egoe-plus
Dopravci Železnice Železniční průmysl

Švýcarské dráhy si stěžují na Bombardier, nové jednotky jsou poruchové

Nové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBB
Nové jednotky FV-Dosto od společnosti Bombardier. Foto: SBB

První měsíc pravidelného provozu nových jednotek FV – Dosto od Bombardieru na linkách z Basileje do Curychu a z Curychu do Chur přináší zatím cestujícím i dopravci zklamání. Švýcarské spolkové dráhy (SBB) jsou nespokojené s kvalitou vozidel a žádají dodavatele o zlepšení.

SBB o problémech informovaly v tiskové zprávě, kde se současně omluvily zákazníkům za potíže a výpadky.
Spolehlivost vozidel v prvním měsíce provozu není akceptovatelná. Nejen pro naše zákazníky, ale i naše zaměstnance,“ uvedly SBB v prohlášení. Vlaky jezdí od změny jízdního řádu jako vlaky kategorie Interregio z Basileje do Churu.

SBB vyzvalo Bombardier, aby závady co nejrychleji odstranil. Jde především o potíže s dveřmi a jejich zavíráním, poruchy řídícího systému i pohonu. „Bombardier musí přijmout další opatření ke zvýšení spolehlivosti,“ uvedla firma. Vlaky už doprovázejí technici výrobce, což připomíná situaci s modernizovanými vozy pro České dráhy z produkce Pars nova. I ty musely doprovázet na trati do Berlína a Hamburku kvůli častým závadám technici. ČD ale nikdy aktivně nekomunikovaly potíže s kvalitou dodaných vlaků.

Nové vlaky mají jezdit také na lince IC1 z St. Gallen do Ženevy. SBB je nasadí, až budou mít jistotu, že na lince z Basileje do Churu jezdí už stejné soupravy bez problémů. Do té doby budou jezdit původní vozidla na této trase.

Nejde o jediné problémy s těmito jednotkami, které mají jezdit až 200 kilometrů v hodině. Dvoupodlažní soupravy dodal Bombardier pozdě, SBB mají tři jako kompenzaci zadarmo.

Zakázka podepsaná v květnu 2010 se stala postupně noční můrou jak pro výrobce, tak pro dopravce. První jednotky totiž měly SBB převzít už v roce 2013. V roce 2012 ale Bombardier oznámil dvouleté zpoždění ve vývoji. Nakonec se s SBB dohodl na novém plánu dodávek v roce 2014, součástí dohody je i dodání dalších tří souprav zdarma a dalších náhradních dílů. První vlaky převzaly SBB v roce 2017, ale teprve loni získaly povolení k provozu. Vozidla se podívala i do Česka, testovala se na okruhu u Velimi.

SBB za nové vlaky zaplatí 1,9 miliardy franků, za které dostane tři různé verze: 9 čtyřvozových se 340 místy, 30 osmivozových pro 682 cestujících a 23 osmivovozových s bistro oddílem pro 606 cestujících. Osmivozové soupravy půjde spojit, v době přepravní špičky tak může jezdit 400 metrů dlouhý vlak, do kterého se vejde téměř 1300 sedících cestujících. Zajímavé je i rozdělení počtu sedaček v první třídě. Ve vlaku pro nejvíce lidí je 181 míst v první třídě, 501 ve 2. třídě.

Start nových vlaků opozdila ještě žaloba organizace zdravotně postižený Inclusion Handicap. V patnácti bodech si stěžovala na to, že vlaky nejsou pro postižené vhodné. Jde například o příliš strmé plošiny nebo skutečnost, že cestující na vozíku nedosáhne na otvírání dveří. Soud nakonec žalobu odmítl.

41 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
TPal.

Tak já se tomu zpoždění ani nedivím, když se ty jednotky stejně musely opravovat kvůli osobám s omezenou schopností pohybu. I když se v posledním odstavci píše, že Inclusion Handicap se svou stížností neuspěla, tak mám za to, že v Želenzničním magazínu jsem o nějakých úpravách, které musel Bombardier provést, četl. A dětské nemoci se dají chápat.

