Letiště žádá o další povolení pro paralelní dráhu, hotovo má být do roku 2028
Letiště Praha udělalo velký krok ke stavbě takzvané paralelní dráhy, která má pomoci zvládnout očekávaný nárůst provozu na Ruzyni. U
Letiště Praha udělalo velký krok ke stavbě takzvané paralelní dráhy, která má pomoci zvládnout očekávaný nárůst provozu na Ruzyni. U stavebního úřadu v Černošicích zažádalo o územní rozhodnutí pro její stavbu.
„Byla podána žádost o územní rozhodnutí u Stavebního úřadu MÚ Černošice. V současné době probíhá na straně stavebního úřadu kontrola předaných dokladů a příprava na zahájení řízení,“ řekl mluvčí Letiště Praha Roman Pacvoň.
O stavbě paralelní dráhy se na letišti mluví přes deset let, podání žádosti je dalším důležitým krokem v přípravě. Jeden klíčový souhlas státních úřadů už nová ranvej má: platné stanovisko EIA (vliv stavby na životní prostředí). Stavět se začne ale nejdříve za šest let. Územní řízení nebude krátké, lze očekávat navíc i značný odpor obyvatel některých částí Prahy a okolních obcí, přes která budou nově letadla létat.
Letiště ale tvrdí, že díky paralelní dráze dojde k omezení leteckého provozu v nočních hodinách. V době od 22:00 do 23:59 a v době od 5:30 do 5:59 bude počet pohybů omezen na max. 40 startů a přistání a v noční době od 24:00 do 5:29 bude úplně zastaven letecký provoz.
Dráha bude dlouhá 3 100 metrů a široká 75 metrů. Součástí projektu jsou také pojezdové dráhy pro spojení severní a jižní části letiště a další infrastrukturní komponenty.
Letiště počítá s tím, že v roce 2021 by mohlo vypsat soutěž na zpracovatele dokumentace pro stavební povolení. „Ta by měla být do začátku roku 2023 projednána s dotčenými orgány státní správy a ihned poté by měl být zahájen proces získání stavebního povolení,“ dodal Pacvoň.
Dráha má letišti pomoci navýšit přepravní kapacitu až na 21 milionů odbavených cestujících ročně. „Již nyní se stává, že některým leteckým společnostem nemůžeme nabídnout pro ně ideální požadované časy přistání a vzletů, zejména v přepravních špičkách,“ dodal Pacvoň.
Dráha navýší také kapacity pohybů letadel na 72 za hodinu. „Jde o cílový stav, ke kterému dojde pozvolným nárůstem využívání dráhové systému letiště v závislosti na poptávce leteckých společností,“ upřesnil Pacvoň. Plány letiště počítají s tím, že na novou dráhu budou letadla hlavně přistávat, pro odlety bude stávající ranvej 06/24.
Letiště čeká, že stavební povolení získá v polovině roku 2025, stavba by měla začít hned poté. Hotovo by mělo být v roce 2028.