Zpoždění pro Vysokovskou spojku a rychlejší spojení do Náchoda. SŽ zrušila velkou projekční zakázku

Stanice Náchod dostala nové zabezpečovací zařízení. Autor: SŽDCStanice Náchod dostala nové zabezpečovací zařízení. Autor: SŽDC

Oficiálním důvodem je překročení odhadované ceny.

Odebírat
Upozornit na
guest
64 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Karel IV.

Dotaz pro znalejší:
Limitní cenu překročila nabídka Sudop Brno, Valbek a AFRY CZ a ta tím automaticky vypadla. Pokud pak zbyla v soutěži jen jedna nabídka, tak 40 % váhu kvality odborného týmu už není s čím porovnávat, tudíž v dané situaci je to irelevantní podmínka.
Co nesplnila nabídka od Sagasty za 204 milionů Kč (limit 215 milionů Kč), že nevyhrála? Jak může být oficiální důvod zrušení soutěže překročení ceny, když ta od Sagasty ji nepřekročila? Není to např. tím, že zůstal jen 1 uchazeč? Nebo v čem je tzv. zakopaný pes?

zyx

Porovnávací kriterium není cena, ale ekonomická výhodnost dána zadavatelem jako kritérium, kde cena je jen složka. Tedy nelze z uchazečů vybrat toho, kdo se cenou (pouze dílčím kritériem) dostal do limitu, ale celkovou ekonomickou výhodnosti nebyl první. Bylo by to hrubé porušení pravidel výběru a pokuta a i kdyby to provedla hodnotici komise, zadavatel by měl toto nepřijmout, a provést hodnocení znova. V každém případě by z toho koukalo popotahování s trestním právem.

zyx

Jak se psalo níže, jednodušší je stanovit kvalifikační kritéria a ty nabídky, které to nesplní poté případně vyloučit. Ani úplně nerozumím proč smysluplně u takovéto zakázky cena měla jen tak malou váhu. Pochopil bych u stavební zakázky třeba zkrácení doby realizace, prodloužení záruky jako další kritéria hodnocení, atd.

Karel IV.

Asi nerozuním – od kdy je kvalita odborného týmu (netuším, čím to SŽ „měří“) ekonomická výhodnost? Tou je např. délka záruky jako dílčí kritérium. Možná bych si pod tím dokázal představit množství zkušeností z předešlých prací. Ale kvalita? A nebo už v minulosti neuzavřela SŽ smlouvu jen s jediným uchazečem, který se přihlásil do soutěže? Kdyby se do této soutěže přihlásila pouze Sagasta (cenově v limitu), tak by ji také zrušili? Navíc opakuji, že oficiální důvod zrušení soutěže bylo dle článku (vyjádření SŽ) překročení ceny, nikoliv nějaké „ekonomicé výhodnosti“. Na základě tohoto proto s vaším názorem nesouhlasím.

zyx

V oblasti veřejných zakázek už se nepohybují přes 10 let, ale nepředpokládám větší změny v legislativě: Nic jiného zákon nezná než výběr dle ceny nebo výběr dle ekonomicky nejvýhodnějšího kritéria. To aby ta kritéria odpovídala zákonu, je v odpovědnosti zadavatele. A často je to terčem námitek proti zadání a posuzuje to ÚOHS. Zde to pravděpodobně nikdo nerozporoval. Kvalita může být ekonomicky výhodná, napříkladuzetr požadovat lednicky s nějakou maximální spotřebou a pak soutěžit cenu. Nebo si spocitace že při plánovane životnosti každá ušetřena kWh se vám vyplatí, tak spotřebu dáte jako dalsi kritérium k ceně. A pak si spočítáte, treba že… Číst vice »

zyx

Pokud by Sagasta s (cenou v limitu) dostala na čelo i v ekonomickém zhodnocení, tak samozřejmě vyela být vybrána. Píšu kondicionál, protože se domnívám že SŽ by si našlo jiný důvod jak to ukončit. Důvody pro zrušení zadávacího řízení nejsou upraveny zákonem, tedy můžete zdůvodňovat vlastně čímkoliv. Za mých aktivních let existoval právní názor, že i přes sebelepší důvod, zrušením zakázky čistý jako zadavatel neobejdete. Prostě dřív se kladl důraz na kvalitu záměru a zadávací dokumentace, aby bylo co nejméně změn, případně zrušení. Při zneužívání tohoto institutu zrušení jak to vidíme u SŽ jak na běžícím pásu, tak je otázkou… Číst vice »

Karel IV.

