A nebo může Solaris bez Škody, pokud bude mít opět náladu se do Česka znovu hlásit. Stále tu může testovat ten vůz, který byl v Kanadě a byl původně určen na testy zde a na Slovensku, než Škoda si uvědomila, že karoserie Temsa není cesta. Pro Solaris vývoj dvoumotoráku s Medcomem či Kiepe nebude problém.
A které město se nyní chystá vypisovat soutěž na trolejbusy, když všechna v posledních měsících vypsala či uzavřela obří rámcové smlouvy na x let dopředu ?
Ústí se opět chystá. Nevím jak je na tom výběrko pro ty další 12 metrové vozy pro Prahu a ještě další parciály pro Ostravu. Ze Slovenska vypsalo teď výběrko Banská Bystrica. Z EU ještě nedávno vypsala Sofie a též se neví výsledek.
Ale zřejmě nepůjde, když ani potom, co DPCHJ v rámci předběžných tržních konzultací kontaktoval Solaris Czech, se nic nezměnilo. A když si nejspíš nechali utéct tak velkou zakázku jako těch až 90 sól + až 90 kloubáků pro Prahu.
vlachjan
1 měsíc
Zajmalo by mě nakolik je urputná snaha našich dopravních podniků hnána „stabilními dodavatelsko-odběratelskými vstahy“ (čti korupcí) a nakolik je to projev českého šovinismu/rasizmu.
Šovinismus ve smyslu: „Přece Turci nedovedou postavit slušnej trolejbus.“ A rasismus ve smyslu: Přece nebudeme dávat zakázku nějakejm /nebudu blíže specifikovat, podobné vyjadřování nesnáším, ale řekneme že je ho plno na každém mýtingu SPD a Stačilo.
TOYE MOYE
1 měsíc
Už aby se konečně dostaly do Evropy ty bezzdrojové (bez nabíjení) elektrické autobusy (a auta) co mají zakomponovaný transmiter (přeměňovač) na převod elektromagnetických vln z atmosféry na elektrickou enegrii. Pro ty co o tom ještě neslyšeli, vymyslel a zkonstruoval to Maxwell Chickumbutso ze Zimbabwe (jakožto i další vychytávky), lidi jsou z toho nadšený, Čína chystá masovou produkci těhle aut – už to schválili. Svět se rychle mění a Afrika sním, starý pořádky se sypou pod rukama…
Frantík
1 měsíc
Tak je pravda že vzhledem k inflaci není překvapivé, že nejnovější nákupy budou nejdražší 😉
V Bratislave to kĺbové trolejbusy zvládajú v zime aj do najväčších stúpaní. Len je nutné mať funkčnú zimnú službu na odhŕňanie snehu a sypanie kameniva. V minulosti bolo viacero skrížrných dvojmotorových kĺbových trolejbusov v kopcoch. Ani dve hnacie nápravy nepomohli, keď bola cesta neodhrnutá a bez posypu.
Tady je problém, že ten trolejbus hrabe do kopce ikdyž jen zaprší. A mění se kvůli tomu dost pneumatik, protože jsou na hadry. Současné tbusy mají jen jeden hnací motor uprostřed. A nevim, jestli máte v Bratislavě stoupání 12%.
Kuba1
1 měsíc
No DPCHJ v rámci předběžných tržních konzultací oslovil kromě Škody i Solaris Czech a SOR. Takže trochu snahy asi měli, pokud to nebyla jen zástěrka. Ale je zajímavé, že do výběrka v HK, které bylo v podobném období jako to v CHJ se přihlásila Bozankaya jako český dodavatel (odštěpný závod se sídlem v Praze), nicméně stejně byla vyřazena, že zastupuje mateřskou firmu z Turecka.
No přisněžení se ten jednomotorový trolejbus už nerozjede ze zastávky a musí být nahrazen autobusem-osobně zažito.
