lot
Cestovní ruch Infrastruktura Letectví Letiště Zprávy

Spor o novou ranvej v Senátu. Pražští senátoři ji nechtějí kvůli přemíře turistů

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha

Na půdu Senátu se dnes přenesly tahanice nad plány na výstavbu paralelní ranveje na Letišti Václava Havla Praha. Zatímco deset senátorů za pražské obvody dráhu odmítá a poukazuje na město přetížené turisty, vedení letiště s ministerstvem financí v zádech druhou dráhu chce. Mluví přitom o tom, že letiště neslouží jen Praze, nýbrž obsluhuje spádovou oblast s osmi miliony lidmi. Diskusní setkání v Senátu pořádal senátor Václav Hampl.

Šéf letiště Václav Řehoř připustil, že letiště bude vždy některým lidem v okolí vadit. „Nejsme les, ale jsme letiště. Snažíme se ale vycházet okolním obcím maximálně vstříc,“ řekl Řehoř. Podle něj letiště díky nové ranveji bude moci zcela zakázat noční provoz, dráha prý také uleví zhruba 200 tisícům lidí na Praze 6. Ti bydlí v ose dnešní vedlejší dráhy, kam se během roku odklání zhruba osm až deset procent provozu. Naopak v městské části Praha-Suchdol zatíží 20 tisíc lidí, z toho 2500 výrazně. „Se Suchdolem se nikdy neshodneme. Kdybych tam bydlel, postupoval bych stejně,“ vyjádřil Řehoř pochopení pro obyvatele Suchdola. Dodal, že nad Suchdolem budou letadla nalétávat ve výšce 450 metrů, zatímco nad Prahou 6 létají 150 metrů vysoko. Řehoř poukázal i na to, že lidé ve spádové oblasti dnes létají v průměru 1,5krát ročně, zatímco v Německu či Rakousku je to více než třikrát. „Jak budou lidé bohatnout, budou chtít i více cestovat,“ řekl manažer. Plnou podporu projektu vyjádřil i náměstek ministryně financí Ondřej Landa, jehož ministerstvo vykonává funkci jediného akcionáře letiště.

Starosta Suchdola Petr Hejl byl na setkání největším oponentem dráhy. Poukázal právě na to, že dnešní vedlejší dráha se používá jen několikrát do roka, čímž se do značné míry oslabuje argument o úlevě pro 200 tisíc lidí. Zmínil i rozpor v údajích o počtech cestujících. Zatímco schválená dokumentace EIA k ranveji hovoří o maximální hranici 21 milionů, vedení letiště mluví až o 30 milionech pasažérů. Podle starosty z dokumentace EIA vychází 77 cestujících na letadlo, když už dnes je skutečnost 114 lidí v letadle. „EIA je morálně zastaralá, 21 milionů lidí by zvládla i jedna ranvej,“ řekl Hejl. Pasažérský limit navíc označil za vějičku. Opatrnou podporu našel u kolegy z Prahy 1 Petra Hejny, který zmínil jako velký problém turistický ruch, zejména jeho lacinou opilecko-sexuální odnož. „Bohužel složení turistické klientely je pro nás nepříznivé, což je dáno především levným alkoholem a dalšími radovánkami. Obávám se, že nám větší kapacita letiště ten problém zvětší,“ řekl Hejna.

Liběna Jarolímková z Vysoké školy ekonomické naopak zmínila příznivé efekty cestovního ruchu a na něj navázaná pracovní místa. Ranvej podpořil i Vojtěch Novotný z Dopravní fakulty ČVUT. „Z hlediska technologie letecké dopravy dává paralelní dráha smysl,“ uvedl. Podle něj je logické i umístění dráhy tak, aby terminály byly mezi oběma ranvejemi, ačkoliv nová dráha tím bude blíže metropoli. Velkým problémem je ale podle Novotného doprava z/na letiště a zůstane i po zprovoznění plánované železnice, která bude končit na Masarykově nádraží. To je podle Novotného nešťastné, neboť při cestě z regionů bude třeba složitě přesedat; dálkové vlaky míří na hlavní nádraží. „Zatímco třeba na letiště do Vídně se dostanete bez problémů i ze Salcburku a dalších měst,“ doplnil Novotný. Mimo jiné i dopravní odříznutí pražského letiště vede podle něj k projektům krajských letišť, jako jsou Pardubice či České Budějovice, přičemž druhé jmenované označil Novotný za obskurní.

Řehoř se následně jal vysvětlovat čísla. Podle něj 21 milionů pasažérů je první meta, která je zatím nepřekročitelná (loni mělo letiště 17,8 mil. cestujících). V delším časovém horizontu je nicméně maximální kapacita 30 milionů cestujících. Směrem k ní se ale podle Řehoře bude moci letiště pohnout při splnění řady podmínek, například letadla budou tišší a méně znečišťující ovzduší nebo bude kapacitní navazující spojení na letiště. Uvedl rovněž, že není cílem letiště lákat nízkonákladové aerolinky s levnými letenkami. Cílem jsou naopak dálkové linky, které vozí lukrativní klientelu.

