První vysokorychlostní trať v Česku získala klíčové razítko. Ministerstvo stanovilo 61 podmínek

VRT Moravská Brána II. Pohled na estakádu trati VRT a její křížení přes stávající koridorovou železniční trať v oblasti vstupu do CHKO Poodří, na snímku je vidět pětipolový mostní objekt, který překonává prostor regulovaného ramena řeky Bílovky a její nivy a slouží k překonání trati VRT (ve vyšší poloze) přes koridorovou železniční trať, která bude přesunuta do nové stopy, pohled z CHKO Poodří severovýchodním směrem do prostoru lokality Dvořiště a rybníků Velký a Malý Roh. Foto: RTNextVRT Moravská Brána II. Pohled na estakádu trati VRT a její křížení přes stávající koridorovou železniční trať v oblasti vstupu do CHKO Poodří, na snímku je vidět pětipolový mostní objekt, který překonává prostor regulovaného ramena řeky Bílovky a její nivy a slouží k překonání trati VRT (ve vyšší poloze) přes koridorovou železniční trať, která bude přesunuta do nové stopy, pohled z CHKO Poodří severovýchodním směrem do prostoru lokality Dvořiště a rybníků Velký a Malý Roh. Foto: RTNext

Správa železnic počítá u Moravské brány s využitím metody PPP, stavba má začít v roce 2028.

Příprava vysokorychlostních tratí v Česku dosáhla jednoho z klíčových milníků. Ministerstvo životního prostřední (MŽP) v pondělí večer vydalo souhlasné stanovisko se stavbou, takzvanou EIA, pro úsek z Prosenic do Ostravy

Vyplývá to z oznámení v registru EIA. Posuzování trvalo přes rok, jeho výsledkem je 61 různých podmínek pro fázi přípravy, stavby i provozu. Souhlasné stanovisko je zásadním posunem v povolování, ministerstvo v něm stanovuje podmínky, za kterých lze vysokorychlostní trať Moravská brána vést územím. Projekčně první část Prosenice – Hranice připravila společnost AFRY CZ, úsek Hranice – Ostrava sdružení v čele s Moravia Consult.

320 km/h maximum

O tom, že ministerstvo životního prostředí bude se stavbou souhlasit, bylo jasno několik týdnů. Zástupci Správy železnic a ministerstva dopravy o blížícím se vydání stanoviska EIA opakovaně na veřejnosti mluvili, na úterý ministerstvo svolalo už minulý týden k tomuto tématu tiskovou konferenci.

Projektování VRT do Ostravy podražilo o téměř čtvrt miliardy, SŽ vybrala archeology

Nová trať bude dlouhá 65 kilometrů. Správa železnic na trať pustí jen vlaky s minimální rychlostí 200 km/h, maximem bude 320 km/h. Jízda vlakem z Přerova do Ostravy potrvá 15 minut. Odhadované náklady se zatím pohybují mezi 60 až 80 miliardami korun.

Rozhodnutí MŽP obsahuje i stále původní termín zahájení v roce 2026. Už nyní je ale jasné, že se do země kopne později. Loni vládou schválný materiál počítá s rokem 2028.

Podmínky stanovené ministerstvem nejsou na první pohled neočekávatelné a zásadně měnící plány Správy železnic z předložené dokumentace. Jdou často do velkých detailů, jako například stanovení přesného počtu budek pro některé druhy ptáků. Ve stanovisku se ministerstvo přiklání k co nejdelšímu vedení trati po estakádě přes nivu Bílovky pro co nejnižší zábor mokřadních a terestrických stanovišť obojživelníků. Právě toto území je z pohledu ochrany přírody na celé trati nejcennější.

Ministerstvo se vypořádalo i s velkými zábory zemědělské půdy, půjde o celkem 4,3 milionu metrů čtverečních. Více než polovina jsou půdy II. třídy ochrany, tedy velmi úrodné. Ty lze vyjmout z ochrany jen pro důležité dopravní stavby.

