První vysokorychlostní trať v Česku získala klíčové razítko. Ministerstvo stanovilo 61 podmínek
VRT Moravská Brána II. Pohled na estakádu trati VRT a její křížení přes stávající koridorovou železniční trať v oblasti vstupu do CHKO Poodří, na snímku je vidět pětipolový mostní objekt, který překonává prostor regulovaného ramena řeky Bílovky a její nivy a slouží k překonání trati VRT (ve vyšší poloze) přes koridorovou železniční trať, která bude přesunuta do nové stopy, pohled z CHKO Poodří severovýchodním směrem do prostoru lokality Dvořiště a rybníků Velký a Malý Roh. Foto: RTNext

Správa železnic počítá u Moravské brány s využitím metody PPP, stavba má začít v roce 2028.
Opět rok 2028.
Jsem zvědavý, jak si moderní a progresivní SŽ poradí s PPP.
Vzpomeňte, kolik úsilí a času stál první PPP dálnice v ČR (D4). A na tom pracovali nadšenci s motivací vše dotáhnout.
No super že budeme mít vrt když dneska spojení mezi ostravou a olomoucí funguje tak že se do ostravy dostanu nejdřív v 9 ráno pokud nechci čekat půl hodiny v přerově, a zpět jede poslední v 7 večer … Radši ať stát řeší lepší pokryv časů než to že pojedu místo 50 minut 15…
Se divím, že to získali, Když jsem slyšel ty kydy a žvásty našich milých zastupitelů, tak mne mrazilo… každý má tak čtyři obecné a ještě k tomu z filozofie, ale věděli, že to bude hlučné, že to odříznuté občany od komunikace, zastaví rozvoj obcí… nedalo se to poslouchat. Na vlastní uši a oči jsem pochopil, jak obtížné je v ČR něco postavit, když se k tomu vyjadřuje každý, kdo má do zádele díru! obdivuji ty pracovníky Správy a projektanty, že neskončili ve cvokhausu.
Kdyby Češi dělali projekt Manhattan, tak nemáme za čtyři roky atomovku, ale tisíc důvodů
No, ono by to v té Americe v současné době nebylo lepší, podívejte se na to, jak se táhnou třeba tamní projekty jaderných elektráren. Zákon NEPA (Natural Environment Protection Act) je sice textově krátký, ale umožnil prakticky každému žalovat cokoliv s tím, že se nedostatečně řešila ochrana přírody.
Nechci na tuto stránku tahat politické věci, nicméně, zajímá mě názor zdejších čtenářů – jak si myslíte, že se ke stavbě VRT postaví (nejspíše budoucí ministr dopravy) Karel Havlíček? Za sebe si samozřejmě přeji, aby v ní bylo kontinuálně pokračováno jakoukoliv vládou – existuje třeba šance, aby tento projekt (v poměrně rozjetém stavu) byl totálně zastaven?
Vážně myšlená práce na síti VRT byla 2017 odstartovaná právě proto, že na tom byla široká politická shoda. Včetně ANO a ODS pochopitelně. Bez toho by se ani nezačalo.
V tomhle se nebojím, neboť celá debata o VRT začala právě za ANO a to říkám jako volič současných vládních stran.
Na dopravních stavbách je celkem shoda napříč spektrem, dálnice se pořádně začly připravovat za Ťoka a železnice dejme tomu za Kremlika (rámcově za Ťoka) a současná vláda v tom pokračuje dál.
Otázka bude až skončí kompletně ta přípravná fáze (do získání územního rozhodnutí) zda na to bude dostatek peněz, byť je fakt že v souvislosti se zvýšením výdajů na obranu na 5% HDP by měla jít část těchto peněz i do infrastruktury. Sice asi ne přímo na VRT, ale na ostatní TEN-T tratě by to jít mělo.
Podle toho jak se jeho pán vyspí
Stačí si připomenout základní motto Tondy Blaníka – Kam teče beton, tam tečou prachy.
