit starou a tim nezašpuntovat cely koritor?

Tomáš

Ta stará by dříve rozpadla.

MLB

To ale pouze z důvodu neschopnosti SŽ, ten projekt už mohl být dávno připravený a před realizací.

Frantisek

Mohl, ale není. Je potřeba nejdříve osekat železnici a postavit dálnice. Tuzemská „dopravní“ politika.

U.B.

SŽ staví co jí MD, SFDI, politici schválí. Variant a vizualizací bylo v minulosti vyplozeno víc než moc a nic neprošlo.

Nic naplat. Bez Vás to nikdy nepostaví. Když jsou tam tak neschopní, je na čase, aby jste jim všem ukázal, jak na to.

medical_examiner

I s tím je nutné počítat…
Teoreticky se tunelem Praha – Beroun už 2 roky jezdí, ale v praxi se ještě vůbec nezačalo.
Což je k pláči, když si vezmu, že celá trať Praha-Drážďany byla postavena za 6 let, stejně jako Č.Třebová – Brno, přičemž 250 km z Olomouce do Prahy za necelé 3 roky…

Standa

To jako vážně nedají průjezdny Koleje v Brandýse?

Démon

ne, ale bude Bezpráví.
k normální kapacitě trati k ničemu, ale plánují tam další a další výluky za 20 let 🙂

standa

bože.. představoval jsem si to tak . že tam bude jedno vnější a jedno ostrovní nástupiště a min. 4 koleje… tohle je low cost řešení a za 3,4 mld?

standa

dobrá beru to jestli budou nový mosty typu obloukový celosvařený přes orlici apod. ale stejně… v tom brandýse bych se nedivil kdyby po pár letech budovaly odbočky jako v rajhradu. za těžší prachy než teď

Frantisek

Čtyři koleje jsou před stanicí od západu. Mohly být ve stanici, ale musela by být shoda buď na prostorově skromnějším řešení (možná se nevešlo do velikášských norem) nebo posunu hřiště kopané.

Alibaba

Na vaše řešení není dost prostoru. Takhle budou dvě vnější nástupiště (+ podchod) ve zhlaví a spojky mezi 1. a 2. kolejí budou vytaženy až za oblouk směrem na Ústí. Koukněte se na ty obrázky na twitru SŽ.

Kuba

Ne, že bych zcela rozuměl řeči vašeho kmene, ale v letáku stavby na stránkách SprŽele se píše: „Železniční stanice Brandýs nad Orlicí projde kompletní přestavbou, současné čtyři koleje zůstanou zachovány. „

Frantisek

U samotné budovy jsou tři, na čtyři se trať rozšiřuje u přejezdu směrem k Chocni.

Lukáš

Také nevím, jak moc tomu letáku věřit. Píše se tam také třeba „Zastávka Bezpráví se přesune do nové polohy a dostane nová nástupiště“…

ušatá

A to tam byly kdysi i vlečky a nákladní doprava. Ale proč to dělat, když se to dá vozit po silnicích a požadovat na to a na dopady do zdraví a životního prostředí další miliardy.

U.B.

Teď tam nákladní doprava není?

Jiří Koníř

Takto začínají 20. léta 21. století na české železnici. Modernizace páteřní trasy na rychlost 110km/h pouze pro vozidla s NS. Jako vážně nebo je to vtip?

Kuba

To je realita údolí Orlice. Kolik byste si na té klikatině představoval vy?
Tunelová varianta se připravuje, ale rozhodně to nebude hop na krávu, už je tele. Názorná ukázka, jak může vypadat čekání na tunel, je trať Praha – Beroun.

BND 30

Tam je všechno v nejlepším pořádku. Měnírna v Chuchli drží, tak co…

Jiří Kocurek

Ano, tam se peníze za nějakou zbytečnou opravu nevyhazovaly. Vždyť když tam zůstane max 120, tak báboblok stačí. A mosty. Proč měnit most, aby se na něm jezdilo stejně rychle jako když byl nový? Že je tam pomalá 30?? A co jako… Kdyby ty peníze radši dali na zadrátování Hrbaté.
Tak nějak je to správně, tak nějak se to už od Války dělalo.

Gwann

menirna v chuchli to už má za sebou, ne?

medical_examiner

Zatím to vypadá vážně, do 1.dubna je ještě času…

A.M.

Rozumný a řádný hospodář (stát) a jeho správce infrastruktury by po řádné přípravě jednoduše a bez provozních omezení postavil novou, moderně vybavenou trať – přeložku v nové stopě a po kolaudaci by na ni s novým GVD převedl provoz…… Ne tak v nekompetentním a připitomělém Česku. Nejdříve se stará trať nechá desetiletí chátrat aby „než se postaví přeložka, nebude po čem jezdit“. Pak za obrovských finančních nákladů ale zejména za nevyčíslitelných provozních ztrát, mimořádností, zpoždění atd během několikaletých výluk se realizuje v „rámci možností“ modernizace se zvýšením z 80 na 110 km/h. No a pak se bude další desetiletí blábolit… Číst vice »

GreenBitch

To je naprosto přesný a trefný komentář. Vzpomínám na rok 2004, kdy se otevíral tunel Krasíkov. Panečku, to je let. Už tehdy se řešilo, co s tímto zbývajícím úsekem… O skoro 17 let později jsme se posunuli k rekonstrukci. Nedělám si iluze, že si na původní plány s tím úsekem bude muset počkat ob jedna generace.

