Nikdo nechce do vězení. Příběh snah o klimatizované tramvaje v Praze očima přímého účastníka

Bývalý náměstek primátora Adam Scheinherr popisuje bizarní pozadí snah o klimatizaci v tramvajích.

Pražský zastupitel, člen dozorčí rady DPP, předseda strany Praha Sobě a bývalý náměstek primátora pro dopravu Adam Scheinherr zveřejnil na síti X pozadí dlouholetých snah o doklimatizování první série tramvají Škoda 15T. Jelikož byl iniciátorem a přímým účastníkem tehdejších jednání, požádala ho redakce Zdopravy.cz o podrobnější popis celé klimatizační anabáze.

Je to už pražský letní evergreen, který všichni dobře známe – v první sérii tramvají 15T je prostě vedro, protože nejsou klimatizované. Mezi cestujícími to vzbuzuje pravidelný údiv, protože (až do letošního příchodu 52T) šlo přeci o nejnovější typ pražské tramvaje.

Dopravní podnik nyní vypsal veřejnou zakázku, aby se do tramvají 15T klimatizace v příštích letech konečně dodělala. Možná ještě více by ji potřebovaly i vozy 14T, jenže u těch zejména kvůli váze neexistuje technické řešení, jak klimatizaci dodělat. Takže tam na ni můžeme bohužel rovnou zapomenout. Ale zpět k 15T. Určitě se teď radujete a říkáte si, proč se to za ty roky provozu ještě neudělalo, to přeci nemůže být tak těžké. Překvapivě to ale je pěkně zamotaný – a typicky pražský – příběh. Nejprve musíme do dávné minulosti.

Vedra rozhodla. Praha se opět pokusí doklimatizovat tramvaje Škoda 15T, cena už nevadí

Dvě chyby

Když tramvaje 15T Praha za primátora Pavla Béma před dvaceti lety objednávala, udělala dvě zásadní chyby. První samozřejmě tu, že je rovnou neobjednala klimatizované.

Druhá chyba nevypadá úplně významně, ale je možná ještě zásadnější. Praha si totiž koupila tramvaje, ale už ne práva k technické dokumentaci. Tu si totiž jako své duševní vlastnictví drží výrobce Škoda Transportation a DPP ji nesmí bez jeho souhlasu využít k čemukoliv jinému, než je běžná údržba a opravy tramvají, natožpak ji poskytnout třetí straně.

Stejně tak si Škoda drží veškerá práva k softwaru tramvají, do kterého DPP nesmí zasahovat. Práva k dokumentaci jsme se za mého působení v pozici náměstka pro dopravu samozřejmě získat snažili, ale Škodovka byla neoblomná.

Chcete-li tedy vyhlásit skutečně otevřené výběrové řízení na dodělání klimatizací do tramvají, tak zkrátka a dobře nemůžete. Dodavatel potřebuje vědět, jak klimatizaci do tramvaje zakomponovat a napojit na stávající systémy, včetně softwaru. Jenže bez dokumentace je to těžké. Teoreticky by to sice šlo, jenže přichází další problém –⁠⁠⁠⁠⁠⁠ neautorizovanými zásahy do konstrukce a systémů tramvaje by dopravní podnik přišel o záruku od Škody.

Běžná záruka z výroby už sice u nejstarších souprav 15T vypršela, výrobce ale stále odpovídá za skryté vady apod. A kdyby se nějaká taková pár let po neautorizované instalaci klimatizace projevila, výrobce si nad ní jednoduše umyje ruce. A to samozřejmě DPP nemůže riskovat.

Vendor lock-in

Takže Praha se ocitla v typickém vendor lock-inu, kdy jediný, kdo může klimatizace do 15T dodělat, je Škoda Transportation. Ta už před lety za každou klimatizaci chtěla přes 3 miliony korun. Dopravní podnik si nechával tuto cenu ověřit ČVUT, jenže kvůli absenci přístupu k technické dokumentaci nemohli experti vyloučit, že je cenovka přemrštěná.

Jako veřejný subjekt samozřejmě musíte postupovat podle zákona o zadávání veřejných zakázek. Praha tak měla v zásadě dvě možnosti: zaprvé mohla vyhlásit otevřené výběrové řízení, které by ale fakticky byla jen zástěrka, protože je dopředu jasné, kdo vyhraje. Podmínky by z podstaty věci byly omezující a je otázka, zda by vůbec prošly přes ÚOHS.

