Spor o hákovnice. SŽ je slíbila nasazovat výjimečně, na koridoru zůstanou měsíce

Správa železnic hákovnici v Roudnici vysvětluje specifickou situací s výškou.
Podruhé během osmi dnů včera na několik hodin ochromilo provoz na koridoru mezi Prahou a Děčínem stržené trakční vedení v Roudnici nad Labem. Důvodem byla chyba strojvedoucích, kteří zapomněli včas reagovat na takzvanou stahovačku, tedy projet úsek se staženým sběračem. Způsob organizace provozu v Roudnici kritizuje Federace strojvůdců.
Důvodem je umístění takzvané hákovnice, která zabrání vjetí drážního vozidla do beznapěťového úseku. Ochrání zaměstnance na stavbě, ale současně většinou zničí zcela sběrač lokomotivy či jednotky. Jedna nepozornost strojvedoucího totiž dokáže zastavit provoz na několik hodin. Po velké kritice podobných událostí v roce 2021 a 2022 mezi Brandýsem nad Orlicí a Ústím nad Orlicí slíbila Správa železnic, že hákovnice omezí.
Jejich instalace je pro Správu železnic nejjednodušším řešením. V řadě zemí se naopak používá pro takové situace dočasné vložení úsekových děličů do sestavy trakčního vedení, které eliminuje chybu strojvedoucích. Loni na bezpečnostní poradě ministerstva Správa železnic uvedla, že hákovnice budou výjimečným řešením na pár dnů. V případě Roudnice půjde o téměř celý rok.
Snížená výška vedení, vysvětluje SŽ
Správa železnic použití hákovnice v Roudnici vysvětluje specifickou situací. Důvodem je rekonstrukce silničního Špindlerova mostu přes Labe, který překoná i koridor. „Trakční vedení se zde vybudovalo později než most a má tak sníženou výšku (5,15 m místo normových 5,5 m). Pro zajištění bezpečnosti práce na mostě při plném železničním provozu bylo projektantem rekonstrukce mostu navrženo neutrální pole úpravou stávajícího trakčního vedení, a to bez navazujících izolovaných úseků. Izolované úseky by zkrátily rozjezdovou dráhu vlaků a zkomplikovaly by provoz,“ vysvětlila mluvčí Správy železnic Nela Friebová.
V Roudnici začíná uzavírka mostu přes Labe, rok se přes něj dostanou jen pěší
Podobná situace je podle ní i ze směru z Hrobců, izolovaná pole by bylo nutné instalovat již před zhlavím. „Tímto by se izolované úseky prodloužily přes celé zhlaví a reálně by u rozjíždějících vlaků hrozilo jejich uváznutí pod beznapěťovým úsekem,“ dodala. Hákovnice jsou podle ní tak jediným možným řešením.
Řešení Správa železnic projednala s Českými drahami. „Výpravčí sousedních stanic ověřují u strojvedoucího každého vlaku, že byl o opatření v Roudnici zpraven,“ dodala.
Podle člena prezidia Federace strojvůdců Davida Votroubka kvůli snížené výšce trolejového vedení existuje reálné nebezpečí, že hákovnicí dojde i k poškození sběračů lokomotivy, která je má stažené. „Obzvláště u starších lokomotiv nejsou sběrače při stažení zajištěny na střeše v poloze „dole“ a dochází při jízdě k jejich „houpání“ v dolní poloze,“ dodal Votroubek.
Strojvedoucí se domnívají, že jiné řešení existuje, představili i podobu konzultovanou s projektanty. Úsek bez napětí by podle Votroubka byl stejný a použití hákovnic by nebylo nutné.
„Další problém je s umístěním výlukových návěstí v troleji, což je v rozporu s předpisem D1 protože výlukové návěstidlo má být přenosné a umístění návěstí v trolejí je problematické i z pohledu evropských norem TSI, protože moderní vozidla už nesmí mít reflektory nastaveny tak, aby svítily nad určitou výšku nad temenem kolejnice. Dále jsme žádali o umístění návěstí v ověřovacím provozu s blikáním jako upozornění navíc a to bylo taktéž odmítnuto,“ dodal Votroubek. Těsně po zavedení hákovnic při místním šetření požadovali jiné řešení, s požadavkem ale u Správy železnic neuspěli.
Kritika dopravců pomohla. Správa železnic omezí hákovnice u Bezpráví, slibuje plynulejší provoz