Z Užhorodu už vyjely první vlaky na evropském rozchodu. S Ukrajinou propojily Bratislavu, Budapešť i Vídeň

V první soupravě jelo podle ukrajinských státních dráh 280 cestujících.
Týden po oficiálním otevření přestavby železniční tratě z Čopu až do Užhorodu vyjely v pátek z metropole ukrajinské Zakarpatské oblasti první přímé vlaky do EU. Spoje zamířily do Bratislavy, Budapešti a Vídně. Informoval o tom deník Pravda.
Umožnilo jim to doplnění existujícího železničního spojení o postsovětském rozchodu 1520 mm na standardní evropský rozchod 1435 mm na celkem 22 kilometrech trati. Tu nyní čeká i elektrifikace, která by měla být hotova za rok.
Podle ukrajinských státních drah Ukrzaliznytsia vyjelo v prvním vlaku z Užhorodu 280 cestujících. „Jde o symbol integrace do společného dopravního prostoru EU,“ uvedl místopředseda vlády Oleksij Kuleba.
Financování poskytla Evropská komise (program Connected Europe Facility) a Evropská investiční banka. Výstavba Eurorailu z Užhorodu k hranicím EU začala v dubnu 2024.
Přestavba zahrnovala i výstavbu provozních budov, komunikačního zařízení a zabezpečení.
Do budoucna se také chystá prodloužení „eurotracku“ z Užhorodu až do Lvova, hotové by mělo být podle ředitele společnosti JSC Ukrajinské železnice Oleksandra Percovského do 2-3 let. To umožní napojení Lvova na dva evropské dopravní koridory TEN-T – Rýn–Dunaj a Středozemní.
22 km nového rozchodu hotovo za 17 měsíců. Užhorod slaví napojení Ukrajiny na evropskou železnici
Vedle toho ukrajinské dráhy plánují během následujících pěti let další prodloužení evropského rozchodu směrem na východ do Černovic (Černivci), Kovelu a výhledově až do Kyjeva.
Až dosud vedl evropský rozchod kolejí jen do Čopu, který leží bezprostředně za hranicí se Slovenskem a dál až do Rumunska. Trať začal loni koncem března využívat český RegioJet, který se stal se svým nočním spojem Praha – Čop první evropskou soukromou společností, která začala jezdit přímo na území Ukrajiny na komerční riziko.