Jestli je pravda moje teorie, tak ty 3 jednotky zdarma jsou docela dost. Jedna by stačila.

Do&Co

Možná se můj příspěvek nedotýká až tolik tématu a jistě narazí na odpor mnoha diskutujících, ale v článku to bylo okrajově zmíněno. Podle mého názoru je silně přeceňována snaha o bezbariérovou přepravu handicapovaných cestujících. Různé druhy tělesného postižení kladou enormní nároky na adekvátní řešení, nesoucí sebou zvýšené náklady. Výtahy, plošiny a další podpůrné prostředky k překonání těchto bariér mnohdy prodražují a komplikují významným způsobem hromadnou přepravu osob. Například plošiny u City Elefantu jsou čirým alibismem. Kdo viděl toto zařízení v akci, potvrdí, že toto zařízení v praxi nefunguje jednak z důvodu nevhodné výšky nástupní hrany nástupišť většiny zastávek, jednak špatně… Číst vice »

xyz

– Výtahy jsou vhodné i pro cestující s kočárky či většími zavazadly. – Ve Švýcarsku je většina peronizovaných nádraží vybavena jiným řešením – z podchodu vedou jedním směrem schody, druhým směrem šikmá rampa. Tzn. výtahy na mnoha švýcarských nádražích vůbec nenajdete; je to vyřešeno jinak. – „Mezi řádky“ vašeho příspěvku čtu, že handicapovanými občany máte na mysli jen vozíčkáře (viz i vaše zmínka o plošině), nikoliv též starší občany, invalidní občany s menším postižením než „s vozíkem“. Tzn. uvědomte si, že lidí s pohybovým omezením je daleko víc než které máte (asi) na mysli. – Nízkopodlažní vstupy mají i jiné… Číst vice »

xyz

Na toto jsem předtím nereagoval, tak dodatečně:
“ jednak z důvodu nevhodné výšky nástupní hrany nástupišť většiny zastávek, jednak špatně proškolené obsluhy.“
– Žádoucím cílovým stavem (ostatně, při modernizaci již není jiné možnosti) jsou samozřejmě „normovaně“ vysoká nástupiště 550 mm nad TK.
– „Protože je špatně proškolená obsluha, jsou plošiny u CityElefantu čirým alibismem a proto by „efektivnější a komfortnější by bylo zajistit handicapovaným cestujícím spolehlivě fungující systém individuální dopravy, v kombinaci s asistenčními službami“. 😀

petr.r

v článku se uvádí velký sklon plošiny- kolik má tedy dosto výšku od švýcarskýho nástupiště.

Josef Kubeš

„Dvoupodlažní soupravy dodal Bombardier pozdě, SBB mají tři jako kompenzaci zadarmo.“
No a v ČR by SBB dostali leda tak miliardovou pokutu 😀 Aneb takhle to má vypadat…

VRT

Tohle je úplně jiný svět. To s českými třetími cestami vůbec nemůžete srovnávat.

ICE_Laco

Hmmm, aj keď je to tak trocha off topic, tak takéto jednotky (8 vozové s bistrom) by som si vedel predstaviť na trase Bratislava – Banská Bystrica.
Ospravedlňujem sa za spam

Michal Drábek

Ono každé nové vozidlo má své „dětské nemoci“. Mně se líbí ta kompenzace ve formě tří souprav zdarma. Dobrý příklad pro naše dopravce, co si vyjednat jako smluvní sankce. Jinak uváděný podíl sedadel 1. třídy je ve Švýcarsku celkem obvyklý. Jedničku běžně využívají třeba někteří denně dojíždějící mezi Curychem a Bernem (56 min jízdy) a obecně představitelé „nóbl“ profesí. Některé detaily jsou pak docela úsměvné: při odjezdu z Curychu (Zürich HB) je jednička řazena vzadu, aby tito cestující měli kratší cestu z haly. Jenže oni si pak stěžovali, že jim po chodbě chodí cestující 2. třídy, kteří, doběhnuvše vlak na… Číst vice »

