Praha připravuje dokumentaci k povolení první části Radlické radiály. K zaplacení stavby však vyzve stát

Nové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRANové vizualizace Radlické radiály s částečným zahloubením. Zdroj: Sdružení PUDIS a SATRA

Jen příprava dokumentace a nového posudku EIA vyjde na půl miliardy korun.

Pražští radní v pondělí schválili zakázku na vypracování dokumentace pro povolení záměru západní části Radlické radiály. Jde o úsek od křižovatky Bucharova k budoucí MÚK Jinonice. Právě ten nechalo město loni zcela přepracovat, aby lépe vyhovoval místním a nenarušoval tolik okolí. Velká část se oproti původnímu návrhu přesunula pod zem. Úpravy podle odhadů prodražily stavbu o pět miliard na 35 miliard korun.

Kvůli nim je však pro úsek potřeba vypracovat novou dokumentaci pro stavební povolení i hodnocení vlivů stavby na životní prostředí. Současný posudek vyprší příští rok a kvůli novelizaci zákona už není možné jeho prodloužení.

Nekonečné územní řízení, předělávky a zdražování. Přesto projekt Radlické radiály stále žije

Radlická radiála má propojit Pražský okruh s městským okruhem, bude tvořit pokračování Rozvadovské spojky. Ústit bude na Dobříšské ulici v oblasti Zlíchova. Po dokončení se výrazně uleví celému jihozápadnámu městu a Praze 5, včetně Barrandova.

Na stavbu bylo vedeno už od roku 2018 na radnici Prahy 5 územní řízení podle původní dokumentace. To však bylo dlouhodobě paralyzováno námitkami systémové podjatosti. Od roku 2024 řeší celý spis přímo magistrát.

Předpokládaná hodnota zakázky na dokumentaci je podle materiálu magistrátu 493 milionů včetně DPH, s její realizací se počítá mezi lety 2026-2029. Stavba by měla začít až v roce 2031, přestože některé místní spolky dlouhodobě marně tlačí na její urychlení.

Chceme celý projekt Radlické radiály posunout dále. Hlavní překážkou je financování, kde budeme žádat o spolupráci stát. Abychom mohli peníze na státu požadovat, musíme mít stavební povolení,“ uvedl náměstek primátora Zdeněk Hřib. Samotné zahájení stavby je pak podle něj odvislé právě od financování.

Radiála má podle něj pro Prahu strategický význam. Její příprava však uvízla v povolovacích procesech a výrazně se protahuje.

Na zmíněný přepracovaný západní úsek naváže 2,3 kilometru dlouhý tunel. Právě ražený tunel Radlice je nejsložitějším objektem celé stavby. V dubnu rada schválila výběr dodavatele veřejné zakázky na údržbu a průzkum štoly budoucího tunelu.

Praha dá 25,5 milionu na údržbu štoly tunelu Radlické radiály. Do podzemí budou dál mířit exkurze

Ta byla ražena ve dvou etapách už v letech 2014–2017 a má se stát základem tunelu. Geotechnický a hydrogeologický monitoring školy má podle města do budoucna pomoci pro návrh jeho efektivní konstrukce.

Autoři loňské konsolidované studie variant radiály doporučují využít probíhajícího územního řízení a zahájit co nejdříve alespoň část stavby nedotčenou aktuálními změnami projektu, což je právě tunel Radlice.

Současný harmonogram počítá s výběrem zhotovitele tunelu v příštím roce. Povolení má však stavba získat až v roce 2028, kdy se podle plánů začne i razit. Práce mají trvat 54 měsíců.

Tagy jinonice Nové Butovice Praha 5 radlice Radlická radiála Zdeněk Hřib
75 komentářů