Letiště neuspělo s žádostí o odklad, nová ranvej zatím v krajském plánu není
Výmaz nové ranveje ze středočeských plánů zatím platí, Letiště Praha neuspělo s žádostí od odklad.
Letiště Praha neuspělo u Nejvyššího správního soudu s žádostí, aby kasační stížnost týkající se nové ranveje měla odkladný účinek. Stížnost je namířena proti červnovému rozhodnutí Krajského soudu v Praze, který novou dráhu vymazal ze Zásad územního rozvoje Středočeského kraje.
Letiště tak nemůže pokračovat v územním řízení a má jen omezený prostor pro další přípravu ranveje. Nyní si bude muset počkat na definitivní verdikt Nejvyššího správního soudu, což může trvat měsíce. Zamítnutí odkladného účinku se objevilo v databázi soudních rozhodnutí.
Krajský soud v Praze v červnu vyhověl pražským městským částem Nebušice a Suchdol (a jedné fyzické osobě) a zrušil část aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje z dubna 2018. Ta mimo jiné vymezovala plochu pro paralelní ranvej, která do Středočeského kraje zasahuje.
„Doručením rozsudku všem stranám již nová dráha v zásadách nefiguruje a nejde ji tedy schválit v územním řízení,“ komentoval tehdy rozhodnutí soudu spolupředseda pražských Zelených Vít Masare, který je iniciátorem kampaně proti rozšiřování letiště 55miliard.cz.
V dokumentu, který plní roli krajského územního plánu, podle soudu schází jakékoli relevantní vyhodnocení kumulace hluku a znečištění ovzduší. S tím kraj nesouhlasí, podle něj soud složité problematice nerozumí, ani si ji nenechal dostatečně vysvětlit.
Kraj proto podal kasační stížnost k Nejvyššímu správnímu soudu. O to, aby stížnost měla odkladný účinek na verdikt krajského soudu, požádalo Letiště Praha, které je spolu s Ředitelstvím silnic a dálnic „osobou zúčastněnou na řízení“.
Se stavbou ranveje se aktuálně počítá na léta 2025 až 2028. Předpokládané náklady činí 15 miliard korun. Nová ranvej bude sloužit jen pro přistání, stávající hlavní dráha pak jen pro vzlety. Současná záložní ranvej RWY 12/30 bude zrušena. Podmínkou otevření paralelní ranveje pak je noční provozní uzavírka.
Vedle řady politiků z pražských samospráv novou ranvej odmítají i pražští senátoři.
„Letiště Praha i po tomto rozhodnutí nadále počítá s realizací svého dlouhodobého rozvoje, včetně výstavby paralelní dráhy, která by měla být zprovozněna v roce 2028. Zároveň Letiště Praha čeká na rozhodnutí Nejvyššího správního soudu ve věci kasační stížnosti,“ řekl mluvčí Roman Pacvoň.