kmax

SŽ nakupuje věci, které nezbytně nepotřebuje, říká nový ministr. Chce na železnici více konkurence

Měřící vůz MVŽSv 2. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářMěřící vůz MVŽSv 2. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

SŽ zapomněla, komu má sloužit a kdo jsou její zákazníci, říká Bednárik.

Odebírat
Upozornit na
guest
115 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Peeetr

Chtělo by to, aby co nejrychleji minimálně třetina rozpočtu SŽ pocházela přímo od dopravců z plateb za dopravní cestu a parkování na kolejích. Jinak pro prozákaznické chování nikdy nevznikne dostatečná motivace.
Dokud Česko mělo nižší ceny než většina sousedů ještě to mohlo fungovat postaru, ale dnes už se stává model dotování zhora nebezpečně korupčním a extrémně zdražujícím. Jenže v Praze uprdelení centrální politici ještě nezvládli ani to nejprimitivnější plošné motivační opatření, aby většinu rozpočtů obcí tvořili daně jako třeba nemovitostní vybírané od místních napřímo.

182-097

„SŽ zapomněla, komu má sloužit a kdo jsou její zákazníci“.
Škoda že se toho nedožil ve funkci chovatel nutrií, ten by z toho měl jistě pěkně kyselý výraz.

Petr Drozda

Tak nutrie mi připadal vždy jako jako nastrčená figurka, viz mafie v DPP.

Ivan_pha

Jako že by se začalo kupovat něco jiného než ZABZAŘ od AŽD? A dalo by se dalekosáhle pokračovat, ale tohle je asi nejmarkantnější.

Jestli se tohle reálně povede, tak to bude fakt něco zásadního.

55p

V klidu, říkal, že to přece bude rok trvat. To je spousta času…

Smutný jsi

A je vůbec konkurence AŽD? Která má všechny certifikace atd?

medical_examiner

To je právě otázka ta nutnost certifikace.
ÖBB, DB, PKP… musí ty návěstidla přece taky někde pořizovat, a pochybuji že to je AŽD…

Luboš

Bombardier, Siemens

Y.K.

Firem které mají bezpečnostní certifikace je habakuk. Firem schválených jako dodavatel pro síť ČR je naopak málo.

Smutný jsi

Asi tak. A nezmění se to 🙂

Ropi

S tou konkurencí je to taky otázka. Viz. levobřežka a nabídka od Siemens, která o 150% překračuje očekávanou cenu. Ani Němci nám nedají nic zadarmo.

Mig

Jo to už na Slovensku bylo.
Zab zář poloviční potřeba prostor v budově obrovské nadšení managmentu. Realita? Hodně skříní s elektronikou v kolejišti. Kdo udržoval ví co asi následuje.
Výsledek nic nekoupili a proto je Slovensko desítky let za náma a Bednarik to aplikuje u nás.

Franta

Jo, kupují se blbosti pod záminkou úspor. Úspora nula, ale odpovědnost za nákupy žádná.

qěcy

Bych se podíval především na to, zda investice do takového vozidla je ekonomicky výhodná. Může být, pokud se investice nejen vrátí, ale ještě ns provozování vozidla SŽ vydělá úsporou na odběru externích diagnostických služeb a naopak dodáváním služeb zájemcům třeba i v cizině.
Aneb proč by v Česku neměly být firmy i organizace právě na vrcholu řetězců poskytování nejlepších služeb v Evropě?
Pořád se o tom mluví. Nebuďme furt jen subdodavateli. Buďme na vrcholu.

Smutný jsi

Investice do vozu na 30-50 let je výhodná. Nebo budeme jezdit za 30 let vozem z roku 1987? Pokud chceme jezdit aspoň 185km/h pro nenaklápěčky, musíme to mít čím změřit.

Juraj TT

Kedy máte otvárať prvý úsek na rýchlosť 200-230km/h?

Roman

Na 200 km/h za cca 3 roky, na vyšší rychlosti do cca 10 let

Juraj TT

To je ten úsek do Breclavu?

Roman

Přerov – Kojetín a pak dále směrem na Brno.