Senátory nicméně nepřesvědčil. Fórum pražských senátorů vydalo po skončení setkání tiskovou zprávu, kde snahy o stavbu nové ranveje odmítlo. „Výstavba paralelní ranveje na Letišti Václava Havla motivovaná výrazným zvýšením leteckého provozu není podle Fóra pražských senátorů v souladu se zásadami udržitelného rozvoje, ochranou klimatu a uchováním kvality života občanů v Praze a jejím okolí. Pražští senátoři proto vyzývají vládu k odstoupení od záměru realizace paralelní dráhy na ruzyňském letišti,“ napsali volení zástupci pražského lidu.

Výstavba nové ranveje se chystá dlouhá léta a byla několikrát odložena. Aktuálně se počítá s jejím zbudováním v letech 2025 až 2028. Předcházet tomu má rozšíření Terminálu 2 tak, aby letiště zvládlo kapacitu 21 milionů cestujících ročně. Budovat se bude i centrální bezpečnostní kontrola. Terminál se bude rozšiřovat i po dostavbě dráhy.

Letiště získalo klíčový souhlas k ranveji v říjnu 2011 po dlouhém a složitém procesu EIA; stalo se tak až na druhý pokus. Tehdy se počítalo s tím, že nová ranvej začne sloužit letadlům v roce 2014 či 2015. Od té doby se stavba odkládá a předpokládané náklady vzrostly z devíti na 15 miliard. Stanovisko EIA bylo prodlouženo do příštího roku.

Nová ranvej bude sloužit jen pro přistání, stávající hlavní dráha pak jen pro vzlety (opravili jsme, původně to bylo chybně uvedeno naopak, pozn. aut.). Současná záložní ranvej RWY 12/30 bude zrušena. Podmínkou otevření paralelní ranveje pak je noční provozní uzavírka.

Odebírat
Upozornit na
guest
118 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Frequn

tak tady uz jen jde o to aby se to postavilo, je v tom zainteresovano hodne lidi ktery se radne napakuji..samozrejme ze provincni letiste PRG zadnou dalsi drahu nepotrebuje..
nocni zakazy letu..vetsi humor jsem neslysel..podivejte se na smrtwings a jejich odlety o pulnoci realne zpozdene na odlety/prilety behem cele noci..behem leta koupaku

Tomáš Gottschalk

Cajzlovský hňupi- VIE má úplně stejný problém se třetí ranvejí.

mata

Prej úleva pro 200 000 lidí , já bydlím na Kladně pod RWY 12 30 a nikdy jsem nikoho neslyšel si stěžovat na letadla ,právě naopak plno lidí čeká na Emirates ,Korean air atd. až budou přistávat nebo vzlítávat a až takový hluk to nedělá .

Radko

Výstavbu paralelní ranweye bych podmínil zbudováním metra pod oba terminály!!
Jinak sám jsem proti zvyšování kapacity letiště. Civilní leteckou dopravu používám velmi sporadicky.
A přeplněná Praha (popř. ještě Karlštejn, či Č. Krumlov) zahraničními turisty se mi přímo hnusí i když je na těchto místech moc hezky!
Já osobně opravdu nepociťuji zájem na tom, aby se podporoval v našem státě masivní, ještě větší turismus (migrace cizích lidí k nám) pouze umožňoval cizincům i čechům volně migrovat ven… pryč odsud!!!

žlutý klandr

Myslím, že primárním argumentem pro stavbu paralelní dráhy není zvýšení kapacity letiště, ale plynulost, spolehlivost a bezpečnost leteckého provozu.

Stony

Presne tak. To odpurci bohuzel nechapou

Jaaa

Jenže ono to jde ruku v ruce. To zase nechápete vy. 🙂
Kdo zaručí, že nepřijde někdo jiný a nepovolí zase noční lety?

Eduard

Myslím, že Letiště Ruzyně potřebuje jak další ranvej, tak hlavně kvalitní spojení s městem. O tom, že by se pustila konkurence do taxislužby ani nemluvě. Tak doufejme, že na ty senátory nikdo nebude brát zřetel.

Zdeněk

Pro zastánce pravidelných linek z regionálních letišť za každou cenu bez ohledu na rentabilitu a potřeby cestující veřejnosti: představme si modelou situaci, že kvůli velkému zatížení ruzyňského letiště (kde jsou k dispozici dvě VPD, ale bohužel ne pro současné starty a přistání), potažmo kvůli nadměrnému počtu turistů v ulicích Prahy, budou některé pravidelné linky převedeny z pražské Ruzyně např. do Ostravy a Českých Budějovic. Třeba linka do Říma by se létala z Ostravy, linka do Stockholmu z Budějovic. Protože létat obě tyto linky z obou regionálních letišť by byl ještě větší nesmysl. V praxi by to vypadalo tak, že např.… Číst vice »

Dalibor

No já stějně většinou lítám z Vídně. Je to blíž a je tam sušnej výběr linek….

medvěd

Letiště bylo za městem. Město se rozrostlo směrem k letišti. Radní spali a bylo jim to buřt. Obyvatelé se ozvali. A nyní společně prudí proti letišti. Tak proč povolovali výstavbu ?????? Dejte část letů do Pardubic, do Prahy si dojedou vlakem a bude klid.

