Pokrok nezastavíš. Poslední kraj začíná řešit integraci veřejné dopravy
Nové autobusy pro Karlovarský kraj. Foto: FB Petra Kulhánka

Karlovarskému kraji má pomoci řešit zaostalost Plzeňský kraj.
Karlovarskému kraji má pomoci řešit zaostalost Plzeňský kraj.
No bravo, když plzeňáci nám na jihu udělají IDS a budou ji dělat i karlovaranům tak by mohli rovnou udělat i jízdní řády. Mohli by začít prodloužením Sp Plzeň – K. Vary do Strakonic.
Integrace hromadné dopravy po její předchozí desintegraci je jistě krok správným směrem, ačkoli někde (mělnicko) to vedlo k mírnému zhoršení předchozí nabídky … ale přínosy integrace jednoznačně převažují.
Jen by to chtělo lépe vyřešit tarify … minimálně tak, aby jízdné pokrylo alespoň 75% nákladů … samozřejmě by se musela zefektivnit i struktura a hospodaření, vymístit dozimetry, Rittigy a podobnou verbež.
Ps nakonec. Líbí se mi systém v londýně, máte oyster card, nebo kreditku … jezdíte hednu jízdu za např. 1libru, poté co ořekročíte 5liber na den jezdíte zadarmo … ale nevím jaké procento tamější veřejné dopravy je dotováno.
TfL funguje bez dotací na provoz. Proto taky stojí měsíční jízdenky stovky liber…
Jednoznačně nejlepší, alespoň pro uživatele, je ovšem DÚK a PID.
V čem je proboha PID lepší než IDPK?!
IDPK je po tarifní stránce určitě lepší, než PID.
IDPK funguje na výrazně menším prostoru a hlavně je o cca 20 roků novější (pozdější) než PID, takže je logické, že se jeho tvůrci už měli kde poučit a neopakovat nedostatky PID. V Plzeňském kraji je navíc už z podstaty mnohem méně tangenciální dopravy než na ploše středních Čech, kde je mnohem víc významnějších regionálních center, takže potenciálních komplikací je tam mnohem méně. Problémem PID je jeho princip založený na nedělených mezikružích, který vyhovoval pro Prahu a nejbližší okolí (1. pásmo), ale s tím jak se PID rozrůstal, už by bylo bývalo vhodné přejít na princip zónový (jaký funguje třeba… Číst vice »
V IDS ve svém kraji se vyznám, což o to. Horší je to v ostatních krajích. Nehorší je, pokud nejsou při přejíždění z kraje do kraje jízdenky dostupné v mobilních aplikacích. Včetně zlevněných na základě věku cestujících. Opruz je, když například cestující musí v Olomouckém kraji s fotografií k přepážce vyřídit si průkaz. Naopak v sousedství ve Zlínském kraji stačí v aplikaci FAIRTIQ uvést datum narození a nemusíte ani vystoupit z vlaku. Dva rozdílné přístupy.
Jízdenku IDSOK můžete koupit i v Mojem Vlaku bez fotky a v IDSOK aplikaci už jde vše vyřídit na dálku.
No, docela milé překvapení, i to IDPK. Pozdě, ale přece. Tak ještě nám zbývá opravdu taktový JŘ s přípoji, bez děr a náhodných výstřelů.
Karlovarský kraj má Egronet… Na ten by mohl být pyšný, ale je to jen jízdenka na celý den …. Ale zase funguje po celém kraji a v příhraničí v Německu… Myslím, že už ta jízdenka bude mít tak 25. výročí …. To byla první integrace v Kv kraji
V okolí Žlutic jsem okusil na vlastní kůži meziměstský autobus dva roky zpět. Neviděl jsem za celý život tak starobylý stroj na “tisk” jízdenek. O digitální technologii ani nemluvě…nevím, zda ty nové autobusy doputovaly i na Žluticko, ale pokud ne, tak chci vidět jak něco takového vystaví integrovaný jízdní doklad…
I na Žluticko dorazily ty nové autobusy a mají úplně nový odbavovací systém.