Nebojím se o VRT, protože už se (bez ohledu na to, jak to zní) chýlí ke konci rozsáhlá dálniční výstavba (tím NETVRDÍM, že máme dálnice hotové!). Ty stavební firmy potřebují plánovat v delších horizontech, pořizují vybavení za stovky milionů a řeší personální věci na roky dopředu.
Spíš mi vadí, jak se neposouvají dopředu dílčí neVRT věci, které budou stejně nutné (Libeňský přesmyk, Hlízovská spojka, pravobřežka, tunel Oucmanice atd…). Vlastně jsou nutné už teď.
První a poslední se aktuálně neposouvá právě kvůli VRT.
Když už je EIA, nebylo by lepší začít vybírat zhotovitele a vykupovat pozemky, aby se mohlo kopnout co nejdříve místo nekonečného pálení času s PPP?
Ještě chybí stavební povolení, výkupy mají začít v létě.
A začít stavět bez projektové dokumentace?
Pozemky už se dávno řeší, nám přišla nabídka už před rokem.
Předpokládám nějaký základní nástřel že tam v cestě máte pozemek a jakmile bude EIA tak se zahájí přímo ten výkup že?
Delal nekdo nekdy studii na vyuzivanost techto staveb v kontrastu s demografickymi trendy? Byt to v provozu dnes, tak to ma pridanou hodnotu jasnou. Ale za 20 let, az bude treba dostaveno, budou nejsilnejsi populacni rocniky – Husakovy deti – uz v duchodu a nebudou mit potrebu ekonomicky motivovane dojizdky. Kdo to bude vsechno vyuzivat dohromady s dostavenou dalnicni siti?
Počet obyvatel čr neustále roste. Teď se sice rodí méně dětí, ale trendy se můžou změnit velice jednoduše. (navíc se bude vylidňovat spíše venkov než velké aglomerace)
To se zatím nikde nestalo, že by se prudce otočila porodnost, Ostrava i Přerov se vylidňují přes 30 let.
Ano, ale je nás skoro o milion víc než v roce 1993.
To by mne zajímal ten výpočet -v roce 1993 měla ČR 10 330 607 obyvatel. V roce 2023 10 878 042.
Ať počítám jak počítám, je to půl milionu. (a to jsou hlavně děti Husákových dětí)
Zkuste se podívat na stránky ČSÚ, tam je odhad až do roku tuším 2071.
tak třeba tady: https://csu.gov.cz/docs/107508/73b20901-b471-9635-8861-0ccbaa3f34c3/13013918u.pdf?version=1.0
Strana 7: počet obyvatel v roce 2070: 10 488 tis.
Od roku 2020 je přirozený přírůstek záporný a v některých letech je kompenzován migrací, ale v některých letech to ani migrace nekompenzuje.
OK, tak populace bude stagnovat – podle této prognozy. Já si myslím, že bude klesat neb počet dětí na ženu pořád klesá (a je katastrofálně nízký) a průměrný věk roste.
Pokud nemyslíte jen posledních pár let od covidu, tak počet dětí na ženu neklesá setrvale – stále je vyšší než okolo přelomu tísíciletí.
OK, ale pro tuto VRT nejsou tak důležité počty obyvatel Přerova a Ostravy, na to má vliv spíš Praha, Brno, Vídeň, Krakov… samozřejmě vše podpořené vyšší atraktivitou toho spojení, kdy to využije někdo, kdo by jinak jel autem, letecky či vůbec.
ostrava se již několik let nevylidňuje. a počítám, že už to víc dolů ani nepůjde (kraj jako takový za sebou populační dno ještě asi nemá)
Trendy porodnosti se velice jednoduše změnit nemohou – to je proti biologickým zákonům. Ledy by sem dorazila velká migrační vlna. Čechů už bude jen ubývat. Je to možná nemilé, ale je to neúprosné.
Ale no tak. Dnešní porodnost je dána sociokulturně, plodnost by muži i ženy stále měli
Aneb jak se říkávalo: Sex je opera chudých. Dnes lidi koukají do mobilů, dřív moc jiné zábavy nebylo a plánované rodičovství taky ne.
