Rozpojení a demontáž podvozků. Hlavní opravy railjetů ČD jsou ve druhé polovině
Na závěr opravy musejí vlaky na testovací jízdu, kdy dosáhnou rychlosti minimálně 253 km/h.
Neobvyklá podívaná znovu čeká cestující a příznivce železnice v pátek a v sobotu. Mezi Břeclaví a Prahou pojedou dva spojené modré railjety Českých drah s jedinou lokomotivou Taurus. Přepravy souvisejí s hlavními vyvazovacími opravami vlaků v opravnách ÖBB ve Vídni. Každý ze sedmičky railjetů ČD má už najeto okolo 2,4 milionu kilometrů, a proto procházejí plánovanou velkou údržbou. Ta se dělá vždy po dosažení kilometrického proběhu 1 200 000 kilometrů, českodrážní railjety tak míří do dílen ÖBB Vídeň Simmering už podruhé.
„Prohlídku lze zjednodušeně označit jako hlavní vyvazovací opravu. Má preventivní charakter, jako když jedete s vlastním autem do servisu po výrobcem stanoveném počtu kilometrů, a provádí se při ní předem plánované prohlídky, opravy a výměna stanovených komponentů,“ uvedl náměstek generálního ředitele ČD pro provoz Michal Kraus.
České dráhy dříve označovaly tyto prohlídky a opravy jako hlavní, nyní nesou označení R3. Výrobce Siemens Mobility je vede pod kódem IW6. Druhou opravou R3/IW6 už ve Vídni prošly čtyři jednotky (003, 004, 002 a 001). Pátá jednotka (005) se z opravy vrací v pátek 22. ledna a v sobotu 23. ledna odjede do dílen šestý railjet. Během 1. čtvrtletí letošního roku bude do dílen přistavena také poslední, sedmá jednotka.
Netrakční jednotky railjet ČD jsou do a z dílen přepravovány mezi Břeclaví a Prahou spojené s pravidelným vlakem, mezi Břeclaví a vídeňskými dílnami jako samostatný vlak. V pátek 22. ledna pojedou na vlaku rj 372 Břeclav (20:07) – Praha (23:15) dvě jednotky railjet. V čele bude souprava určená pro cestující, následuje lokomotiva a za ní druhá uzavřená netrakční jednotka, která se vrací z vídeňských dílen.
V sobotu odpoledne 23. ledna pak pojede podobný vlak z Prahy do Břeclavi. Jednotka do dílen bude přepravena na vlaku rj 373 Praha (16:44) – Břeclav (19:52), tentokrát však bude lokomotiva Taurus v čele, následovat bude jednotka railjet pro cestující a za ní druhá uzamčená jednotka. V obou případech bude mít celá souprava délku přibližně 390 metrů a hmotnost více než 900 tun.
Při opravě stupně R3/IW6 jsou railjety rozpojeny na jednotlivé vozy, provede se vyvázání a demontáž podvozků, probíhá kontrola celistvých kol – monobloků. Dle potřeby se provádí jejich výměna nebo reprofilace jízdní plochy. Stejně se provádí kontrola, případně reprofilace činné (brzdné) plochy nebo přímo výměna brzdových kotoučů. Samozřejmostí je kontrola stavu náprav, ať už defektoskopickou nebo rozměrovou zkouškou.
Dále se provádí kontrola a oprava jednotlivých konstrukčních celků podle předpisu výrobce. Velký důraz je kladen na kontrolu, případně výměnu mezivozových spřáhel. Kontrolou projdou i klimatizace nebo nástupní dveře. Výrobcem předepsané díly konstrukčních celků se zcela vymění za nové.
Na závěr celé opravy a před předáním zpět Českým drahám podstupují jednotky railjet zkušební jízdu. Souprava při ní musí dosáhnout rychlost o 10 procent vyšší, než je výrobcem udávaná maximální provozní rychlost. Ta je u railjetů 230 km/h. Tyto netrakční jednotky jsou tak s dvojicí Taurusů ČD u českých dopravců v současnosti vozidly s nejvyšší dosaženou rychlostí, která je při zkouškách nejméně 253 km/h. Při zkušební jízdě se mimo jiné kontroluje činnost zabezpečovacích zařízení, celková těsnost skříně a také se provádí zábrzdné zkoušky (zkoušky správné činnosti brzdy).