Juraj
1 měsíc
Ty vado, informační systém a klimatizace, to je panečku luxus! A co teprve poptávkové otevírání dveří, na to se budou jezdit dívat školní výlety z celé země i ze Saska!
Je fakt dojemné, že jakmile přijde na dotace ze zlé EU, tak soudruhům zjevně NEstačilo. Možná by bylo na místě upravit podmínky operačních programů tak, aby přípustná cena mohla být pouze v nějakém pásmu okolo klouzavého mediánu obdobných zakázek za uplynulých 24 měsíců, ať si JSV necucá ceny z prstu.
A nezapomínejte na polstrovaná sedadla! To se taky jen tak nevidí! 🙂
mgr.pavel
1 měsíc
Koukám, že Česko je fakt stát se specifickým trhem a specifickými podmínkami. Tak specifickými, že musí kupovat unikátní nejdražší .
V Brně jezdí trajfy taky do kopců, Kohoutovice (od měta i z jihu), Vinohrady, Kamenný vrch jsou slušné kopce, ale dva motory zde trolejbusy zřejmě nemají.
Dokáže zadavatel aspoň srovnat jízdní doby trolejbusů s jedním a dvěma motory na nějaké trati, aby prokázal zdůvodnění pro ty dva motory?
Ono ani tak nejde o jízdní doby, jako o to, že když spadne centimetr sněhu tak je v kopci naděje, že trolejbus se dvěma poháněnými nápravami má větší naději, že ten kopec vyjede.
V případě kdy je na silnici tolik sněhu, že to bezpečně nevyjede ani kloubák s tlačnou koncepcí a nedaří se zajistit dostatečné ošetření komunikace, je z hlediska bezpečnosti provozu hloupost se do takovéhoto vyjíždění s lidmi vůbec pouštět. To je zas jen taková naše východoevropská reliktní berlička na malé domů. Viz celý civilizovaný západní svět.
.. což vzhledem ke změnám klimatu znamená událost možná jednou ročně. Stojí kvůli tomu si tak připlácet za druhý motor? Dělají to podobně i v jiných, více kopcovatých městech (v zahraničí)?
> V Brně jezdí trajfy taky do kopců, Kohoutovice (od měta i z jihu), Vinohrady, Kamenný vrch jsou slušné kopce, ale dva motory zde trolejbusy zřejmě nemají.
Však taky s každým novým sněhem stojí zlomený v kopci, zatímco 15Tr a 22Tr to tak občas nějak vyjely…
„občas“ Kdyby vždycky, tak prosím. Pokud ale definujeme problém a jeho řešení funguje občas, tak nevím, nevím, za tu cenu.
Bedna s inertem vedle cesty a lopata ve vozidle? V takových podmínkách je totiž zpoždění nevyhnutelné a dané nutností pomalejší jízdy. Naházet inert sice zabere pár minut, ale stojí to „pár korun“ a funguje možná i spolehlivěji.
Nemyslím si, že by byla nějaká časová úspora, ale vyjetí vs. nevyjetí kopce za zhoršených podmínek. Dále pak možná životnost hnací nápravy – na to tuším trpěly zejména 25Tr (tj. první klouby s jedinou hnanou nápravou). V Ústí se tuším řešily kopce za mokra. V Brně na zimní břečce pro staré 15Tr a zlaté 22Tr nepředstavovaly kopce zásadní problémy. U nového 31Tr jsem zažil, že měl problém se rozjet na břečce i na rovině. No a teď když 2 x za zimu trochu nasněží (3 cm), tak zpravidla máme chycený trolejbus (31Tr či 27Tr) pod okny a čeká se na… Číst vice »
Pro mínusáře, ve Švýcarsku jezdí trolejbusy HESS s jedním motorem i 12% stoupání, v Chomutově a Jirkově o žádném stoupání větším jak 10% nevím, ale rád se nechám vyvést z omylu.
Aha, tenhle Komínek s Fialo, Stačilo! Na webu. Možná i budoucí ministr dopravy. Zvykejme si.