Já si nemyslím, že bys e tu rodilo 6 dětí na ženu jako někde v sahelu, ale nárust na hodnoty jako v letech kolem roku 2020 proč ne? Když bude jistota, že ti děcko vezmou dva roky do školky, a seženeš bydlení za rozumnou cenu, tak to bude ok. A to jsou spíš ekonomické incentivy. Ostatně, ten pokles dost kopíruje největší inflaci za dlouhou dobu spojenou s obrovským skokem ceny bydlení (vlastního i nájemního) Zbytek dotáhne migrace.
Tohle nebude sloužit jen pro obyvatele ČR. VRT se staví všude v Evropě, včetně okolních zemí. Pokud by se ČR k tomuhle trendu nepřidalo, byli bychom do pár let skanzen.
Však jste. Já jsem dneska přiletěl na Don Muang, svezl se 20min vlakem na hlavák a plynule přeskočil do metra. Za pár let tam bude stát ta VRT.
Aglomerace Ostravy bude silná i za 50 let (byť zde pokles je), vylidňují de především periferie (na které všichni zvysoka…).
Pro VRT je charakteristické, že spojují velké aglomerace, a vývoj ROZLOŽENÍ obyvatelstva v ČR jednoznačně směřuje právě k sestěhovávání do velkých aglomerací.
Dneska máte Husákovy vnuky a vnučky a za 20 let to budou pravnuci a pravnučky. Když zůstaneme u tohodle označení (počítání od Husáka). Myslíte, že další generace nebudou mít potřebu se přepravovat, nebo vezmou za vděk jako jejich dědové železnici (nebo obecně dopravní prostředek) na úrovni předminulého století? Předpověď na 2 000 000 dětí v roce 2000 (pokud dělím bývalou federativní republiku 2:1) moc nevyšla (ta populační vlna se trochu posunula a rozložila v čase vlivem různých okolností), ale děti jsou a snad ještě budou. Navíc si sem vozíme lidi odjinud, abychom doplnili stav populace. Je to samozřejmě správná otázka… Číst vice »
V té poslední mapce je vidět u Studénky provázání s konvenční sítí, což zřejmě nebude, počítá se pouze s napojením na konvenční síť uzlu Hranice n M. Materiály dosud to tak propagují, nebo je něco opět jinak?
Nejde o napojení, ale o vedení v těsném souběhu s koridorem, což si vyžádá jeho úpravu.
Je to ta úvodní fotka…
Já třeba asi bych měl pomlčet. Ale mě se třeba ten návrh moc nelíbí. To provázání na konvenční sít atak. Proti Rakousku. Je to taková nepromyšlená česká horká jehla mi to příjde.
Ale tak když postaví aspoň Přerov Hranice.. Já do toho házet vidle nebudu.
Co se konkrétně nelíbí s provázáním na konvenční síť?
Podle mne je dobře, že na VRT budou moci i klasické vlaky s Vmax 200 kmh.
Budou tam moci i soupravy s lokomotivou, nebo jenom jednotky?
No například netrakční jednotky ála comfortjet, railjet a soupravy s vozy Vmax 200…s lokomotivou jistě
I s lokomotivou. Otázka je, jak s jednotlivými vozy, ty by musely mít zajištěnou dostatečnou vzduchotěsnost. Ale určitě mohou s netrakčníma jednotkama, jako třeba Railjet, Comfortjet.
A jak se to v zásadě liší od rakouské koncepce? Moc rozdílů tam nevidím, jsou to prostě přidané koleje pro vyšší rychlost ve směru stávající tratě, akorát v Rakousku zatím neplánují jezdit takovou rychlostí.
Líši sa to dosť. Hlavne tým, že tam Rakúšania pustia aj nákladné vlaky. To znamená napr. menšie maximálne sklony (náročnejšia výstavba, viac tunelov a dlhšie, ale vo výsledku nižšia spotreba elektriny). Ďalej častejšie prepojenia s pôvodnou traťou (menšie stanice, vlečky k podnikom) a kde sa dá, zoštvorkoľajnenie pôvodnej trate – menšia fragmentácia krajiny. To je na rozdiel od iracionálneho odporu k jadrovej energetike skutočná ekológia a je to niečo, čo chýba takmer všetkým VRT v EÚ (možno okrem niektorých nemeckých, napr. Würzburg – Hannover). A keď aj možno tá rakúska trať má rovnaké alebo vyššie náklady na výstavbu ako “plnotučná”… Číst vice »
Me se taky libi, jak to vlastne nestavi v tom Prerove, ale nekde v polich.