Kuba

Kdyby prošla varianta s krátkými tunely, tak budete pro změnu nadávat, že se rychlost zvyšuje málo a kapacita vůbec. Vždycky je to volba, jestli blbě a rychle, nebo pořádně, ale za dlouho. Tou první cestou se šlo v případě 3. koridoru a nemyslím si, že by to byla zas taková výhra.

sterndestodes

U 3. koridoru se zkombinovalo to špatné z obojího, část se udělala blbě a „rychle“ a zbytek to zazdil tím, že se to nechalo být na za dlouho a zchátrat na neurčito. Takže vznikl docela solidní systém regionálních tratí, kdyby si někdo z Plzně chtěl vyrazit na výlet do okolí. K ničemu jinému se ovšem infrastruktura nehodí.

Jarda Š.

Jenomže nakonec to bude sice blbě, ale za to za dlouho..

Frantisek

No, a Tatenice od té doby jen aut(obus)em. Odbočka pro osobáky nic, jen mega zastávka s bezbariérovým přístupem z pěšiny v lese, kde je úspěch, když ji náhodou někdy někdo použije. I tak se dá „optimálně“ řešit. Ale jo, zase se posunula zastávka Krasíkov k oběma vesnicím, což je fajn.

Alibaba

Na zastávku Tatenice vede asfaltka, ale to že je daleko od vesnice o tom žádná.

baba jaga

„jednoduše a bez provozních omezení postavil novou, moderně vybavenou trať – přeložku v nové stopě“ 😀

Tak v realitě PC hry Railroad Tycoon určitě. V realitě ČR je to bohužel protimluv. A proto, aby nedošlo k zastavení této železniční dálnice D1, je nutné něco dělat…

A.M.

Není to protimluv – uvádím, že jsme v nekompetentním a připitomělém Česku. Odpovědný a kompetentní správce by tu „železniční dálnici“ udržoval a následně nerozkopal po dobu několika let. Že to jde, je vidět třeba na Semmeringu, kde je hustota dopravy téměř srovnatelná, jezdí se v rovnoběžném GVD šedesátkou a „jednoduše a bez provozních omezení“ se staví úpatní tunel. Výsledný efekt je několikanásobný. Obdobně je jen v Česku možné, že místo toho, abychom nejdřív postavili dálnici D35, tak po dlouholeté neúdržbě a za zvyšujícího se provozu pak desetiletí „rekonstruujeme“ D1 se všemi negativy a přitom ji ani nerozšiřujeme na šestipruh …….analogie… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Máte naprosto přesné komentáře.
Problém je v tom, že lidé, kteří o tom rozhodují, zřejmě nemají všech pět pohromadě, a neuvěřitelným způsobem poškozují naši republiku. Zřejmě by se na vysoká místa měli dostávat lidé, kteří těmto věcem rozumí, a ne lidi, kteří předtím řešili nějaké žabomyší války, a pak je postavit do postů, kde se mají řešit strategické věci. Prostě na to nemají. Jinde to jde, u nás ne.

Jirka

To nebudou jezdit ani rychlíky Svitava přes ČT do Brna?

medical_examiner

Asi ne…😛

Gwann

budou jezdit jen do Blanska. protože se souběžně zavře úsek Brno-Blansko

Cargo

Bude aspoň trakční vedení po modernizaci připraveno na střídavinu ?

Bubu

Jojo

Vojtíšek

Takže modernizace ve stávající stopě? Žadné přeložky o kterých se mluvilo?

owl

Než se postaví přeložka, nebylo by už po čem jezdit..

Anonymní alkoholik

To je v plánu až 2028-2034. Je to na webu SŽDC.

David

Jenže na tom webu cokoli co není 2021 má reálně jenom jedno datum: Zatím neurčeno. S každým rokem se většina staveb na mapě o rok posune.

Radim Cenek

Přeložka by snížila kapacitu v už tak kritickém úseku, proto byla zvolena varianta s ponecháním a modernizací původní tratě. Bylo by samozřejmě lepší realizovat to v opačném pořadí, a do původní tratě rýpat až po otevření nové, ale to už bychom asi chtěli moc.

Jakub P

To (rychlou přeložku postavit dřív, než bude modernizace původní tratě hořet) je v podstatě minimum, který bychom měli chtít). Bohužel nás s tím neustále všude posílaj do jakési SprŽele…

Alibaba

Přeložky na stávající trati nevyhověly procesu EIA. Prostě moc velký rejpanec do krajiny na rozdíl nových tunelů v celém úseku.

