Zásadní posun pro vlaky na Letiště Václava Havla. Po stanici má povolení i nová trať z Ruzyně

Terminál Dlouhá Míle. Foto: AFRY CZTerminál Dlouhá Míle. Foto: AFRY CZ

Úřad stanovil pro stavbu téměř 60 podmínek.

172 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Vlk

Škoda, že Liboc blokuje úsek Veleslavín-Rizyně, takže to ještě dlouho nebude.

Jiri

Jakým směrem se vlastně bude ta smyčka na letiště projíždět? Když odstavíme auto na Dlouhé Míli a odjedu vlakem do Prahy, bude cesta zpět delší nebo kratší?

Pavel_H

No stejna, kdyz je to dvoukolejna trat

Jiri

Takže to zaokrouhlování bude sloužit jen jako záloha a pro vlaky Kladno-letiste-Praha?

Argo

Bude sloužit pro Olomoucký Expres. Ten začne na letišti, projede pod letištěm tou smyčkou, po semmeringu sjede na hlavák a pak najede na VRT. Bude to 350km/h rychlovlak mimochodem, takže na tý jednokolejce v jinonicích bude hádám vypadat dost vtipně.

Adam Ř

Úplně nevím, jestli na Hradec bude 350, spíš bych tohle tipoval tak na 250–300km/h, každopádně na Semmeringu bude celkem vtipný, ale co už.

Milan

To zaokruhování umožní jednak jízdu Mas.n.-Ruzyně-letiště-Kladno, ale taky třeba jízdu z letiště přes Hostivici na Smíchov bez úvratí. Teoreticky tak lze spojit obě ramena dopravy na letiště do jednoho vlaku, tedy Mas.n.-Ruzyně-letiště-Hostivice-Zličín(Sídliště Řepy)-Smíchov-hlavní nádraží (nebo Vršovice- Zahradní město VRT). V případě neprůjezdnosti na Dlouhé Míli lze použít i pro odklon Mas.n.-Ruzyně-Hostivice-letiště. V případě prodloužení tramvaje z Dědiny na Dlouhou Míli se k autu dostanete, docházková vzdálenost P.Ruzyně-Ciolkovského je cca 600 m nebo přestoupit už na Veleslavíně.

Hojek

Rozhodnutí není pravomocné, takže vlastně žádné není.

Lol Phirae

Tož já su klidné… “ Zastupitelstvo hl. m. Prahy schválilo projekt železniční rychlodráhy usnesením č. 13/21 ze dne 11. 1. 1996. Zprovoznění se v jisté fázi plánovalo na rok 2004.“

Myslím, že dokončení projektu se rozhodně nedožiju.

David

Bude v tom uzasnym vlaku vlastne platit PID tarif a se ukaze, ze je to jako špatně?

Zdeněk

Po všech těch úředních peripetiích se jeví vlastní stavba už jako brnkačka.

Cenda

Jediné hlavní město EU které má metro a to nevede na letiště. Obrovská ostuda

pav

Opravdu?

Viden, Varšava, Berlín, Paříž, Řím … nejsou hlavni mesta? nebo nejsou v EU?

mayerm03

Stockholm, Amsterdam, Budapest, Bukurešť 🤣

Michal

Jedině metro. Nic jiného smysl nemá.

Adam Ř

Úplně bych měl chuť vám tu vypsat pět argumentů proč nemáte pravdu, ale pak mi došlo že vám o pravdu nejde (to byste totiž argumentoval a možná si o tom i něco málo zjistil) a udržel jsem se

David

V cem je vlak co jezdi na hlavak jednou za cas lepší nez metro se zastavkami, navaznosti na prestupy a intervalem 2-10 minut, lepsi?

Adam Ř

Víte jaký je plánovaný provozní koncept vlaků?

Nemají jezdit na Hlavák, ale na Masnu.
Nemají jezdit jednou za čas, ale v poměrně slušném taktu (teď si nejsem jistý zda 15 nebo 10 minut). Čekání bude vykompenzováno kratší jízdou
Návaznost na přestupy bude na Veleslavíně, Dejvicích, Bubnech a Masně, čímžto obslouží skoro všechny přestupy, které by obsloužila větev Áčka.

Nadto nabídne větší kapacitu a další výhody

Juraj

10 minut.

MaT

Ve všem souhlas, akorát nevím, jestli zrovna ta kapacita patří také k argumentům „pro“.

Jeden z argumentů pro vlak totiž je, že metro odveze 20 tisíc lidí za hodinu. Letiště vygeneruje 50 tisíc lidí za den. Takže metro pro letiště je právě z hlediska kapacity trochu overkill.

Adam Ř

S tou kapacitou nejde o úsek Letiště – Veleslavín, ale o úsek do centra (hlavně Staroměstská – Můstek, ten bývá nejhorší), kde se k letištnímu provozu přidá dojížďka celé Prahy 6 a ještě turisti na Malostranskou, a tam už to s tou kapacitou trochu drhne. Zatím to není vysloveně přetížené, ale do budoucna to může být problém a tím, že se letištní provoz z většiny přesune do vlaku (namísto toho, aby ho v metru ještě přibylo, k čemuž by jeho protažení na letiště jistě vedlo) se tomu pomůže

Vlk

Mě to zajímá, bydlím tam. Proč ne metro?

Adam Ř

1) Metro nemá do budoucna mnoho kapacity v centru navíc 2) Vlak vyjde o něco levnější, protože povede z Ruzyně, ne z Motola (zdvojkolejnění Bubny – Kladno se musí tak jako tak udělat, tedy počítat cenu za zdvojkolejnění Bubny – Ruzyně do nákladů na vlak na letiště nedává smysl) 3) Pro cesty do většiny Prahy (všude vyjma P6) bude vlak rychlejší 4) Vlak umožní zajíždění dálkových spojů na letiště 5) Vlak je komfortnější na delší cesty (více místa k sezení) a má více místa pro zavazadla (a taky teda vlak platí stát a né Praha, což je pro nás fajn,… Číst vice »

Intrus

Jako tak nějak s Vama úplně jak bych to řekl nesouhlasím

Tomáš Záruba

Tak si to pojmenujte metro E a budete spokojen. Stejně to bude dost v tunelech. 🙂

Milan

Takže postavíme metro na letiště a krom toho zmodernizujeme trať do Kladna a budeme muset napojit letiště na železniční síť…. Kdo to bude platit? A z čeho?

