lot
Infrastruktura Letectví Letiště

Nová ranvej na Ruzyni má problém, soud zrušil její vymezení v krajském plánu

Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha
Přistání na dráhu 06/24. Foto: Letiště Praha

Letiště Praha se na cestě k výstavbě nové ranveje bude muset vypořádat s další překážkou. Krajský soud v Praze minulý týden vyhověl pražským městským částem Nebušice a Suchdol (a jedné fyzické osobě) a zrušil část aktualizace Zásad územního rozvoje Středočeského kraje z dubna 2018. Ta mimo jiné vymezovala plochu pro paralelní ranvej, která do Středočeského kraje zasahuje. Městská část Suchdol to oznámila na svých stránkách, verdikt zveřejnil i soud.

„Doručením rozsudku všem stranám již nová dráha v zásadách nefiguruje a nejde ji tedy schválit v územním řízení,“ komentoval rozhodnutí soudu spolupředseda pražských Zelených Vít Masare, který je iniciátorem kampaně proti rozšiřování letiště 55miliard.cz. „Je možné, že Středočeský kraj podá kasační stížnost a o věci bude rozhodovat Nejvyšší správní soud, ale i tak je to zásadní komplikace pro přípravu projektu,“ dodal. Kasační stížnost může kraj podat do dvou týdnů od doručení rozsudku, a také tak učiní. Podání kasační stížnosti dnes schválila rada kraje.

V dokumentu, který plní roli krajského územního plánu, podle soudu schází jakékoli relevantní vyhodnocení kumulace hluku a znečištění ovzduší. „Ačkoliv právě u těchto dvou složek se možnost hromadění či spolupůsobení vlivů výslovně nabízí, a to proto, že při provozu letištní dráhy souběžně s provozem dálnice a železnice je možnost kumulování hluku či emisí snadno představitelná a pravděpodobná,“ napsal soud.

Středočeský kraj s jeho rozhodnutím nesouhlasí. „Je názoru, že soudu nepřísluší hodnotit tak vysoce odbornou činnost, a je přesvědčen, že autor vyhodnocení vlivů na udržitelný rozvoj území zmíněné vlivy dostatečně vyhodnotil,“ uvedl úřad kraje na webových stránkách.

Mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň samotný verdikt nekomentoval, neboť letiště nebylo přímým účastníkem soudního řízení. Tím byl Středočeský kraj. „Nicméně situaci sledujeme. Zároveň pokračujeme v přípravných pracích na realizaci projektů dlouhodobého rozvoje Letiště Praha, které zahrnují výstavbu paralelní dráhy a rozšíření Terminálu 2. Investice do Letiště Praha považujeme z krátkodobého i dlouhodobého hlediska za nezbytné,“ řekl Pacvoň. Podobná situace nastala i v roce 2013, kdy se počítalo se stavbou dráhy v roce 2019.

Se stavbou ranveje se aktuálně počítá v letech 2025 až 2028. Předpokládané náklady činí 15 miliard korun. Nová ranvej bude sloužit jen pro přistání, stávající hlavní dráha pak jen pro vzlety. Současná záložní ranvej RWY 12/30 bude zrušena. Podmínkou otevření paralelní ranveje pak je noční provozní uzavírka.

Spor o ranvej se minulý týden řešil i v Senátu. Pražští senátoři stavbu odmítají.

Odebírat
Upozornit na
guest
28 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
žlutý klandr

Zase někdo při tvorbě ÚP ignoroval znění platných zákonů ? A který politik mu to asi nařídil ? A kdo to dílo přebral a podepsal povolení k fakturaci ?

Tomas

To jsou ty zásady územního rozvoje, na které si kdysi sedla skupina odborníků, středočeští politici a pražští politici? Za Prahu to organizoval primátor Hudeček, který nedělal v této věci nic víc, než že sháněl co nejlepší odborníky. Pak prohlásil, že teď už jsou zásady tak dobře udělané, že by to soud podruhé shodit neměl. Tím myslel i na D0. Tak se uvidí….

Pavel

Letiště Ruzyně mělo nejprve striktně zakázat noční provoz po vzoru např. Klotenu: Nejpřísnější zákaz od 23:30 do 6:00! Naprosté omezení odbavování pax v této době, aby nemohlo být letiště v noci zneužíváno Koupáky, Šimáně, Izraelci, Rusy, Číňany apod. jako se do dnes dělo na Ruzyni. Pak by si Šimáně rozmyslel sedat i rozlétávat Koupáky uprostřed noci a rušit náš noční klid, zejm. pod vedlejší dráhou. Stejně tak by se stalo amorálním startovat bizjety Šimáně z vedlejší dráhy uprostřed noci a nad ránem! Pokud by tato opatření Ruzyně provedla, nežli si zažádala o paralelní dráhu, určitě by našla pomocí pobídek a… Číst vice »

M.D.

koukám, že Váš příspěvek bude pod jakýmkoliv článkem týkající se LKPR, SW a podobně. Ale už je to celkem ohrané a otravné.

