Přehledně: Miliardy do prosté elektrizace. U jakých tratí se začne příští rok a kde se čeká na schválení

Správa železnic tvrdí, že drží schválený harmonogram.
Trať z Rudoltic v Čechách do Lanškrouna by měla být první v Česku, která projde takzvanou prostou elektrizací. Zatímco dosud se Správa železnic při elektrizaci tratí zaměřovala i na celkovou modernizaci, prostá elektrizace má přinést většinou jen instalaci trakčního vedení. Tento způsob má být levnější.
Plán na prostou elektrizaci vyplývá z koncepce schválené v prosinci 2023 ministerstvem dopravy. „V tuto chvíli stále držíme harmonogram stanovený schválenou Koncepcí rozvoje elektrické trakce v ČR,“ uvedla mluvčí Správy železnic Nela Eberl Friebová.
119 miliard do elektrizace tratí. Ministerstvo schválilo plán na dekarbonizaci železnice
Deník Zdopravy.cz zjišťoval aktuální stav přípravy jednotlivých prostých elektrizací i s ohledem na nedostatek financí ve státním rozpočtu. Níže zaslaný přehled sestavily ministerstvo dopravy a Správa železnic.
Již schválené projekty centrální komisí (CK MD):
- Prostá elektrizace tratě Opava-Východ (mimo) – Krnov (včetně), celkové náklady v cenové úrovni roku 2024 v tis. Kč (bez DPH): 1 900 000, CK MD dne 21. ledna 2025.
- Prostá elektrizace vč. ETCS tratě Rudoltice v Čechách – Lanškroun, celkové náklady v cenové úrovni roku 2024-2027 v tis. Kč (bez DPH) 633 012, CK MD dne 4. března 2025; běží soutěž na zhotovitele. Součástí bude i instalace ETCS. Stavba má začít nejpozději příští rok.
- Prostá elektrizace traťového úseku Klatovy (mimo) – Železná Ruda-Alžbětín (včetně), celkové náklady v cenové úrovni roku 2024–2030 v tis. Kč (bez DPH) 2 051 943, CK MD dne 28. května 2025, vybrán projektant.
- Prostá elektrizace tratě Kladno – Rakovník, celkové náklady v tis. Kč (bez DPH) 1 850 000, CK MD dne 19. srpna 2025.
- Prostá rekonstrukce a elektrizace úseku Havlíčkův Brod – Hlinsko se schválenými náklady 1,4 mld. Kč.
Prosté elektrizace ke schválení centrální komisí, již předloženy Správou železnic:
- Bludov/Postřelmov – Jeseník, celkové náklady 4,8 miliardy korun
- Kladno – Kralupy nad Vltavou vč. Jeneč – Středokluky, celkové náklady 4,7 miliardy korun
- Prostá elektrizace traťového úseku Zdice – Písek, celkové náklady 5,9 miliardy korun
K předložení ještě letos:
- České Budějovice – Volary