Smutný jsi

200 pro naklápěčku a 185km/h bez naklápění už máme. Zbytek bude následovat. A kdy to bude v SK?

55p

Nikdy?

Juraj TT

😂😂😂
Chcete si porovnávať pipikov? 😁
DNV – Malacky na 200km/h ma byť hotový v 2027. Malacky – Kúty v 2030.
Zbytok bude nasledovať. 😁

Plánujete ešte kupovať naklapacky?
Možno trochu pohľadu zvonku nezaškodí:
https://youtu.be/VOoWtzli36o?si=tR49_VrWJIG8xSwe

Herold

Ano, ma byť hotový:-D

Smutný jsi

To jsou pohádky. Neumíte dát do kupy trať Kúty – Blava a Blava – NZ. Jezdí se tam reálně 100km/h, vagón tancuje sem a tam…. Takže porovnávání pipikov nebude. To nemluvím o stavu ZSSK, kdy ruší vlaky, kvůli tomu, že nemají fíry a musí prezentovat soupravu ČD, ať vůbec SVK ví, jak vypadá 21. století na železnici. Sry, ale na slovensku není moc co hledat.

František Plášek

No pokud to termínově jako s úsekem Kúty – Kúty státní hranice, tak můžeme porovnávat…..

Y.K.

Jednak úseky pro 185 – 200 km/h (pro klopidla) už máme a hlavně cokoliv z toho je více 160 km/h, což je maximum původního diagnostického vozu.

Takový vůz by správce infra mít měl. Otázka je jestli potřebuje Vectrona na občasné měření ETCS. Největší rezervy jsou tak jako tak v dodavatelích technologií, kde nejsou konkurenční tlaky.

Smutný jsi

SŽ má vectrony, ne jen pro ETCS. Ale jezdí vlastní silou s vozy na diagnostiku (MVŽSV1 a 2, georadar a další prostředky, které přetahuje přes tratě ETCS a mimo ETCS jezdí vlastní silou). Takže ušetří za dopravu a nemusí platit. Takže je to vlastně win-win.

Y.K.

Budiž, to dává smysl.

Juraj TT

Kriste, vy ste tu všetci dáki podráždení.

Ja som bol len zvedavý, kedy sa ma otvárať prvý usek na 200km/h, keďže tu niekto pisal dodanie meracieho vozna v 2028.
Ci to je prepojené.

Y.K.

My jsme v klidu. 🙂 Jen říkáme, že tu už úseky nad 160 km/h jsou a brzy budou další. Dosud si měřicí soupravu pro takové úseky museli půjčovat, většinou z Rakouska od ÖBB.

N.N.

Kdyby se měřící vozy v ČR vyráběly … nebylo by to špatné.

Nicméně peníze utíkají jinde než nákupem jednoho měřičáku. Jestliže lokálku bez troleje může opravovat jen superspeciálně vybavená firma a kdo stavěl tramvajové tratě a dániční mosty má útrum, tak tady něco nesedí.

Náhodný Kolemjdoucí

Nic moc překvapivého – slib úspor díky větší konkurenci je takový politický evergreen a nahrazení vedení svými lidmi vlastně vesměs také.
Jen tam přibylo víc outsourcingu, což udělá krátkodobě hezká čísla, ale dlouhodobě to také může vyjít pěkně draho.

qěcy

U ŽSR mají asi desítku elektronických stavědel na koridorů i jinde, od Siemensu. Takže zrovna Bednárik by měl mít zkušenost i s jiným dodavatelem kompletního SZZ a TZZ, než od AŽD.

Outsourcing pravidelných činností je vždy cestou do pekel, protože musíte zaplatit kromě nákladů ještě přiměřený zisk dodavateli.

Majkl

No, tak se běžte zeptat do Německa, jak s DB jedná třeba Símens. Budete překvapen, že situace u nás není o nic horší.

Na SK sice mají Simis, ale mit na hlavní trati AH, mi zrovna jako výhra nepřijde.

Smutný jsi

Já bych se teda slovenskem nechlubil. To není žádný dobrý příklad. Tam je špatně fakt hodně. Teď už ZSSK nemá ani fíry a ruší vlaky. A podfinancování desetiletí ŽSR se ukazuje v plné míře.

