Karpacz – Pec za pár minut. Poláci plánují tunel pod Sněžkou, Česko ho neřeší

Byl by to hit v evropském měřítku, a možná i v celosvětovém, věří Poláci.
Polsko začíná mluvit o možném novém kolejovém spojení s Českem. Chce propojit dvě krkonošská střediska: Karpacz a Pec pod Sněžkou.
Poláci oznámili své plány při otevření obnovené trati do Karpacze. Stanice je od centra Pece pod Sněžkou vzdušnou čarou necelých deset kilometrů. „Pár miliard zlotých a jsme na druhé straně,“ řekl maršálek Dolnoslezského vojvodství Paweł Gancarz.
„Lyžovat jsem se naučil v Karpaczi, ale i v Peci. Myslím, že kdybychom prorazili a postavili tunel, byl by to hit v evropském měřítku, a možná i v celosvětovém,“ podotkl Damian Stawikowski, prezident dopravce Kolej Dolnośląskie.
Plány jsou zatím ve fázi výroků a slibů. V euforii po obnovení provozu ale padala v Polsku silná slova. „Myslím, že finanční prostředky se najdou,“ uvedl Michał Rado, vicemaršálek vojvodství zodpovědný za infrastrukturu.
Velká sláva v Polsku. Po čtvrt století se na trať do krkonošského střediska vrátily vlaky
Sněžka je na obou stranách hranice jednou z hlavních atrakcí. Dosud se ale většina návštěvníků vrací zpět do země, ze které přišli. Tunel by umožnil přechod do druhého střediska a následný návrat vlakem.
Kromě pěší cesty či kombinace s lanovkou existuje propojení obou středisek pouze dlouhou oklikou přes Pomezní boudy po silnici. V Peci pod Sněžkou koleje nejsou, nejbližší stanice je Svoboda nad Úpou.
I když zástupci Polska na akci mluvili o tom, že na české straně je o takový projekt zájem, reakce ministerstva dopravy a Správy železnic jsou opačné.
„V Krkonošském národním parku se pod Sněžkou žádná varianta tunelu pro železniční nebo silniční dopravu ze strany ŘSD ani Správy železnic neprověřuje ani nesleduje,“ uvedla mluvčí ministerstva Alena Mühl. Podle Správy železnic takový projekt nebyl ani není v plánech.