Stavba na 8 let a pak z Přerova do Ostravy za 15 minut. Úřady řeší 845 stran pro povolení první VRT

Podle dokumentu se konstrukce VRT nebude zásadně lišit od stávajících tratí. Vizuálně bude k nerozeznání. „Jediným výrazným rozdílem bude konstrukční vrstva asfaltového betonu na pláni tělesa železničního spodku. Na této konstrukční vrstvě bude zřízen železniční svršek s využitím stávající technologie kolejového roštu ve štěrkovém loži,“ uvádí se v dokumentaci.

Jak zaplatit 179 miliard korun za rychlovlaky na Moravě. Studie doporučila státu soukromý kapitál

Uleví od aut

Na základě provedeného posouzení v dokumentaci EIA se při dodržení navržených opatření nepředpokládá významné negativní ovlivnění zdraví obyvatel v souvislosti s realizací záměru a při dodržení v dokumentaci EIA navržených opatření,“ uvádí ministerstvo v rozhodnutí.

V dlouhodobém výhledu se očekává zlepšení spojení mezi regiony a zvýšení atraktivity železniční dopravy, s pozitivním přínosem v podobě snížené zátěže spojené s automobilovou dopravou,“ píše se ve více než stostránkovém dokumentu.

Další zpoždění pro rychlovlaky. Stavět se začne nejdříve za pět let, přiznává stát

Materiál prošel poměrně hladce, v termínu přišlo od veřejnosti jen jedno vyjádření, zbytek z 33 jsou od územních samosprávných celků, dotčených orgánů a ministerstva životního prostředí.

Stát chystá stavět vysokorychlostní trať Moravská brána formou PPP.

Trasa VRT Moravská brána (světle modře). Foto: Správa železnicVRT Moravská brána u Ostravy. Foto: Správa železnicVRT Moravská Brána II: Pohled na VRT a konvenční železniční trať v oblasti Polanských rybníků, v pozadí nadjezd silnice II/478, vlevo zástavba Polanky nad Odrou, v pozadí zástavba Ostravské aglomerace. Foto: RTNextVRT Moravská Brána II. Pohled na estakádu trati VRT a její křížení přes stávající koridorovou železniční trať v oblasti vstupu do CHKO Poodří, na snímku je vidět pětipolový mostní objekt, který překonává prostor regulovaného ramena řeky Bílovky a její nivy a slouží k překonání trati VRT (ve vyšší poloze) přes koridorovou železniční trať, která bude přesunuta do nové stopy, pohled z CHKO Poodří severovýchodním směrem do prostoru lokality Dvořiště a rybníků Velký a Malý Roh. Foto: RTNextVRT Moravská Brána II: Pohled na křížení trati VRT přes dálnici D1 tzv. galeriovým mostem v oblasti mezi Bílovem a Studénkou (vpravo zástavba Studénky). Foto: RTNextVRT Moravská Brána II. Pohled na trať VRT, trakční měnírnu vlevo, dálnici D1 a rozvodnu Kletné, v pozadí vlevo zástavba Hladkých Životic. Foto: RTNextVizualizace záměru VRT Moravská Brána II, pohled na trať VRT, sjezdovou větev VRT v oblasti Oderských rybníků (rybník Cíp), v pozadí dálnice D1, objekt lokality U Čurdy, za dálnicí Medvědí jezero a zástavba Mankovic. Foto: RTNextVRT Moravská Brána II. Pohled na trať VRT, sjezdovou větev VRT směrem do Hranic na Moravě, ekodukt přes stávající koridorovou železniční trať a další úpravy, vlevo zástavba obce Střítež nad Ludinou. Foto: RT NextTrasa VRT Moravská Brána II. Foto: dokumentace pro EIA
Tagy EIA Hranice - Ostrava Moravská brána Prosenice - Hranice Správa železnic VRT VRT Moravská Brána Vysokorychlostní tratě v Česku vysokorychlostní tratě v ČR
77 komentářů