Vysoká cena odpovídá požadavkům. Chomutov vysvětluje nákup nejdražších trolejbusů v zemi

Nejdražší dvoučlánkový trolejbus v zemi. Foto: DPCHJNejdražší dvoučlánkový trolejbus v zemi. Foto: DPCHJ

V soutěži byla jediná nabídka.

Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova (DPCHJ) je držitelem nového českého rekordu v nejvyšší ceně za nový dvoučlánkový trolejbus. Za jeden kloubový trolejbus Škoda 33 Tr zaplatí 21,597 milionu korun bez DPH, celkem jich může koupit až osm. Soutěž vypsal tak, že se přihlásil jediný zájemce.

O nákupu a soutěži s jediným uchazečem informoval deník Zdopravy.cz již minulý týden, nyní se výsledkem dopravní podnik pochlubil na svých stránkách, kde se pustil i do rozboru vysoké ceny. Ta je částečně způsobena i tím, že trolejbus bude mít dva trakční motory.

„Důvodem jsou specifické požadavky na vybavení a řešení vozidel, které vychází z charakteru našeho města. Chomutov a Jirkov jsou kopcovité, a proto bylo nezbytné pořídit vozidla vybavená dvěma trakčními motory – ty pohánějí střední i zadní nápravu a zaručí spolehlivý provoz i v prudších stoupáních. Podobné řešení využívají i další dopravní podniky v regionech s náročným terénem,“ uvedl dopravní podnik na svých stránkách. Množné číslo není správně, jediným městem s trolejbusy s dvěma motory je Ústí nad Labem.

Nejdražší osmnáctimetrový trolejbus v zemi. Chomutov jich koupí až osm, přišla jediná nabídka

Soutěž s omezenou konkurencí

„Vyšší cena vozidel tedy není výsledkem nehospodárnosti, jak nám hlásí někteří „odborníci na všechno“, ale odpovídá požadavkům na moderní technologie a spolehlivý provoz v místních podmínkách. Kromě technických parametrů je součástí ceny i kvalitní výbava pro cestující,“ vysvětluje dopravní podnik nový český rekord v ceně za dvočlánkový trolejbus.

V seznamu výhod nových vozů uvádí pak například polstrovaná sedadla, audiovizuální informační systém, poptávkové otvírání dveří a klimatizaci. „Cestující se tak mohou těšit na výrazně vyšší úroveň pohodlí, než na jakou byli dosud zvyklí,“ slibuje v nepodepsaném dokumentu DPCHJ. Předsedou představenstva DPCHJ je soudruh Jaroslav Komínek z KSČM.

Dopravní podnik se po vzoru jiných firem ze Sdružení dopravních podniků ČR rozhodl omezit v soutěži konkurenci. Nepřipustil účastníky mimo EU nebo EHP, což v situaci na tuzemském trhu omezilo hlavně možnost účasti turecké společnosti Bozankaya. Tyto podmínky u jiných soutěží už řešil Úřad pro ochranu hospodářské soutěže s rozdílným výsledkem.

Turci úspěšně napadli největší trolejbusový tendr. V Jihlavě se jim to přitom nepodařilo

„Výběrové řízení proběhlo v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. Že se do výběrového řízení přihlásí pouze jediný zájemce nemůže DP ovlivnit,“ hájí se firma, která si chce většinu nákladů na nové trolejbusy zaplatit z dotací. O tom, jakým způsobem omezili konkurenci, není ve stanovisku ani slovo.

Nové trolejbusy ujedou až 12 kilometrů na baterie, mají tak obsloužit i úseky, kde není trolejové vedení. Tento potenciál mohou využít například při uzavírkách a objížďkách. Do budoucna se zvažuje jejich nasazení také na linky 301 a 302. Na úsecích těchto linek, kde trolejové vedení není, trolejbusy pojedou na baterie.

Tagy Chomutov Dopravní podnik měst Chomutova a Jirkova DPCHJ Jirkov Škoda Electric
26 komentářů