Rozumíme si v tom, že se do podmínek může kromě ceny vložit něco, co se dá kvantifikovat (uvedl jsem např. délku záruky, vy spotřebu).
V oblasti veřejných zakázek se nepohybuji a ani nemám v plánu věnovat čas studiu té zadávací dokumentace. Každopádně vyjádření SŽ je min. zmatečné a chování z pohledu laika možná i protizákonné (přenechám odborníkům). Uvidíme, jestli na to zrušení bude Sagasta nějak reagovat (asi je to příliš čerstvé).

SYN

Kdyby ovšem cenu dali do podmínek soutěže tak by jedna z nabídek vypadla na nesplnění zadávacích podmínek…

Ale podle popisu v článku se rozhodli vzít v úvahu maximální cenu jako tvrdý limit až později.

zyx

Pokud by posuzovali jen na cenu, tak nejsem si jistý, že by šlo dát do zadávací dokumentace, že „podmínkou je cena do hodnoty X“. Zrušení zakázky je zcela jiný institut. To nemá nic společného s hodnocením nabídek. A tam to zrušili a jako důvod vytáhli překročení maximální odhadované ceny. Ale jak psal dříve, tady to vypadá jak výběry trolejbusů….

Tomáš Záruba

Příležitost dořešit ještě ten oblouk ve Skalici…

Os5600

Ten vyřešit jde, ale jen výkupem pozemků, demolicemi domů a arealů zdejších skladišť a přesunem zdejších komunikací. Místo 80 km/h by se mohlo jezdit 120 km/h, to by bylo fajn.

SYN

Zajímalo by mě jestli ta levnější nabídka „limit“ splňovala… to by pak bylo dvojnásobně pikantní kdyby vybrali tu co limit nesplňuje (tedy nerealizovatelnou) a pak kvůli vysoké ceně zrušili…

Juraj

Pro všechny, kdo tady v diskusích volají po tom, aby se nesoutěžilo jen na cenu: tady je hezký příklad, jak je to ošemetné.

Co přesně je „kvalita odborného týmu“? Chápu, že SŽ si to v kritériích nějak definovala jako zkušenosti / počet realizací, ale vypovídá to skutečně o tom, že jsou to lepší projektanti? Říká to něco o tom, zda navrhnou efektivní projekt nebo progresivnější stavební technologie? Ne, nic z toho.

Základní předpoklady na odbornost se dají pevně určit v podmínkách, a pak už opravdu stačí soutěžit na kvantitativní ukazatele, tj. primárně cenu.

zlevněme dráhu

Novou soutěž už tedy vyhraje ta správná projekční skupina?

Hans N.

Ano, nyní již bude mít kapacitu se přihlásit.

Výpravčí

Určitě rychlejší řešení než soudy.

Happy

To by tak hrálo, aby vyhrála nějaká Sagasta…. Prvně si SŽ zlikviduje konkurenci a pak se diví, že se jim nevlezou do tabulek. Ale klid, zakázku hezký nakrájí jak salám a pak už jim vyhrají ti správní. Dělat vše v rychlejším a efektivnějším módu design and build by bylo pro SŽ utopií…

Ddd

Zřejmě si na SŽ řekli, že náchodští dostali dopravních staveb už dost. Byť tedy silničních: D11 do Jaroměře, obchvat Jaroměře, rozestavěný obchvat Náchoda, obchvat Malého Poříčí. Tak se rozhodli se železnicí naopak přibrzdit.

Tomasznovace

A na co tunel , když stačí počkat na Petrovickou spojku.🙂

Petr David

Petrovická spojka dává menší úsporu času.

Petr David

Je tam rozdíl asi 10 minut.

M152

Delší o zhruba 10km a v úseku Třebechovice – Nové Město vedoucí územím nikoho. Přes Jaroměř jsou lidnatější obce a po cestě jsou větší a turisticky oblíbenější cíle.

