Zpoždění pro Vysokovskou spojku a rychlejší spojení do Náchoda. SŽ zrušila velkou projekční zakázku

Oficiálním důvodem je překročení odhadované ceny.
Jedna z největších letos vypsaných zakázek Správy železnic na projekční práce skončila zrušením. Projekční firmy na přípravu modernizace trati z Jaroměře do Náchoda bude Správa železnic hledat znovu, protože v původní soutěži překročila vítězná cena odhadovanou hodnotu zakázky. U jiných zakázek takové překročení není problém.
Vyplývá to z písemné zprávy zveřejněné na profilu zadavatele. Jde o jednu z mála projekčních zakázek na modernizaci konvenční tratě, která nespadá pod Stavební správu Západ či Východ, ale pod stavební správu Vysokorychlostních tratí (VRT). Trať bude totiž součástí rychlého spojení z Prahy do polské Vratislavi RS5.
Do soutěže s odhadovanou cenou 215 milionů korun přišly dvě nabídky. Vítězná byla dražší: za 245 milionů korun od sdružení Sudop Brno, Valbek a AFRY CZ. Druhá nabídka od Sagasty byla sice levnější (204 milionů korun), ale nevyhrála. V soutěži měla totiž 40 % váhu kvalita odborného týmu, kde dražší sdružení vyhrálo. Soutěž je pozoruhodná na české poměry i tím, že se ani jednou nepřihlásila žádná firma ze skupiny Sudop Group (Sudop Brno i přes podobný název není kapitálově se Sudop Group propojen).
Zajímavá je i argumentace Správy železnic vysvětlující zrušení soutěže: překročení odhadované ceny. V minulosti se u Správy železnic běžně dělo, že vítězná cena byla vyšší než odhad a nebyl to důvod ke zrušení soutěže.
Nová soutěž v dohledné době
Zakázku na projektování vypsala Správa železnic na počátku roku, příprava tak nabrala zpoždění nejméně půl roku. „V dohledné době plánujeme opětovné vypsání,“ řekl mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.
Maximální rychlost trati z Jaroměře do Náchoda má být 160 km/h, dojde k elektrizaci. Až do České Skalice by měla být trať dvoukolejná, pak jednokolejná. Součástí je i dlouho plánovaná Vysokovská spojka, která povede jako 1,5 kilometru dlouhý tunel. Přinese konec jízdy do z Jaroměře do Náchoda přes úvrať ve Starkoči a Václavicích. Jinak vede většina trasy ve stávající stopě.
Ministerstvo dopravy již loni dalo výjimku a povolilo další přípravu modernizace této trati bez ohledu na to, že ještě není schválena studie proveditelnosti. Modernizace zvýší kapacitu pro dálkovou i regionální dopravu. Umožní jízdu vlaků z Hradce Králové do Náchoda za půl hodiny. Správa železnic plánuje zahájení stavby na konec 20. let.
„Realizací projektu má dojít ke zvýšení kapacity dráhy a zkrácení jízdních dob vlaků v řešeném úseku trati při současném splnění podmínky ekonomické rentability,“ uvádí Správa železnic v dokumentaci.