VJY

Blbá úvaha. Pardubické letiště je ještě víc zarostlé v zástavbě a nemá žádné smysluplné spojení ani s Pardubicemi, natož s Prahou.

Jirka

Ten noční provoz je jen výmluva. V noci tam stejně nic nelétalo. Maximálně tak cestovky, které využívají volné kapacity letadel.

Tomas

plus umyslne zpozdene linky smartwingsu 🙂

Y.K.

Proč úmyslně? Jako že vyloženě chtějí platit penále za porušování limitů nočních letů?

Tomas

Ne. mám na mysli ty linky smartwingsu, ktery mají časy (i když zcela nereálně) naplánované na 23-55 apod … i když všichni ví, že je nereálné to stihnout.

v takovém případě se pak předpokládám penále neaplikuje, a lety se ani nepočítají do limitu nočních letů.

Y.K.

Já myslím, že se penále aplikuje, protože jinak by to byl nefunkční systém. Kdo má slot letět může, ostatní, pokud nejsou v nouzi, zaplatí penále. Stejně jako jsou penále za překročení hlukových limitů ve dne atp. Ale dovnitř Letiště Praha pochopitelně nevidím.

Martin V.

Zdaleka ne jen Smartwings! Loni i předloni v létě takhle měl sestavený letový řád třeba EasyJet – poslední rotace měly přílet 21:15 až 21:35 a odlet 21:50 nebo 21:55. Přitom málokdy přiletěli před desátou (tedy ne v noci podle hygieny) a zavčas neodletěli téměř nikdy. Prostě nebyly k dispozici noční sloty, tak to naplánovali na denní dobu, i když věděli, že reálně to v Praze otočí až v noci. Nejhorší to bylo v roce 2018, loni už to bylo lepší, protože se Letiště začalo snažit.

Tomas

Turistika není jen opilecká, ale i kongresová a obchodní. Sám jsem s kategorie té obchodní a často mi vadí, že pro atraktivní lety nejsou dobré časy. Přepokládám, že proto, že se střídají skupiny přistávajících letadel a startujících. Ten hejl ze suchdola je tuším ten tejný demagog, který kdysi inzeroval, že nová dráha má být o 1,5 km blíže centru Prahy, přičemž obyčejným měřením na mapy.cz lze zjistit, že je to snad polovina. Zde bych začat tvrdým postihem demagogie, zejména u veřejných činitelů. Naši zvolení senátoři jsou zřejmě tak hloupí, že si pálí do vlastní nohy. Místo aby podpořili maximálně rozvod… Číst vice »

Jaaa

A nestačilo by si prostě za letenku připlatit?

Martin V.

Osová vzdálenost paralelních drah má být 1525 m, přičemž „obyčejným měřením na mapy.cz“ – jak navrhujete mi vyšla vzdálenost současného prahu dráhy 24 od Staroměstského náměstí 11,0 km, kdežto práh nové 24L jen 9,8 km. Tedy rozdíl 1,2 km (což snad není polovina) https://mapy.cz/s/jacetokona a osy drah v místě nejbližším středu města budou mít rozdíl 1,5 km, protože jsou rovnoběžné. Dnes se létá nad Tichým údolím, s paralelní drahou přímo nad kampusem ČZU. Zkuste proto s tím „tvrdým postihem demagogie“ začít sám u sebe. Děkuji.

Roman

ICAO doc9157 Aerodrome Design Manual Part1 Runway,
And for Instrument flight Condition (IMC) operation:

1035m for independent parallel approaches ( radar separation minima between aircraft and adjacent centre line is not prescribed)

915m for independent parallel approaches ( radar separation minima between aircraft and adjacent centre line is prescribed)

760m for independent parallel departures or Segregated parallel operations (one exclusive for departure and another for landing)

Martin V.

Podle předpisů by mohla být blíž k současné dráze (tedy dál od Prahy), jak citujete. Ovšem to by kolidovala s hangárem F a terminálem 2, takže dle aktuálního projektu má být 1525 m od dráhy současné, viz https://www.prg.aero/technicke-parametry-drahy

Roman

Ah, pardon, špatně jsem pochopil vaše „má být“, ale alespoň jsme sem poskytli vice údajů.
Je to tak, stavebně už to dál od Prahy nejde.

David

Nechápu proč omezovat noční provoz. Letadla mají v noci své kouzlo. Alespoň občas. I letiště má noční kouzlo

Y.K.

Hluk?

Martin V.

Pro většinu lidí hluk, pro někoho to má své kouzlo. Důležitá je další Davidova věta „Alespoň občas.“ Pokud ale někomu předvádíte ten stejný trik dvacetkrát za noc každý den, tak to kouzlo se vytratí…

Y.K.

