Šéf Kloknerova ústavu: Oprava mostu na Výtoni má technická i ekonomická rizika

Výtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan NevyhoštěnýVýtoňský most pod pražským Vyšehradem. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Nemyslím si, že je rekonstrukce správná cesta, říká ředitel ústavu.

Oprava železničního mostu na pražské Výtoni má technická i ekonomická rizika. V tuto chvíli není jasné, jakou část konstrukce bude možné použít a jakou bude třeba vyměnit. Není proto zřejmé, jaké budou náklady na rekonstrukci. ČTK to řekl ředitel Kloknerova ústavu ČVUT Jiří Kolísko. Železniční most na pražské Výtoni Správa železnic neodstraní, ale nechá ho opravit.

Přehledně: Výtoňský most se kvůli opravě přestěhuje k jezu. Jednokolejný provoz zůstane dalších 7 let

Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) na dnešní tiskové konferenci uvedl, že s ohledem na vyjádření výboru UNESCO a výsledky studie posouzení vlivu na kulturní dědictví (HIA) Správa železnic vypíše novou architektonickou soutěž na rekonstrukci mostu spolu s dostavbou třetí koleje a na řešení nové zastávky na výtoňské straně Vltavy. Most stavbaři snesou a opraví na břehu, na pilířích ho po dobu rekonstrukce nahradí provizorní jednokolejná konstrukce. Práce by mohly začít na konci roku 2029 a trvat by měly tři roky.

Obávám se, že až se ten oblouk položí na břeh a bude k němu dokonalý přístup, že se zjistí, že je potřeba vyměnit víc, než si kdo myslí. Je otázka, jestli půjde ty prvky, jak je teďka proponováno, zachovat. Jestli nedojde k výměně 70 procent prvků a nevznikne vlastně replika. I to se může stát,“ řekl Kolísko, který v minulosti vypracoval studii doporučující nahrazení konstrukce.

Kolísko zároveň vyjádřil pochybnosti i nad smysluplností návrhu, kdy se bude draze rekonstruovat most kvůli panorama, ale na jeho druhé straně se k němu přilepí další mostní konstrukce pro třetí kolej.

Nemyslím si, že je rekonstrukce správná cesta, ale vlastník má výsostné právo rozhodnout o tom, co s tím mostem udělá,“ dodal Kolísko s tím, že se v minulosti zúčastnil kolokvia, kde se zahraniční odborníci vyjádřili, že je most za zenitem.

Občanské spolky ocenily, že Kupka rozhodl o rekonstrukci mostu, byť některé s výhradami. Naopak autoři návrhu nahrazení mostu novým jsou zklamaní, podle nich stát upřednostnil památkový zájem nad všechny ostatní.

Železniční most na Výtoni byl zprovozněn 15. srpna 1872, tehdy byl jednokolejný. Na přelomu 19. a 20. století ho nahradil dvoukolejný most. Se svou historickou nýtovanou konstrukcí představuje podle odborníků významnou technickou kulturní památku v pražské památkové rezervaci. Kvůli špatnému stavu je provoz vlaků na mostě několik let výrazně omezen, Správa železnic považovala za nutné ho nahradit kvůli výrazné korozi.

Most, respektive soubor železničních mostů, spojuje pražské čtvrti Vyšehrad a Smíchov a po kolejích také smíchovské a hlavní nádraží. Je určen pro železniční přepravu a slouží také chodcům díky lávkám pro pěší. K mostu patří rovněž kamenný viadukt na vyšehradské straně s oblouky i přímým přemostěním. V prosinci 2004 byl most vyhlášen nemovitou kulturní památkou.

Tagy Kloknerův ústav Výtoňský most
94 komentářů