Nečekaná výluka na Karlovarsku kvůli sesutému náspu končí, další bude až příští rok
Na podkrušnohorskou magistrálu na Karlovarsku se od sobotního odpoledne po třech týdnech znovu vrátí provoz. Stavební společnost Chládek & Tintěra
Na podkrušnohorskou magistrálu na Karlovarsku se od sobotního odpoledne po třech týdnech znovu vrátí provoz. Stavební společnost Chládek & Tintěra dokončuje opravy úseku po zhoršení stavu náspu. Hotovo ale ještě zdaleka není: SŽDC chce příští rok trať zavřít na téměř půl roku a dát ji definitivně do pořádku.
Podle mluvčího SŽDC Marka Illiaše dojde k ukončení výluky v sobotu v 15 hodin. „Po ukončení této provizorní opravy bude zprovozněna pouze 2. traťová kolej s omezenou rychlostí 30 kilometrů za hodinu,“ řekl Illiaš.
SŽDC uzavřela problematický úsek 26. října. Den před tím obdržela posudek geotechnika na aktuální stav zemního tělesa v úseku Hájek – Dalovice, získaný z výsledků kontinuálního geodetických měření. „V posudku je uvedeno, že při určitém množství srážek dojde opět k aktivaci sesuvu zemního tělesa a tím k narušení bezpečnosti železničního provozu,“ vysvětlila mluvčí SŽDC Nela Friebová. Šlo o dny, kdy meteorologové předpovídali srážky. „Z tohoto důvodu bylo rozhodnuto o nutnosti zastavení provozu a realizaci provizorní opravy zemního tělesa, aby bylo zajištěna bezpečnost železničního provozu v daném úseku,“ dodala Friebová.
K zakázce za 25 milionů se dostala bez soutěže litoměřická společnost Chládek & Tintěra. Podle Friebové to bylo kvůli tomu, že zástupce geotechnické firmy provádějící v místě kontinuální měření nebyl schopen provizorní opravu uskutečnit a doporučil právě tuto společnost. „Navržený zhotovitel disponuje nejenom znalostí místních poměrů, ale hlavně volnými kapacitami stavebních strojů připravených okamžitě zahájit opravné práce. Volné kapacity a reakční doba zhotovitele byly hlavním kritériem pro výběru,“ upřesnila Friebová na dotaz, proč se firma dostala k zakázce bez soutěže.
Součástí opravných prací bylo odtěžení štěrkového lože a části tělesa železničního spodku, za účelem zřízení nových konstrukčních vrstev. Ty budou lépe odvádět vodu z tělesa železničního spodku a přispějí k lepší stabilitě celého tělesa.
Nešlo o první problém v daném úseku, zastavený provoz zde byl už loni. SŽDC se proto rozhodla trať opravit kompletně. „Předpokládá se, že v rámci jedné výluky v roce 2020 v úseku Hájek – Dalovice by měly být rekonstruovány všechny známé závady na železničním spodku v tomto úseku,“ dodal Illiaš. Zatím se mluví o termínu od května do října, předpokládané náklady jsou 390 milionů korun. SŽDC tvrdí, že k problém s tratí vznikl už na sklonku 19. století, kdy byla trať rozšířena na dvojkolejnou a došlo k dosypání a rozšíření náspu.