Tunely, přeložky a rychlost 250 km/h. Z Prahy do Lince vlakem za 2,5 hodiny, plánuje SŽ

Trať 196 České Budějovice - Linec, přejezd u Bujanova. Autor: Zdopravy.cz/Jan ŠindelářTrať 196 České Budějovice - Linec, přejezd u Bujanova. Autor: Zdopravy.cz/Jan Šindelář

Trať České Budějovice – Horní Dvořiště prošla dílčím vylepšením na přelomu století, kdy byla elektrifikována. Zůstala však v původní klikaté stopě.

Cesta vlakem z Lince přes České Budějovice do Prahy by měla v budoucnu trvat místo dnešních tří hodin a 45 minut zhruba 2,5 hodiny. Uvedl to na síti X generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda s tím, že SŽ dokončila s rakouskými kolegy první fázi studie k nové trati Linec – České Budějovice.

„Výsledky potvrzují, že jde o strategickou trať pro obě země. Plánovaná rychlost až 250 km/h výrazně zkrátí dojezdové časy – cesta z Lince do Prahy by místo téměř čtyř hodin trvala jen 2,5 hodiny. Nyní nás čeká detailní analýza, která určí další postup. Těším se na pokračování spolupráce se zahraničními kolegy i na nové možnosti jak propojit naše regiony a zrychlit cestování mezi Českem, Rakouskem a Německem,“ uvedl Svoboda.

Připojil plánek trati, ze kterého vyplývá její výrazné narovnání a vedení v několika tunelech. Trať má být nově dvoukolejná. Uvedená jízdní doba mezi Lincem a Prahou by mimo jiné znamenala stlačení jízdní doby mezi Lincem a Budějovicemi pod hodinu.

Možné vedení nové tratě mezi ČB a Lincem. Pramen: SŽ

Možné vedení nové tratě mezi ČB a Lincem. Pramen: SŽ

Zakázku v hodnotě 204 tisíc eur (přes 5 mil. Kč) s názvem Technicko-provozní studie nové tratě České Budějovice – Linz (Verkehrlich-technische-Analyse Hochleistungsstrecke Linz – České Budějovice) společně zadaly Rakouské spolkové dráhy (ÖBB) a Správa železnic (SŽ) letos na jaře. Stalo se tak na základě smlouvy o spolupráci při přípravě nové trati, kterou ÖBB a SŽ uzavřely loni v září.

Zpracovateli studie jsou společnosti ILF Consulting Engineers Austria a Sudop Praha. „Předmětem společné zakázky je posouzení realizovatelnosti stavby nové tratě mezi Českými Budějovicemi a Lincem, definování jejích parametrů a prověření aktuálně možných variant trasy na českém a rakouském území,“ uvedl už dříve mluvčí SŽ Dušan Gavenda.

K vyhodnocení výsledků studie má dojít příští rok v prvním pololetí. Stavět by se mělo ve 40. letech. Výrazně dříve, a to začátkem 30. let, by ale měl vzniknout zárodek nové tratě v podobě nového jižního dvoukolejného výjezdu ze stanice České Budějovice na Roudné. Stavba bude součástí modernizace budějovického uzlu. Výše zmíněná studie proto řeší pouze úsek Roudné – Linec.

Trať České Budějovice – Horní Dvořiště prošla dílčím vylepšením na přelomu století, kdy byla elektrifikována. Zůstala však v původní klikaté stopě, která se z velké části drží původní stopy někdejší koněspřežky.

Tagy České Budějovice - Linec ÖBB Správa železnic trať 196 České Budějovice - Horní Dvořiště
54 komentářů