Největší zážitek je ovšem Viamont neboli GW Train na trati z Mariánek do Varů. Pouze hotovost a průvodčí nemá drobné.
To není pravda. Platba bezhotovostně kartou je na této trase zcela běžná a funguje bez problému.
Možná někdy ano a neměl jsem štěstí.
Nejsou už Vary ve 13. pásmu PID? Co takhle to propojit komplet?
Celorepublikový IDS by se hodil, ale radši bych měl megaIDPK než megaPID. Fakt mně nebaví počítat pásma, radši prostě zadám odkud kam jedu.
To můžete i v PIDu. #pidlitacka
Ne. A hlavně nemáte garanci dojetí do cílové stanice i po vypršení časové platnosti (zpoždění) v posledním spoji cesty, v IDPK ano. O milionu dalších věcí nemluvě. IDPK >> PID.
V PID Lítačce sice něco zadáte, ono to navrhne nějakou jízdenku, ale vy si v dalším kroku můžete všechny její parametry manuálně změnit.
A a té jízdece není nikde napsáno z jakého hledání „odkud-kam“ její nákup vzešel.
Ono by to ale ani nebylo v PIDu výhodné si to fixovat, rozhodně ne v pásmech P0B.
Ideal by bylo jen si pipnout pri nástupu kartou a nic nepocitat a nemít pásma
Podobně jako to má DPMB. Pípnu nástupu a výstup a ono to počítá za mě. Skoro 100% jistota, že po celou dobu jízdy budu mít platnou jízdenku. Ještě doladit, aby se číslo té jízdenky dostalo k cestujícímu hned, pro případný spor s revizorem.
Má někdo nějaké inside info, kdy bude hotová aplikace IREDO? Už měla být vydána minulej rok, ale chápu, že potřebují něco dát na plakát „novinky pro rok 2026“ Ptám se proto, že se tím pořád někdo chlubil a reálně, když se zeptám jak to vypadá, tak neodpovídají.
Údajně by měl ještě letos začít zkušební provoz. Co vím, minimálně mikroška už má update sw připravený.
2075 – první testování teleportace pro dopravu osob
2091 – lety na Měsíc zaintegrovány do PID (pásmo 3285)
2114 – zprovozněna aplikace IREDO
2115 – konečně přišel vtip.
Mě už v roce 2023 odpovídala nějaká teta z odboru dopravy KHK, že aplikace bude v půlce roku 2024 🙂
Každopádně je to už přes rok od podepsání smlouvy s dodavatelem výsměch všem cestujícím v obou krajích…
Asi by měla být relativně brzy, když od 1. srpna měnili Tarif a SPP IREDO, kde již je mobilní aplikace zmíněna, jinou změnu jsem tam nenašel.
Podle smlouvy s CHAPSem podepsané loni v červenci by v půlce září mělo začít testování IREDO appky a před koncem roku ostrý provoz. Smlouva i s termíny je k nahlédnutí v registru smluv.
https://smlouvy.gov.cz/smlouva/29526664
Pokud by IDPK integroval Plzeňský, Karlovarský a Jihočeský kraj, tak by to byl docela zajímavý systém. Navíc IDPK patří spolu s DÚK k těm nejkvalitnějším systémům. Ideálně by měl DÚK ještě převzít IDOL, ale to by v Liberci nezkousli. Otázka samozřejmě je, jak moc hlubokou spolupráci ega jednotlivých radní pro dopravu umožní (třeba zřídit jen jediného organizátora), ale je super, že se nejali samy vynalézat kolo a obrátili se na zkušené.
Škoda, že to takto nedopadlo i na Moravě, IDS JMK na Vysočině a na Zlínsku by bylo určitě lepší volbou než paskvily VDV a IDZK
IDPK pro Jihočeský kraj dělal jen jízdní řády páteřních linek. Ostatní včetně tarifu dělal JIKORD. Ten bude stejný jako v DÚK, tj. zónově-relační s tím, že v rámci časové platnosti jízdenky se budete moci vrátit zpět.
