Přehledně: Skupinová jízdenka, zvýhodnění placení mobilem, někdy i zlevnění. Jak se změní tarif PID

Jednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.czJednotka Pesa Elf.eu pro PID. Foto: Jan Sůra / Zdopravy.cz

Středočeský kraj dnes zveřejnil detaily k plánovanému zdražení tarifu Pražské integrované dopravy (PID), ke kterému by mělo dojít od ledna

Odebírat
Upozornit na
guest
138 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Bob

Největší absurdita v tarifu PID je to, že cestující s průkazem ZTP si při cestě do Prahy (nebo skrz Prahu) vlakem (neplatí pro bus) musí koupit plnocennou jízdenku, což je mimochodem v rozporu se zákonem.

Další absurdita pro cestující s ZTP je, že ZTP neplatí ve vlacích v zóně P, tudíž si nemohou koupit ani síťovou jízdenku na 24h – mohou si koupit jen 24h jízdenku pro vnější pásma a k ní si musí přikoupit jízdenku do první stanice za Prahou za tarif dopravce (protože tarif PID porušující zákon to neumožňuje).

Marek

Praha provozuje energeticky náročné podzemní mauzoleum které nazývá jako metro. A to zejména na linkách A a B. S tím že tyto již historické soupravy podtrhují/dotváří historický kolorit města. Mnohem logičtější (namísto zdražování) by bylo jejich (postupné) nahrazení moderními soupravami které mohou mít nižší spotřebu energie. Cca až o tretinu. Praha na mnoha místech m nemodernizuje, namísto toho jen zdražuje.

Marek

Jízdenka pro Prahu 90 min (po zdražení za 50,- Kč) by měla mít o víkendech prodlouženou platnost na 120 minut

Marek

O víkendech/o svátcích kdy jezdí méně spojů (a to i v Praze) by platnost 90 min jízdenky měla být prodloužena cca na 120 minut. Pokud je max časová platnost jízdenky PID 180 minut, měla by být taktéž prodloužena cca o 30 min

traverza

Vidím dobře, že si nebudu moci koupit celodenní jízdenku na pásma 1-4 v papírové podobě??

RafaK

Stále je to veřejná doprava, která má být opravdu dostupná. Osobně s tím zdražením nebudu mít problém a nezruinuje mě to, ale toto je špatná cesta.. O to by bylo více možné spíše přemýšlet na snížení nákladů.

Luk

Snížit náklady jak? Omezit linky a spoje na nich? Nechávat jezdit staré, rozpadající se a dýmající busy? Mimochodem náklady se snižují už tím, že se přesoutěžují linky, které byly zhusta provozovány dopravci bez soutěže a bylo možné kraj snadno dojit. Ale zároveň je snaha jezdit v kratších intervalech, aby byla hromadná doprava zajímavá a nebyla volbou jen pro ty, kde nemohou jezdit autem. A také přecházet na lepší busy, s klimatizací, někdy i elektrobusy, které lidem nesmrdí pod nos a pro cestující jsou příjemnější díky absenci vibrací spojených s naftovými motory.

MartinS.

Ty náklady jsou dané násobkem objednávky a nabízené ceny při daných standardech. Dopravci jsou vysoutěžení s tím se teď nic moc dělat nedá. Snížení standardů teď také nepomůže, protože jsou dopravci vysoutěžení. Takže můžete jedině krátit objednávku.
A pokud chcete nová vozidla na železnici, tak to také bude něco stát. Osobně si myslím, že pokud cestující platí 1/4 – 1/3 nákladů na cestu, je to v pořádku a příspěvek veřejných rozpočtů je stále dost velký.

Blátošlap

Pražská integrovaná doprava – měsíční v regionu je už tak dost předražená. Tam kde je překryv např. z DÚK je lepší koupit časovou DÚK, navíc vedou i týdenní. A teď ještě ti nejchudší – zejména nezletilí dojíždějící co mají papírové kupóny se pořádně „vyrejžují“. Je absolutní nehoráznost vnucovat dětem mobilní jízdenku protože – všichni nemají internet – a když zapomenou se včas s otevřenou lítačkou přihlásit, řidič je bez QR vyhodí.

MartinS.

Vypnul jsem si v telefonu data a QR kód kupónu mi aplikace ukazuje i bez připojení k internetu.

Luk

QR kód se generuje v aplikaci. Po zaplacení jízdenky nebo přiřazení kuponu k aplikaci se stáhne jen tzv. seed, tedy klíč pro generování kódů, pak už připojení není potřeba. Do generování ještě vstupuje údaj o čase, vygenerovaný kód má pak omezenou časovou platnost (aby nebylo možné si ho jednoduše rozposílat mezi víc lidí).