Libork

SŽ by si měla pořídit farmu na nutrie, prý to dost sype, hned vy měla peněz 😉

Smutný jsi

300 a víc 😀

libor

množství záleží kolik potřebují. Víme, že z 300ks se dá vydělat 80mio, snadno to spočítáme 😉

Smutný jsi

Tisíce nutrií, na každé OTV.

55p

Je na takové množství trh připraven? Pak klesne zisk z jedné nutrie.

Petr Drozda

Ano, protože z trhu budou vyloučeni všichni chovatelé nutrií, kteří nesplňují přísnou železniční certifikaci chovu nutrií, kterou jako z udělání úplně náhodou vlastní pouze AŽD, respektive jejich dceřiná společnost AŽD Nutrie. Ještě že SŽ nevyrábí letadla nebo kosmické rakety. Tam by i AŽD mělo problém dosáhnout na certifikace. Tak by se holt nesponzoroval POZOR VLAK a pár tenisových turnajů, no…

qěcy

Doufám, že se nebude SŽ vracet do doby, kdy neměla ani obyčejné svářeče kolejnic a podbíječky. Běžné činnosti je nevýhodné autsórsovat. A SŽ dělat údržbu musí ze zákona.

nowas

Takže SŽ nepotřebuje měřící vůz. A co potřebuje? Obří rekonstruované nádražní budovy za miliardy?

Petr Drozda

Měřicí vůz SŽ je určen převážně pro měření nádraží.

Rejpal

Sž má sloužit dopravcům, protože oni jsou její zákazníci, ale ve skutečnosti si s nimi mnohdy vytírá řiť.

Martin Grill

Zákazníkům se neslouží, zákazníkům se poskytuje služba.

Pája

Jeden známý úspěšný podnikatel před mnoha lety razil heslo „náš zákazník – náš pán“ . Škoda, že to dnes často neplatí a u SŽ snad vůbec.

Jiří Urban

Tak tohle jsme na ČT neměli slyšet.. už chápu, proč ho utla.

Miloš F.

Sdílejte, než to smažou!!!

DavidB

Buď panu ministrovi někdo udělal rešerši názorů v diskuzích Zdopravy a říká to, co chceme slyšet, nebo je aspoň malá naděje, že se na SŽ něco změní…

Martin

Az na tu posledni vetu… cim cucete merit trat na 200km/h, kdyz na to nemate merici vuz?

Martin

Navic si myslim, ze soucasny stav mericich vozu SZ potrebuje obmenu jako sul…

MartinS.

To je ale přece taková plytká otázka. Prostě se měřící vůz na 230 km/h půjčí. Co na tom, že se kvůli tomu vše zdrží, protože nejdřív nebude k dispozici, pak se zjistí, že není schválen pro síť SŽ a nakonec to bude i dražší. Hlavně, že se dá krátkodobě vykřikovat, jak jsme ušetřili.

Smutný jsi

Nepůjčí, Německo ani Rakousko nemá zájem něco půjčovat.

MartinS.

Já vím, že nepůjčí. I když za patřičnou cenu se dá půjčit vše, vždy je to jen otázka nabídky a poptávky.

Smutný jsi

2x za rok budeš najímat měření nad 160km/h? K tomu jezdit TBZ nad 160km/h? Stačí se podívat kolik stálo měření do ČB 200km/h a půjčení pendolína. A takto to budeme dělat 2x za rok? To je ekonomická sebevražda.

Alibaba

Mám pocit, že pro tohle rychlostní pásmo (nad 160 km/h) se musí měřit častěji 3x nebo 4x.

N.N.

Když se kopal koridor u Běchovic, tak tam byl stroj jehož posádka mluvila německy.

Martin

Tak jasne, i to je reseni…. muzete si jej pujcovat,… ono i na rekonstrukci trati si pujcujete techniku…

Martin

Ale kdyz ho mate, muzete preci i pujcovat…

N.N.