IDS

Copak platit stavbu, to je jednorázová záležitost, ale kdo tím bude jezdit, aby pak mělo smysl platit provoz?

Petr

Metro na letiště mělo vést už dávno, ale nemyslím si, že by mělo mít nějaký monopol.
Vlaková trať má smysl spíš pro dálkovější dopravu než z Ruzyně na Staromák.
Ten vlak stavíme protože jsme se k tomu zavázali v EU, teda aspoň pokud vím. Metro na letiště zřejmě EU zatím nepožadovala.

Tom Matto

Zaujalo mě tvrzení na stránce zeleznicenaletiste ohledně dojezdové doby.
Z Masaryčky na letiště 25 min a z Masaryčky na Kladno 30 min. Vzhledem k tomu, že letiště je v půlce cesty z centra na Kladno, to bude tak velký rozdíl v rychlostech po Praze a mimo? To by to snad muselo na Kladno jezdit 200 a po Praze 30 km/h…
Nebo Kladno Praha přímý expres a na letiště ultra osobák? Tolik zastávek tam ani není…

Jaroslav Cempírek

Je možné, že porovnávají Sp do Kladna, který nestaví všude a os na LVH, i tak by ten rozdíl měl být větší.

Milan

Stávající jízdní doba Mas.n.-Ruzyně je 23 minut pro osobák, Sp se v téhle části příliš neliší. R(Sp) z Mas.n. do Kladna má nyní jízdní dobu 41. Bude vyšší traťová rychlost, budou dvě koleje a odpadnou prostoje na křižování, takže dosáhnout se těch časů dá. Osobák do Kladna cca +10 minut. Vždycky se ale líp prodá veřejnosti ta rychlejší varianta. Rychlosti na území Prahy cca 80 km/h, v tunelu 120, za Prahou do Kladna maximum 145. Ale známe, co znamená to AŽ 145 km/h.

Petr

Přitom ty Dejvice jsou pořád 9 minut (25-16), jako když jsem s tím kdysi dávno jezdil (2001-2006). Byla to nejrychlejší doprava, která čistým časem jízdy překonala i metro (15 minut), o tramvajích nemluvě (původně 15 později 25 minut). Nevýhodou byl chaotický jízdní řád (nejezdilo se v taktu) a celkem málo spojů (většinou 1x za hodinu).
Těch 5 minut navíc na cestu do Kladna je fakt podezřelé.

Jarda Pytlík

Hurá, hurá. Už jen 10let klíčových papírů, přelomových studií a zásadních povolení, byrokracie, připomínek a sporů a budeme 10let od vybrání zhotovitele a 5let od zahájení přípravných prací etapy 0. Velebnosti, jdu blejt. Jak to jen koncesionáři dělali, že v mapě udělali čáru, kudy povedou koleje, do roka měli vyřízené financování, schválenou koncesi a za další rok podbíjeli pražce na finišované 50km dlouhé trati.

Jarda Pytlík

Koncesionáři v 19. Stol.

Pav

Pytliku, pytliku

Srovnej hustotu zalidneni tehdy a dnes
Srivnej stav pravniho statu a ochranu majetku tehd a dnes

atd atd

třeba pochopis

N.N.

U které dráhy to tak bylo? Tohle je Bechyňka:

Roku 1889 vídeňské ministerstvo železnic zamítlo projekt železnice
V roce 1896 sněm království českého převzal záruku za stavbu dráhy.
29. prosince 1900 bylo povoleno vypracování projektu
19. dubna 1902 byla udělena koncese
1. června 1903 první zkušební jízda
21. června 1903 zahájen pravidelný provoz

jarda

To je nádhera. Ještě tak 20 let a začne se kopat.

Jan Tichavský

Proč 20 let? Již brzy bude v magickém roce 2028.

Michal

Tak za ty peníze by tam z Dědiny bez problému dojela tramvaj.

Pat

A?

Adam Ř

A taky by za to šlo postavit lanovku z letiště na Divokou Šárku. Ani jedno ale není dobré řešení napojení letiště na Prahu

Miloš F.

Nechte mne hádat – letadlem moc nelétáte, že?

MaT

Já párkrát do roka jo. 🙂 A už jste jel z Orly do Paříže tramvají? Já ano. 🙂

Ale tak to když chce ušetřit a/nebo má nějaký čas nazbyt. Ale teď vážně. Ten vlak na pražské letiště už to fakt chce jako sůl…

Vvvt

Už se těším, jak se bude na letiště hrkat Regionova, protože úsek v Praze se bude pořád dokola jen projednávat

FrantaM

To je jedno, my jsme skromní, nám bude stačit, když to bude jezdit k metru.

Twix

Foxy by se na to asi také našly. A dočasně proč ne, hlavně ať už to jezdí, v Krakově k letišti vyjela nejdřív také motorová Pesa, v Bukurešti jezdí Desiro pořád. Ale ta trolej se tam od Kladna dostane a asi nebude problém od začátku nasadit elektrické vlaky jen po Veleslavín.

JanK

Na elektřinu nedojede ani na Praha-Ruzyne. Ale vidím tam snadno BEMU.

Tibor Gič

To ROPID ani kraj nezaplatí. Až budou natažené dráty, budou tam EMU 400

Tibor Gič

Tak kraj a ROPID si tam Prsy nepřejí, protože jsou drahé. Než bude zavedena elektrika, budou bohužel regionovy. Toť plány ROPIDU. Záleží kdo to v květnu vyhraje. A dokud nebudou dráty, ČD se do té doby prodlouží smlouva a bez Pes.

Shangri La

Česká kotlina se všemi Čecháčky uvízla s dopravou na letiště v předminulém století – ve století páry. Proto věřím ,že bude realizována parní trakce !

Vašek

To by bylo fajn. Ale než se dostaví trať, zakáže se těžba uhlí. Takže jedině fotovoltaiku na střeše lokomotivy a topná spirála z vařiče do pece.