Já mám letadla rád, ale zase chápu, že lidi musí spát a příletové a odletové trasy přes obydlí chtě nechtě vedou. Něco jiného je spotter co sem tam přijde očumovat a rámus si užije a něco jiného když tam někdo bydlí a má to non stop.

V Praze úplný zákaz není, platí omezení počtu letů.

Vlastimil Kocurek

Nevidím tady nějaký problém, myslím si že letiště V. Havla potřebuje další runway, ale stavbu lze odložit zhruba o 15 -20 let. Pokud by se nárůst cestujících nějak prudce zvyšoval, začne se stavět dříve. Jednoduché a smart. V čem je problém ??? Rozvoj ano, ať se staví, jsem toho velký fanda, ale nepodporujme betonovou lobby se stavbami, které lze ještě trochu posunout. To, co Praha skutečně potřebuje, jsou byty přiměřené kategorie a dostavět D0. Kdejaké hlavní město disponuje rozsáhlým počtem nepředražených bytů, aby vůbec mohlo zajistit veřejné služby. Výstavba nového letiště v Berlíně se protáhla o 10 nebo více let,… Číst vice »

Tomas

No .. tím problémem je to, že dráha není „domeček na pískovišti“ a na její stavbu je navázáno dost velké množství aktivit, že to nefunguje tak, ze si v pondeli reknem, ze v patek zacnem stavet. celý soubor staveb je zálezitost na docela hodne let.

a to nejhorsi, co by mohli udelat, je stavet ji, až kdyz bude „pozde“.

Jaaa

A kdy bude „pozdě“?

Jirka

Plácáte tu dohromady věcí které spolu vůbec nesouvisí. To že je v Praze třeba stavět byty je pravda, ale ty byty přece nebude stavět Letiště Praha, s. p. Naopak Letiště Praha s. p. nepotřebuje na stavbu dráhy peníze od Magistrátu hl. m. Prahy ani od developerů. Takže ono to není buď a nebo, ale je třeba pararelně stavět D0 (platí SFDI), pararelní dráhu na letišti (platí Letiště Praha, s. p.) a nové byty (magistrát Prahy a developeři).

Vlastimil Kocurek

Máte pravdu, jen i vy v tom trochu mícháte, výdaje SR je tahání z jednoho velkého pytle, a různé fondy jako SFDI, jsou vedeny hlavně pro účetnictví, kontrolu a přehled. Kdykoliv je možné s tím zamíchat, v kompetenci vlády. Takže dostavba D0 ze SFDI a dostavby letiště je obojí ze státních peněz.
Developery jsem nemyslel vůbec, protože dnes se řeší výstavba bytů v Praze z vlastních zdrojů hl.m.
A cokoliv lze z pytle zvaného SR také dotovat – i ty městské byty.

jirka

máte pravdu, stavět druhou dráhu pro masy turistiů z číny je opravdu zhovadilost

VJY

Dobrý postřeh. Návrh na stavbu paralelní dráhy padl nekdy okolo roku 1990. A od 1995 je připraven projekt. Takže kterých 15-20 let máte na mysli. Těch co již uplynuly, nebo nějaké průběžné (třeba 2003 – )……

Martin V.

V roce 2008 to už vypadalo, že současný dráhový systém je na hranici své kapacity. Letiště Praha odbavilo 12,6 mil. cestujících (z toho ale jen 10 mil. bylo zdrojových/cílových, kteří zatěžují Prahu, zbytek byli v PRG přestupující) a bylo k tomu potřeba 179 tis. pohybů letadel (v letní špičce 17 tis. za měsíc). Pak nastala ekonomická krize, provoz klesl až na 10,8 mil. cestujících v roce 2012, přičemž počet letadel se dále snižoval až na 125 tis. pohybů za rok v roce 2014. Počet cestujících už mezitím zase utěšeně rostl, tentokrát ale výhradně místních (síťový efekt ČSA zmizel) a následně… Číst vice »

Vít Jůza

Nebojte, ono to dříve než za 15-20 roků nebude …

pku

„Nová ranvej bude sloužit jen pro vzlety, stávající hlavní dráha pak jen pro přistání.“

Nemá to být náhodou naopak? Nová dráha bude mít modernější navigační systém ILS cat.III/B, lepší světelnou řadu a podstatně lépe neprojektované TWY včetně speed TWY, takže přistávat na starou a z nové startovat nedává smysl. Alespoň tak soudím z původního plánu letiště, které již několikrát zveřejnilo tento záměr. Pokud se nic nezměnilo, tak je to určitě překlep.

kulhán

Určitě je chyba v článku, jinak by nebyla éra nad Suchdolem 450m

Vlastimil Kocurek

to trochu předbíháte událostem 🙂

Y.K.

Současná RWY 24 má ILS cat III B, ostatní (06, 12, 30) mají CAT I.

Martin V.

Paralelní RWY 06R/24L má být vybavena ILS cat III B v obou směrech.

Y.K.

