Další desítky milionů do Vltavy. Povodí vypsalo zakázku na prohloubení pod Kořenskem
Nová vltavská vodní cesta z Českých Budějovic na Orlík, která vyšla zhruba na dvě miliardy korun, má stále řadu slabin,
Nová vltavská vodní cesta z Českých Budějovic na Orlík, která vyšla zhruba na dvě miliardy korun, má stále řadu slabin, z nichž k největším patří úsek pod plavební komorou Kořensko. Sucho a pokles hladiny Orlíku zde v minulých letech vedly k zavření komory a tím znehodnocení celé vodní cesty, která tím bývá rozdělena na dva oddělené úseky.
Povodí Vltavy proto nyní po dlouhé přípravě vypsalo tendr na prohloubení a úpravu řeky pod Kořenskem. „Předmětem plnění veřejné zakázky je prohloubení plavební dráhy na úroveň záporníku plavební komory v šířkových a směrových parametrech I. klasifikační třídy za účelem výrazného rozšíření období provozu vltavské vodní cesty ve významném úseku propojení oblasti vodní nádrže Orlík s horní Vltavou,“ píše se v zadávací dokumentaci. Předpokládaná hodnota zakázky je 63 milionů. Práce by měly začít v listopadu, potrvají 13 měsíců. Nejspíše se protáhnou až do roku 2021, neboť nebudou probíhat v letní plavební sezoně.
Kritický úsek se nachází pod plavební komorou Kořensko u Týna nad Vltavou, kam až sahá vzdutí Orlické nádrže. Pokud je Orlík plný, je pod Kořenskem stojatá voda, když hladina v nádrži výrazně klesne, začne voda v místě proudit.
Už v roce 2017 přitom krátce po slavnostním zprovoznění miliardové vodní cesty musela být komora Kořensko kvůli nedostatku vody uzavřena, čímž cesta téměř pozbyla smyslu a sezona na vodě fakticky skončila, stejně dopadla sezona i loni. Letos opět vodohospodáři směřují ke stejnému výsledku, i když o něco později, než v minulých letech.
Státní plavební správa už vydala varování, že v úseku Kořensko – Podolsko negarantuje ponor 1,3 metru, a že se chystá uzavření komory Kořensko. Lodě by se tak měly vrátit na svá domovská stanoviště, aby neuvízly na nesprávné straně.
Povodí proto vidí jediné řešení v prohloubení dna až o 1,5 metru, zbudování násypu na levém břehu a několika příčných hrázek. Délka prohlubovaného úseku je přes 1,8 kilometru, šířka 20 metrů. Nánosy a měkký materiál odtěží bagry, na skálu bude třeba použít pneumatická kladiva; Povodí nevylučuje ani lokální odstřel.