Kupka rozhodl o budoucnosti Vyšehradského mostu. Ukázal verdikt auditu, začnou práce na provizoriu

Ministr dopravy oznámil výsledky památkářského auditu a plán instalace mostního provizoria.
Po téměř dvou letech uspořádal ministr dopravy další tiskovou konferenci k budoucnosti Výtoňského mostu pod pražským Vyšehradem. Zatímco jeho rozhodnutí z prosince 2023 podpořilo výstavbu nové tříkolejné konstrukce podle vysoutěženého návrhu a přestěhování té původní, nyní je verdikt opačný.
Na chátrajícím památkově chráněném mostu byla mezitím významně omezena kapacita železniční dopravy. Vlaky jezdí jen po jedné koleji výrazně sníženou rychlostí a část linek byla odkloněna na opravený Branický most jižněji proti proudu řeky.
“Hodnocení všech vstupů říká, že se máme vydat cestou rekonstrukce,” uvedl nyní ministr Kupka. Pokračovat se podle něj bude zadáním architektonické soutěže na třetí kolej a technické rekonstrukce stávající konstrukce.
Mezitím bude konstrukce nahrazena mostním provizoriem, které bude na místě až do roku 2032.
UNESCO podle Kupky doporučilo zachování mostu na svém místě, jelikož je to klíčová hodnota Prahy a jejího panoramatu.
„HIA také upozorňuje, že nejvyšší hodnotou je umístění. Samotná konstrukce je typové řešení své doby. Pokládám za důležité posunout se dál. Musíme respektovat tento názor, jedná se o kulturní památku,“ rozhodl Kupka.
Původní plán ministerstva, Prahy i Správy železnic počítal, že během výstavby nového mostu se stávající konstrukce přesune do Modřan.
Snesení, rozebrání
Most tedy na základě dnešního rozhodnutí čeká kompletní snesení, pod dohledem památkářů bude rozebrán a opraven. „Během rekonstrukce využijeme stávajících prvků,“ uvedl generální ředitel SŽ Jiří Svoboda.
SŽ tak bude muset začít opět spolupracovat s Národní památkovým ústavem, který v uplynulých letech na rekonstrukci trval a UNESCO i HIA mu daly za pravdu. „Jednání byla zatím vlažná, doufám, že se zintenzivní. Tímto řešením bude naplněn veřejný zájem,“ uvedla ředitelka ústavu Naděžda Goryczková.
Svoboda dodal, že SŽ ještě letos otevře přípravu podkladů na novou mezinárodní soutěž rekonstrukce a nového mostu pro třetí kolej a zároveň řešení celého dopravního uzlu Výtoň. „Do té doby se musí vyřešit, jak naložit s jednotlivými prvky konstrukce, v jakém rozsahu se například bude nýtovat. Ani v zahraničí se to nedělalo na místě nad vodou, ale v továrnách,“ uvedl Svoboda.
Dodal, že most se nebude rekonstruovat jen kvůli opravě, ale cílem je, aby sloužil dalších 100 let.
Realizace rekonstrukce se předpokládá v letech 2029 až 2032. Letos se zadá soutěž, most bude sejmut a nahrazen provizoriem až v roce 2027 či 2028. Součástí provizoria bude lávka pro pěší a cyklisty.
„V hledáčku máme jednokolejný provoz, rychlost se ale zvýší z 20 km/h na 40 km/h,“ popsal fungování provizoria Svoboda.
Výtoňský most bude snesen a nahradí ho provizorium. Podle SŽ se za provozu rekonstruovat nedá
Kupkovo původní rozhodnutí z prosince 2023 sice podpořilo nový trojkolejný most, bylo to však podmíněno souhlasem památkářů z organizace UNESCO a posudkem HIA.
Mezitím se výbor světové organizace postavil za rekonstrukci a proti přesunu. Posudek HIA zpracovával německý expert Michael Kloos. Už v létě se ukázalo jako nepravděpodobné, že by jeho zpráva byla v protikladu s doporučením UNESCO a Správa železnic začala plánovat nahrazemí mostu provozirní konstrukcí po dobu jeho opravy.
Loni koncem ruku byla představena studie proveditelnosti rekonstrukce mostu za provozu bez snášení celé konstrukce, kterou si od britského architekta Iana Firtha a švýcarského mostaře Andrease Galmariniho nechal zpracovat nadační fond Vyšehradský most. Ten dlouhodobě usiluje o zachování mostu.
Sundejme vždy jen třetinu. Výtoňský most by se podle mostařů dal opravit jednodušeji
Podle jejich studie se má výměna týkat jen 15 procent dílů konstrukce a vše je možné opravit za provozu s několika krátkými výlukami do čtyř let. Šéf SŽ Jiří Svoboda však nyní uvedl, že s některými závěry a návrhy studie se experti správy neztotožňují.
Oprava mostu po částech snesení a nahrazením vždy jen jednoho mostního pole je podle něj nerealizovatelná.