Ano, pokrok to určitě bude. Pokud bude.

Alexandr

Souhlasím s pány senátory, že projekt paralelní ranveje je přinejmenším sporný. Uvedu tři důvody, proč by se přestavba pražského letiště neměla realizovat. 1) Tři ranveje existují na pražském letišti už dnes. Zachováním současného, ne zcela optimálního stavu, by se mohly ušetřit miliardy nutné na přestavbu. Za současného schodku státního rozpočtu je 9-15 mld. nezanedbatelná úspora. 2) V případě nárůstu počtu cestujících by se dala část letů přesměrovat do Vodochod. Vodochody by mohly sloužit jako letiště pro nízkonákladové aerolinky Ryanair a WizzAir (podobně jako Charleroi, Memmingen, Bratislava, Bergamo). 3) Přetížení pražského letiště by se dalo částečně snížit tím, že by náš… Číst vice »

ABC

Tři ranveje existují na pražském letišti už dnes.

04/22 je dlouhodobě mimo provoz a ostatně je ještě blíže městu než plánovaná paralení dráha, to by asi bylo řevu kdyby jí prostě zase zprovoznili….

MartinS.

Ad 1) Tri drahy na Ruzyni jsou, ale jedna je nepouzitelna a zbyle 2 se krizi, tak se diky nim kapacita navysovat neda.
Ad 2) Ve Vodochodech je s okolo zijicimi stejny problem jako na Ruzyni a dopravne jsou na tom take podobne. A jeste navic by to statu nevydelavalo tolik.
Ad 3) Kdyby byl takovy zajem o cestovani z regionalnich letist, uz by se toho nejaka aerolinka chytla. Ale kdyz si vzpomenu, jak se Brno a Ostrava snazi dostat tam nejake lety, dokonce a dotacemi, a nedari se to, proc by se to melo podarit CSA?

Alexandr

ad 1) OK

ad 2) V okolí Vodochod je mnohem nižší hustota zalidnění než v Ruzyni, hluk by snad nemusel být takový problém. Jediné větší město v dráze vzlétajících/přistávajících letadel jsou Kralupy nad Vltavou. Ale nebudu se s Vámi o to přít.

ad 3) ČSA, potažmo Smartwings teď žádají o pomoc státu v souvislostí s koronavirovou krizí. Případná státní dotace či státní záruka by se dala podmínit právě obsluhou regionálních letišť celoročními pravidelnými linkami. Jak jednoduché, že?

Zdeněk

Nařídit obsluhu regionálních letišť jako podmínku státní dotace/záruky? To nemůžete myslet vážně, že? To by stát musel ještě nařídit cestujícím, aby létali z regionálních letišť. Stát by se pak na dotacích nedoplatil. A to ani kdyby ČSA/SW přešly na turbolety. Větší letadlo by v mimosezóně totiž sotva naplnily. Ale vás by jistě hřálo pomyšlení, že ze svých daní zachraňujete svým dílem regionální dopravu v naší vlasti.

Tomas

k bodu (2) – ze by hluk nebyl takový problém? je videt, ze situaci s vodochodským letištěm vůbec neznáte. ti lidi tam protestují kvůli letišti ještě více, než v praze

k bodu (3) – nesmysl. podmínit dotaci létáním ztrátových linek. proč rovnou ty peníze nespláchnout? 😀

Libor

Letistě Vodochody končí, je to soukromé letistě. Už nebude. Majitel místo něj chce vybudovat obytnou zástavbu.

Tomas

aha… a proto tam už jeho majitel několik let řeší jeho rozšíření na běžné letiště…. .

Tomas

PS: aaa, už mi to došlo. to jste si spletl . ruší se letiště v letňanech. ne ve vodochodech.

Jirka

2) hustota zalidnění v okolí Vodochod není o moc nižší. Spíše naopak. Dráha má špatné směrování.

Stony

Takze firme ktera krachuje a zada pomoc, naridite provozovat prodelecne linky? Vy jste ekonomicky genius😂

kulhán

To ano 3 rwy tam jsou ale ta 04/22 nesplňuje krom parkování už nic a i kdyby se rekonstruovala, tak nemá kam, je krátka a to hlavní není paraelní.

Petr

04/22 je cca tyden definitvne zrusena a neni jiz v AIPu.

Jiří Kocurek

Jsou tam tři ranveje. Jenže dvě z nich se kříží. Takže se dá používat jedna, nebo druhá. Nikdy ne obě zároveň.

Tomas

1) nejsou tam tři ranveje. jsou tam dvě ranveje
2) ano, kříží se, nicméně se mohou používat (a často používají) společně.

Jirka

Vodochody ne, to už raději Pardubice. Nemusí být přeci všechno v Praze.

Tomas

Vodochody nejsou Praha 🙂

a co by to mělo za smysl v pardubicích? vždyt tam nikdo nechce létat a poptávka taky limitně nulová.

Martin K.

Praha – východ :))))

Analytik

Paradox je, že si stát a Praha zároveň platí propagační kampaň na zvýšení turismu za desítky milionů.