Petr

Tedy se budou používat biopaliva. Parní stroj má tu výhodu, že jako zdroj tepla může mít cokoliv s rozumnou výhřevností. Však v počátcích vlaky převážely uhlí a přitom topili dřevem.

Folty

Nikoliv – bude tam animální trakce a do protokolárního vlaku bude zapojen diskutující Shangri La.

MaC

I v Praze bude konečně scheize line – zkráceně šalina 😀

hstv

Je škoda, že se vzhledem k plánovanému vytížení tratě nejedná aspoň o tříkolejku zejména v podzemí, ale buďme rádi, že se tenhle ostudný úsek pražské železnice konečně posouvá dopředu.

LaS

No vidíte to je nápad. Trojkolejka. Ale to jde přece snadno v úseku Veleslavín – Dejvice zařídit. Stačí stávající trať elektrifikovat, lze tam i zbudovat 2 původně plánované zastávky a pak budou všichni šťastní. Další dvě koleje budou dle nového plánu v tunelu.

Petr

No ale lepší by byla čtyřkolejka. Přecejenom když se plánuje co 10 minut vlak z Masaryčky na letiště, tak aby se tam vešly i nějaké jiné vlaky (nějaká ta „dálková“ doprava).

hmm

Kdyz je ve vizualizaci vlak v bravach PID znamena to ze bude jezdit v ramci PID? Nebo to bude dalsi turisticka past jako linka autobusu EA za 200,- v bravach PID kde, ale PID jizdenky neplati?

Grzegorz Brzęczyszczykiewicz

AE není turistická past. Turista i Pražák dopředu ví, že platí 200 Kč

TGD

Pak ale nemá být v PIDžamu. Jedna z hlavních point pidžama je přehledně označit kde platí tarif PID.

Viktor

Bude to financované třetí stranou (PPP), takže očekávám spešl jízdenku a spešl tarif, případně bude jen počítadlo a bude to vyžírat veřejný (zřejmě městský) rozpočet…. Oni totiž Kladeňáci, kvůli kterým se tenhle paskvil chystá, určitě nebudou chtít platit 300Kč za cestu do Prahy 🤪

Folty

O tomhle nikde nikdo nemluvil, takže v tuto chvíli je to jen spekulace.

Viktor

No právě… Překvapení na konec Ale doufám, že si nemyslíte, že PPP bude levnější ze přímé financování za vlastní (z rozpočtu), nebo pokud se na to vezme úvěr od banky ….. Soukromník sti totiž ten úvěr vezme taky a navíc na tom bude chtít i vydělat (a ušetřit na opravách, kde to jen půjde – přeci to nebude udržovat v top stavu, když to není jeho a platil by to ze svýho) Takže si tomu říkejte klidně spekulace, ale bude nás to stát víc, než by muselo – já to beru jako fakt …. A kdo to zaplatí si můžete… Číst vice »

Petr

Myslím, že je to jednoduché, POKUD by cena na letiště byla mimo PID, dražší, pojedu déle budu s tím počítat a použiji PID! Jak jednoduché. Nejezdím tam denně.

Viktor

Souhlas, ale jaký to má pak smysl? Plus je otázka, jestli bude čím tam jet a odkud – třeba 59 se s vlakem předpokládám zruší, autobusy zřejmě zůstanou…. Jinak tu někdo psal, že by to údajně mělo být v rámci klasického tarifu, jenže to zase znamená, že bude muset někdo platit extra peníz za kilometr, aby se stavba zaplatila i s úroky a s marží/ziskem pro investora (což je položka, která se běžně pohybuje v rozmezí 10-50% předchozího), takže to pak jednoduše klidně povede k dřívějšímu, nebo většímu růstu ceny jízdného v Praze (pokud to bude platit ROPID), nebo to… Číst vice »

Petr

Pokud ta varianta PID bude. V zájmu ochrany investice se předpokládám vše ostatní zruší. Dostaneme se tak na úroveň běžnou jinde ve světě, že letiště je zcela mimo městské integrované systémy, nebo je tam nějaký extra příplatek.
Myslím, že to bylo Nice, kde se popojitím o půl kilometru na „normální“ zastávku dalo ušetřit hodně za přesun z letiště.
Přemýšlím, jak daleko od pražského letiště je nějaká normální zastávka.

Viktor

Za ABC, U hangáru nebo U padesátníku – ale je otázkou, jestli a čím budou pak obsluhované …. Případně za dálnicí určitě něco bude na Kopanině a v Tuchoměřicích

Ty první dvě se dají dojít úplně v pohodě….

Petr

Ale lze očekávat, že když to bude provozovat soukromník na své triko tak buď podojí rozpočet, pokud bude chtít ropid to mít v integraci nebo bude jezdit za takový tarif, aby na tom něco vydělal (a Kladeňáci si budou muset 1/2 roku předem kupovat nestornovatelný sparschein na konkrétní spoj, aby neplatili majlant).

MP22

Dej si prášek Viktorku a pak se vrať. Copak platíš na D4 obří Mýto, když se to stavělo přes to PPP? A co máš proti obyčejné příměstské trati do největšího města vedlejšího kraje? V čem je to paskvil? Protože k tobě domů se nic takového stavět nebude?

Viktor

A který prášek doporučuješ eMPíčku? Na Kladně jsem žil půl roku a ne, opravdu mě tam zpátky nikdo nedostane 😱 … Proti trati na Kladno bych neměl nic, kdybynebyla jen kvůli tomu, že bylo potřeba cokoli kapacitního na letiště, kam to nakonec vyhrála rychlolokálka jen kvůli tomu, že Kladno – jinými slovy kdyby nebylo letiště, tak se takhle honosná dráha na Kladno nedělá a kdyby nebylo Kladenské lobby, tak by bylo letiště obslouženo daleko lépe metrem, takže ještě jinými slovy paskvil No a jak jsem teď psal výše: Soukromý investor/správce si nechá vše (stavba/údržba) zaplatit tak, jako by si to… Číst vice »

Tibor Gič

Tak za prvé, před osmi lety Babišova vláda tu rychlotrat zavrhla. A tehdejší primátor Kladna, možná i momentální, si to vydupal. I s odbočkou na Kladno. Pak Havlíček s Babišem klepali kladívkem na základní kámen. Byl jsem u toho přímo. Takže melete nesmysly. A to další je ještě větší kec, protože ceník si určí ROPID s krajem, nehledě, kdo to postaví. Ten investor bude něco jako momentálně SŽ

