Pokrok nezastavíš. Poslední kraj začíná řešit integraci veřejné dopravy

Nové autobusy pro Karlovarský kraj. Foto: FB Petra KulhánkaNové autobusy pro Karlovarský kraj. Foto: FB Petra Kulhánka

Karlovarskému kraji má pomoci řešit zaostalost Plzeňský kraj.

54 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
krteček

No bravo, když plzeňáci nám na jihu udělají IDS a budou ji dělat i karlovaranům tak by mohli rovnou udělat i jízdní řády. Mohli by začít prodloužením Sp Plzeň – K. Vary do Strakonic.

Martin K.

Integrace hromadné dopravy po její předchozí desintegraci je jistě krok správným směrem, ačkoli někde (mělnicko) to vedlo k mírnému zhoršení předchozí nabídky … ale přínosy integrace jednoznačně převažují.

Jen by to chtělo lépe vyřešit tarify … minimálně tak, aby jízdné pokrylo alespoň 75% nákladů … samozřejmě by se musela zefektivnit i struktura a hospodaření, vymístit dozimetry, Rittigy a podobnou verbež.

Ps nakonec. Líbí se mi systém v londýně, máte oyster card, nebo kreditku … jezdíte hednu jízdu za např. 1libru, poté co ořekročíte 5liber na den jezdíte zadarmo … ale nevím jaké procento tamější veřejné dopravy je dotováno.

Rn42

TfL funguje bez dotací na provoz. Proto taky stojí měsíční jízdenky stovky liber…

p.volavka

Jednoznačně nejlepší, alespoň pro uživatele, je ovšem DÚK a PID.

Martin S.

V čem je proboha PID lepší než IDPK?!

Martin

IDPK je po tarifní stránce určitě lepší, než PID.

venkovan

IDPK funguje na výrazně menším prostoru a hlavně je o cca 20 roků novější (pozdější) než PID, takže je logické, že se jeho tvůrci už měli kde poučit a neopakovat nedostatky PID. V Plzeňském kraji je navíc už z podstaty mnohem méně tangenciální dopravy než na ploše středních Čech, kde je mnohem víc významnějších regionálních center, takže potenciálních komplikací je tam mnohem méně. Problémem PID je jeho princip založený na nedělených mezikružích, který vyhovoval pro Prahu a nejbližší okolí (1. pásmo), ale s tím jak se PID rozrůstal, už by bylo bývalo vhodné přejít na princip zónový (jaký funguje třeba… Číst vice »

Štefan

V IDS ve svém kraji se vyznám, což o to. Horší je to v ostatních krajích. Nehorší je, pokud nejsou při přejíždění z kraje do kraje jízdenky dostupné v mobilních aplikacích. Včetně zlevněných na základě věku cestujících. Opruz je, když například cestující musí v Olomouckém kraji s fotografií k přepážce vyřídit si průkaz. Naopak v sousedství ve Zlínském kraji stačí v aplikaci FAIRTIQ uvést datum narození a nemusíte ani vystoupit z vlaku. Dva rozdílné přístupy.

Jan Z.

Jízdenku IDSOK můžete koupit i v Mojem Vlaku bez fotky a v IDSOK aplikaci už jde vše vyřídit na dálku.

Výpravčí

No, docela milé překvapení, i to IDPK. Pozdě, ale přece. Tak ještě nám zbývá opravdu taktový JŘ s přípoji, bez děr a náhodných výstřelů.

Fandík

Karlovarský kraj má Egronet… Na ten by mohl být pyšný, ale je to jen jízdenka na celý den …. Ale zase funguje po celém kraji a v příhraničí v Německu… Myslím, že už ta jízdenka bude mít tak 25. výročí …. To byla první integrace v Kv kraji

Soudný znalec

V okolí Žlutic jsem okusil na vlastní kůži meziměstský autobus dva roky zpět. Neviděl jsem za celý život tak starobylý stroj na “tisk” jízdenek. O digitální technologii ani nemluvě…nevím, zda ty nové autobusy doputovaly i na Žluticko, ale pokud ne, tak chci vidět jak něco takového vystaví integrovaný jízdní doklad…

kubiqcz

I na Žluticko dorazily ty nové autobusy a mají úplně nový odbavovací systém.

p.volavka

Největší zážitek je ovšem Viamont neboli GW Train na trati z Mariánek do Varů. Pouze hotovost a průvodčí nemá drobné.

vavrajarda

To není pravda. Platba bezhotovostně kartou je na této trase zcela běžná a funguje bez problému.

p.volavka

Možná někdy ano a neměl jsem štěstí.

