Premiéra Boeingu 777X nevyšla. Letadlo dojelo k začátku ranveje, piloti marně čekali na slabší vítr
Výrobce letadel Boeing musel zrušit dnešní první start letadla Boeing 777X. S téměř ročním zpožděním měla dnes začít další fáze
Výrobce letadel Boeing musel zrušit dnešní první start letadla Boeing 777X. S téměř ročním zpožděním měla dnes začít další fáze testování letounu, který má pomoci americkému výrobci vylepšit pošramocenou pověst po haváriích a uzemnění letadel 737 MAX. Proti bylo nakonec počasí.
Let byl naplánován na 10:00 místního času (19:00 středoevropského) z letiště Boeingu Paine Field na okraji Seattlu. Zatímco původně se zdálo vše bez problémů a před půl jedenáctou bylo letadlo u prahu dráhy, pak se tři hodiny čekalo na slabší vítr. Jedinou akcí bylo sklopení konců křídel. Silný vítr dosahoval rychlosti 23 uzlů, pro první let je maximem 10 uzlů. Boeing proto ve 13:30 místního času rozhodl, že dnes nepoletí. Akci chce opakovat v sobotu.
Update #777X First Flight: We’ll try again tomorrow starting at 10 a.m. Wind levels prevented us from flying today. We will continue to provide updates on our website and through social media.
— Boeing Airplanes (@BoeingAirplanes) January 24, 2020
Původně měl start proběhnout již včera, kvůli počasí ho firma odložila. Boeing poprvé v historii vybírá peníze za vstup na speciální vyhlídkovou plošinu, odkud lze start sledovat. K prvnímu testovacímu letu dochází téměř přesně čtyři roky poté, co se poprvé do vzduchu vydal 737 MAX.
Premiéra letadla má podstatně větší zpoždění než jen jeden den kvůli počasí. Původní plány počítaly s prvním letem v červnu. Boeing nejprve v březnu zrušil jeho statické předvedení (naplánováno shodou okolností na pondělí po nehodě 737 MAX v Etiopii), pak zjistil dodavatel motorů General Electric problémy s motorem a letová premiéra se odložila na neurčito.
Problém se objevil při finální fázi testování motorů GE9X za extrémních podmínek, které nejsou běžné pro provoz letadla, ale nutné pro samotné schvalování. Šlo o nadměrné opotřebení titanových částí statoru. Rychlejší opotřebení dílů by znamenalo pro aerolinky problém: častější opravy motorů. Podobné problémy měl Rolls-Royce s motory pro dreamlinery.
V září navíc vyšly najevo informace, že trup nezvládl zátěžovou tlakovou zkoušku. Šlo o extrémní zátěžový test, kdy se konstrukce letadla napínala a zatěžovala výrazně nad běžné limity, kterých letadlo v běžném provozu dosáhne. Stroj normy nesplnil jen o jedno procento. Boeing neuvedl, jak problém vyřešil, úřadům zřejmě stačilo, že prokáže jen posílení v části, kde došlo k prasklině. Neúspěšnému testu přihlíželi inspektoři amerického úřadu civilního letectví FAA, který musí letadlo schválit, aby mohlo být nasazeno do běžného provozu s cestujícími.
Boeing letadla 777X představí ve dvou verzích: kratší 777-8 a delší 777-9. O tu je podle objednávek zatím výrazně větší zájem. Boeing nabízí podle konfigurace v letadle 349 až 414 sedaček, dolet je 13 940 kilometrů. Firma zvažuje ještě větší verzi 777-10. Aerolinky si u Boeingu objednaly zatím 344 kusů tohoto letadla. Některé aerolinky ale už začaly omezovat objednávky. Jako první se objeví ve flotile Emirates a Lufthansy.
Unikáty nového 777X
Sklápěcí křídla
Největší inovace. Za letu má Boeing rozpětí 72 metrů. S tak velkými křídly by se ale nevešel k letištním terminálům, proto se po přistání křídla sklopí, na každé straně se tak zkrátí o 3,5 metru. Dosud největší rozpětí křídel u typu 777 má Boeing 777-200 LR (64,8 m), větší rozpětí má Boeing 747-8i (68,4 m) a Airbus A380 (79,75 m). Nové letadlo 777X bude mít standardní rozpětí 65 metrů na letišti díky tomu, že konec křídel bude sklopený. Žádné dopravní letadlo takovou technologii dosud nemá.
Motor
Nový model GE9X od General Electric vychází z motoru GE90, oproti němu má být ale o deset procent úspornější. Průměr dmychadla je 134 palců (340 cm), nejvíce ze všech motorů. Lopatky jsou z kompozitních materiálů. Jsou lehčí a pevnější než například z titanu. Lopatek je oproti předchůdci méně: místo 22 pouze 16. Průtok vzduchu přes motor je větší, díky čemuž je i úspornější.
Délka
S délkou 76,7 metrů bude nejdelším osobním letadlem na světě. Je téměř stejně dlouhé, jako dva letouny 737-800 (měří 39,47 m).
Úspora paliva
Boeing tvrdí, že nové letadlo bude mít o zhruba deset procent nižší spotřebu na sedačku než konkurence, tedy Airbus A350. Teprve provoz ukáže, zda jde jen o marketingové tvrzení či realitu.
Největší okna
Oproti stávajícímu modelu 777 mají být o třetinu větší. Budou mít zhruba 162 palců čtverečních, což je 0.1 metru čtverečních více.