Viktor

No vidíte…. Takže jen potvrzujete co jsem psal: rychlodráha byla zamítnutá, ale vydupalo si jí Kladno a staví se kvůli Kladnu – děkuji A pokud ceník určí ROPID, pak platí bod druhý – ropid vybere co vybere a ropid zaplatí co bude ve smlouvě (stavbu, opravy, tučný zisk pro soukromníka co to stavěl a co se o to stará) Ano, investor bude po dobu 50let správcem – s vidinou, že to pak za korunu předá státu/Správě Železnic (takže vydělat za 50let co nejvíc a ušetřit kde jen půjde) nebo vy fakt věříte na pohádky, že to bude soukromník udržovat v… Číst vice »

Petr

Ve smlouvě jsou podmínky převodu!! Takže pokud bude trať zanedbaná nebude přebrána, a zřizovatel bude pokutován a bude muset dát trať do pořádku podle smlouvy. Myslím si že si to rozmyslí!!

Viktor

Jsem rád, že tu máme i někoho, kdo už ví co je ve smlouvě, ačkoli ještě nebyl vybrán nikdo, s kým by se smlouva uzavírala 😊

no, pokud to vyhraje nějaké nadnárodní účelové jednorázové cosi nebo nějaká účelová firma sídlící v garsonce, pak bych určitě neměl obavy, že stavba bude v pořádku, podle smlouvy 😉

Ale jo, naivita hýbe světem a na divení se je ještě generace dvě čas – hlavní je věřit, že to někdo dělá z lásky k lidem a ne pro zisk🤭

MP22

Chápu, na Kladně byl na tebe každej zlej. No já se ani nedivím, vsadím se, že jsou na tebe zlý všude. Teda alespoň všude tam, kde otevřeš pusu.

Viktor

Popravdě? Nejsem schopen to posoudit – s nikým místním jsem se tam nestýkal (samý divnolid tam) – když jsem začínal pracovat na letišti, potřeboval jsem rychle nějaké bydlení a tam ho byla volného spousta, no proč jsem zjistil až posléze, takže jen co se naskytla příležitost, tak honem rychle pryč do Prahy. Kladno bylo v tý době nejzaostalejší město, který jsem do tý doby poznal, vlastně nevím, jestli ho od té doby něco trumflo, asi ne…. Špinavý, černý, smradlavý…. Od té doby jsem tam nebyl a obloukem se mu vyhýbám – jak se říká, když už ani místní nechtějí bydlet… Číst vice »

Adam Ř

Fakt si nemyslím, že by kdokoliv omylem platil navíc za AE – většina lidí spojení na letiště plánuje dopředu, ne podle toho který bus zrovna jede kolem, a na letišti je jasně označený jako příplatkový.

A taky teda formálně jezdí podle expresního tarifu PID, ale to uznávám není moc arguement

Viktor

Musíte se na to koukat ne svým pohledem, že víte, ale pohledem cizince či (pod)průměrného cestujícího Ona je to asi past, když si plánujete odlet, vidíte že existuje linka AE a doma nezjistíte, co to stojí….. Jakmile jste u autobusu a letí vám to za chvíli, nebo když máte horší orientaci, tak už s tím nic neuděláte a radši platíte 🤷‍♂️ …. Nevím, nikdy jsem tím cestu neabsolvoval, ale jako past mi to přijde…. A z letiště to zahraničního turistu taky nemusí napadnout, že to je předražený – prostě je u městskýho autobusu, co jede expresně (bez zbytečných zastávek) do… Číst vice »

Jackub

Ale tohle je běžné na letištích všude ve světě – různé druhy dopravy za různé ceny. Např. v Barceloně můžete jet metrem, vlakem, expresním busem a městským busem. A vždycky budete platit jinou cenu. A to ten vlak i metro jedou v rámci těch samých zón, ale metro je dražší… 🤪 Jak jen to tam ti cestující zvládají??! 🤔😊 Prostě když někam jedete, je rozumné si předem zjistit, jaké máte možnosti a jak to tam funguje. Když to neuděláte, tak holt za tu lenost / pohodlnost občas zaplatíte. To tak v životě bývá… 🤷‍♂️

Martin V.

Sem zvědav kolik zásadních postupů a milovych kroku bude ještě potřeba aby se to reálně dodělalo.
Připomíná mi to tu druzici co letí nejrychleji co kdy letěl lidský výtvor.. A k nejbližší hvězdě doletí za tisíce let.

Radek M.

Pro tento úsek ještě minimálně vydání stavebního povolení na úsek Veleslavín-Ruzyně a na zaokruhování (tohle všechno se má stavět v rámci jednoho PPP projektu) a pak vypsání soutěže na koncesionáře, její vyhodnocení, podpis smlouvy a předání staveniště (a to mi dost možná ještě nějaké další kroky chybí, nejsem si jistý, jestli má třeba zaokruhování vůbec hotovou EIA atd.)

Lukáš Kníže

Pokud už zbývá poslední úsek do balíku PPP, a to jen zaokruhování, které zásadně neznemožňuje provoz, klidně bych už uspíšil výběr PPP dodavatele. Však se už po nabytí právní moci může začít. Poslední úsek lze už nyní nacenit, stejně jako jeho pozdější zahájení. Další odchylky lze zdodatkovat.

Alenkaf

Pro PPP chybí především usek Ruzyně Veleslavín, tam bude největší problém. Zakruhování bude podle mě rychleji.

N.N.

Z dodatkováním odchylek opatrně. Vícekrát se stalo, že odchylky velký projekt nehorázně prodražily. Měla by být přenejmenším směrově a výškově stabilizovaná trasa, ne že se bude místo mostu dělat tunel.

Lukáš Kníže

S tím se nedá nesouhlasit.

Hans N.

