Autobusy Zprávy

Česká stopa na veletrhu Busworld. SOR představil model NS12

SOR NS12 electric na veletrhu Busworld, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
SOR NS12 electric na veletrhu Busworld, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

SOR Libchavy je po Ivecu další společností, která na veletrhu Busworld představuje v Česku vyráběné autobusy. Výrobce prezentuje nový model nízkopodlažního autobusu NS12. K vidění byla jak klasická varianta s dieselovým pohonem, tak elektrobus, který od poloviny září testuje také pražský Dopravní podnik.

Elektrobus je samozřejmě založen na nové karoserii zcela nízkopodlažního modelu NS12. Předchozí typy EBN 8, 11 a 9,5 byly pouze částečně nízkopodlažní. Cestující si okamžitě všimnou, že vůz má zadní sklo, které u starší série EBN ustoupilo bateriím a pohonu. Vůz přepraví 35 sedících cestujících.

Podle sdělení výrobce jsou modely NS12 v Praze a vystavené na veletrh vybavené odlišným typem baterií – zastavěné jsou nově ve střeše vozidla. Testování reálného dojezdu je součástí zkušebního provozu v metropoli. První odhad na základě předávacích a zkušebních jízd mluví o cca. 200 km na jedno nabití baterie bez plného vybití.

SOR NS12 s dieselovým pohonem

SOR NS12 na veletrhu Busworld, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák
SOR NS12 na veletrhu Busworld, foto: Zdopravy.cz/Josef Petrák

4 komentáře

Klikni pro vložení komentáře
  • Ja jsem tim autobusem (elektrobusem) jel a v zatackach to trochu skripe. Mam to i natocene zevnitr vozu. Baterie na strese tomu davaji trochu zabrat, ale to je o konstrukterske praci a take je to jedina moznost, jak oproti autobusu ziskat srovnatelny nebo lepsi prostor uvnitr vozu.
    Bohuzel jedna vec je mozna neprijemna a to je „nutna“ velikost baterii pro delsi dojezd a problematicka recyklace a zivotnost baterii (zima s mrazy a letni vedra, topeni, klima), ktere bude nutne za zivotnost vozu nejmene jednou vymenit.

    Malinko zminim prave testy, ktere probihaji v Praze, kde je teren velmi narocny a neobejde se bez prubezneho dobijeni za jizdy. A tady je skutecne „na hrane“ pocitat s drahym elektrobusem nebo s trolejbusem s podobnou velikosti baterii, kdyz naklady na baterie a jejich zivotnost bohate nahradi levnejsi trolejbus ev. parcialni trolejbus kdy je velka cast trati pod troleji a jen mala 10-25% mimo trolej.

    At pocitam jak pocitam, pokud baterie vyjdou na cca 1mil. korun nejmene jednou budou muset byt vymenitelne, tak porad vychazi casto draze nez trolejove vedeni, ktere vcetne infrastruktury vychazi cca 800-900mil./km… S tim, ze i vozy – parcialni trolejbus nebo cisty trolejbus je levnejsi nez elektrobus…

    • No ono i na výstavbu trolejí pro trolejbus je třeba jistá zátěž. Musí se kromě vybudování i udržovat.
      U linek, které jedou 2-3xn za hodinu, bych o ekonomičnosti výstavby vedení velmi pochyboval…

  • Baterie na střeše???
    Kolik váží? Ten autobus snad bude moci jezdit jen rovně…

Newsletter

Partneři


Konference Doprava 2018

Výběr editora