Veletrh Busworld ukázal, že hybridní a elektrické pohony přestávají být experimentem
Pokud jste si mysleli, že elektrobusy jsou stále jen občasným experimentem, tak prohlídka na veletrhu Busworld vás přesvědčí o opaku.
Pokud jste si mysleli, že elektrobusy jsou stále jen občasným experimentem, tak prohlídka na veletrhu Busworld vás přesvědčí o opaku. Většina výrobců vystavuje nejméně jeden autobus na elektrický pohon. Začínají se už objevovat modely, které lze využít na příměstskou či regionální dopravu, kde nemáte šanci vozidlo nabíjet každou chvíli. Prodlužuje se dojezd na jedno nabití. Kdo nenabízí čistý elektrobus, minimálně nabízí pohon na různé plyny či hybridní pohony. Trend směřuje nejen k bezemisním, ale také chytrým a autonomním vozidlům.
Když jsme psali o eletrobusu SOR NS12, nebyl to zdaleka jediný exemplář na veletrhu. Hned ve čtvrtek ráno prezentovalo Volvo nový model 7900 Electric. Německé Sileo vystavilo kloubový model S18 s dojezdem až 400 km na jedno nabití. Podobný dojezd nabízí i turecká Temsa s modelem Avenue. Nepřehlédnete ani VDL Citea electric nebo Solaris Urbino 12 electric. O slovo se hlásí i netradiční výrobci jako čínští CRRC, Blue Dragon, Yutong či BYD, nizozemské Ebusco nebo bulharský Chariot.
Objevují se i minibusy s elektrickým pohonem. Vystavený Orion E je prvním plně nízkopodlažním mini elektrobusem. Výrobci v minibusech hledají i řešení pro malá města či dopravu na „poslední míli“. Hodně skloňované je autonomní řízení – ať už pro bezobslužný přesun vozidla v rámci údržby v depu, jak prezentuje Volvo potenciál modelu 7900, tak pro plný provoz, který nabízí Alstom EasyMile. Zazněl dokonce názor, že autonomní vozidla nahrazují mzdové náklady za řidiče účtem za elektřinu. Vývoj se zaměřuje na rychlost nabíjení, zvýšení dojezdu a zvýšení životnosti. Ebusco dává osmiletou záruku.
Elektrické a hybridní pohony jsou realitou. Rekuperace pomáhá spalovacím motorům uložit energii z brždění pro pozdější použití. Scania Interlink LD slibuje až 35% úsporu paliva. Kromě CNG se objevují další paliva jako bioetanol nebo HVO.
Hranice na Moravě se v minulém týdnu staly prvním městem v Česku a možná Evropě, které ze sta procent obslouží MHD s elektrobusy. MAN na tiskové prezentaci prohlásil, že „diesel má stále budoucnost“, ale elektrické vozidla zevšedňují.
https://www.instagram.com/p/Bab8VbSl56i/