Nový úsek D1 naváže na rozbitou část, ŘSD tak rychlou devastaci nečekalo
Dnes řidiči poprvé vyjedou na 14,3 kilometru dlouhý úsek nové D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Dálnice D1 se
Dnes řidiči poprvé vyjedou na 14,3 kilometru dlouhý úsek nové D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou. Dálnice D1 se tím prodlouží na 366 kilometrů. Jde o největší letošní dálniční otvíračku, pokud jde o délku zprovozňovaného úseku.
Radost ale mohou řidičům i obyvatelům v okolí zkalit dvě nepříjemné skutečnosti. Na jižním konci u Přerova bude dálnice končit v poli, takže doprava bude proudit přes město, na severním konci pak řidiče čeká přes sto metrů dlouhý „tankodrom“.
K definitivnímu dokončení celé D1 zbývá dobudovat posledních deset kilometrů od Přerova k Říkovicím, a to včetně obchvatu Přerova. Dostavba se ale neustále oddaluje, Ředitelství silnic a dálnic nedávno zrušilo tendr na zhotovitele; odhadovaný začátek stavby se aktuálně klade do roku 2021.
Větší vada na kráse dnešní ceremonie je ovšem na druhém konci nového úseku, kde je dálnice výrazně zdevastovaná. Jde původně o součást D35, která se stala součástí nového úseku D1. Ředitelství silnic a dálnic ji ale do stavby nezahrnulo.
Na vady mimo jiné upozornili diskutující na fóru webu ceskedalnice.cz. „Je zcela nepochopitelné, že se povrch neobnovil před otevřením dálnice, když na to byl prostor,“ píše jeden z diskutujících. „Možná proto ta otevíračka proběhne na úplně opačném konci dálnice…,“ doplnil jiný.
ŘSD ale svůj postup hájí. „V době přípravy a soutěžení zakázky byl technický stav vozovky D35 takový, že nevyžadoval opravu ani rekonstrukci a proto nebyl do stavby zahrnut. V mezidobí nastalo výrazné zvýšení intenzity dopravy, proto došlo k většímu poškození vozovky, než se předpokládalo,“ vysvětluje mluvčí Jan Studecký. Ke zmíněnému úseku bude podle něj příští rok vypracován projekt a rekonstrukce proběhne v roce 2021.
ŘSD tak postupuje odlišně například od výstavby pražského okruhu. Když se před rokem 2010 budovala jeho jihozápadní část od Slivence k Modleticím, silničáři zároveň kompletně zrekonstruovali i starý (z 80. let) navazující úsek Třebonice – Slivenec. Tehdejší šéf ŘSD Alfred Brunclík to zdůvodňoval tím, že přechod z nové dálnice na původní „tankodrom“ by řidiči silničářům neodpustili.
Nový úsek D1 by se měl řidičům otevřít po 14 hodině.
Zprovozňované dálnice 2019 | ||
Název stavby | Délka (km) | Zprovoznění |
D3 Bošilec – Ševětín | 8,1 | 24. 6. |
D46 MÚK Olšany | 1,1 | 10. 9. |
D3 Ševětín – Borek | 10,7 | 10. 12. |
D1 Přerov – Lipník nad Bečvou | 14,3 | 12. 12. |
Celkem | 34,2 |