Infrastruktura Silnice Stavebnictví Zprávy

ŘSD po třech letech zrušilo osmimiliardový tendr na poslední úsek D1 u Přerova

Stavba D1 Přerov - Lipník. Pramen: ŘSD
Stavba D1 Přerov - Lipník, ilustrační foto. Pramen: ŘSD

Průtahy v přípravě posledního úseku, který chybí k dokončení celé dálnice D1, vyústily tento týden ke zrušení tři roky trvajícího tendru na zhotovitele. Konkrétně jde o desetikilometrový úsek Říkovice – Přerov, který měl podle odhadů vyjít na osm miliard korun.

Ředitelství silnic a dálnic se stále nedaří dotáhnout přípravu do konce, a to především kvůli aktivitám ekologického spolku Děti Země. Naposledy Děti Země požádaly o přerušení územního řízení pro údajné nedoložení závazného stanoviska na ochranu krajinného rázu a okraje lesa.

ŘSD tendr zrušilo především proto, že během posledních let se mohly k potřebné kvalifikaci dopracovat i další firmy, které ji původně nesplňovaly. „Nezrušením předmětného zadávacího řízení by došlo k prokazatelné nepřípustné diskriminaci subjektů, které jsou aktuálně schopny požadovanou kvalifikaci splnit,“ uvedl mluvčí ŘSD Jan Studecký.

Budoucí D1 Říkovice - Přerov. Pramen: ŘSD
Budoucí D1 Říkovice – Přerov. Pramen: ŘSD

Nový tendr chce stát vypsat na jaře, zhotovitele by pak rád měl pod smlouvou do konce příštího roku. Zahájení stavby se zatím odsunulo na rok 2021, hotovo má být o tři roky později. Tím bude po téměř 60 letech od prvního kopnutí dálnice D1 hotova (nepočítaje v to první etapu budování ve 40. letech).

D1 se staví od roku 1967. Původní federální plány počítaly s protažením přes Slovensko na hranice s Ukrajinou. Po rozpadu federace se ustálila varianta směru na Ostravu a dále na česko-polské hranice. Po dokončení bude dálnice měřit 376 kilometrů, z toho je dnes hotovo 352 kilometrů.

Staví se čtrnáctikilometrový úsek z Přerova do Lipníka, který by se měl řidičům otevřít ještě před koncem roku. Pak už bude zbývat jen zmíněná desítka kilometrů od jihu k Přerovu. Hotovo přitom už mělo být před několika lety.

 

49 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Kuba W

když máte většinu, povolení tak stavějte, klidně pak pár milionů zapltíme navíc ale hlavně at už to je. Neříkal někdo že makáme?
Ťok už to zahajoval loni, já žil v přesvědčení že už se staví a ono 2021??? VRT bude z Prahy do OV tímhle tempem 2121?

jirka

Jo Tok… to byla superstar. konecne jeho pobyt v Skanska a PRvni Brnenska ? Nevyhodili ho na hodinu?

Eduard

Docela by mě zajímalo zdali se ŘSD podařilo včas dokončit nějakou liniovou stavbu. Víte někdo o nějaké?
Každopádně doufám, že co nejdříve Olomouc vydá stavební povolení a začne se stavět.

jirka

pred 20 lety. od ty doby vse zpozdeno. to nastoupil Honzik Kroupa.

Zirecek

O dostavbě tohoto úseku, na který je enormní společenský tlak, ještě hodně uslyšíme.
Děti Země zde dělají medvědí službu všem ekologickým organizacím.
Dlouhonice budou dále tlačit na své zájmy.

Jiří Kocurek

Přerovští určitě poděkují za zácpu a exhalace, že si tohle budou moci užívat déle.

jirka

smrtelna kombinace : cesky urednik vs Ceska provinccnost vs Ceska mentalita Rusko 19.stoleti

jirka

pane jo 57 let , to je tedy rychlost, to je cca 6 km ročně. mohl by někdo dát sem tabulku kolik se toho postavilo za socialismu – tedy 23 let a kolik za tzv demokracie – 34 let ?

Tady na Moravě

Bez si stezovat na lamparnu, paprdo. A neplevel svejma rudejma kecama nasi diskuzi, diky 😉

Dáda

Výhoda socialismu byla, že pokud někdo patřičný zavelel, konalo se. Ona to teda byla zároveň i nevýhoda.

jirka

no Problem je ze tzv. demokrati-cesi jsou vice rudy nez bolsewici.

jirka

Edvard–Benes Narod.. to nema cenu komentovat

Rosťa

Neboj. Zdejší STBák se pochlubí jak je šikovný, že kvůli němu se staví nejvíc v historii.

