Správa železnic zruší Rynholecký tunel, přeložka povede přes lupkový lom
Správa železnic chystá na trati z Prahy do Rakovníka vybudování zhruba jednoho kilometru nového úseku. Mezi Stochovem a Novým Strašecím
Správa železnic chystá na trati z Prahy do Rakovníka vybudování zhruba jednoho kilometru nového úseku. Mezi Stochovem a Novým Strašecím chce nahradit trasu Rynholeckým tunelem. Necelý půl kilometr dlouhý úsek nahradí nová trasa po území někdejšího lupkového lomu.
Správa železnic již poslala středočeskému krajskému úřadu dokumentaci, která je prvním krokem pro zahájení stavby. V takzvaném zjišťovacím řízení teď bude úřad zkoumat, zda se bude muset posuzovat celá stavba z pohledu na vlivu na životní prostředí
Plán Správy železnic počítá s tím, že 476 metrů dlouhý tunel kvůli jeho špatnému stavu opustí, vlaky zde jezdí maximálně 30 km/h. Nová trasa povede v prostoru vytěženého lomu Českých lupkových závodů jižně od tunelu, dojde tak k nepatrnému prodloužení trati řádově o stovky metrů.
„V 70. letech se stavební stav tunelu zhoršil natolik, že hrozilo jeho zborcení. Bylo provedeno podskružení ostění, výdřeva je od té doby průběžně vyměňována. Zdivo obou portálů je zvětralé a vydrolené,“ uvádí Správa železnic v dokumentu. Nová přeložka bude dlouhá přibližně jeden kilometr,rychlost se zde pak zvýší na 85–90 km/h. V úseku jsou dva přejezdy, jeden bude zcela zrušen, druhý zůstane.
Správa železnic odhaduje náklady na stavbu na 120 milionů korun, chce začít stavět v roce 2022. Záměr projektu ale ještě není hotov, ani neprošel centrální komisí.
Podle mluvčí Správy železnic Nely Friebové bude tunel zachován, ale nebude se využívat. „Tunel bude v rámci stavby pouze zajištěn z hlediska bezpečnosti. Postradatelný materiál opuštěné trasy včetně tunelu bude využitý příslušnou správou tratí,“ dodala Friebová. Během stavby by nemělo dojít k téměř žádným výlukám. „Provoz bude během stavby zachován. K vyloučení dojde jen po nezbytnou dobu přepojení na novou trasu koleje,“ dodala.