Začíná horký týden na Masaryčce: Během výluky se přepojí 60 návěstidel a 90 počítačů náprav

Přestavba Masarykova nádraží v Praze, stav k 4. dubnu 2025. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch OčadlýPřestavba Masarykova nádraží v Praze, stav k 4. dubnu 2025. Foto: Zdopravy.cz / Vojtěch Očadlý

SŽ popsala, co bude obnášet týdenní výluka klíčového pražského nádraží.

Na pražské Masarykovo nádraží nebudou od soboty jezdit vlaky. Důvodem týdenní výluky je instalace nového zabezpečovacího zařízení, které je součástí modernizace stanice. Do pátku 1. srpna večer proto budou regionální spoje končit na jiných pražských nádražích, zejména na hlavním. Omezení provozu se týká mimo jiné příměstských vlaků mezi Prahou a Kolínem.

Masarykovo nádraží bude týden bez vlaků, odkloní je na hlavní nebo do Vysočan

Správa železnic (SŽ) nyní pro Zdopravy.cz podrobněji popsala, co se během výluky bude na nádraží dít a jaké změny nastanou od 1. srpna, kdy ze stanice opět vyjedou vlaky na Negrelliho viadukt a nově zprovozněné nádraží Praha-Bubny.

Během výluky se bude aktivovat nové provizorní elektronické zabezpečovací zařízení, které bude na nádraží řídit železniční provoz. To podle SŽ zahrnuje přibližně 60 návěstidel, 60 výhybek a 90 počítačů náprav, které zajišťují kontrolu volnosti kolejí – tedy, zda je daný úsek trati volný pro průjezd vlaků.

Každý jednotlivý prvek je třeba nejen fyzicky napojit, ale také důkladně otestovat a ověřit jeho správnou funkci,“ uvedla mluvčí SŽ Nela Friebová.

Součástí výluky je podle ní rovněž aktualizace softwaru na klíčových železničních stanicích v Praze – konkrétně na hlavním nádraží, v Libni a v Bubnech. „Jde o citlivý zásah, který vyžaduje kompletní přerušení provozu na nezbytně dlouhou dobu, aby bylo možné provést bezpečné přepnutí systémů a kontrolu správného propojení s centrálním ovládáním,“ dodala mluvčí.

Nové sanitární koleje

SŽ zároveň oznámila, že 1. srpna dokončí práce na navazujících tratích pod Vítkovem a pod Krejcárkem. Tam se prováděla v uplynulých měsících celková výměna železniční infrastruktury. Tedy sanace svršku, spodku i trolejového vedení. Zároveň se u ústí Negrelliho viaduktu buduje zázemí pro vlakové soupravy, tzv. sanitární koleje.

Všechny zmíněné práce jsou součástí loni zahájené kompletní rekonstrukce Masarykova nádraží. Na něm samotném postupně pokračuje výstavba nástupišť (tzv. lichá skupina) a betonáž stropní desky obří platformy, která překlene kolejiště od ulice Na Florenci až do Hybernské.

Samotné otevření nových nástupišť u kolejí č. 8 a č. 9 plánujeme v zimě,“ uzavřela mluvčí Friebová. Dokončení modernizace stanice za téměř čtyři miliardy korun je naplánované na srpen 2027.

Za týden startují Bubny

Na pátek 1. srpna je naplánováno slavnostní otevření nového nádraží v Bubnech, stanice Výstaviště i dvou rozsáhlých estakád. V sobotu 2. srpna v Bubnech zastaví první vlaky linky S4 do Kralup nad Vltavou, v pondělí 4. srpna pak vyjedou vlaky i na nový dvoukolejný úsek trati do Kladna, který však zatím končí už po pár set metrech estakády v nové zastávce Výstaviště.

Poté vlaky budou pokračovat po původní jednokolejné trati na nádraží Praha-Dejvice. Právě zde vlaky od Kladna kvůli stavební výluce dosud končily.

Obrazem: Poslední úpravy a jde se do finiše. Nádraží Bubny se otevře za 14 dní

Tagy Masarykovou nádraží Praha-Bubny Správa železnic výluka zabezpečovací zařízení
26 komentářů