P+R Dlouhá Míle (parkoviště v poli) bude mít kapacitu 1072 míst (jenom!).
Jen tak pro zajímavost. Go parking údajně loni v sezóně měl mít 6.500 aut denně. Jistě je to parkování u letiště a obvykle na delší stání. Kdo poletí asi nenechá auto na Míli, to už by dojel na letiště. Přesto mi těch tisíc míst na P+R přijde žalostně málo. Zvláště když kolem dokola není nic.

Twix

Smysl P+R na Dlouhé Míli vidím spíš pro dojížďku vlakem směr centrum, a ne na letiště… ale rozšířit to v případě potřeby asi nebude problém.

Pavel

Bude. ŘSD tam dávalo nějaké omezení s ohledem na kapacitu MÚK. Musela by se udělat nová větev křižovatky přímo k terminálu.

platamond

Problém to bude vždy. Když se staví v poli u vlaku a nové, tak bych považoval 5000 za minimum, 10000 za optimum. Dvě patra dolů, přízemí z části velký supermarket a tři patra nahoru (více kvůli blízkosti letiště asi nepůjde).

MP22

Nojo, ale tam by to nevycházelo na kapacitu křižovatek a sjezdových ramp z D0 a ŘSD ani magistrátu se to řešit a platit nechce, takže tam bude tolik, kolik je dovoleno a pojmou okolní komunikace. Nepřímo to padlo na nějaké prezentaci kterou sem k tomu viděl.

David

10 000 parkovacích míst? Víte kolik by to zabralo prostoru? 2000 parkovacích míst u Metropole Zličín zabírá cca 45 000m2, chcete takovouto plochu zastavět v pěti patrech? Nehledě na cenu, kdy by to vyšlo cca na 10mld korun, kdo by to proboha zaplatil?

Adam Ř

To je fakt pořád dokola. Je úplně jedno jestli se bavíme o P+R, MÚK, mostu přes Vltavu či rekonstrukci vlakové tratě, vždy se objeví někdo, kdo bez argumentů trvá na tom, že nejmenší přípustné řešení je něco o řád dražšího

LaS

No a vy si myslíte, že ten vlak má jen jednu jedinou zastávku? Je jich více a u nich budou také parkoviště. Je přece zbytečné, aby se jezdilo přestupovat jen na Dlouhou míli, když mohou zaparkovat dříve na místě, kde pozemky nestojí tolik jako pozemky v Praze a jet vlakem.

Jan Novák

Pletete si P+R s P+F(ly)

Pavel Skládaný

Vida, letiště bude pomalu vhodné přejmenovat na kladenské, spojení do Prahy jen tak nebude, zatímco Kladno bude připojeno v dohledné době.

DavidS

Napsat tohle zrovna u článku, který pojednává o odbočce z Praha – Ruzyně na letiště…

kubisek

a jak se ty vlaky dostanou na tu Ruzyni? Po té koněspřežce?

DavidS

Ne poletí…

Třeba se zároveň s tím stihne i úsek Veleslavín – Praha-Ruzyně a vlaky tak budou moci smysluplně jezdit pod dráty a navíc mít spojení na metro.

Viktor

Vždyť tam ale bude vlak jen kvůli Kladnu – nebýt Kladenského lobby, tak na letiště jezdí metro

Jan Tichavský

Byl to starosta Prahy 6 Tomáš Chalupa, který si prosadil ohnutí trasy metra k nemocnici.

Viktor

K nemocnici to ale dává pro spoustu Pražáků smysl, speciálně když už to šlo kousek okolo po Evropské, ale je potřeba si i všimnout, že tubusy jsou ohnuté i zpět směr letiště – právě kvůli tomu letišti – jinak se to mohlo ukončit napřímo a ušetřilo by se pár zlatek…. Takže to i teď může klidně pokračovat na letiště – vlastně nemůže bo rychlolokálka

Tibor Gič

Metro A má někde nějakou stanici s nějakým významným nádražím v Praze? Promiňte, ale Praha Dejvice a Veleslavín jako významné bez přestupu neberu. To už je opravdu lepší ta linka AE. Ta rychlodráha má aspoň propojení s Masarykovým nádražím, v budoucnu i s hlavním.

Adam Ř

Ta železnice dokonce snad umožní napojení i na stávající Hlavák, bez tunelů, a to přes Smíchov, Zličín a Rudnou. Ale nevím, jak to nakonec s tím spojem bude, uvažovalo se tam protáhnout snad Ex1

Viktor

A k čemu vám je v městské dopravě vlak? Ten je na obsluhu dálkovou, ne místní a sorry, letiště není od Prahy 50km, ani 20km, je doslovně na okraji Prahy…. Navíc pro cizince i domácí turisty není Masaryčka vůbec žádná výhra 🤷‍♂️

Výsledkem bude pro drtivou většinu cestujících jen chaotický přestup letadlo->vlak->metro->něco dalšího …. No prostě zase pepíkovic velkoměsto 🤦‍♂️

Jediný kdo na tom vydělá je prostě to Kladno 🤷‍♂️ Jako přeju jim to tam, konečně budou mít kulturní cestování, ale pro letiště, cestující i Prahu je to sice zlepšení oproti autobusu, ale velká ztráta oproti metru

Viktor

Tady furt někdo nepochopil, že Praha páteřní systém městské dopravy má – metro ….. Pochopte už, že příměstský S-bahn, je něco jiného, než městský – ten městský v Praze nikdy nikdo nevybuduje, protože není kde a vytěžit kapacitu koridorových/páteřních tratí městským S-bahnem je prostě cesta do bahna! Trasa na Masyryčku se zkapacitní, částečně zahrabe, OK, v současné době je to jednokolejná hrůza a z Dejvic na Bubny prakticky nic nejezdí, ale z toho prostě městský S-bahn nevyrobíte – vzniká vám jen supermoderní spojka na příměstké nádraží…. A jako příměstský S-bahn je to zase špatně, protože ať se vám to líbí… Číst vice »

LaS

Co je na tom chaotické? Je to expresní linka. Zajeďte si do Barcelony podívat se jak to funguje. A buďte rád že se doprava v centru posílí o další linku. Už teď je spojení Masna – Veleslavín rychlejší než metro. O Ruzyni nemluvě. Většina zastávek vlaku v Praze bude na metru nebo tramvaji/trolejbusu.

