Pokrok nezastavíš. Poslední kraj začíná řešit integraci veřejné dopravy

Karlovarskému kraji má pomoci řešit zaostalost Plzeňský kraj.
Poslední kraj v Česku začíná řešit možnost cestování různými druhy veřejné dopravy na jednu jízdenku. Karlovarský kraj chce převzít systém integrované dopravy od Plzeňského kraje a umožnit lidem cestování na jednu jízdenku. V současné době v Karlovarském kraji působí několik dopravců. Při přestupu z jednoho dopravce k dalšímu si musí cestující koupit novou jízdenku. Platební systémy dopravců jsou přitom technicky navzájem kompatibilní, řekl ČTK náměstek hejtmanky Karlovarského kraje Martin Hurajčík (ANO). Plně integrovaná veřejná doprava alespoň v rozsahu krajem objednávaných vlaků a autobusů není ještě v Jihočeském kraji, ten již ale delší dobu na integraci pracuje.
„V současné době Karlovarský kraj nemá plnohodnotnou integrovanou dopravu. My to chceme samozřejmě zlepšit. V této chvíli pracujeme na projektu integrované dopravy, tak aby člověk, cestující turista, občan mohl přejet celý kraj na jeden jízdní doklad, mohl při tom využít několik druhů doprav, několik dopravců, aniž by ve vlaku, autobusu a v dalších druhů dopravy si musel kupovat vždy nový doklad,“ popsal cíl integrace veřejné dopravy Hurajčík.
Hurajčík vedl dopravu v kraji už předminulé volební období, poté ho vystřídal Jan Bureš (ODS).
Systém z Plzeňského kraje
Jak uvedl, Karlovarský kraj nechce vymýšlet vlastní systém, ale využije už ověřeného systému, který funguje v Plzeňském kraji. S Plzeňským krajem už v minulých letech spolupracovali i další dopravci, například Dopravní podnik Karlovy Vary.
Využití systému z Plzeňského kraje by cestujícím v tom Karlovarském mohlo přinést i další výhody, jízdenky by mohli lidé využít nejen v samotném karlovarském regionu, ale i na území sousedního Plzeňského kraje, s nímž je Karlovarský kraj i historicky silně provázaný. Plzeňský organizátor veřejné dopravy POVED už takto připravuje integraci v Jihočeském kraji.
V Karlovarském kraji jsou v současné době dva železniční dopravci, přičemž jeden má ještě subdodavatele, a v autobusové dopravě působí čtyři dopravci. Výhodou zavedení integrované dopravy je i to, že Karlovarský kraj v roce 2023 nakoupil za více než jednu miliardu korun 170 autobusů na stlačený plyn pro meziměstskou dopravu a zadal dopravní obslužnost formou takzvané vertikální spolupráce. Většinu autobusů má ve správě Dopravní podnik Karlovy Vary. Další tři menší dopravci obsluhují oblast Bochova, Žlutic a Toužimi.
Základní podmínkou pro zavedení integrovaného systému dopravy je zpracování metody rozúčtování cestovného, takzvaného clearingu, mezi dopravce tak, aby měli odpovídající podíl na zakoupeném jízdném.