Druhou možností pak bylo zakázku zadat formou jednacího řízení bez uveřejnění (JŘBU) napřímo předem vybranému dodavateli, tedy Škodě Transportation, což je způsob, který zákon v podobných nešťastných situacích dovoluje. Byť i tady by to bylo právně na hraně, neboť podle zákona je takový postup možný jen ve chvíli, kdy si zadavatel takovou situaci sám nezavinil. Navíc se v rámci JŘBU zpravidla musí ověřit znaleckým posudkem, zda cena zásadně nevybočuje z tržních standardů.

A k těmto nehezkým možnostem se pak navíc přidala politika. V roce 2019 jsme ve vedení města instalaci klimatizací do 15T intenzivně dlouhé měsíce řešili. V koalici na nejvhodnějším řešení vůbec nepanovala shoda. Tehdejší radní Hana Kordová Marvanová byla na (jakékoliv) JŘBU alergická a kategoricky ho odmítala.

Podobný názor na JŘBU měli i Piráti. Do toho tehdejší náměstek Petr Hlubuček tvrdil, že prý zná jiného dodavatele, který klimatizace doinstaluje i bez JŘBU. To mě ale, jistě chápete, důvěrou moc nenaplňovalo.

Samá špatná řešení

Vedení DPP i města tak stála před situací, která měla jenom špatná řešení, a v obou létaly výhrůžky trestním oznámením. A do vězení samozřejmě nechce jít nikdo. Nakonec jsme po vleklých jednáních na Radě hl. m. Prahy rozhodli (bez podpory radních za T0P09 a STAN), že DPP by měl postupovat formou JŘBU, ovšem za podmínky ověření ekonomické výhodnosti posudkem.

Jenže takový posudek nakonec nikdo dopravnímu podniku nemohl zpracovat právě kvůli absenci práv k technické dokumentaci, pak přišel covid a Praha měla bohužel najednou úplně jiné starosti.

A tak se dostáváme do dnešních dní, kdy dopravní podnik oznámil, že na dodávky klimatizací do tramvají 15T vyhlašuje otevřené výběrové řízení. Samozřejmě všichni držíme palce, aby to tentokrát vyšlo. Vyhráno ale není.

Na problémech, o kterých píšu výše, se totiž bohužel nic zásadního nezměnilo. Práva k technické dokumentaci dopravní podnik stále nemá a budoucí dodavatel to bude mít, mírně řečeno, komplikované.

Uvádím jeden příklad z podmínek zadávací dokumentace za všechny: DPP nevlastní software řídícího systému 15T a nemůže do něj bez souhlasu Škody Transportation jakkoli zasahovat. Budoucí dodavatel tak bude muset vést „zvláštní jednání s původním výrobcem vozidla“, aby mohl na jeho software napojit řídící systém nové klimatizace. To, myslím, hovoří za vše.

Jsem samozřejmě přesvědčený, že pokud má být pražská MHD funkční a konkurenceschopná, tak klimatizace bezpodmínečně potřebujeme. Nové tramvaje i autobusy jsme proto začali objednávat zásadně klimatizované.

Mediální obraz

Poučení tímto příběhem jsme navíc do soutěže na nové tramvaje, kterou jsme za mého náměstkování vypisovali, zakotvili podmínku, že DPP musí mít kompletní práva k technické dokumentaci vozidla. To samé platí i o licencích k softwaru, který může dopravní podnik i upravovat. U tramvají 52T nás tak naštěstí podobné obtíže nečekají, nehledě na to, že klimatizace už budou mít z výroby.

Každopádně je třeba si připomínat, že takovou situaci bychom vůbec neřešili, kdyby Praha pod vedením ODS jaksi nezapomněla pro 15T objednat jak klimatizace, tak práva duševního vlastnictví. A také bychom ji neřešili, kdyby jistým politikům v době nedávné záleželo více na reálných výsledcích pro Pražany a ne na vlastním mediálním obraze. Věřím, že kdyby kolem instalace klimatizací nepanovala taková politická hysterie, tak bychom je nakonec měli. Jenže ve služebních autech samozřejmě klimatizace je, takže koho by tramvaje tížily.

Abych nicméně skončil pozitivně: velký dík patří bývalému primátorovi Tomáši Hudečkovi, který dokázal zařídit, že část novějších tramvají 15T už do Prahy přišla rovnou klimatizovaná. To jsou ty se žlutým čelem. V létě je vždycky na zastávce vidím rád.

Adam Scheinherr

Adam Scheinherr během otevírání nové trati na Dědinu. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Adam Scheinherr během otevírání nové trati na Dědinu. Foto: Zdopravy.cz, Jan Nevyhoštěný

Tagy 15T Adam Scheinherr dozorčí rada DPP dpp klimatizace v MHD Škoda Group
179 komentářů