Takže až tu budou ty naše autobusy nebo trolejbusy tak jízda bude stát 50 Kč už teď za jízdu do města a nebo zpět za 25 kč
Je vidět ze pod vedením Soudruhu z KSČ to jede bomby. Peníze nejsou problém . Ještě že už pobiram důchod. Přeji Vám mladým hodně štěstí.
Tak a odteď budou všechny menší dopravní podniky požadovat dvoumotorové klouby…
….dokud s tím nepřijde Bozankaya.
A nebo může Solaris bez Škody, pokud bude mít opět náladu se do Česka znovu hlásit. Stále tu může testovat ten vůz, který byl v Kanadě a byl původně určen na testy zde a na Slovensku, než Škoda si uvědomila, že karoserie Temsa není cesta. Pro Solaris vývoj dvoumotoráku s Medcomem či Kiepe nebude problém.
A které město se nyní chystá vypisovat soutěž na trolejbusy, když všechna v posledních měsících vypsala či uzavřela obří rámcové smlouvy na x let dopředu ?
Ústí se opět chystá. Nevím jak je na tom výběrko pro ty další 12 metrové vozy pro Prahu a ještě další parciály pro Ostravu. Ze Slovenska vypsalo teď výběrko Banská Bystrica. Z EU ještě nedávno vypsala Sofie a též se neví výsledek.
Ústí vypsalo VŘ v podobnou dobu jako CHJ a HK. A jestli si pamatuju dobře, požadovalo předvedení vzorku. Pražské VŘ, které je i pro 18m řeší ÚOHS.
Solaris proti Škodě nikdy nepůjde. Předpokládal jsem, že je to všeobecně známé.
Poté co zase vyšachovali Škoda vyšachovala karosérie ze Solarisu, se teď ta otázka znovu rozjela.
Ale zřejmě nepůjde, když ani potom, co DPCHJ v rámci předběžných tržních konzultací kontaktoval Solaris Czech, se nic nezměnilo. A když si nejspíš nechali utéct tak velkou zakázku jako těch až 90 sól + až 90 kloubáků pro Prahu.
Zajmalo by mě nakolik je urputná snaha našich dopravních podniků hnána „stabilními dodavatelsko-odběratelskými vstahy“ (čti korupcí) a nakolik je to projev českého šovinismu/rasizmu.
Šovinismus a rasismus ve výběrku na trolejbusy??
Neuvažoval jste o návštěvě specialisty na lidské hlavy? Pro začátek by asi stačil i kloboučník…
Šovinismus ve smyslu: „Přece Turci nedovedou postavit slušnej trolejbus.“ A rasismus ve smyslu: Přece nebudeme dávat zakázku nějakejm /nebudu blíže specifikovat, podobné vyjadřování nesnáším, ale řekneme že je ho plno na každém mýtingu SPD a Stačilo.
Už aby se konečně dostaly do Evropy ty bezzdrojové (bez nabíjení) elektrické autobusy (a auta) co mají zakomponovaný transmiter (přeměňovač) na převod elektromagnetických vln z atmosféry na elektrickou enegrii. Pro ty co o tom ještě neslyšeli, vymyslel a zkonstruoval to Maxwell Chickumbutso ze Zimbabwe (jakožto i další vychytávky), lidi jsou z toho nadšený, Čína chystá masovou produkci těhle aut – už to schválili. Svět se rychle mění a Afrika sním, starý pořádky se sypou pod rukama…
Tak je pravda že vzhledem k inflaci není překvapivé, že nejnovější nákupy budou nejdražší 😉
Doporučil bych se podívat na vývoj cen trolejbusů v čase, zejména v době, kdy se skutečně soutěžilo
No v zimě je jeden motor do kopce problém.
Na první dobrou se mi zdá, že jediný rozdíl v ceně dělá ten motor navíc, jinak vozidla nevypadají o 200% lépe vybavená, než jinde.