Radovan Komínek

Zajímalo by mne vymezení spádové oblasti letiště s 8 miliony lidí z prvního odstavce textu. Zdá se mi to nadhodnocené. Možná to platilo v době, kdy se začala zpracovávat první dokumentace a nebyly ještě otevřené hranice.

Analytik

To určitě nadhodnocené není, ta spádová oblast jsou celé Čechy a pak příhraničí (Polsko, Německo, Rakousko, Morava).

Hojakar

Nesmysl…poláci mají svá letiště a daleko větší výběr letu a levnějších…Rakousko viden,popř Mnichov. A Němci ti už vůbec,to mají nepreberniu nabídku. Morava litá buď z Vídně,Bratislavy nebo katowice/Krakow.

Analytik

Každý létá odkud mu to vyhovuje, spádová oblast jsou potencionální pasažéři.

Tomas

ono to funguje oboustranně … tak, jako češi (pokud se to zrovna vyplatí) jsou schopni létat z mnnichova, může němec létat z prahy. on to není jednosměrný proces.

Vlastimil Kocurek

Tak přesně naopak, hned za hranicemi je 5 milionová katovická aglomerace, s dvěma mezinárodními letišti, ze kterým stále častěji létají i naši lidé.

Vojta

Tak ty Čechy dávají smysl, to je zhruba 6,5 miliónů obyv. pak možná ještě kus západní Moravy (Jihlavsko, Svitavsko, Šumpersko)?, to jsou asi celkem drobné, možná tak ještě kus Saska, záleží kolik toho létá z Drážďan. Pro zajímavost – linie, odkud je to vzdušnou čarou zhruba stejně daleko do Prahy jako do Vídně je zhruba Telč – Nové Město na Moravě – Svitavy – Jeseník

Jakub

https://www.prg.aero/airport-facts-detail – populace v dojezdové vzdálenosti do 120 min

Analytik

Tohle už je tragédie, jen se žvaní a nestaví. Doufám, že se do konce století povede dokončit okruh kolem Prahy, alespoň jeden.

Gale

Pokud to vyjde, úplně si to říká o odbočení železnice na letiště až za Hostivicí, pod zem pod pojezdové dráhy a pod terminál. Ale to by se tam mohlo jezdit vlakem nejmín ze třech směrů a mnohem dřív…

Frantisek

Železnice přijde zrušit, povolena jsou jen letadla a auta. Sice už se do mnohých míst další turisté ani nevejdou, my ale ani ty stávající neumíme do země dopravit šetrněji…

Martin V.

No jestli je podle ředitele Řehoře cílová kapacita záměru 21,2 mil. cestujících ročně v EIA a návazných dokumentech jako DÚR jenom „první meta, která je zatím nepřekročitelná“, tak se ptám, k čemu je EIA dobrá. Tam se složitě vyhodnocují dopady na životní prostředí na základě podkladů v ní uvedených. Pokud se ale už dnes ví, že ta čísla za pár let nebudou platit, tak proč tu šarádu vůbec pořádat? I když se ti lidé do letadel vejdou, tak je nakonec letiště vyplivne a budou se zase řešit dvojkloubové trolejbusy na linku 119.

Analytik

A nemohli by na tu linku 119 nasazovat rovnou ty velké letištní autobusy co jezdí po ploše?

kulhán

Jsou širší víc jak 2,5m, takzě nesmí mimo uzavřený areál.

Alibaba

Tak doufejme, že kapacitu spojení na letiště posílí železnice.
Já bych to stavěl oběma směry, jak na Masaryčku, tak na Prahlavák přes Semmering.

Jaaa

Semmering je katastrofa, tam se dvojkolejka nevleze.

Pavel

Opravdu mě už Šimáně s jeho nočními přílety na vedlejší dráhu mezi 01:00 až 05:00 štve. Stejně tak Ruzyně z vedlejší dráhy expeduje nejen Šimáněho business jety a také mixéry, včetně např. Air Serbia. A to i v době, kdy není hlavní dráha uzavřena. Ruzyně už dávno měla skončit jako vedlejší letiště jako např. Linate či Gokcen. A rušivý provoz měl být přesunut do Vodochod, Pardubic či když bylo ještě v provozu na letiště do Žatce. Pardubice by v současné chvíli nejvíce Praze ulehčily. Jsou na páteřní síti železnic a D11. Je dobře, že se i zmiňuje sexuálně- alkoholické cílení… Číst vice »

kulhán

Tak se přestěhuj, většina zástavby byla později než letiště.

Pavel

Moje vila z roku 1923.

Roman

A vy v ní žijete od toho roku?