Otázkou je, jaké prostoje by ta technika měla. Mosty jako ten na přesmysku v Přerově usazujete jeřábem jednou za uherský rok, jeřáb pracuje dva dny a pak má zakázku jinde, nen nutně na železnici.
Oproti tomu měřící vůz může měřit jinde na železnici. Jak moc se vlastně cenově liší měřičák pro max 160 km/h vuči tomu rychlému?

medical_examiner

Jak „schválen pro síť SŽ“.
To je jako Sebevražda železnic něco tak extra, že z Německa ani Rakouska to půjčit nejde?

Danny

Tak on je z oboru, řídil České dráhy (klienta SŽ) a asi ví, o čem mluví. Otázkou je, jak bude úspěšný. Ale i když nejsem příznivcem této vlády, tak Bednárik – ač bez VŠ vzdělání – je v oboru celkem sečtělý a zběhlý.

Daniel Jablonecký

Může být. Nicméně je to ministr dopravy, ne železnic.

Vladimír

S par vety nesouhlasim viz nakup mericich vozu pro rychlost 230kmh, ale pod co se podepisuji je rozsireni konouremce na na projekci a vystavbu. Zvysenou konkrenci ve vystavbe na ceske zeleznice vylozene chvalim, protoze neni mozne aby Budimex a jini nemeli moznost vstoupit na trh na primo. Vzpominate si taky jake problemy delala SZ kdyz chteli vyhravst tendry Hrosi stsvby? Pane mistre jeste jeden tip, zruste sluvko drazni kde nepatri, napr u oken nadrazi.

noerf

Ono by stačilo, kdyby se vyhláška 100/1995 Sb. o UTZ podřídila zákonu č. 250/2021 Sb. a příslušným nařízením vlády (NV č.190 – 194/2022 Sb.
Ale kapři si rybníček sami nevypustí.

Ketchup1970

Mohl byste mi pomoct s pochopením proč se 100/1995 neshoduje s NV 190-194/2022?

dolf

Nevíte o čem mluvíte UTZ je pod MD a VTZ je pod ministerstvem průmyslu a obchodu-dohled. UTZ jsou od 60 let a vynutila si je bezpečnost drážní (nejenom železniční) dopravy. Je pravdou, že se zákonem 250/2022 nůžky mezi UTZ a VTZ více rozevřely enž sblížily. On dozor od TIČru je finančně také někde jinde než nad UTZ, také nemáte dost odborně způsobilých osob na obě kategorie zařízení.

Milan

To je Jouda.. Diagnostický vůz nepotřebujeme? Dneska ne. Ale on má být hotový v roce 2028. Reálný termín bude tak 2030. Budeme mít vůz připravený na chvíli, kdy u nás vznikne VRT. Do té doby může být provozován pri nižší rychlosti. I to bude pane ministře umět. Lepší je být připraven, než být překvapen. Buďme rádi, že ten vůz chce někdo vůbec vyrábět a že vůbec něco jednou budeme mít. Kdysi jsme podobný projekt, jen s jinými měřicími technologiemi řešili. Též jsme spolupracovali s NDConem. Ten vůz je na 200 km/h. Sice takovou rychlostí nejezdí, ale to ničemu nevadí. Je… Číst vice »

bindera

Zdravím do Bohumína.

Plecháč

Tohle stejně nestačí na VRT, ale na tratě 200 km/h ano.

Ketchup1970

Kéž by u nás to co bylo 160 bylo pouhých 200-230km/h i tak by to byl kolosální úspěch. A přesune to spousty lidí z aut na koleje. Protože těch 200 fakt po dálnici u nás jezdit nebudeme. A každodenní zácpy se budou stále udržovat.

medical_examiner

Ono by pro začátek stačilo, kdyby těch 160 km/h bylo bez propadů (zejm. Úvaly, Poříčany)

M 474 003

Nepřesune, točvolanti budou v autech, přece nepojedou sockou, jak by vypadali. Oni pojedou 200 na dálnici, pro ně omezení neplatí.

Flinta19

Všichni dobře víme, jak vypadá železniční infrastruktura ŽSR, ze kterých pan ministr přišel.

Kubrt

Ředitelem ŽSR byl půl roku, od toho se moc čekat nedá. Zajímavější mi přijde, že rok a půl předtím poradcoval u Ráže, tam už by nějaké profesní úspěchy být mohly. Byly?