V polích nic nestaví terminál Odry byl smeten ze stolu. Napojení je pouze do uzlu Hranice a to je alespoň spádové město. A provázání konvenční trati s VRT Olomoc-Přerov tam také je Brodek, Prosenice.
A kde to tam staví v polích? Do Přerova se bude sjíždět, a pokud ne, bude se pokračovat rovnou na Brodek a Olomouc (a někdy později také na VRT směr Brno), ale zastávka v polích tam není.
Na co PP projekt, pan ministr Kupka by mohl také nějaké Bitcoiny sehant 🙂
Jinak škoda, že se nezačne stavbou Praha-Světlá.. .. ale chápu stavebně mnohem složitější a stále jen v obrysech.
Ministr spravedlnosti není dopravy.
Raději, než takové megalomanské projekty s návratností za stovky let, by měl stát aktivněji řešit dostavbu jaderných bloků. Vše usnulo dostavbou Temelína a 20 let nicnedělání už nedoženeme. A rychlodráhy? To je jen lobby stavebních a projektových firem za vidinou businessu do budoucna.
Pokud tomu právě vyšla EIA, návratnost nebude stovky let.
EIA znamená Environemental, nikoliv Economical
Kdyby tomu nevyšlo procento návratnosti tak to neprojde ani do té EIA.
Přes miliarda korun za kilometr. Jak chcete zaplatit tohle a tři miliony důchodců najednou? Jenom se ptám.
Nebudem platit ty důchodce. Už tak nám ničí naši budoucnost dostatečně. 😛
/s
Podle liniová zákona může tedy SŽ začít vykupovat pozemky. A další fází je tedy už povolení záměru (PZ) a pak se může jít na věc?
Myslím, že je to tak.
Ano a výkupy by měly začít v létě.
Už to řešili loni, najali si notáře v NJ.
Jeste neni stavebni povoleni…
Jak dlouho platí toto povolení? Já jen, aby se stihlo zahájit stavbu než vyprší jeho platnost. Známe totiž rychost SŽ a MD.
5 let a možnost prodloužení o dalších 5 let. A rozhodné není zahájení stavby ale podání návrhu na zahájení územního/stavebního řízení.
Nejsou schopni za 97 let vyřešit nádraží v Brně.
Když jsem nedávno v Brně byl, tak tam nádraží bylo.
Co se stalo s brněnským nádražím v roce 1928, že vás to tak tíží?
Zase ten převratný rok 28! 😀
Naštěstí.
Rozhodnutí MŽP obsahuje i stále původní termín zahájení v roce 2026. Už nyní je ale jasné, že se do země kopne později. Loni vládou schválný materiál počítá s rokem 2028.
Už v roce 2028 🙂 Možná…
Blahopřeji roku 2028, že dostal další zakázku.
No, opravdu začínám mít z roku 2028 trošku železniční strach 🙂
Oslavím „šedesátku“ a zahájení „šedesáti staveb“…
Stejně se nekopne, to asi všichni víme. Začnou vykupovat, pak PPP, pak další problémy….. takže tipuji spíše 2030
Šmarjá, 28 nebo 29-30, to je po těch desítkách let odkladů, pak zákazů to vůbec zmiňovat, pak mravenčí práce na oživení myšlenky, pak zákopových bojích s půlkou MD a konečně potřebě sehnat lidi, co to fakt dokážou zahájit, už úplná banalita.
Nakonec i včetně Liberce, ale bylo to drama do poslední chvíle, jestli se na seznam dostane!:-)
Já to datum prostě miluju!😂..a je nás takových více..
No ale budúci rok si budete musieť zvyknúť na 2029…
Volejte sláva, volejte hurá!