Jáchym

Nejsou už Vary ve 13. pásmu PID? Co takhle to propojit komplet?

Plecháč

Celorepublikový IDS by se hodil, ale radši bych měl megaIDPK než megaPID. Fakt mně nebaví počítat pásma, radši prostě zadám odkud kam jedu.

Daniel Jablonecký

To můžete i v PIDu. #pidlitacka

Martin S.

Ne. A hlavně nemáte garanci dojetí do cílové stanice i po vypršení časové platnosti (zpoždění) v posledním spoji cesty, v IDPK ano. O milionu dalších věcí nemluvě. IDPK >> PID.

czhunter

V PID Lítačce sice něco zadáte, ono to navrhne nějakou jízdenku, ale vy si v dalším kroku můžete všechny její parametry manuálně změnit.
A a té jízdece není nikde napsáno z jakého hledání „odkud-kam“ její nákup vzešel.

Ono by to ale ani nebylo v PIDu výhodné si to fixovat, rozhodně ne v pásmech P0B.

David

Ideal by bylo jen si pipnout pri nástupu kartou a nic nepocitat a nemít pásma

A. O.

Podobně jako to má DPMB. Pípnu nástupu a výstup a ono to počítá za mě. Skoro 100% jistota, že po celou dobu jízdy budu mít platnou jízdenku. Ještě doladit, aby se číslo té jízdenky dostalo k cestujícímu hned, pro případný spor s revizorem.

Adam

Má někdo nějaké inside info, kdy bude hotová aplikace IREDO? Už měla být vydána minulej rok, ale chápu, že potřebují něco dát na plakát „novinky pro rok 2026“ Ptám se proto, že se tím pořád někdo chlubil a reálně, když se zeptám jak to vypadá, tak neodpovídají.

Tom

Údajně by měl ještě letos začít zkušební provoz. Co vím, minimálně mikroška už má update sw připravený.

218

2075 – první testování teleportace pro dopravu osob
2091 – lety na Měsíc zaintegrovány do PID (pásmo 3285)
2114 – zprovozněna aplikace IREDO

Daniel Jablonecký

2115 – konečně přišel vtip.

maaaca

Mě už v roce 2023 odpovídala nějaká teta z odboru dopravy KHK, že aplikace bude v půlce roku 2024 🙂
Každopádně je to už přes rok od podepsání smlouvy s dodavatelem výsměch všem cestujícím v obou krajích…

Dan

Asi by měla být relativně brzy, když od 1. srpna měnili Tarif a SPP IREDO, kde již je mobilní aplikace zmíněna, jinou změnu jsem tam nenašel.

MartinS.

Podle smlouvy s CHAPSem podepsané loni v červenci by v půlce září mělo začít testování IREDO appky a před koncem roku ostrý provoz. Smlouva i s termíny je k nahlédnutí v registru smluv.

Jan Horák
V. K.

Pokud by IDPK integroval Plzeňský, Karlovarský a Jihočeský kraj, tak by to byl docela zajímavý systém. Navíc IDPK patří spolu s DÚK k těm nejkvalitnějším systémům. Ideálně by měl DÚK ještě převzít IDOL, ale to by v Liberci nezkousli. Otázka samozřejmě je, jak moc hlubokou spolupráci ega jednotlivých radní pro dopravu umožní (třeba zřídit jen jediného organizátora), ale je super, že se nejali samy vynalézat kolo a obrátili se na zkušené.

M M

Škoda, že to takto nedopadlo i na Moravě, IDS JMK na Vysočině a na Zlínsku by bylo určitě lepší volbou než paskvily VDV a IDZK

TrBus

IDPK pro Jihočeský kraj dělal jen jízdní řády páteřních linek. Ostatní včetně tarifu dělal JIKORD. Ten bude stejný jako v DÚK, tj. zónově-relační s tím, že v rámci časové platnosti jízdenky se budete moci vrátit zpět.