Emi

Nový diagnostický vůz na 230 km/h je určitě super hračka a určitě bude měřit i dobře, ale podle mě jeho nákup předběhl dobu. V pravidelném provozu se už jezdí 200 km/h a zvládli to i bez něho. Navíc, než se postaví smysluplná VRT, tak to bude ještě na pěkně dlouho. Možná do té doby půjde i do šrotu 🙂

Jája

Nejde o vůz pro VRT, ale pro konvenční tratě s vmax 200 km/h. Takových je v plánu modernizovat více a doufejme, že to bude dříve než za 30 let plánované životnosti vozu…

Glados

Ono totiž dává smysl u diagnostického vozu, který dělá milion věci, řešit jen jeden parametr – rychlost. Pokud se má k železnici přistupovat koncepčně, tak zrovna tohle smysl dává. Nějaké tratě na 200 by při jeho dodání být měly a navíc zlepší údržbu i na dalších pomalejších tratích koridoru.

SŽ utrácí za nesmysly, zrovna diagnostický vůz je kapka v moři a zrovna jedna z těch malá smysluplnějších.

Caracas

A k čemu nám bude, že budeme mít připravený vůz na dobu až bude VRT, když nemá pro VRT parametry? Ta cena je neskutečná. Nechápu, proč se bude vyvíjet nový speciál a proč se nekoupí již vyvinutá technika.

Zapa

Nejsou měřící vozy vždy speciály? On to někdo vyrábí jako běžné vozy?

Kubrt

Vozy Roger od Mermecu jsou po Evropě dost vidět. Určitě tam taky je značná míra customizace a nedokážu říct, zda jsou schopni vyrobit to, co bude umět vůz SŽ, dávám to jen jako firmu, co se tím zabývá.

https://www.mermecgroup.com/

Caracas

Měřící vozy nejsou vždy speciály, ale jako běžné vozy se také nevyrábějí. Jejich malosériová výroba existuje.

Alibaba

Vůz je v podstatě běžný, ale měřící výbava je speciální.

panto_x

Jak můžete tvrdit, že nemá pro VRT parametry? Nevěřte tomu, ře na VRT se rovnou bude jezdit hned 320 km/h. Chtěl bych vidět dopravce, který si k vůli pár desítkám kilometrům tratě koupí soupravy na tuto rychlost. Právě naopak na VRT se bude jezdit nějakou dobu rychlostí 230 km/h a na tuto rychlost tato diagnostická souprava parametry má.

Žuwač Hôrny

A trochu pozapomel, ze ho pujcoval samemu sobe v roli sefa ZSR kdyz nedavno delal hloubkova mereni svk trati…

Ares

Tam jde o to, že ho nepotřebujeme teď, ale ani v 2030 a pak už to on řešit nebude muset, je to manažer, teď ho nepotřebuje, tak proč na něj dávat peníze, když je využije jinde, to že někdy příště se bude hodit je hezké, ale on ty peníze potřebuje teď a jinde. Mě to smysl dává. A diagnostický vůz, nebo klidně celá jednotka není nic co by vám někdo nepostavil.

qěcy

Navíc tu diagnostickou soupravu může SŽ půjčovat, nebo dělat měření jiným subjektům. A přivydělávat si tím. Takové stroje a přístroje se půjčují po celé Evropě bez ohledu na to, zda patří státnímu infrastrukturníkovi, nebo státnímu dopravci, či soukromé firmě.

Smutný jsi

Již teď jezdí MVPTZ – TBZ a pravidelně měření 2x za rok pro SVK. Protože Slovensko MV pro trakci nemá.

Jan

Ředitele vybere Spravni rada. Mám 3 jména, ze kterych budu vybírat…už se mu to plete hned první den nebo je upřímnější než jiní. To vypadá jako velká jízda na východ…

fpul

On ten trezor s 80 miliony a pohádkách o prodaném zlatě jízda na východ už je. A mnohem dál než do Košic.