Adam Ř

Pár zlatek by se neušetřilo, naopak by se musela podkopávat silnice, takhle to vyšlo na téměř povrchovou stanici. Ohnutí lze interpretovat i jako přípravu na Řepy

DavidS

Metro na letiště je nesmysl

Cenda

Všechny hlavní EU města s metrem to metro jede na letiště. Všichni jsou nesmysl, jenom my jsme chytrý.

Adam Ř

Žádné evropské město nemá stejnou koncepci MHD a SBahnu jako Praha, takže tohle srovnání je nesmysl.

haxor

Ach jo. Tak to není pravda v minimálně 5 případech, které mě teď z hlavy napadly….

Jackub

VIE, BUD, WAW, FCO, AMS… Minimálně na tato letiště metro nejezdí… 🤷‍♂️😇

DavidS

Váš příspěvek je nesmysl. Kdybyste si alespoň ověřil fakta, než něco plácnete.

Na metro na letiště můžete mít jiný pohled, fajn. Ale tohle je prostě jednoduše ověřitelné a tak tento blábol neokecáte. Bohužel pro vás.

Viktor

Pokud někam jako cestující přijedu, tak očekávám komfortní napojení na páteřní dopravní síť V případě, kdy je letiště 50km nebo 20km daleko od města navíc třeba na nějakém významném železničním koridoru nebo uzlu (krásný příklad je třeba Oslo/Norsko) je logické nastupovat do vlaku, který mě odveze buď do města, nebo rozveze po republice V případě letiště, kdy je letiště nalepené přímo na město, zase očekávám, že jsem doletěl do města a tedy se pohodlně dopravím po dotyčném městě kam potřebuji a pokud potřebuji dál, že někde přestoupím na příměstskou, nebo dálkovou přepravu… Praha je příklad druhý, takže logické a správné… Číst vice »

Milan

Opět se držíte jen jedné varianty a zazdíváte ty ostatní varianty vedení vlakových linek jako např letiště-Smíchov-hlavní nebo Vršovice-Zahradní Město VRT-Malešice-Běchovice (což už je souběh s původní trasou S61 Smíchov-Běchovice) s přestupem na dálkové vlaky a zastávkový vlak navíc může obsloužit lokality, kam jiná kolejová doprava nevede. Spojením těch linek do jedné lze dosáhnout přímého spojení z letiště až na východní okraj Prahy. I kdyby v intervalu 30/60… Fyzicky mezi metrem a vlakem už zásadní rozdíl není. Trasa letiště-Mas.n. i provedením stanic hodně připomíná to metro a nabídne i obdobné kryté přestupy jako jednotlivé trasy metra. I kdyby na letiště… Číst vice »

Viktor

Možná proto, že přímý spoj na Masaryčku, je asi jediný rozumný vlakový spoj z letiště a i to je za mě hrůza (viz odpověď DavidoviS o kousek níž) K vašim argumentům: Spoj na Hlavní přes Smíchov už bude o dost časově i kilometrově delší než případným metrem a navíc bude očerpávat prostor z kapacity možných odjezdů z letiště (předpokládám, že každý směr nebude mít svou kolej) a interval 140s u vlaků nikdy nedocílíte + bude odčerpávat i propustnost samotných páteřních tratí (Smíchov-Hlavní) a komplikovat jejich provoz…. Jak se z letiště chcete octnout ve Vršovicích už vůbec nechápu 🤷‍♂️ Argument, že… Číst vice »

Milan

Spoj na Smíchov nemá jak odčerpávat kapacitu odjezdů z letiště. Pokud vlak přijede od Mas.n. přes Dlouhou Míli na letiště, tak může dál pokračovat kolem Jenče přes Hostivici na Smíchov. A nebo provede úvraťový obrat a pojede zpátky, což ale znamená, že právě tohle bude blokovat nástupiště mnohem déle. Pro metro na letiště se počítalo s pásmovým provozem, kdy by tam jela každá druhá, případně jen každá třetí souprava, takže na krátký interval můžete taky zapomenout. Letiště prostě negenruje takovou poptávku, aby tam metro jezdilo každé 3 minuty. Na letiště tedy povedou dvě tratě, pravděpodobnost, že by byla výluka na… Číst vice »

Viktor

Naprosto idiotský požadavek EU je, aby bylo letiště napojené na dálkovou železniční dopravu – což lokálka Kladno-Masaryčka není ani ve snu…. Pokud nebude Praze uznána výjimka, bude nutné pořešit napojení minimálně na Hlavní nádraží, nebo Libeň (prostě na přestupní uzel na dálkové linky ve víc než jednom směru) a to tak, že je požadovaná rychlost 160km/h….. Za mě ideálně postavit nějakou spojku Dejvice-Libeň a pak třeba to Zahradní Město kde by byla jediná linka z letiště…. Ale Smíchov je prostě tragédie a stávající trasy na hlavních tratích nemají volnou kapacity na tak frekventovanou linku jakou má letiště být…. Což jsme… Číst vice »

Milan

Jízdní doba Smíchov-letiště není o tolik delší, než z Masaryčky na letiště. Dočasně prodloužená doba mezi Smíchovem a Žvahovem zase zmizí po napojení trati k novému nástupišti.Takže Smíchov-Hostivice se dá jezdit pod 25 minut a pak zbývá jen dojet na letiště. Na trase na Smíchov se předpokládá interval 30 minut, žádných 10. S61 je taky linka pro interval 30 minut, výhledově 15. Počítá se s částečným zdvoukolejněním. Zrovna tak z Masaryčky na letiště se těžko dá věřit 10 minutám celodenně, ale maximálně v přepravní špičce O prodloužení ze Strašnické se zatím neuvažuje. Požadovaná rychlost 160 platí pro novostavby s výjimkou… Číst vice »

DavidS

Proč vlak považujete za něco nedostatečného, co vás nedopraví po městě? Nebo snad méně pohodlně (zvláště ve srovnání s metrem)?
Nebo snad bez přestupu na dálkovou či příměstskou dopravu?

Máte přestup na všechny tři linky metra a do budoucna i na čtvrtou pravděpodobně, máte rychlejší spojení než metro, pohodlnější vlaky.