Malé stydlivé prasátko

Já si myslím, že to berete za špatný konec, byť mi některé Vaše argumenty v podstatě věci dávají i smysl. Jsem toho názoru, že by VOD a PED měli proaktivně pracovat na zvyšování své atraktivity pro letecké společnosti, potažmo jejich cestující. Pardubice odvedly velký kus práce a nemám obavu, že se jim jejich úsilí z dlouhodobého hlediska vyplatí (pokud se jim podaří překonat stávající nepříznivé období). Ve Vodochodech aktuálně dost mrtvo. A je vidět, že se „místní obyvatelstvo“ bude bránit zuby nehty dalšímu rozšiřování provozu, ať už to bude kdekoliv. S postupujícím časem mám ten dojem, že to bude stále… Číst vice »

Pavel

Ale vždyť máme před sebou min. rok až dva, možná že i více, krize. Krize je často prospěšná právě k prosazení skoro ZADARMO takových projektů jako je VOD a PED! Místní z venkovských provincií potřebují zalátat hypotéky, leasingy, školné dětí, úvěry na zuby a silikony, zahradní bazény i dovolené se Šimáně. Lokální firmy a Jarda s.r.o. potřebují oddálit bankroty. Proto bych nechal Ruzyni Ruzyni a soustředil se na VOD a PED, kde nakonec budou do několika měsíců vrata široce otevřená. Resp. v PED už jsou dnes. Jakmile VOD a okolí uvidí úspěch PED, otevře se také. A my v bonitních… Číst vice »

Malé stydlivé prasátko

Nechápu, co Vás vede k přesvědčení, které uvádíte: „Krize je často prospěšná právě k prosazení skoro ZADARMO takových projektů jako je VOD a PED“.
Můžete to nějak více rozvést? Jsem totiž názoru zcela opačného, tedy současná situace realizaci rozvojových projektů regionálních letišť naopak do karet nikterak nehraje. I samotné letiště Praha-Ruzyně bude mít hodně práce s obhajobou dalšího rozšiřování, což se evidentně potvrzuje a tento článek o tom naprosto jasně hovoří.

Pavel

Každá krize přemění priority. Region PED bude hledat kam nasypat investice. Tahle krize není krize likvidity, naopak, budou se vytahovat věci a nápady ze šuplat, protože staré věci (airbnb, Koupáctví 6x ročně atd.) odumřou. Pardubice i HK má vysoce vzdělané obyvatele a blízkost letiště je vždy podmínkou investic do high-tech, med-tech, pharma atd.

Frequn

vystizne..dobre ty..a jeste prejmenovani letiste praha..Prague Simane Airport
kod letiste:VIK

Pepa

Pavle Pavle

Pepa

Demagogie

J.D.

S většinou nesouhlasím, ale pobavil jsem se dost. Člověče, vy byste se měl živit psaním (fikce).

Anonymas

Nejste náhodou vy ten NYMBIsta o kterém se píše v článku jako o jedné fyzické osobě?

Anonymas

NIMBYsta*

kolemjdoucí

Pravdu díš předsedo, co ale s tím, že lidé žijící kolem Vodochod Tvůj nápad s přenosem letů tam odmítají a bojují proti tomu jak lvi?

Pavel

Vice-předsedo, spuhlas! Ale jakmile přijdou za nimi brzy z banky, že si mají díky pádu hodnoty nemovitostí v krizi dozaručit hypotéku na barák, budou v okolí VOD zpívat jiné noty!

bohyn

Wow, takze v Praze letiste hodnotu nemovitosti snizuje a na venkove zase zvysuje?

Pavel

Samozřejmě! Přetíženost i nevytíženost jsou 2 strany téže mince 😉

Jirka

Vodochody ne, odpor místních bude velký. Zato PED má potencionál. Jestli se někdy udělá VRT Běchovice – Poříčany, tak se i sníží jízdní doba do Pardubic.

Tomas

potencial
pardubic je minimalni

Daniel Mach

A to bych řekl, že jste ještě optimista.

provokatér

Od toho, kdo by uvítal nasazení „desir“ na rychlíky z Pardubic do Liberce, snad ani jiný komentář očekávat nelze …

mik

Potencial Pardubic neni zase tak mimimalni ,vyhledove maji vlaky jezdit do Prahy pres Nymburk a ulehcit tak hlavni trati .Z letiste je to na nadrazi prakticky 10 minut a je spojeni nejen na Prahu ale i na dalsi mesta do Prdubic je uz diky modernizaci PKP i trati z LIchkova zajimave spojeni i do Wroclawi .Spoluprace z modertnim polskym letistem by taky mohla prinest sve ovoce Jen by to chtelo aby se vedeni letiste vic porozhledlo po zajimavych partnerech a neorientovalo se jen na ruske letecke spolecnosti

pozorovatel

Jirka: S prvními dvěma větami naprostý souhlas – to jen několik demagogů mezi zdejšími žvanily si není ochotno přiznat, že i pro velkou část Moravy jsou Pardubice mnohem výhodnější lokalitou než pražská Ruzyně. Ale Vodochody jsou problematické podobně jako paralelní dráhy v Ruzyni (byť jejich „lobbystické zázemí“ je pochopitelně mnohem silnější), a tak by asi byla opravdu užitečnější spíše větší podpora Pardubic. O nereálnosti zahájení výstavby paralelní dráhy v Ruzyni nikdo soudný nemůže mít kvůli současnému vývoji situace pochyby, a tak by Pardubice mohly být skutečně vhodným „záložním“ a potenciálně potřebnou kapacitu doplňujícím letištěm“ – podmínky na to rozhodně mají.(a… Číst vice »

Viki

Hele ty stěžovátko, to letiště tady bylo dřív. Tak si běž brečet někam do IV. cenový, tam ti ty vypítka budou hltat ty tvoje blitky.

Pavel

Dřiv, nežli CO?

Jaaa

Výborně. 🙂
Ale VOD bych nechal spát. 🙂

Pavel

VOD (a odpor tamního okolí i okolí Ruzyně) je právě důvod, proč by nakonec PED se mohlo rozjet naplno.