Martin Chovanec

Taky jsem zjistil, že mezi Zürichem a Bernem je někdy lepší jet prázdnější dvojkou než se mačkat v jedničce 😀

Daniel

Když jsem jel před pár lety poprvé služebně z letiště v Curychu do Lausanne 1. třídou, vyšlo to zrovna na odpolední špičku a musím řict, že jsem měl co dělat, abych si sedl. Jízdenka skoro za 3000 Kč a pohodlí zvláště právě mezi Curychem HBF a Bernem téměř na úrovni příměstské dopravy v Bombaji 🙂

ThLic. MUDr. Josef Pagren

DB dostalo jako kompenzaci ICE 3 zdarma.

Kirschner

No tak to my jsme daleko před Švýcary. Než aby se nakoupili nové a jistě poruchové jednotky, tak se to při výběrku pohotově obejde. Rovnou se pořídí dvacet třicet let staré šroty. Nejenže se velmi ušetří, ale i cestující zákazníci budou rádi za svezení ve starém pekáči, než nervování se v moderním jistě problematickém vozidlu.

Tronda

Myslíte ty šroty 810, které teď ve článku vedle někteří diskutující vychvalují do nebes?

Kirschner

Ano patří mezi ně i ony osmsetdesítky v modrém. Ale to jste jistě nechtěl slyšet, protože se to nehodí do bipolárního světa na naší železnici. Všezachraňující soukromníci plus červený národní dopravce versus fujfuj modrý národní. Dokud součástí tendrů, přímých zadání nebo jiných komedií ve výběru dopravců nebudou i nová vozidla, jsou to jen ty komedie. Viz tzv. výběrko v Libereckém kraji. Rád bych se povozil poruchovými Bombardiery či jinými novými vozidly místo nějakých zbastlených řad 810 ČD nebo 628 Arriva.

Apollo 17

A platil by jste rád i jízdenky v ceně,jako Švýcaři?

Kirschner

S jejich průměrnou mzdou jistě. 😁
A to víte, že takový švýcarský rentiér 65+ má v naší dopravě nárok na sockoidněbabišovo jízdné? Takže z Ústí do Prahy ho to vyjde tak na dva CHF.

železničář v důchodu

A v Maďarsku jezdí úplně zadarmo. Protrhněte se vzteky.

petr.r

aji na slovensku

xyz

Není náhodou, že tom je právě na Slovensku, kde na mnoha tratích jezdí vlaky v režimu „4 – 5 spojů za den“, a dokonce i na hlavních tratích je počet dálkových spojů relativně nízký. Ale hlavně že to je (pro značnou část populace) „zdarma“ (a to ještě navíc natolik diskriminačně, že jízdné „zdarma“ se týká pouze vlaků a to ještě pouze provozovaných tzv. národním dopravcem). Jak typické.

Kirschner

Zkusil jsem, nejde to. Snad bych se ještě smířil se slevami pro naše studující -26 a rentiéry 65+. Ale dotovat to z našich daní cizincům? Kolik zatáhnete v takovém Švajcu za 100 km jízdy vlakem jako henten železničář v důchodu? FIPku se netahejte.

železničář v důchodu

Co a kde (podle vás) nejde?

Kirschner

Se protrhnout vzteky. 😁

xyz

Řešením, aby se to netýkalo ne-českých (resp. „ne v Česku studujících“) studentů a „ne v Česku žijicích“ důchodců, by bylo, kdyby důchodcům namísto té státní kompenzace bylo o pár stovek víc přidáno na důchodech; v případě studentů postačilo zachovat dosavadní stav, tzn. sleva vázaná na cestu do/ze školy (základní/střední/vyšší odborné/vysoké) umístěné na území ČR. Nechtělo se, udělalo se jiné, nesystémovější a populističtější řešení, tím ovšem nevyhnutelně s tím, že bude platit pro studenty i důchodce i z jiných zemí (např. u studentů je nárok na slevu prokazován mj. mezinárodně platným průkazem ISIC) se všemi důsledky.