Viktor

Hlavní rozdíl vidím v tom, že vlak je dělaný na něco jinýho, než metro, to zas na něco jinýho než autobus a nebo tramvaj – vše má své výhody, své nevýhody a svůj účel tak jako se ustoupilo od toho, aby se letadly létalo co nejblíž centru a létá se buď na okraj města, případně do širšího okolí, je a bylo smyslem vlaků obsluha na delší vzdálenosti. Vzhledem k neefektivnosti vlaků pro dopravu ve městech vznikly tramvaje a metro – a jsme u jádra problému Letiště v Praze slouží především pro pravidelné lety a charterové lety jsou pouze „doplňkem“ –… Číst vice »

MaT

Ok, takže kdyby letiště bylo 5-10 km za Prahou, tak už by podle Vás vlak dával smysl, ale jelikož je na tom kraji, tak „je to prostě špatně“ a na tom se pořád točíte. Ale vlaky jsou fajn nejen pro příměstskou dopravu, ale právě i pro ty případy, kdy se potřebujete dostat třeba z jednoho konce města na druhý, nebo prostě i jen z toho okraje do centra co nejrychleji. Spousta měst v Evropě na to už přišla – viz třeba systém vlaků RER v Paříži a okolí. Ano, CDG už je to letiště, u kterého vlak akceptujete (je to… Číst vice »

Karel

O kolik je dražší postavit metro?

Viktor

Asi před měsícem jsem to tu někde psal, na základě dohledaných informací (včetně odkazů) týkajících se přímo rychlodráhy a přímo stavby metra A/D – stručně: pna základě hrubého odhadu délek, počtu stanic a ceně metra D se dá odhadnout, že po stavební stránce prodloužení z Motola na letiště vyjde zhruba na stejný peníz, jako vlak z Masaryčky na letiště (v době kdy se rozhodovalo o rychlodráze byl argument, že metro bude dražší, což ale padlo výstavbou do Motola – teď už by se stavěla jen „polovina“) …. Co se týče vozového parku tak jsem relevantnější informace (ani ceny, ani předpokládané… Číst vice »

DavidS

Dejte sem konkrétní částky. Samozřejmě spolu s údržbou, když to srovnáváte s PPP. To vaše zhruba napovídá, že to co tvrdíte asi nebude úplně pravda 🙂

Viktor

Že jste to vy, tak jsem to tu dohledal…. PPP rychlolokálka má stát 109 miliard (zdroj: zdopravy 9.12.2025) Poslední zveřejněný odhad na celou trasu D (asi dvakrát tak dlouhá a s dvojnásobkem stanic, než by bylo třeba prodloužení A na letiště) včetně depa (které by u letiště potřeba nebylo) je 120 mld (zdroj: idnes 21.4.2025) s tím, že náklady zřejmě ještě porostou…. Na druhou stranu, metro D už se aspoň staví – náklady na železnici porostou taky a ještě se nekoplo, takže tu část o rostoucích nákladech považuji za zcela irelevantní Takže poloviční metro – celé depo + údržba po… Číst vice »

MaT

A prosím už přestaňte používat termín rychlodráha a rychlovlak. Jaká sakra rychlodráha, když to bude prostě normální elektrifikovaná dvojkolejná trať, kde se bude jezdit tak 120-130 a teoretické maximum na nějakém rovnějším úseku za městem by mohlo být tak 160 km/hod, ale na tuhle rychlost se to asi ani nestačí rozjet? To je stejné jak současné koridory na Radotín, Benešov, Kralupy, Kolín… Těm se snad taky neříká rychlodráha, nebo jo? S tou rychlodráhou tady v minulosti strašili ti, co ten vlak na letiště vůbec nechtěli (někteří politici z Prahy 6, z magistrátu, různí odpůrci stavby z řad veřejnosti). Ale je… Číst vice »

Generální Kokrhel

Na Dlouhé míli vznikne důležitý terminál s přestupy na tramvaje i autobusy, nástupiště budou dlouhá 220 metrů… Délka ComfortJetu je 237 metrů… To ty perony kruciš nemohli vymyslet o pár metrů delší, aby se tam kdyžtak, kdyby náhodou, v budoucnu, ComfortJety vešly, když to bude tak důležitý uzel…?

Adam Ř

Bude to důležitý uzel příměstské dopravy, asi jako Kačerov, moc nevidím důvod aby tam stavěla dálkovka

Motolak

Jaká je délka lokomotivy? Lokomotiva nástupiště nepotřebuje

Mirek/

237m je bez lokomotivy

Generální Kokrhel

Stačí vznést dotaz strejdovi Googlovi nebo tetě Wikipedii

Generální Kokrhel

Bez pár cm 19 metrů

Projektant

Důležitý uzel to bude pro obyvatele západního okolí Prahy, kteří tam budou přestupovat na vlak do centra, ne pro vlaky samotné. Jinak délka 220 m je pro dvojici objednávaných patrových čtyřvozovek, pro sólo standardní VRT jednotku i např. pro railjet. Na letiště nikdy nebudou zajíždět expresy nejvyššího segmentu, kde jezdí Comfortjety, tak proč by tam na ně bylo nástupiště?

Generální Kokrhel

Dobrý, ale nebavíme se o stovkách metrů, ale o dvaceti metrech… A k tomu Nikdy nebudou – nikdy neříkej nikdy…

N.N.

240 m bude zase málo na 2x Interjet (10vozový vlak), přidávat by se dalo donekonečna.

Twix

Jestli tam pojedou Comfortjety, bude to spíš přes Smíchov a Hostivici na letiště z opačné strany, tedy mimo Dlouhou Míli, ne? Tato stanice bude důležitá pro přestup mezi vlakem a něčím jiným, ale ne mezi vlaky navzájem.

Generální Kokrhel

No vždyť tak jsem to i myslel, že to má být důležitý dopravní uzel, tak proč by to tam nestavělo… Ale taky jsem nepsal hned teď, ale v budoucnu, výhledově, co kdyby náhodou… A lepší mít to připraveno než zase šest let projektovat, pět let se odvolávat, tři roky vybírat, další dva roky se odvolávat a pak čtyři roky stavět 🤣

Twix

Proč by to tam nestavělo… protože to přes tuto stanici vůbec nepojede?

