kmax

SŽ nakupuje věci, které nezbytně nepotřebuje, říká nový ministr. Chce na železnici více konkurence

Měřící vůz MVŽSv 2. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMěřící vůz MVŽSv 2. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

SŽ zapomněla, komu má sloužit a kdo jsou její zákazníci, říká Bednárik.

Nový ministr dopravy Ivan Bednárik chce otevřít zakázky Správy železnic více firmám než dosud. Větší konkurence má přinést i snížení cen. Revidovat chce i další výdaje jedné z největších státních organizací, která je po odvolání Jiřího Svobody bez generálního ředitele. „Najít úspory ve Správě železnic je lehký cíl,“ řekl Bednárik v prvním velkém rozhovoru v ministerské funkci, který poskytl exkluzivně deníku Zdopravy.cz.

Podle Bednárika jsou hlavním problémem v soutěžích kvalifikační podmínky, které omezují větší konkurenci. Například i největší polská stavební firma Budimex se do tendrů Správy železnic může hlásit jen přes jiné dodavatele. „Tohle budeme muset řešit velice rychle. Chci, aby na železnici panovalo zdravé konkurenční prostředí. Vím, že tím rozzlobím hodně stávajících dodavatelů, ale stávající stav se mi nelíbí,“ uvedl Bednárik.

Mýto bude plošné, na dálnice přispějí i elektromobily. Ministr Bednárik v prvním rozhovoru popisuje své plány

Podle něj má s tímto zkušenost již ze Slovenska, kde se některé kvalifikační podmínky u Železnic Slovenskej republiky změnily. Větší konkurence firem vede často k výraznému poklesu cen i nemožnosti domlouvat kartely.

Nová jména do vedení Správy železnic

Podle Bednárika potrvá změna podmínek v soutěžích na Správě železnic až rok. „Není to proces, který se změní mávnutím kouzelného proutku, musíme na to mít čas minimálně rok,“ uvedl Bednárik. Konkrétně pak označil za problém nedostatečnou konkurenci v projektové přípravě, zabezpečovacím zařízení a dalších přirozených monopolech na železnici.

O novém šéfovi rozhodne podle Bednárika vyměněná správní rada. Podle svých slov má tři jména, ze kterých bude vybírat. O koho jde nechtěl uvést. Ve všech případech má jít o lidi, kteří mají s drážním byznysem dlouholeté zkušenosti.

Revidovat chce také systém odměňování pro manažery SŽ a nastavené výkonnostní cíle KPI. Za velký cíl považuje i snížení provozních výdajů. „Správa železnic nakupuje věci, které chce, ale ne které nezbytně potřebuje,“ dodal Bednárik. Jako příklad uvedl například diagnostický měřící vůz na 230 km/h. „Jde o organizaci, která zapomněla, kdo jsou její zákazníci a komu má sloužit,“ dodal na adresu Správy železnic.

Nejdražší drážní vozidlo v Česku. Správa železnic pořídí měřicí jednotku za 676 milionů korun

První část rozhovoru s novým ministrem Ivanem Bednárikem o jeho plánech v resortu přineseme během úterý.

Tagy Ivan Bednárik konkurence v zakázkách Správy železnic Ministerstvo dopravy Správa železnic
116 komentářů