V Bratislave to kĺbové trolejbusy zvládajú v zime aj do najväčších stúpaní. Len je nutné mať funkčnú zimnú službu na odhŕňanie snehu a sypanie kameniva. V minulosti bolo viacero skrížrných dvojmotorových kĺbových trolejbusov v kopcoch. Ani dve hnacie nápravy nepomohli, keď bola cesta neodhrnutá a bez posypu.
Jo v Bratislavě tam máte kruté zimy. Takové u nás na severu nejsou.
Tady je problém, že ten trolejbus hrabe do kopce ikdyž jen zaprší. A mění se kvůli tomu dost pneumatik, protože jsou na hadry. Současné tbusy mají jen jeden hnací motor uprostřed. A nevim, jestli máte v Bratislavě stoupání 12%.
No DPCHJ v rámci předběžných tržních konzultací oslovil kromě Škody i Solaris Czech a SOR. Takže trochu snahy asi měli, pokud to nebyla jen zástěrka. Ale je zajímavé, že do výběrka v HK, které bylo v podobném období jako to v CHJ se přihlásila Bozankaya jako český dodavatel (odštěpný závod se sídlem v Praze), nicméně stejně byla vyřazena, že zastupuje mateřskou firmu z Turecka.
Oslovit Sor Solaris i Škodu je doslova jako jednoho…
No tak úkol zněl jasně, co nejvyšší možná cena, aby byla dostatečná vata kolem.
Předsedou představenstva DPCHJ je soudruh Jaroslav Komínek z KSČM 😆. Pěkně to se autorovi povedlo 👍
Hlavně se soudruhovi povedlo vydojit EU, kterou tak nesnáší…pokrytec 😀
Peníze nesmrdí a jistí politici neumí rozlišit mezi špinavými a čistými.
Tj to zní jako by zaváděli linku na Měděnec…:) Zimní, samozřejmě. 🙂 Holt, Nestačilo…:)
No přisněžení se ten jednomotorový trolejbus už nerozjede ze zastávky a musí být nahrazen autobusem-osobně zažito.
Ty vado, informační systém a klimatizace, to je panečku luxus! A co teprve poptávkové otevírání dveří, na to se budou jezdit dívat školní výlety z celé země i ze Saska!
Je fakt dojemné, že jakmile přijde na dotace ze zlé EU, tak soudruhům zjevně NEstačilo. Možná by bylo na místě upravit podmínky operačních programů tak, aby přípustná cena mohla být pouze v nějakém pásmu okolo klouzavého mediánu obdobných zakázek za uplynulých 24 měsíců, ať si JSV necucá ceny z prstu.
Kde se ten pokrok zastaví, že?
Možná to má i takové zhýralé vymoženosti jako zasklení nebo pneumatiky!
Nebo nejaky ty nabijecky s telefonu s velmi pokrokovym USB-C!
Hele, zase to s těma inovacema nepřehánějte jo, USB-C by mohlo zvednout cenu na dvojnásobek.
Co to, ale představte si – střechu to má! To je panečku luxus, zejména za deštivých dní si p.t. osazenstvo pochvaluje…
Nezabúdaj na „polstrovaná sedadla“!!! Lebo všetky ostatné vozy majú pozdĺžne drevené lavice.
Vidím že jste byl rychlejší 🙂
Nechtějí v tom trolejbuse třeba kachličkovou podlahu a nebo tak něco? Star-link internet?
A nezapomínejte na polstrovaná sedadla! To se taky jen tak nevidí! 🙂
Koukám, že Česko je fakt stát se specifickým trhem a specifickými podmínkami. Tak specifickými, že musí kupovat unikátní nejdražší .
V Brně jezdí trajfy taky do kopců, Kohoutovice (od měta i z jihu), Vinohrady, Kamenný vrch jsou slušné kopce, ale dva motory zde trolejbusy zřejmě nemají.