Petr David

Tady jde hlavně o kvalitní, rychlou dopravu pro Náchod, Hronov a celé Broumovslo.

SYN

No, takže do Jaroměře a pak rychlou dvojkolejkou se zdá být logické…

Petr David

Lépe do Skalice, potom tunel a potom kde to jde, zrychlit.

John

Proč to se to tady tak minusuje? Pohraničí se vylidnuje, cesta z Police nebo Broumova je do HK busem ktery staví na každé mezi celodenní výlet, rychle spojení vlakem tomu má šanci bránit.

Petr David

Taky tomu nerozumím, místo aby napsali argument, tak za bukem projevují svojí neinformovanost.

Miloslav

A já myslel počkat na vrt.

Mirďa

Jenže vy jste nepochopil, že tohle je Hradecká VRT.
Jediná VRT, která ve Východních Čechách ekonomicky vyšla, je sjezd z VRT Východní Čechy na Pardubice. Tedy sjezd na 1. koridor.

Os5600

Ta nebude. Jelikož se nákladním dopravcům zdálo, že bude snižovat kapacitu odklonové trasy Velký Osek – Choceň.

SYN

Jak by (pravá) VRT mohla ovlivňovat náklady, když po takové nemůžou? Ledažeby teda vochoc měla mít podobu kočkopsa Nezamyslice-Kojetín-Přerov, což by teda zase bylo celkem logické když se jedná o podobnou situaci…

Os5600

Nevím. Takhle mi to bylo řečeno přímo od SŽ. Zdá se mi to jako blbost.

Tbcko@centrum.cz

Samo sž přiznává, ze většina projektu a studií je jen na oko. Veřejně se píše jen tohle.

Michal M

Co to meleš?

Tbcko@centrum.cz

Nejsem sž, jen cituji určite lidi z vedení. Ale chápu, ze určitý lidi, šotouši mající svou modlu chtějí slyšet úplně něco jiného. A víš co je na tom nejlepší? Ze do realizace je tak daleko, ze se toho nikdo z nás nedočká.

Michal M

Necituješ nikoho, jen šíříš nějaké vlastní výmysly.

Tbcko@centrum.cz

Ano, stejně jako fakt, ze vedle se staví dálnice a celá draha už dnes je na upozaděna. To jsou fakta. Asi se s tím budeš muset smířit a nevztekat se po netu.

Michal M

Dráha je upozaděna, proto dostala letos v lednu příprava Vysokovské spojky zelenou, dokonce s příběhem o tom, že je součástí VRT, aby to lépe prošlo?
https://zdopravy.cz/hradec-nachod-za-pul-hodiny-dalsi-posun-v-modernizaci-trati-do-polska-sz-soutezi-projektanty-232333/

Frantisek X

No právě. Dálnice se stavějí, železnice v lepším případě kreslí. Ten příběh je dost vypovídající, ne? Musí se z toho udělat jakoby VRT, protože politicky se mluví pouze o VRT (jako všespáse i pro směry, které obslouží leda zastávkou v polích). A bastlí se to tak, aby „to nějak vyšlo“, místo co největšího užitku pro všechny (přestavba stávajících tratí na VRT tak, že budou hůře použitelné pro jiné vlaky). Skoro se chce říct „naštěstí“, že se to zatím jen kreslí. Mne to ovšem netěší, neberu „musíte se s tím smířit“ (že bude nejlépe jezdit a vozit přednostně auty).

Alibaba

Žádná stávající trať se na VRT nepřestavuje.

John

Dálnice vede do Jaroměře, jakžtakž obchvat se buduje do NA.Ti nešťastnici za NA jsou osouzeni k poskakovani v každodenních kolonach obcemi v busu nebo autě….

DavidS

Tzn ten tunel bude jednokolejný?
Jednokolejka bez přeložek a součást RSS… Je to lepší než normální stav, jen je škoda, že se to nedělá trochu velkolepěji.

N.N.

Dva jednokolejné tunely vedle sebe najdete nejen u Plzně. Kdyby jedna trouba v budoucnu nestačila provouzu, tak se dá vedle postavit druhá (jako u Blanska).

