lot
Doprava ve městě Tramvaje

Ve Vratislavi začala modernizace tramvají ze Škody Transportation

Modernizace tramvají Škoda 16T pro polskou Vratislav. Foto: MPK
Modernizace tramvají Škoda 16T pro polskou Vratislav. Foto: MPK
Modernizace českých tramvají začala po třinácti letech provozu.

Vratislavský dopravní podnik MPK začal s velkou přestavbou sedmnácti pětičlánkových tramvají Škoda 16T. Ty jezdí v dolnoslezské metropoli od roku 2007.

Pokrok v modernizaci ukázal MPK na svém 10. Modernizace českých tramvají vyjde na 60 milionů zlotých (cca 360 milionů korun) a potrvá dva roky.

Tramvaje 16T jezdí pouze ve Vratislavi, vizuálně připomínají pražské 14T (Porsche). Generální opravou či výměnou projdou všechny mechanické části včetně hydraulického odpružení, exteriér i interiér. Tramvaje budou například osazeny zásuvkami USB. Jízda má být po přestavbě plynulejší a tišší.

Modernizaci provádí varšavská společnost SAATZ. Ještě výraznější proměnou současně projde i 25 tramvají WrAs205, které vyrobil vratislavský podnik Protram. Vozidla získají zcela novou skříň, podvozek nebo klimatizaci a topení.

MPK v poslední době výrazně investuje do tramvajového provozu. Vedle velké modernizace desítek tramvají objednal koncem července za 205 milionů zlotých 25 nových tramvají u poznaňské firmy Modertrans. Zároveň investuje do tramvajové sítě, kvůli opravám a výstavbě jezdí aktuálně většina z 22 tramvajových linek ve městě mimo své obvyklé trasy.

Odebírat
Upozornit na
guest
26 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Martin V.

Tušíte někdo, co se skrývá pod touto formulací „Generální opravou či výměnou projdou všechny mechanické části včetně hydraulického odpružení … Jízda má být po přestavbě plynulejší a tišší.“? To bude aktivní natáčení článků, aby se omezilo „vystřelování“ prvního článku v obloucích bez přechodnic?

Spálená tlumivka

„Vozidla (WrAs205) získají zcela novou skříň, podvozek nebo klimatizaci a topení.“
Takže vyrobí zcela nový vůz, do kterého se použije výzbroj z tramvaje, na jejíž papíry to bude jezdit?

Martin V.

Asi ano, jako naše T3. Ale to se týká těchto tramvají https://en.wikipedia.org/wiki/Protram_205_WrAs

karel

To počešťování cizích měst je k zblití.

Indian

Blijete i z těchto názvů?
Paříž, Vídeň, Řím, Londýn, Drážďany….

Pražák

Ten český název je vzhledem historickým konsekvencím min. stejně autentický jako ten polský. Vy říkáte „byl jsem v London“, nebo „byl jsem v Londýně“?

Bob

Jel jsem z Dresden přes Prague do Pjetěrburg. Tak dnes mluví facebookoví světáci.

MildaIV

V tomhle případě se ale jedná o Popolšťování českého názvu města.

Apten

A jak to zní a píše se česky?

Jiří Kocurek

Venezia nad Jizerou! A žádný Madrás, ale hezky pěkně tamilsky சென்னை

Zdeněk

Už dávno ne Madrás, ale Chennai.

Cyklista

Zrovna zde je na místě otázka, zda počešťuje polský název, nebo či spíše poláci popolštili český název…

Město bylo poprvé zaznamenáno v 10. století jako Vratislavia, kdy zde vznikla česká pevnost.
V roce 990 dobyl Slezsko včetně Vratislavi polský kníže Měšek I.
V roce 1138 se Vratislav stala hlavním městem celého Slezska
Roku 1327 uznal tehdejší vratislavský kníže svrchovanost českého krále Jana Lucemburského. Připojení celého Slezska k českému státu bylo následně stvrzeno v Trenčínské smlouvě z roku 1335. Dodnes je ve vratislavském znaku zachován český lev. Během 16. století byla Vratislav nejdůležitějším obchodním městem zemí Koruny české.

Bob

Naštěstí název tohoto města nikdo počešťovat nemusel, protože má české jméno už odedávna.

Radiátor

Mezitím v Praze předěláváme další T3 na Wany 😔

Grossák

Mezitím v Praze bylo pořízeno 250 tramvají 15T, které jsou plně nízkopodlažní a mají otočné podvozky.

Ten_z_Biliny

A ještě dalších 250 by to chtělo, aby ty T3ky zmizely..

Jirka

Poloviční délka se také občas hodí. Ne vždy je potřeba velká kapacita.

Pražák

Ano to hodí, ale Wana je hloupost. Už dlouho říkám, že místo nesmyslných a morálně zastaralých WAN by na méně vytížené a noční linky bylo vhodné něco jako Eva2 (ne nutně tento konkrétní typ), tedy novou a nízkopodlažní tramvaj. Která by i kapacitně více odpovídala potřebám. Wana je speciálně pro noční linky malá a speciálně v centru Prahy jezdí opravdu velmi plné.

Radiátor

Přesně, Praha potřebuje něco většího než T3, ale zároveň něco kratšího než 15T. Přes den na linky typu 13 a další kde jezdí jednotlivé vozy. V noci na noční linky.
Optimální by bylo kdyby bylo v „případně nouze“ tyto jednotky spojit a vyslat tak ve špičce.

Ten_z_Bíliny

Však snad by nebyl problém z 15T ubrat jeden článek. Aspoň by Praha měla „jeden“ typ tramvaje. To by dost usnadnilo údržbu, skladové hospodářství atd…

M262

Ano, a s provozními náklady, o kterých se ti ani nezdá……

Anonymas

To je opravdu překvapení, že nová tramvaj má větší provozní náklady. Nové tramvaje od Alstomu, Siemensu, Pesa, Bombardier atd, mají menší provozní náklady než staré tramvaje od výrobců jako Ganz, Tatra, Deuwag, Konstal?

Martin

Nepletete si provozni a investicni naklady? Pac provozni bych tedy cekal nizsi,…

Jiří Kocurek

Pro porovnání by bylo potřeba mít podrobnější data. A náklady pro T3 vynábit dvěma, aby se porovnával podobný přepravní výkon.

Luděk

Myslíte těch 250 tramvají které jste odebrali je proto že jste museli protože někdo podepsal pro DPP nevýhodnou smlovu?
O skvělosti vozu 15T vypovídá taky to že kromě Prahy a Rigy se už nikam jinam nepodívala v rámci pravidelného provozu

Rudolf 33

Však také 15T byly vyrobeny pro pražské podmínky. Pro podmínky v Bratislavě byly vyrobeny jiné. Totéž pro města v Turecku a Německu. Co je na tom divného?