Dokáže zadavatel aspoň srovnat jízdní doby trolejbusů s jedním a dvěma motory na nějaké trati, aby prokázal zdůvodnění pro ty dva motory?
Taky je zajímavá otázka – skutečně v Evropě nikdo jiný neumí vyrobit dvoumotorák, nebo se pravidla vypsala tak, aby se nepřihlásil?
Ono ani tak nejde o jízdní doby, jako o to, že když spadne centimetr sněhu tak je v kopci naděje, že trolejbus se dvěma poháněnými nápravami má větší naději, že ten kopec vyjede.
V případě kdy je na silnici tolik sněhu, že to bezpečně nevyjede ani kloubák s tlačnou koncepcí a nedaří se zajistit dostatečné ošetření komunikace, je z hlediska bezpečnosti provozu hloupost se do takovéhoto vyjíždění s lidmi vůbec pouštět. To je zas jen taková naše východoevropská reliktní berlička na malé domů. Viz celý civilizovaný západní svět.
.. což vzhledem ke změnám klimatu znamená událost možná jednou ročně. Stojí kvůli tomu si tak připlácet za druhý motor? Dělají to podobně i v jiných, více kopcovatých městech (v zahraničí)?
Tak ono stačí větší déšť a hrabe to celých 100 metru do kopce.
> V Brně jezdí trajfy taky do kopců, Kohoutovice (od měta i z jihu), Vinohrady, Kamenný vrch jsou slušné kopce, ale dva motory zde trolejbusy zřejmě nemají.
Však taky s každým novým sněhem stojí zlomený v kopci, zatímco 15Tr a 22Tr to tak občas nějak vyjely…
„občas“ Kdyby vždycky, tak prosím. Pokud ale definujeme problém a jeho řešení funguje občas, tak nevím, nevím, za tu cenu.
Bedna s inertem vedle cesty a lopata ve vozidle? V takových podmínkách je totiž zpoždění nevyhnutelné a dané nutností pomalejší jízdy. Naházet inert sice zabere pár minut, ale stojí to „pár korun“ a funguje možná i spolehlivěji.
a tak to já tu vůbec nehájím to výběrko, Chomutov nebo Škodovku, jen reaguju na ta brněnská specifika…
Nemyslím si, že by byla nějaká časová úspora, ale vyjetí vs. nevyjetí kopce za zhoršených podmínek. Dále pak možná životnost hnací nápravy – na to tuším trpěly zejména 25Tr (tj. první klouby s jedinou hnanou nápravou). V Ústí se tuším řešily kopce za mokra. V Brně na zimní břečce pro staré 15Tr a zlaté 22Tr nepředstavovaly kopce zásadní problémy. U nového 31Tr jsem zažil, že měl problém se rozjet na břečce i na rovině. No a teď když 2 x za zimu trochu nasněží (3 cm), tak zpravidla máme chycený trolejbus (31Tr či 27Tr) pod okny a čeká se na… Číst vice »
V St Gallenu či Neuchatelu ve Švýcarsku jezdí jednomotorové trolejbusy prudší kopce než jaké kdy uvidí tento dvoumotorový v Chomutově.
I kdyby byl 3 motorový, nemůže stát 21 mega. Tento se prostě líbil a tak se soutěž ušila na míru. Česká klasika, nic víc…
Pro mínusáře, ve Švýcarsku jezdí trolejbusy HESS s jedním motorem i 12% stoupání, v Chomutově a Jirkově o žádném stoupání větším jak 10% nevím, ale rád se nechám vyvést z omylu.
Největší stoupání je 7 procent na Březenecké
Myslím že i v Ústí mají větší kopce než v Chomtuově, jezdí tam nové dvoumotorové trolejbusy jako náhrada 15Tr a snad nebyly ani nejdražší v republice.
A mají ho na zadní nebo na střední nápravě?
No a taky mají v Brně problém už za mokra, když vás „kopne“ každý kanál při rozjezdu. O betonových zastávkách ani nemluvím…