Hon

DÚK je sice dobrý, ale nevýhoda je v to, že pokud cestující jede z bodu A do bodu B s přestupem (vlak x vlak) tak se často stává, že by projížděl nepovolenou zónou, a tak si musí stejně koupit jízdenku na dvakrát), protože je DÚK dělán vždy nejkratší cestou a nelze do přesměrovat, aby byly dopočítány zóny delší trasou …

TrBus

Coo? Nezáleží na zónách, ale na tzv. tarifních jednicích (ty jsou uvedeny i na jízdnence). Takže pokud například pojedu z Mostu do Žatce mohu jet přímo přes Počerady nebo přes Chomutov a cena jízdenky je stejná.

Ústečan

Úplně dokonalý taky IDPK není. Například poslední vlak z Domažlic do Plzně ve všední den odjíždí už v 8, a to je ještě EC. To mi jako kvalitní dopravní obslužnost nepřijde.

Daniel Jablonecký

A těch zbývajících 16 hodin do půlnoci už nic nejede? 😲

TrBus

Jede linka 621 s přestupem v Holýšově na linku 631.Jen se tam čeká na přestup 30 minut.

MiNo

To těžko, vlaky jezdí až do večera.

Ústečan

Ach jo, myslel jsem že je zřejmé, že mám na mysli 8 večer, ale zjevně jsem přecenil inteligenci některých zdejších místních diskutujících 🙂

MiNo

Nevím jak Vy, ale jízdní řády fungují ve 24hodinovém formátu. 🙂

Martin

Existoval kdysi autobus, který jezdil z Domažlic do Plzně v devět večer. Téměř nikoho nevozil, viděno na vlastní oči. A když není poptávka, k čemu by byl vlak?

kubisek

Úplně dokonalý není žádný systém. PID má třeba problém (nebo výhodu?), že se neřeší odkud-kam, což může přinášet zmatek neznalým cestujícím, kteří si chtějí koupit lístek z místa A do místa B. Musí si sami pohlídat pásmovou a časovou platnost. Na druhou stranu třeba DÚK má problém (nebo výhodu?), že si koupíte jízdenku a ta vám „nalajnuje“ i trasu. Že se třeba z bodu A do bodu B dostanete rychleji jinou trasou, pro kterou vám ale ta předem nalajnovaná jízdenka už neplatí, to už je pak váš problém.

Ond

Můžete klidně zadat odkud kam a pidlitacka vám ty pásma napočítá sama, a započte i koupené kupóny pro jakékoliv pásmo.

Martin S.

Započte, akorát garanci dojezdu nemáte.

idk123

A měl byste nějaký konkrétní příklad? V DUK nejezdím úplně málo a tohle se mi zatím nikdy nestalo.

Roman

Také by mě zajímala odpověď. Co si pamatuji tak na úplném začátku DÚK, když jsem chtěl jet z Chomutova do Oseka, tak mi to vypočítalo ze můžu jet přes Litvínov a Teplice, ale přes Most byla cesta zakázaná. Nyní se podívám v aplikaci kudy můžu jet, a už se dá jet i přes Most až do Teplic a pak do Oseka. Což je kolikrát časově kratší než jet přes Litvínov jak to bylo původně.

Kuzma

Zaintegrovat rovnou do Plzeňského kraje, stejně to bylo lepší, když jsme byli Západočeský kraj.

Jiří Bílý

Zaintegrovat rovnou do Německa. Stejně tam všichni místní pracují a tady zas musí pracovat Ukrajinci …

Tomáš Fuk

Zbytečný kraj o 3 okresech,zašívárna pro naprosto neschopné politiky…..

Petr Drozda

Redukce krajů by opravdu bodla

Martin

Je to trochu nešťastné, když kraje vznikaly zhruba v hranicích ze 60. let, ale Karlovarský se zmenšil na východě o celé Podbořansko, Kadaňsko a Vejprtsko a na jihu o Plánsko, takže z něj opravdu moc nezbylo.

Pavel

Ty vole, Vejprtsko. Jsem se fakt zasmál.