Bram

U Blanska byl tunel dvoukolejný, jen jeho profil nevyhovoval pro dvě koleje s trakčním vedením. Proto se vyrazil vedle nový a původní se po opravě zjednokolejnil. Trochu jiná historie 😉.

zyx

Jen by mě zajímalo jak to bude s evakuačním opatřením v tomto tunelu. Často druhý tunel slouží jako evakuační, jinak se musí razit evakuační tunel apod. Tedy cena za dva tunely by nemusela být o tolik vyšší.

Michal M

U tunelů s malým nadložím (kam patří i Vysokov) je levnější řešit evakuaci schodištěm na povrch.
Takže ten závěr je blbost.

N.N.

Ten příklad mě za účel ukázat, že to jde: Vedle provozovaného tunelu postavit ještě jednu tunelovou troubu. U Blanska je už od pohledu zřejmé, který je nový.

Historii znám, ale tento účel ji není potřeba zdůrazňovat.

Ddd

Velkorysejším řešením by bylo spíše tunel delší než dvoukolejný. S vyústěním poblíž Náchod zast. A upravit oblouky směrem k České Skalici.

Os5600

Víc bohužel soudruh Sosna nedovolil…

Jan

Mohli to udělat rovnou s minimální rychlostí 200 km/h a nebo těch 160 aby byla alespoň minimální a ne maximální

Frantisek X

Jo. Osobní zastávkové a nákladní vlaky přesunout na silnice, trať jen pro osobní dálkové, ještě nejlépe se stanicemi v polích, ať se nezdržujeme. Co na tom, že to většinu problémů s dopravou nevyřeší, možná právě naopak… Pokud někdy tímto směrem VRT, tak lépe samostatně, ne bastlením stávajících tratí.

N.N.

Jelikož bude jednokolejný a pro smíšený provoz, tak je těch 160 km/h tak akorát, zastávky pro osobní vlak v něm nebudou, takže se dá říct, že v něm bude rovnoběžný grafikon pro maximální propustnost.

Gouba

A to jako čekají že s novou soutěží najednou z vakua vykrystalizuje někdo nový kdo to udělá levněji? Občas je potřeba holt brát i dražší produkt když jiný není. A socioekonomické škody vzniklé dalším odkladem bydou zajisté vyšší než těch pár ušetřených mega za projektanta,

Jiří Urban

Asi hrozilo že to Sagasta napadne u ÚHOSu kvůli té odbornosti. Prostě se to vypíše znovu s větším horním limitem. Jinak těch projekčních práci se teď dělá tolik, že mi tu spíše chybí nějaká nová pobočka od zahraniční konkurence. Ta by v našem rybníčku pomohla jako sůl… Viz. strach z Budimexu na D11 Jaroměř – Trutnov.

N.N.

AFRY CZ je pobočka velké zahraniční společnosti. Je relativně nová, před třemi lety je Pepkové Vyskočové považovali za garážovku, protože o nich nikdy neslyšeli. … v referencích mají Gotthard.

Jack

Problem AFRY CZ je nyni ten,ze tam prakticky nemaji lidi,jelikoz SUDOP vetsinu pretahl do sveho startupu jmenem Vectorama. Krome AFRY CZ zde pusobi ze zahranici jeste MottMacDonald. Dalsi zahranicni firmy se nehrnou,jelikoz nejsou lidi, a je tezke tu prorazit.

Jack

A zapomnel jsem na EGIS,ale ten dela jen plnohodnotne VRT a spis diky referencim,nez ze by tam byl velky tym. Je tam par lidi.

Tbcko@centrum.cz

To je furt dokola. Drátujeme, zrychlujeme a výsledek 0. Někdy mi to přijde jako propaganda sž, jako že se snaží něco dělat..

Jiří Urban

Vždyť oni konají… Akorát musí navýšit strop.

Roman Vlastník

To je stejné, jako s údržbou a zrychlování, kdy raději omezíme provoz a zastavování, než hledání způsobu, jak tratě zrychlit.

Michal M

A nejhorší jsou trpaslíci. Ty potvory vlezou všude.

N.N.

Radši zrušit a znova, než se 2 až 3 roky soudit. První řešení je rychlejší.

SYN

A nebo taky soudění začne o rok později…

Michal M

Výsledek 0? To bude jistě velmi expertní zhodnocení vyžadující dva až tři Braníky.