kmax

I testy v Česku rozhodly. Švýcaři promění problémové jednotky, dostanou nové podvozky

Jednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBB

SBB podle svého vyjádření na výměně ušetří díky levnější údržbě.

Švýcarské spolkové dráhy (SBB) definitivně vyřeší problém s jednotkami typu FV-Dosto, které jsou jedním ze základů dálkové flotily dopravce. Kvůli problémům s naklápěním vymění u všech 62 dvoupodlažních jednotek podvozky.

Dopravce o rozhodnutí informoval v tiskové zprávě. Stalo se tak poté, co několik měsíců testoval nový koncept podvozků. Ke klíčovým zkouškám docházelo i v Česku na zkušebním okruhu Výzkumného Ústavu Železničního.

Rozsáhlé testy ukazují, že komfort jízdy se znatelně zlepší a spolehlivost se dále zvýší,“ uvedl dopravce v prohlášení. Část testů probíhala i s personálem a cestujícími. Podle výsledků měření jsou nyní nárazy lépe tlumeny, zejména jízda v obloucích nebo vjezdy do stanic jsou podle dopravce příjemnější.

Jednotky označené také jako RABe 502 dodala společnost Bombardier Transport, nyní Alstom. SBB s Alstomem upravily podvozky dvoupodlažních jednotek tak, aby nepůsobily problémy, zejména s hlukem. Podvozky bez kompenzace naklápění mají zvýšit plynulost jízdy.

Jednotky FV-Dosto (podle zkratky Fernverkehr-Doppelstockzug – dálkový dvoupodlažní vlak) byly několik let noční můrou pro dopravce i výrobce. Jde o vozidla z rodiny TWINDEXX. Zakázka nabrala přes tři roky zpoždění, kvůli problémům s naklápěním při vyšších rychlostech nakonec SBB od této technologie zcela upustily.

Výrobci s dopravcem se ale podařilo nakonec problémy odstranit a dnes jde podle SBB o jeden z nejspolehlivějších vlaků, který tvoří páteř dálkové dopravy ve Švýcarsku.

Osmivozové jednotky pojmou více než 600 sedících cestujících. Alstom nakonec v rámci kompenzací dodal do Švýcarska šest jednotek zcela zdarma.

Podle dopravce vyjde výměna podvozků na zhruba 90 milionů franků, zaplatit se má jen nižšími náklady na údržbu. Celkově SBB ušetří 40 milionů franků. Přestavba je plánována od konce roku 2026 a potrvá do začátku 30. let. Nyní naklápění z jednotek zcela zmizí.

Přestavba bude probíhat ve Švýcarsku v rámci pravidelných revizí. Dopravce očekává, že vlaky budou jezdit ještě dvacet let.

Jednotka FV-Dosto pro SBB. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka FV-Dosto pro SBB. Foto: SBB/Gian VaitlJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto po výjezdu z tunelu Eppenberg. Foto: SBBJednotka FV-Dosto jako vlak IR do Lucernu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka FV-Dosto jako vlak IR do Lucernu. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czNádraží v Lucernu a dálková jednotka FV-Dosto. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBBJednotka FV-Dosto. Foto: SBBNové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBBNové jednotky FV-Dosto od Bombardieru. Foto: SBB
Tagy FV-Dosto SBB
3 komentáře