Letem Českem: Letecké muzeum Korea – Merkur. Vzpomínka na letiště, které snad ani nebylo…
Pokračujeme v letním seriálu Letem Českem, ve kterém Vlastimil Kučera představuje tuzemská dopravní muzea. Dnešní díl vás zavede do Bezděkova
Pokračujeme v letním seriálu Letem Českem, ve kterém Vlastimil Kučera představuje tuzemská dopravní muzea. Dnešní díl vás zavede do Bezděkova na okraji Žatce.
Ale bylo! A jakou má historii! Pro ty, kterým jméno nic neříká, malá nápověda – Tygří letka. MiG-29 a Václav Vašek. My měli to štěstí, že v den otevření muzea nás uvítal v novém muzeu právě on. Pilot Vašek, legenda československého i českého nebe a precizní vypravěč.
Čím ale začít? Osobností pilota, nebo muzeem samotným?
Při vstupu do nenápadné budovy nás upoutají znaky československých perutí z doby druhé světové války ve Velké Británii. Zastavíme se u T. G. Masaryka a M. R. Štefánika, ale především – u jedné z prvních star československého nebe Františka Nováka spolu s trofejí z mezinárodní letecké soutěže ze švýcarského Curychu z roku 1937. To vše doplněné dobovými fotografiemi a nepřeberným množstvím malých modelů. Ráj pro nadšence létání, modeláře i ty, kteří se jen prostě zajímají o naše dějiny.
Hlavní expozice je ale v navazující hale. Původně šlo o místní „osvěžovnu“, později o výrobní halu. To je však minulost. Stejně jako vystavené exponáty. Historie muzea sice začíná 2. světovou válkou, výjimečnost žateckého letiště ale začíná až v prvních letech osvobozené republiky. To připomíná panel – tajná „operace Hagana“ – československá zbrojní pomoc nově vzniklému státu Izrael. Sám Václav Vašek má s důsledky této operace své zkušenosti. Požádejte o podrobný příběh někoho z průvodců – možná i samotného Václava Vaška.
A nebo si celý příběh dopodrobna přečtěte v jeho novém, 3. rozšířeném vydání knihy „Etudy vonící luftem“. Je to sice malý střípek, ale stojí za zapamatování. Vašek s lehkým pousmáním vzpomíná, jak se jako kapitán dopravního letadla ocitl na letišti v Tel Avivu. Když se místní personál dozvěděl, že byl velitelem letiště zapojeného do pomoci novému státu, ihned se z něho stala tamnqí celebrita. „Je to tak. Někde se vzpomíná, jinde se nechá letiště se zajímavým příběhem zmizet,“ vzpomínají místní.
A tak tu procházíme celou historii letiště až do roku 1993. Tehdy byl místní letecký pluk rozpuštěn a letiště kvůli nově vytvořeným mezinárodním dohodám zavřeno. A pak konec.
Letiště doslova a do písmene zmizelo – bylo rozebráno, zaoráno. „Tuzemský paradox. Zvlášť když se jednalo o letiště, které bylo šité na míru tehdejší špičce československého letectví – MiGu 29,“ doplňují místní.
Na návštěvníky především z jiného než žateckého regionu tu ale čeká i vysvětlení. Proč se vlastně místnímu letišti říkalo Korea?
V muzeu jsou i části původního sálu bojového velení z velitelského stanoviště pluku tzv. planžety (velkoplošné skleněné panely) – pro ty později narozené, jedná se o průhledné desky, na které se ručně zakresloval pohyb letadel v určité oblasti. Takovou práci si dnes v době monitorů nikdo ani neumí představit. A u planžet najdeme dokonce i tehdejší zapisovací tužky.
Většinu návštěvníků ale nejvíc zaujme přední část MiG-21 nebo vystřelovací sedadlo s kokpitem, přilby. Pro hnidopichy schválně neuvádím typové označení – najděte si ho sami.
Podíváte se do muzea nyní nebo později, až uprostřed muzea bude vystaveno letadlo, které přímo sloužilo v Žatci? Prý to má být už brzy.
A pro milovníky kosmonautiky je tu ještě další důvod k návštěvě. Velením žateckého pluku totiž prošel i druhý připravovaný československý kosmonaut Oldřich Pelčák.
Informace pro návštěvníky:
Obec Bezděkov leží na okraji města Žatec.
Muzeum našlo útočiště v malé budově přímo na návsi, na které vlaje větrný rukáv k určení rychlosti větru.
Důležitá poznámka: je lepší si návštěvu naplánovat a zarezervovat. Jinak je muzeum otevřeno vždy první sobotu v měsíci.