Jiří Kocurek

On se dokonce nechal oficiálně slyšet, že ČR staví rychleji než Rakousko a tak jsme západ předehnali.

Jiří Kocurek

Takže odbodbí vlády jedné strany bylo jen 1966 až 1989? Jo aha, od roku 1948 do roku 1966 nic nepostavili, tak to se nehodí, tím pádem se to škrtá.

Vnější pozorovatel

Osobní a hmotou odpovednost za tento stav někdo ponese?

2701

Jakoze Miroslav Patrik?

Jakub

Proč? Za to že někoho využívá svého práva?

2701

Ano, s tim pravem je spojena i nejaka ta zodpovednost, ne?

Eduard

Spíše zneužívá. Ale fakt, že ŘSD je dost neschopné co se týče přípravy staveb.

jirka

Tok KRoupa Matl .. Cocek a dalsi krasavci co tam sedi 20 let

Radovan Komínek

Výstavba dálnice z Prahy do Ostravy 60 let (ve skutečnosti 90 let). Modernizace koridoru mezi Prahou a Ostravou 40 let. V obou dvou případech, když to dobře půjde – není ještě zdaleka vyhráno. Teď prosím diskutující o doplnění názoru na dobu výstavby VRT z Prahy do Ostravy a to za podmínky, že (jak říká Donald Tusk) budeme moci dojit Evropskou unii a za podmínky, že nebudeme moci dojit Evropskou unii.

JarynJarin

Odpověď na názor – nedožije se toho nikdo z aktuálně živých lidí.

Jiří Kocurek

Venku jsem slyšel vřískat děcko, asi tak 3 roky. Nuž pokud plánujete, že se dnešní děcka nedožijí 70 let…

ene bene

Nesouhlasím. Výstavba prvního úseku Praha – Jirny dlouhého 8,3 km byla zahájena až roku 1978. Do Ostravy vede pochopitelně D11, která za Hradcem (nepochopitelně) nese různá jiná čísla. K dokončení má ještě daleko. To, že nějaký úchyl po roce 1990 zahnul u Hulína D1 za roh, ještě neznamená, že by si někdo před zmíněným rokem 1978 myslel, že se staví nějaká dálnice do Ostravy.

Radovan Komínek

Úsek Praha-Mirošovice byl otevřen 12. 7. 1971, stavba tedy určitě začala dříve, než ve Vámi zmiňovaném roce 1978. V časopise Silniční obzor v roce 1972 byla publikována mapa dálnic, kde D47 do Ostravy měla být dokončena do roku 1990 – tehdy ještě v původní přímé stopě kolem Přerova. Stavba D1, ale využila mnoha rozestavěných úseků z doby kolem 2. světové války, takže za rok začátku výstavby není možno podle nelze považovat šedesátá léta, ale rok 1938, případně rok 1950. Došlo pouze k přerušení a zpomalení výstavby, které bych přirovnal (byť důvody byly zcela jiné) například k době výstavby dálnice D8… Číst vice »

ene bene

Já se tady s vámi nebavím o dálnici D1 (i když je o ní článek), ale o dálnici do Ostravy, neboť odpovídám na váš příspěvek, kde píšete právě o dálnici „z Prahy do Ostravy“. Druhorepubliková (a následně) dálnice D1 se stavěla směrem na Slovensko (zcela mimo Ostravu), stavba probíhala v úseku od Prahy kolem Brna až na Chřiby (směrem ke Zlínu). Socialistická D1 mířila také na Slovensko (zcela mimo Ostravu) a byly postaveny i některé slovenské úseky (kilometrované tehdy od Prahy). Po roce 1993 se vzala nedokončená česká dálnice, přidaly se k ní úseky na Ostravu a byla navržena nová… Číst vice »

Miloslav

zřejmě je potřeba, aby vyhrála jiná správná firma, která dosud nebyla ve hře

Cyklista

Tam je nějaký les?

Andrej

Není.

Je to jenom zoufalý příklad naprosté neschopnosti státní správy vypořádát se s vlastními pravidly a s nesmyslnými obstrukcemi profesionálních prudičů.

Připomínám, že ANO má ministerstvo dopravy, ministerstvo pro místní rozvoj a ministerstvo životního prostředí už 6 let. Neudělali naprosto nic, jenom kecali.

Je to frustrující.

asdf

Souhlas, pěkný koryta pro spoustu kamarádů.