Pavel

Žiji v ní ještě od dlouho před dokončením Nové Ruzyně (dnes T1). A moji někdejší předci téměř odjakživa. Chápu nezbytné údržby na hlavní dráze, chápu výjimečné počasí, kdy nejde na hlavní dráze bezpečně přistávat a vzlétat. Naprosto ale nechápu drzost páně Šimáně, který chronicky přistává s Koupáky i na vedlejší dráhu i v době nočního klidu. Nechápu, proč business jety a mixéry startují z vedlejší dráhy v době, kdy jety jsou v provozu na hlavní dráze. To je právě ten nejtoxičtější dopad páně Šimáně na české letectví: Nejen jednomotorové lety, ale i chronické přistávání v době nočního klidu, startování business… Číst vice »

Vlastimil Kocurek

Já vás úplně chápu. Pokusil jste se v tom něco dělat, není vyloučeno, že byste se nějak nedomluvili ??

Pavel

Bohužel, vše je o ŘLP, které evidentně slouží páně Šimáně na povel – viz. jednomotorový let. Tlaky jdou ze všech stran. Řešením je bankrot SW pro výstrahu všem. Pak zmizí jednomotorové lety, ilegální starty z vedlejší dráhy pro mixéry a business jety. A samozřejmě i chronická přistávání Koupáků uprostřed noci.
Ve Frankfurtu pokud v noci letadlo nouzově přistane, tak musí cestující povinně až do rána na hotel.
V Ruzyni jede přes noční klid letiště na plné pecky pro páně Šimáně.
Opravdu jsme Bannánová republika díky němu! Jen teď ho COVID doběhl!

Jaaa

Jako dědic má pán stejná práva jako ten, kdo jako první pozemek pro stavbu vily zakoupil.

Roman

Tohle nijak nerozporuji. Jen jsem chtěl vědět jestli pan není ten typ „chtěl hospodu ale chodili mu tam lidi“ protože takovýchto znám docela dost.
Jen s panem Pavlem nemohu souhlasit, že ŘLP jde SW na ruku. Chová se naprosto stejně u vsech aerolinek. Většina bizjetu v PRG startuje z dráhy 30. Stejně tak lety Austrianu do VIE většinou startují z RWY 12.

Pavel

Samozřejmě, že ŘLP jde SW na ruku. Ostatní pak je tlačí na ŘLP, že chtějí illegalitu trpěnou SW využívat také:

Preferences of the Runway System:
The take-off and landing of jet aircraft with a maximum take-off weight of more than 7 tons must customarily be performed from RWY 06/24. Arrivals on RWY 12 or departures from RWY 30 are also allowed in time from 0500 to 2100 (0400-2000).

Honza

Ty máš velkej problém

Tomas

Hluk letadel opravdu není problém. Já jsem přesně pod, jejich hluk není ostrý, vtíravý, ale monolitický hukot, který zesiluje postupně a poté postupně zeslabuje. Žádné náhlé výkyvy, takže neruší ani při spánku, ani při práci. To jeden blb se zničeným autem spolehlivě vzbudí celé sídliště.

Pavel

V Zurichu 1.9.2016 ve 3:00 výjimečně nouzově přistálo mezikontinentální letadlo s infarktem 25 letého cestujícího na palubě. Švýcaři ještě pochopili nouzové přistání. Nenechali si ale líbit jeho re-start ve 4:30 v době nočního klidu! A dusno bylo několik měsíců!
V Česku Šimáně běžně přistává i vzlétá Koupáky kdy se mu zachce! Přestože má i Ruzyně plot na noční lety! Nechápu, jak se takového Zambijského kolonistického sajrajtu a zpupného arogantního chování můžete ještě zastávat.
https://www.suedkurier.de/region/hochrhein/waldshut-tiengen/Zuercher-Regierung-begruendet-naechtlichen-Start-in-Kloten-Sicherheitsrelevante-UEberlegungen;art372623,9516697

Richard P.

Navrhuji dotaci, 10000kc rocne pro kazdeho obcana CR, pripevek na cestovani na letiste v okoli, tj Berlin,Mnichov, Viden,Blava,Budapest, Katowice atd. A letiste PRG zrusit a vybudovat tam lesopark a jezero. A bude klid. 🙂

Petr

Zase někdo, kdo z PRG nikdy neletěl. 😉 Zkuste to, určitě neprohloupíte.

Asd

ON to pán myslel jako vtip. Je moc dobře, že se letiště rozšíří. Jednak k nám bude moci přiletět více lidí a i my budeme moci více cestovat a jak doufám za nižší ceny.

Vlastimil Kocurek

Přiletět ještě více lidí ???? To myslíte vážně ??? Tak to by se už i u nás setkali s cedulemi Turists go home. Vždyť tímto způsobem turismus požírá sám sebe. První kroky k regulace podnikl Český Krumlov, a další města budou následovat. Tak jestli tu máme nyní 5 milionů Číňanů (to jsem střeli od boku),tak za pár let to může být 50 milionů Číňanů. Ono totiž nelze uvažovat v úzkých mezích „letadla – penziony a jiný turistický byznys včetně zlodějských směnáren a taxíků“ ale kromě toho ještě existuje normální zdejší život lidí. Nelze úplně vše podřídit byzu. Přitom i já… Číst vice »

ABC

no letos budou mít skvělou příležitost vyzkoušet si sezónu bez turistů. jen aby pak neřvali že potřebujou státní pomoc….

