Premiér chce zrušit nařízení vlády o zvýšení mezd řidičů autobusů, nedává prý smysl
Loňské navýšení mezd řidičů linkových autobusů zřejmě brzy padne. Po jednání s vedením Asociace krajů ČR to dnes oznámil premiér
Loňské navýšení mezd řidičů linkových autobusů zřejmě brzy padne. Po jednání s vedením Asociace krajů ČR to dnes oznámil premiér Andrej Babiš. Mzdy vzrostly ze 71,60 koruny na hodinu na 98,10 koruny na základě nařízení předchozí vlády, Babiš ale nařízení považuje za nesmyslné a chce jej zrušit. Jeho hnutí ANO se stavělo proti už jako koaliční partner ve vládě Bohuslava Sobotky. Považovalo to za předvolební populismus.
„Chci to zrušit, protože je nesmysl, aby vláda určovala mzdy řidičů soukromých dopravců, kteří jsou financování krajem,“ uvedl Babiš. Za nesystémové označila nařízení i karlovarská hejtmanka a předsedkyně Asociace krajů Jana Vildumetzová. „Krajům to způsobilo nejen finanční, ale i legislativní problémy. My nezaměstnáváme jednotlivé řidiče, pokud jsme uzavírali dodatky s firmami, neměli jsme jistotu, že se to k řidičům vůbec dostane,“ uvedla hejtmanka. Podle ní některé firmy řidičům v reakci například sebraly nenárokovou část mzdy.
Proti Babišovu rozhodnutí už se ozvaly odbory, ale také někteří dopravci. Záměr zrušit nařízení kabinetu, díky němuž stoupla minimální mzda řidičů, kritizuje například vedení dopravní společnosti GW Jihotrans, která v jižních Čechách zajišťuje většinu linkových autobusů. Podle ředitele Roberta Krigara firma řidičům chybějící peníze nahradit nemůže. „My nemáme na to, řidičům mzdy v této výši udržet, kdyby to nařízení padlo. Nechápu, že to přichází v dnešní době, když v Praze nemá kdo jezdit, na Liberecku nemá kdo jezdit, nechápu, kde chtějí ty lidi sehnat,“ řekl agentuře ČTK Krigar.
Naopak například liberecký hejtman Martin Půta se zrušením nařízení souhlasí. „Souhlasím s tím, že řidiče autobusů je potřeba dobře zaplatit, ale je nesmysl udělat to přes nařízení vlády. Pro kraje bylo nařízené zvýšení mezd velkou komplikací,“ řekl ČTK hejtman. Rovněž Vildumetzová v podvečer v dodatečném prohlášení ujistila, že řidičům nikdo peníze ubírat nechce, je ale třeba najít systémové řešení. „Aby se navýšení platů dostalo spravedlivě ke každému řidiči,“ dodala.
Ke kritikům nařízení patří i šéf společnosti ICOM Transport Zdeněk Kratochvíl. Jeho firma prý kvůli vládnímu zásahu začala v Ústeckém kraji prodělávat, neboť kraj nemá zákonnou možnost jak vítězům tendrů vylepšit smlouvu. Mnohem jednodušší to má v případě přímého zadání. ICOM se proto dohodl s krajem na dřívějším ukončení smlouvy. „Ještě rok a půl tam ale budeme muset prodělávat, než si kraj zřídí vlastní firmu,“ uvedl Kratochvíl.
S jakým systémovým řešením politici v případě nízkých mezd řidičů přijdou, není nicméně zatím jasné. Loni například vláda krajům poslala kompenzaci 400 milionů na opravu silnic. Celkově podle Vildumetzové stálo vládní nařízení 800 milionů.