Přehledně: Skupinová jízdenka, zvýhodnění placení mobilem, někdy i zlevnění. Jak se změní tarif PID

Jednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Středočeský kraj dnes zveřejnil detaily k plánovanému zdražení tarifu Pražské integrované dopravy (PID), ke kterému by mělo dojít od ledna

Středočeský kraj dnes zveřejnil detaily k plánovanému zdražení tarifu Pražské integrované dopravy (PID), ke kterému by mělo dojít od ledna příštího roku. I když se uvádí zdražení až o 30 %, v praxi bude zvýšení cen pro řadu cestujících výrazně nižší. V některých případech i zlevní.

Hlavní změnou, o které se dosud nemluvilo, je předběžná dohoda s Prahou o přepásmování pro cesty mezi hlavním městem a městy a obcemi v kraji. „V rámci Prahy dojde k přepásmování. Nově bude pásmo P jedním pásmem. Ti, co pojedou z kraje do Prahy budou nyní platit o pásmo méně,“ uvedl radní pro veřejnou dopravu Petr Borecký.

Například jízdenka z centra Prahy do Brandýsa nad Labem je dnes šestipásmová a vyjde na 60 korun. Nově bude stačit pětipásmová, která bude stát po zdražení 65 Kč papírová a 60 Kč při nákupu v lítačce. U některých jízdenek i zlevní: tam, kde dosud lidé využívají pětipásmovou jízdenku pro cesty do Prahy, zaplatí přes PID Lítačku namísto stávajících 50 Kč po úpravě ceny 48 Kč.

Nový ceník pro PID. Foto: Středočeský krajNový ceník pro PID. Foto: Středočeský krajNový ceník pro PID. Foto: Středočeský krajNový ceník pro PID. Foto: Středočeský krajNový ceník pro PID. Foto: Středočeský krajNový ceník pro PID. Foto: Středočeský krajNový ceník pro PID. Foto: Středočeský kraj

Detailně jsou všechny změny popsány ve zprávě pro zastupitelstvo, kde je součástí i kompletní ceník.

Jednou z velkých a už nyní silně diskutovaných změn je rozdílná cena při platbě aplikací PID Lítačka a při použití papírových jízdenek či nákupu u řidiče. Kraj si pro tento případ nechal zpracovat právní stanovisko, podle kterého není takový postup v rozporu se zákonem.  Nákup přes aplikaci bude vždy levnější. Zatímco u papírových jízdenek je navrženo navýšení o 30 %, elektronické jízdné má být zvýšeno pouze o 20 %, což má motivovat cestující k využívání digitálních kanálů a zefektivnit odbavení.

190 korun za skupinu na den

Novinkou bude i skupinová jízdenka na jeden den. Bude jen pro cestování v rámci krajských zón, nikoliv v Praze. Nebude vždy na 24 hodin, platnost bude celý den s přesahem do 4. hodiny ranní následujícího dne. Prodávat se bude ve dvou verzích: pro jednoho dospělého a dvě děti do 15 let za 210 Kč (190 přes PID Lítačku) ve verzi pro dva dospělé a až čtyři děti za 400 Kč (370 Kč přes PID Lítačku).

Součástí materiálu je nově i jízdné pro 1. třídu ve vlacích nebo poplatky za parkování u krajských P+R parkovišť. Základní sazba bude 50 Kč na den, majitelé časových kupónů PID budou mít stání zdarma. Nově řeší dokument i ceník jízdních kol v cykloboxech u nádražích, den vyjde na 10 korun, s dobíjením elektrokola na 30 Kč.

Nově bude zavedeno zaměstnanecké jízdné pro řidiče autobusů a dispečery, bude na hodnotě 10 % celoroční jízdenky pro celý kraj. Změní se také pokuty za jízdu bez platného jízdního dokladu. Strop bude 2500 Kč, pokud cestující zaplatí na místě, vyjde ho taková jízda na 1500 Kč. Při zaplacení do dvou týdnů bude pokuta 2000.

„Mimo ekonomickou realitu současnosti“

Nový ceník schválili radní v květnu, 9. června o něm bude hlasovat krajské zastupitelstvo. Pak materiál zamíří k pražským radním. Podle Boreckého je již materiál se zástupci Prahy předjednán.

Kraj vysvětluje zdražení velkým růstem nákladů a snahou udržet podíl tržeb z jízdného na financování na zhruba třetině všech výdajů. Dosud je to 29 %.

Borecký: Proč musíme zdražit jízdné ve veřejné dopravě

Zvýšení jízdného by mělo přinést přibližně 375 milionů korun ročně a přispět k udržení poměru výnosů z jízdného na krytí nákladů kolem 35 %. Změna cen se bude týkat jak jednotlivých jízdenek, tak předplacených časových kuponů.

Jednou z velkých změn nového tarifu bude i automatická valorizace podle inflace. Nebude se tak muset pro každé zdražování hledat shoda mezi zastupiteli.

Tagy IDSK Integrovaná doprava Středočeského kraje PID Pražská integrovaná doprava Středočeský kraj
139 komentářů