PatriK

Podpora opileckých letů je nepochybně zvrácenost, ale stejně tak noční vlakové rozjezdy, kdy Praha dotuje opilcům návrat z Prahy do okolních obcí.

Honza

Asi tak často s těmi vlaky nejezdíte. Ale někteří lidé tento vlak používají i při cestě z práce.

Pavel

To těžko! Třeba S65 jezdí v noci téměř prázdná. Přes den ji do centra preferuji i před klasickou mhd či autem (a to mám parkování zadarmo!). Ale noční rozjezdovou bych v létě nakopal, i hlášení kvůli ní, co ruší spánek při otevřeném oknu. Na Sergeje s uhlím do Kladna si šlo kdysi v Pravěku zvyknout, ale na noční rozjezdy a hlášení ne a ne.

Vojta

Náhodou takové odjezd ve 2:30 už může být celkem zajímavé na brzké ranní letní výlet, kór jestli nechajó v litě zimní čas

Alibaba

Furt lepší, aby jezdily s opicí autem…

Alibaba

…, než aby…

Tomas

no … od toho je to závazek dopravní obslužnosti. kurna, na to si ty daně přece platíme, aby to MHD fungovalo…

Jenda

Je potřeba si uvědomit, že se turisté nejezdí jen opijet do centra Prahy (i když to tak bohužel často vypadá). Jsou i zajímavé projekty, které dostávají turisty i třeba v mimosezoně na „český venkov“ (viz https://czechwalks.com ).

Martin V.

Ono nalákat cizí opilce do krásných koutů českého a moravského venkova by taky nebyla zrovna výhra. Tam bych se spíš snažil dotáhnout turisty v obytných vozech, či na kolech, kolem Labe a Vltavy klidně i na hausbotech. Pro ty nejtěžší opilce (pokud jim už příjezd nemůžeme zakázat) bych vkusně adaptoval nevyužité kravíny a jiné brownfieldy, kde by mohli řvát a chlastat celou noc a nikomu by nebyli na obtíž.

ABC

klidně i na hausbotech

DOL?

Vlastimil Kocurek

K tomu jsou ty festivaly, třeba ten Colours of Ostrava, nebo tak nějak, tam vy vykřičí, zdrogujou, …..etc., říká se tomu zážitková turistika, nebo ty motorky v Brně to je to samé.

Jiří Kocurek

… a když se stará morous neumí bavit, tak zakážeme zábavu všem. Teprve potom bude starý morous skákat radostí.

Frantisek

Skutečně ale musejí všichni cestovat i z poměrně blízkých míst letadly?

Petr

Dokud bude naše infrastruktura k pláči, tak bohužel ano. Takový zlom mezi výhodností pozemní a letecké dopravy z časového hlediska jsou cca 4 hodiny. Kam se za tu dobu dostanete? S odřenýma ušima do Berlína, Bratislavy a Vídně (a tam taky logicky vyjma vídeňské napájecí linky Austrianu nic nelétá). Pokud chcete do Budapešti, Krakova, Varšavy nebo Frankfurtu, tak navzdory relativně krátké vzdálenosti vám letadlo ušetří celý den na cestě.

Franta

Pražští senátoři, voe. Tito velební pánové skvěle reprezentují provinční, maloměstské myšlení mnoha Pražáků, jehož výsledkem je to, že se v Praze od revoluce v podstatě nic architektonicky zásadního nepostavilo, že Praha sedí stavebně, architektonicky na prdeli (porovnejte s tím, kolik toho v Praze vzniklo během 20 let trvání 1. republiky). Lidé tohoto ražení se jen zmůžou na uzavírání ulic a sázení stromů 20 km od města. Skanzen Praha.

Vlastimil Kocurek

Tak ono to začalo už před vznikem 1.republiky, stavební boom, který se už nikdy neopakoval ani nebude, největší části Prahy, Budapešti a Vídně vznikly v letech 1890- 1905, ale v Praze to pokračovalo rychle dál, protože se stavěly budovy potřebné pro nové hlavní město.(Švácha: Od moderny k funkcionalismu).
Jinak s vámi úplně souhlasím, nerozumím tomu uzavírání ulic. Naopak v Praze je pár špičkových realizací, jako je trojský most, který je senzační.

Milda

Takže stavbou nové dráhy se to architektonicky vylepší? A těch 30mil cestujících tam bude jezdit 119tkou z Veleslavína?

...

A spolek přátel žehu se k nové ranveji vyjadřovat nebude?

Kubrt

Vyjádřit se může každý; názor senátorů, jakožto volených zástupců svých voličů, nějakou váhu má.

ABC

Asi podobnou jako svaz včelařů

Kubrt

Vyšší.

Roman

Ono to ale také chce i erudici. Tech 10 senátorů je za obvody kterých by se to dotklo tudíž pokud nešli do politiky jen kvůli levným obedum v senátní kantýně tak dělají to co se od nich v od jejich voličů očekává.