Jirka

V jakém stavu je plánovaný tunel Ocmanice? Tunel Ejpovice stál asi 5 mld Kč. Když to porovnám s touto modernizací…

JiriP

Podle harmonogramu se kopne 2028. Spis by mě zajímalo, jestli se tam počítá s rychlosti 200 nebo jen 160, jak uvádí na webu SŽ.

Dušan

160 km/h aby se nemusely řešit majetko-právní poměry a výkupy pozemků v oblouku za Chocní…

2084

Navíc kritickou rychlost 160km/h v Česku, podobně jako rychlost světla, nelze překročit.

BND 30

Konečně to někdo pochopil.

JiriP

O kolik pozemku/jak velkou částku se jedna? Při rozpočtu nad 10 mld půjde o marginalii.

Kalanis

Ale jednání o ty převodní papíry to může zaseknout na léta. To máme změnu ÚP, odvolání, soud, návrh na výkup, opět odvolání soud,…

Jaaa

Tak se o to radši ani nepokusíme. Good job…

LKB

Hura, alespon mirne zrychleni Praha – Brno od 2023.

Jirka

To určitě 😂😂😂

LKB

Kdyby to bylo zrychleni o 10 minut, bylo by to lepsi :D.

medical_examiner

Jakože by se nezastavoval v Libni, Kolíně, Golčově Jeníkově, Přibyslavi a Králově Poli?

Jiří Kocurek

Kdyby náhodou někoho napadlo jet z Králova Pole do Libně vlakem…

Jakub

Zvýšení traťové rychlosti na 110 km/h se týká všech souprav, nebo jen s naklápěcí skříní?

Jihočech

Upřímně nerozumím, proč se na 1 koridoru stavi neco na 110 km/h.

Nejsem odborník, je to kvůli terénu nebo proto, aby se za dalších 5 let mohla dělat rekonstrukce na 130 a pak na 200…?

D.S.

V tomto úseku je v plánu ještě nová paralelní trať.

2084

Když už jsme u toho, jak se pozná, že je koridor dokončený?

Jan Hašek

To se pozná jednoduše.
1) Až nebude v plánu žádná výluka.
2) Až celý úsek 1. koridoru projde přestavbou, kterou je buď modernizace 120-160 km/h, nebo optimalizace 90-120 km/h.

A to nebude nikdy, protože:

1) se místy jezdí pod 90 km/h
2) se opravují již jednou modernizované úseky
3) je termín stavby velmi vzdálen (tunely Nelahozeves)

Jiří Kocurek

Tak na vjezdu do Prahy hlavního je 50 km/h od konce tunelu. Ne že by to nějak extra vadilo, když se stejně jede k peronu a přes výhybky.

Jan Hašek

Co by za 50 km/h v Brně dali 🙂

BND 30

Krávy by ztratily mléko.

Tom

Rychlost se zvýší na 90, těch 110 je jen pro NS.

Dušan

stávající V = 120/130 km/h která vede přes Ustí od České Třebové bude protaženo skrze stanici na konec roviny, pak bude V = 85/90/90 km/h pro Pendolino. Těch V = 110 km/h pro Pendolina bude pouze při jízdě pod ETCS, které už tam je dneska instalované, bez toho jen 90-ka, protože nevychází viditelnost návěstidel.

Haha

A profil I=150mm pro railjet? Taky 90?

Dušan

Profil pro I=150mm nebude v tomto úseku vůbec zaveden.

Haha

Proč?

Dušan

Protože na 1.koridoru není zaveden v ETCS nikde. A nebude.

medical_examiner

A proč není zaveden? Že by jim ta eurobalíza padala? 🍃

Dušan

Tak za: a) musí existovat schválený výkres ze stavební dokumentace, kde je ten profil V150 zakreslen, což ve starších stavbách nebylo, b) zakreslené rychlosti profilu V150 se musí fyzicky lišit od profilu V130 a ne být stejné, c) musí Správa železnic, státní organizace rozhodnout o jeho implementaci. A ten úsek Choceň – Brandýs (a nejen ten…) je právě ten případ, kdy ve výkresech profil V150 je identický s profilem V130 a třeba trať. Brno – Česká Třebová nebo i Česká Třebová – Praha zase v původní výkresové dokumentaci ten profil neznaly v době vzniku. V takovém případě do RBC nic… Číst vice »

Alibaba

Píšete, že Pendolíno bude moci pod ETCS jezdit, tak proč ne pro I=150mm? To nelze mezi profily podle potřeby přepínat? Nebo to zatím nebude ETCS počítač umět?

Odpadlík

Mě by taky zajímalo proč na koridorech není I=150?
Hádám jen, jestli to není kvůli nákladům?

Martin

nejsem si jistej,ale pochybuju,že Taurus má I=150mm

Dušan

I Taurus i 380-ka, ale „zatím“ ještě ne papírově:-))