Příliš krátké nástupiště v Duchcově. K chybě se nikdo nemá, prodloužení se nechystá
Některé vlaky se v Duchcově nevejdou k nástupišti, státní organizace se ale k přiznání chyby nemají.
Některé vlaky Českých drah se nevejdou k novému nástupišti v Duchcově a cestující tak mohou vystoupit jen přední částí soupravy. Za problém s vybudováním ale podle vyjádření ministerstva dopravy, Správy železnic a Českých drah vlastně nikdo nemůže.
Problém nastal minulý týden, kdy se nová nástupiště otevřela. Jsou dlouhá jen 120 metrů, na některých vlacích jezdí do Duchcova soupravy se šesti či více vagóny. Délka soupravy tak dosahuje více než 150 metrů. Část cestujících proto nemůže vystoupit na nástupiště přímo z vozu, ve kterém sedí.
Investorem nových nástupišť je Správa železnic. Mluvčí Radka Pistoriusová uvedla, že mají dvě stanoviska ministerstva dopravy z roku 2013 a 2017. Z nich vyplývá, že v Duchcově navrhli a následně postavili nástupiště o délce 120 metrů s rezervou na 200 metrů. K prodloužení by došlo v případě, že by se v budoucnu stanovisko změnilo a prokázala se potřeba zastavování delších vlaků. „Příslušných porad, kde se řešila délka nástupiště, se účastnili i zástupci majoritního dopravce,“ naráží na skutečnost, že na problém mohly upozornit i České dráhy.
„Jen tři okrajové páry vlaků“
Ministerstvo dopravy uvedlo, že v Duchcově staví aktuálně „pouze 3 okrajové páry vlaků na okraji občanského dne“. Ministerstvo dopravy objednává u Českých drah provoz dálkových linek, v tomto případě linky R15 Praha – Ústí nad Labem – Cheb nazývané Krušnohor.
„Důvodem pro systémový průjezd linky (tj. drtivá většina vlaků Duchcov projíždí) je napjatý čas na rameni Ústí nad Labem – Cheb a zejména nízká frekvence v samotném Duchcově. Zastávka je na přeložce, vzdálena asi 2 km od centra města a v době, kdy jsme zastavení ukončovali, byla k rychlíkům minimální návazná doprava do města,“ vysvětlil mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka.
Tři páry vlaků v Duchcově ministerstvo ponechalo, protože to z časového hlediska nebylo problematické. „Vždy lze vyřešit bod, ve kterém nejsou žádné přípoje a ve kterém se jede odchylně od taktu. V regionální dopravě je zajištěn 60minutový interval vlaků příměstské dopravy doplněný špičkovými spěšnými vlaky, z nichž dominantní část zastavuje,“ dodal Jemelka. Podle něj v pracovní dny jinak v Duchcově denně zastavuje zhruba 25 párů regionálních vlaků, což zajišťuje dostatečnou obsluhu města. „Pokud s tím nebyly spojeny investiční prostředky navíc, byli jsme schopni ty 3 páry dálkové dopravy prozatím zastavovat i nadále,“ upřesnil.
České dráhy podle mluvčí Vandy Rajnochové preferují variantu, aby kvůli bezpečnosti cestujících byla nástupiště prodloužena na původně uvažovanou délku 200 m.
„Je ale nutno uvést, že ČD nezpracovávají koncepci dopravní obslužnosti a nerozhodují o místech zastavení vlaků vedených v závazku veřejné služby, to je plně v kompetenci objednatelů,“ řekla Rajnochová. Tím je v tomto případě ministerstvo dopravy.