AAA

Oni už vstoupili do EU?

xyz

75% sleva na jízdné se týká VŠECH studentů/důchodců, bez ohledu na státní příslušnost. (Ostatně, většina dopravců včetně ČD už ani nemá tu původní verzi slev, kterou nabízela do 31. 8. 2018)

petr.r

já jsem myslel, že majitel švýcarskýho pasu na to nemá nárok.

Kirschner

Vy prosím radši nemyslete a nejdříve si ověřte než něco plácnete. Díky

VRT

Apollo, podívejte se kolik stojí GA, co je to Halbtax a kolik platí 65+.

Apollo 17

Kolik zaplatím já,když mi není 65 a nemám žádnou slevu z Ženevy do Bernu?

petr.r

Stane se a nevím co na to odpůrci českých vlaků.

Vlastimil

No otázka, jestli spolehlivost ve znamení Švycarska je stejná jako Česka. To znamená že Švýcar je naštvanej že nejdou dveře a je zle. To v ČR u Panterů v Budějovicích nejezdí někdy že 4 ani jeden už několik let a Škodovce je to stejně fuk.

Twix

Ale jo, přinejmenším něco bylo komunikováno v únoru 2005, kdy si veřejnost všimla že poslední ze sedmi Pendolin právě dojezdilo 🙂 Následovaly „validační jízdy“ s italským technikem na stanovišti, který strojvedoucímu připomínal že se má dívat dopředu, poté co si stěžoval že boční okénko se mu pořád mlží.

Y.K.

Stane se jistě, všiměte si, že požadují nápravu necelý měsíc po nasazení jednotek, takže evidentně trvají na tom aby se už nestávalo.

Rozdí je ten, že SBB kategoricky požadují zlepšení a i to veřejně komunikují, vztah u nás ke Škodě je ke škodě dopravců dost jinde a strpí málo spolehlivá vozidla. Co jen stojí v Praze tramvají v hodnotě stvek milionů korun a nikoho to netankuje.

xyz

„Vlaky jezdí od změny jízdního řádu jako vlaky kategorie Interregio z Basileje do Churu.“
Žádné vlaky kategorie Interregio (IR) mezi Curychem a Churem nejezdí, viz http://www.fahrplanfelder.ch/fileadmin/fap_pdf_fields/2019/900.pdf.

xyz

Aha, takže chybu máte jinde než jsem předpokládal – hned v prvním odstavci: „První měsíc pravidelného provozu nových jednotek FV – Dosto od Bombardieru na lince z Basileje do Churu přináší“. kdy ve skutečnosti o žádnou LINKU (u které jsem z logiky věci předpokládal, že jde o linkou přímou) nejde; ve skutečnosti jde o dvě samostatně provozované linky Basilej – Curych a (druhá linka) Curych – St. Gallen (tzn. oklikou; nikoliv nejkratší trasou přes Ziegelbrücke, ktero jsem zde odkazoval s tím, že po ní jezdí přímé vlaky IC z Basileje do Curychu). O. K., obě linky jsou kategorie IR, ale… Číst vice »

Josef22
xyz

O. K., skutečně máte pravdu, že řeč je nasazení na vlacích kategorie IR. Bohužel jsem ze slovního spojení „linka Basilej – Chur“ (užitého v prvním odstavci tohoto článku) chybně pochopil, že autor má na mysli přímou linku (IC) z Basileje do Churu a nikoliv dvě různé (nikoliv provozně propojené; nejde o přímé spoje) linky – jednu z Basileje do Curychu a druhou z Curychu přes St. Gallen (tzn. oklikou v trase, která slouží pro cestování v mezilehlých relacích a ne pro cestování právě z Curychu do Churu; skutečnost, že jde o trasu přes St. Gallen, není v tomto článku nijak… Číst vice »