Milan

Délka 220m vychází z délky budoucích souprav pro příměstskou dopravu, což jsou 4 vozy/8 vozů při spojení dvou jednotek. Těch 220 m mají mít i nástupiště na Masarykově nádraží. Pro případnou dálkovou dopravu si holt budete muset vystačit se soupravou 7 vozů+lokomotiva (railjet) nebo 8 vozů v jednotce.

Jan M

Velká dokumentace? 84 stran? To ani nechtějte věděk, kolik tisíc stránek obsahuje povolení pro Otrokovice-Vizovice

Projektant

Přesně 123. Nepletete si náhodou stavební povolení s celou dokumentací (ke stavebnímu povolení)? https://zdopravy.cz/wp-content/uploads/2024/11/DESU_Zlin_1.pdf

zlevněme dráhu

Inu, hodinky jako holínky, no.

Jiří Urban

Je to tak, že pokud by se tato část realizovala, tak už bude možno s dieslovým postrkem jezdit z letiště až na Masaryčku?

Jan

Teoreticky ano, ale nevím co kapacita.
Jinak by asi byla problémy diesel vs. podzemní stanice kvůli splodinám

hsnm

V Londýně zvládli parní podzemku.

Bohouš

Jako že tam diesely mimo nouzových situací nebudou mít přechodnost? I v metru se používají dieselové lokotraktory.

Juraj

Ale ne v pravidelném provozu.

Nicméně dlouhé roky jezdily push-pull soupravy s dielesovou mašinou třeba přes Nørreport v centru Kodaně, a teda moc příjemné to nebylo, když se v tak stísněném prostou rozjížděla ME s šestnáctiválcem…

Brejlovec v podzemních Dejvicích by asi taky byl docela zážitek 🙂

Twix

Docela fajn byly i motorové vlaky v tunelovém úseku v Palmě na Malorce 🙂

Jiří Urban

(glosa) Nějaký poctivý předrevoluční diesel bez tlumiče každých 5 minut by protestující proti trati v Liboci třeba přesvědčil…

N.N.

Větrání tam bude tak jako tak, pro diesel by ale byla potřeba ventilace navíc, silniční tunely to zvládají. Ale nelíbilo by se mi, pokud by diesel stál v podzemní stanici s nastartovaným motorem a na něco čekal.

g_swrk

To by slo jiz urcite resit nejakou BEMU soupravou, diesel bych sem moc netahal…

Tibor Gič

Ani to ani to. ROPID rozhodl, než tam budou EMU 400, tak do té doby tam budou regionovy. Lepší vlaky bohužel nezaplatí

Vít

Web “zeleznicenaletiste” moc neinformuje. Nepříjemné dotazy v interaktivní mapě jsou ignorovány, není výjimkou nezodpovězené dotazy z října, na webu v sekci aktuality posledni zápis z 22.12.25, … na to PR kolem toho webu bych teda čekal víc.

Gawain

Mě by zajímalo, jestli za prvé se tyto úseky kolem a na letiště za prvé začnou stavět bez návaznosti na úseky z Výstaviště do Praha – Ruzyně? A za předpokladu, že se začnou stavět a dostaví, jestli se i nějak zprovozní bez navazujících úseků z Výstaviště na Ruzyni?

Pepa

To se ptám už 30 let a vždy mi bylo tvrzeno, že nelze dělat z mého pohledu logicky nejprve spojku ke stvající trati, ale první se údajně musí proboxovat zkapacitnění Holešovice a Dejvice a až pak se může pracovat kolem letiště. Prý kvůli kapacitě. Že nejde jen tak dovést lidi z letiště do Ruzyně.

Gawain

Mě by dávalo smysl dovést trať minimálně z letiště na nádraží Veleslavín, tam to lze provizorně ukončit, s tím, že cestující si přestoupí na metro. Nicméně i trať Veleslavín – Ruzyně blokují NIMBY.

Mickey

Navíc na Veleslavíně je to metro na přestup postaveno.

Adam Ř

A kapacity na lidi z letiště je tam dost, už teď tam jezdí

Jan S

Z Veleslavína se vlakem do centra dá dostat už teď.

Adam Ř

Dá, ale kapacita na Letištní a Kladenské spoje (oboje 3× za hodinu) tam spíš nebude, respektive muselo by se jezdit jak na drátkách, protože jednokolejný úsek Veleslavín – Dejvice se jede iirc 7 minut.

Juraj

Takto s tím počítá mj. výběrko na EMU400, kde základní model počítá s linkou S55 jen v trase Letiště-Veleslavín. Podle toho, jak se povede dobudovat zbytek, se uplatní opce.

pony

V tuhle chvili by cely projekt Praha – letiste – Kladno mel byt natolik definitivni a mit natolik prioritu, ze by se mely stavet jednotlive pripravene casti tak jak to jde, ne resit nejake dalsi prubezne etapy a jestli nekde bude rok nebo dva neco bez plneho vyuziti.

MartinS.

Kdyby rok nebo dva… ale ono to také může být 3 – 7 let. Možná by bylo rychlejší postavit tu smyčku na letiště z Hostivice a zadrátovat Semmering.

Jméno

Výtečně.

zemko

mozna velmi spatna uvaha, ale kdyz vidim, co se deje v Liboci, jestli by nebylo lepsi podkopat Babu a pak to vest po poli v Lysolajich a napojit se ze severu… uvolnilo by to i spojeni na hlavak

Tomáš V.

V OpenTTD by to jistě problém nebyl.

Adam Ř

Stejně se musí udělat dvojkolejka na Rudnou kvůli Kladnu, to by se tímhle neřešilo. Navíc tunel a přesmyk na Podbabě by byl celkem složitý a musel by být poměrně dlouhý, aby nebyl moc prudký

DavidS

A začít úplně od znova? A jste si jistý, že tam by problémy nebyly? Ano špatná úvaha.

Dejf

Jedny předžvejkanýnimby z prahy6 vyměnit za jiný, čerstvý nimby z prahy
6, tomu říkám taktika vítězů 😀

LaS

Třeba by to vyšlo, ale museli by být rychlejší než se první nimby probere a najde problém – třeba nějaký supervzácný plevel nebo chráněného křečka. 🙂