Roman

Velké jízda na východ je premiér, trestně stíhaný ve dvou státech

Pezos

„Máme zkušenosti ze Slovenska.“

Mezitím na Slovensku:
– snad ani jedna stavba není dokončena v termínu
– s tím souvisí překračování rozpočtů
– za stovky milionů eur vznikají nedodělky typu Žilina s půlkou nástupišť bez zastřešení, ale zato s barevným výlezem z podchodu a křiklavými protihlukovkami

55p

zastávka Žilina predmestie je také pěkný pomníček

Juraj TT

To je.
Ale čo s tým má Bednárik, ktorý bol riaditeľom ŽSR po roka 😀
Kedy začala výstavba Žiliny a kedy bol spracovaný projekt?

Alibaba

A nemá se okolo (místo kontejneráku a seřaďovacího nádraží) postavit nějaká zástavba?

Pezos

Kdysi jsem četl, že snad plánovali odklonit část osobních vlaků tak, aby jezdily Budatínskou spojkou od Čadce přímo na Bytču se zastavením jen na předměstí. To by byla taková blbost, že ten pomníček je ještě menší zlo (možná se časem okolí zastaví).

ABCD
Flinta19

Proč sem pletete kauzu, která se týká ČD Cargo?

Martin Grill

Protože tam v předmětné době figurovala právě slibotechna Bednárik?

ABCD

Já jsem to napsal neutrálně. Protože média málokdy napíšou tu méně senzační část, zkoušel jsem to dogooglit, ale jde to ztuha. Na druhou stranu mi u toho pána vrtají hlavou věci jako spolupráce s pány Belyaevem a letitá spolupráce s Babišem, kteří křišťálově čistí při různých privatizacich a kauzach moc nejsou.
Otázka jestli to bylo účelové stíhání na objednávku opozice. Každopádně jako občan mám tento štěk a babo raď. Každopádně premiér taky bebyl odsouzen, ale určité pochybnosti fakt mám.

Jája

Články asi ne, ale také odložení případu většinou znamená jen, že danou činnost nelze bezpečně dokázat, nikoliv, že se ta činnost nestála
Babiš přece také nebyl STB, že?

jbb

Svatá prostoto… Víte kulové. Podání OČTR prošetří a buď ho posunou do dalšího stupně, nebo ODLOŽÍ. Neexistuje žádný jiný mechanismus definování neviny na tomto prvním výkonném stupni!
Argument Babišem je mi pak zcela mimo – to opravdu neodkládá policie. Trošku mě děsí jestli fakt máte takhle snadný náhled na svět – tyhle věci se za mne učily v občanské nauve na druhém stupni.

medical_examiner

Jó…to náš „učitel“ v Krnově (Filip Kolbert) si myslel, že 4stupňová soudní soustava znamená, že se můžete i 3x odvolat…

Johny

„SŽ zapomněla, komu má sloužit a kdo jsou její zákazníci.“
To je naprosto přesně řečeno 👍 Chování SŽ k dopravcům je neuvěřitelně arogantní, až nepřátelské. Alespoň zde mám malou naději, že by se v tomto směru mohlo něco změnit.

Snekacz

Ono v provozu jako takovém není zdaleka takový problém mezi zaměstnanci SŽ výpravčí, provozní dispečeři a jinými zaměstnanci dopravců, tam je spíš problém ve vedení SŽ a ostatních dopravců. To opravdu někdy zavání arogantností.

Fahr

Najít úspory ve Správě železnic je lehký cíl, řekl Bednárik.
Tuhle větu si někam zapíšu

F. K.

Není důvod. To vidí a chápe úplně každý. Stovky lidí s neviditelnými výsledky atp.

Ondra K.

Fakt, že to „může vidět a chápat každý“ ještě nutně neznamená, že se jedná o snadný úkol. Spíš bych řekl, že v případě SŽ to bude spíš naopak.

55p

Na každou větu se dá potichu zapomenout.

Petr Drozda

Tak třeba se v roce 2026 skutečně zahájí výstavba 8. nástupiště a doplnění eskalátorů na všechna schodiště, jak mi Slibujeme Železnici osobně odepsalo na dotaz, s čím nám invalidům na hlavní Hlavním nádraží ČR pomohou.