2701

Ta namitka DZ je z cervna… RSD uz oba podklady dodalo a nyni to visi na stavebnim urade v Olomouci, aby vydal UR… takze nez zacnete plivat na RSD, chtelo by to mit spravne informace…

Jan Sova

A tam to bude viset dlouho. Obecně na stavebních úřadech nejsou k sehnání kapacity v oboru….

Démon

Nejsem volič ANO, ale v kdo dostavěl D11, D8 a rozestavěl D3 D11 D35, D48 …
Ano, je to frustrující. Chceme víc, ale kdo dostal na MD všechny ty neumětely typu Stanjura, Bendl a hlavně Bárta, Šmerda a Slamečka

Jan Sůra

tak je samozřejmě skvělé porovnávat ministry, kteří tam byli pár měsíců a pět let.

Pepa

Pokud tam ale ministr, který tam byl pár měsíců udělal škody, kterou likvidovalo 5 následujících ministrů, tak je nutné je porovnávat. Hlavně ty, co jsou ještě v aktivní politice viz Stanjura, brouk Pytlík, který tam jen přežíval, ale teď ví nejlépe jak by to mělo vypadat a jak řídit MD.

Petr

Jenze v tom bylo prave největší pochybení předešlých koalic, že tam ministra měli jen pár měsíců.

Jan Sůra

Myslíte třeba Stanjuru? Asi máte krátkou paměť, ale já si moc dobře pamatuji, proč skončil a proč skončila celá vláda.

Jiří Kocurek

Kdo tu dálnici dostavěl? Stavaři! Po poklepání na šutr už jaksi zodpovědnost přechází jen na investičního dozora.

Kuba W

co ministerstvo financí?

ene bene

Byla navržena hovadná trasa a ta je nyní vynucována oblíbenou metodou, že oba navazující úseky už jsou hotové/rozestavěné. Sesuv kopce tu nehrozí, takže až si stát vynutí svou, bude celá „vina“ na „ekoteroristech“.

trunda

V jakém smyslu je ta trasa hovadná?

ene bene

Zeptejte se obyvatel Dluhonic. Anebo se aspoň koukněte na mapu, je to dost zřejmé.

Honza D.

Jen malý dotaz – kudy jinudy byste to chtěl vést? Myslíte si, že projektanti jsou neumětelové a svojí prací jen chtějí škodit okolí? Mám návrh – múžete sem dát Vaší představu kudy vést D1, popř. další liniové stavby u nás včetně přeshraničních? Děkuji.

Jan Sova

existovala tzv. „východní tangenta“ obchvácení Přerova, kterou ŘSD už kolem roku 2000 zakopalo hodně hluboko….
Tato je delší a komplikovanější průchodem přes zastavěné území ….

Tady na Moravě

A východní tangenta by nešla zastavěným územím? Západ Přerova je, až na Dluhonice, průmyslový. Východ je vyloženě rezidenční.

Nemluvě o tom, že v případě východního vedneí D1 by nějak musela stejně vést D55 směrem na jih, tedy také by západní obchvat vzniknul.

Fascinují mě nápady všech těchto amatérů, kteří dokáží podle rychlého mrknutí do mapy vynášet soudy o tom, že současné vedení D1 je špatné a kdesicosi.

Jan Sova

Nejedná se o můj nápad a narozdíl od vás jsem to trasování viděl a přišlo mi rozumnější. Ale nejsem ta povolaná osoba to prosadit. Na východ od Přerova je poměrně široké pásmo polí a z jihu je dálnice D1 přivedena od Kroměříže. Západní obchvat je realita dnešních dní a vidíme kam to spěje….

Petr

a kudy by vedla ta D5 od Olmiku? jinak než západně od Přerova by to logicky asi nešlo a Přerov by takměl dálnice na východě i západě 😀

Tady na Moravě

A kam to spěje pane Sova, smím-li se zeptat? Já vidím obstrukce zelenýho patrika, jako u každé druhé stavby a do očí bijící nečinnost státu při výkupu pozemků. Nic nového pod sluncem, bohužel, stát se chová k Přerovu velmi macešsky, což podtrhl zejména agent stb bureš svým prohlášením, že D1 u Dluhonic je blbě naprojektovaná. Jakmile tohle jednou řekl, tak je jasný, že ŘSD se zrovna dvakrát nepřetrhne s tlakem na výstavbu, dokud tenhle estébák a parazit bude u kormidla. Pokud vám jde o to, že s dálnicí je spojená demolice dvou objektů, tak vám ráčím připomenouti, že nyní se… Číst vice »

Partneři

Škoda transportation