DÚK je sice dobrý, ale nevýhoda je v to, že pokud cestující jede z bodu A do bodu B s přestupem (vlak x vlak) tak se často stává, že by projížděl nepovolenou zónou, a tak si musí stejně koupit jízdenku na dvakrát), protože je DÚK dělán vždy nejkratší cestou a nelze do přesměrovat, aby byly dopočítány zóny delší trasou …
Coo? Nezáleží na zónách, ale na tzv. tarifních jednicích (ty jsou uvedeny i na jízdnence). Takže pokud například pojedu z Mostu do Žatce mohu jet přímo přes Počerady nebo přes Chomutov a cena jízdenky je stejná.
Úplně dokonalý taky IDPK není. Například poslední vlak z Domažlic do Plzně ve všední den odjíždí už v 8, a to je ještě EC. To mi jako kvalitní dopravní obslužnost nepřijde.
A těch zbývajících 16 hodin do půlnoci už nic nejede? 😲
Jede linka 621 s přestupem v Holýšově na linku 631.Jen se tam čeká na přestup 30 minut.
To těžko, vlaky jezdí až do večera.
Ach jo, myslel jsem že je zřejmé, že mám na mysli 8 večer, ale zjevně jsem přecenil inteligenci některých zdejších místních diskutujících 🙂
Nevím jak Vy, ale jízdní řády fungují ve 24hodinovém formátu. 🙂
Existoval kdysi autobus, který jezdil z Domažlic do Plzně v devět večer. Téměř nikoho nevozil, viděno na vlastní oči. A když není poptávka, k čemu by byl vlak?
Úplně dokonalý není žádný systém. PID má třeba problém (nebo výhodu?), že se neřeší odkud-kam, což může přinášet zmatek neznalým cestujícím, kteří si chtějí koupit lístek z místa A do místa B. Musí si sami pohlídat pásmovou a časovou platnost. Na druhou stranu třeba DÚK má problém (nebo výhodu?), že si koupíte jízdenku a ta vám „nalajnuje“ i trasu. Že se třeba z bodu A do bodu B dostanete rychleji jinou trasou, pro kterou vám ale ta předem nalajnovaná jízdenka už neplatí, to už je pak váš problém.
Můžete klidně zadat odkud kam a pidlitacka vám ty pásma napočítá sama, a započte i koupené kupóny pro jakékoliv pásmo.
Započte, akorát garanci dojezdu nemáte.
A měl byste nějaký konkrétní příklad? V DUK nejezdím úplně málo a tohle se mi zatím nikdy nestalo.
Také by mě zajímala odpověď. Co si pamatuji tak na úplném začátku DÚK, když jsem chtěl jet z Chomutova do Oseka, tak mi to vypočítalo ze můžu jet přes Litvínov a Teplice, ale přes Most byla cesta zakázaná. Nyní se podívám v aplikaci kudy můžu jet, a už se dá jet i přes Most až do Teplic a pak do Oseka. Což je kolikrát časově kratší než jet přes Litvínov jak to bylo původně.
Zaintegrovat rovnou do Plzeňského kraje, stejně to bylo lepší, když jsme byli Západočeský kraj.
Zaintegrovat rovnou do Německa. Stejně tam všichni místní pracují a tady zas musí pracovat Ukrajinci …
Zbytečný kraj o 3 okresech,zašívárna pro naprosto neschopné politiky…..
Redukce krajů by opravdu bodla
Je to trochu nešťastné, když kraje vznikaly zhruba v hranicích ze 60. let, ale Karlovarský se zmenšil na východě o celé Podbořansko, Kadaňsko a Vejprtsko a na jihu o Plánsko, takže z něj opravdu moc nezbylo.
Ty vole, Vejprtsko. Jsem se fakt zasmál.