Jirka

Nejsem Pražský takže do toho moc mluvit nemůžu snad jen jako turista. Tento víkend jsem jel si Prahy se skupinkou lidí a bylo velmi příjemné zjištění že do patnácti let mají MHD zdarma. O to horší bylo zjištění že studenti vlastně na normální jízdné slevu nemají. Bohužel prostoru přišlo ve chvíli kdy mi revizor vysvětlil že sleva 50% pro kategorii 15-18 let je jen pro předplacené karty a mimo Prahu. Chyba byla na mé straně což přiznávám takže jsem sice koupil jízdenku ale jen poloviční protože jsem ne zcela dobře porozuměl informacím smícháným dohromady na stránkách PID takže jsem přispěl… Číst vice »

Martin

Na stránkách PID je uvedeno zcela jednoznačně, kdo má na zvýhodněné jízdné nárok.

babilon

Jinak v Praze, jinak mimo Prahu, jinak jednotlivá jízdenka, jinak časový kupón, jinak vlak, jinak nevlak, jinak děti, jinak senioři. Věřím, že je to tam napsáno jednoznačně, ale taky věřím, že se v tom někdo může ztratit.

Luk

Bylo by žádoucí, aby se Praha a kraj dohodly na co největší harmonizaci podmínek. Ať je cestování jednodušší.

MartinS.

Ale Praha nemůže za to, že státní sleva pro mládež neplatí pro MHD.

Bob

Největší absurdita v tarifu PID je to, že cestující s průkazem ZTP si při cestě do Prahy (nebo skrz Prahu) vlakem musí koupit plnocennou jízdenku, což je mimochodem v rozporu se zákonem.

Jedlička

Nechápu platnost 180 minut se např. do 13. pásma za ten čas se tam nedá dojet. I když máte pražský kupón, tak Vám prodají jízdenku s časem odjezdu vlaku ze stanice nikoli až se stanice do které máte kupón. Tím např. přicházíte o 25 -30 minut času jízdenky.

Studý Chudent

Čas a pásmo se počítá až od poslední stanice/zastávky v Praze, i když lístek označíte na nástupišti nebo si zakoupíte u řidiče. Je to tak psaný v tarifu, hned na začátku strany 39

https://pid.cz/wp-content/uploads/ke-stazeni/tarif/tarif_PID_2023-04-01_komplet.pdf

babilon

Těch 180 minut je fakt na palici. Kladno-Světlá za 3h nezajedu ani rychlíkem a člověk pak musí zbytečně šaškovat se dvěma jízdenkami.

MartinS.

Jestli myslíte Světlou nad Sázavou, tak 2:56, 2:44, 2:36, dokonce 2:28… když chcete cestovat levně, nemůžete si vybírat úplně časy ani dopravní prostředky, ale 10x denně (po-pá) se to dá zvládnout, o víkendu je to horší, to je potřeba vyrážet až od gymnázia:-)
Na druhou stranu, kdo a jak často potřebuje jezdit na PIDlístek z Kladna do Světlé? Je to 140 kilometrů a rozdíl mezi lístkem na 12 pásem a 180 minut (jestli máte předplacenou Prahu) a 24hodinovým krajským lístkem je 20 Kč (a bude 24).

MartinS.

Karlovy Vary, terminál – Zličín busem 305 2:19 hod. Ještě máte 41 minut k dobru. Kolik tak těch míst ve 13. pásmu je?

Bob

A s 24hodinovou jízdenkou za 140 korun (před zdražením) můžu dokonce jet z Prahy do Varů a ještě zpět.

traverza

Když vidím každý 2 hodiny prázdný bus linky 425 kdykoliv v jakémkoliv směru, hned se mi chce platit vyšší jízdné.

Luk

Časem může být nahrazen poptávkovou dopravou, pokud se nebude příliš využívat.

Bert

Poptávková doprava z Prahy do Pece pod Sněžkou?

RafaK

Lepší, jak taxík 😀

Luk

Do Pece pod Sněžkou jede jediný spoj tam a jediný zpátky, a to jen v sobotu a neděli, takže ne každé 2 hodiny. To zaprvé. Zadruhé, pokud bude linka v části trasy dostatečně vytížená, může se ponechat v této délce, ve zbytku se nahradí poptávkovou dopravou. Totéž se týká i denní doby – ve špičce může jezdit klasická linka, mimo špičku poptávková doprava.

MartinS.

A kde ho vídáte? Tarif PID platí ve 425 jen mezi Prahou, Městcem Králové a Novým Bydžovem.

traverza

Mezi Prahou a Městcem.

percula

Pokud pro cesty do Phy. zruší jedno pásmo, tak to zdražení nebude tak výrazně, asi u busu zůstanu, je pohodlnější než jet autem.

PetrT

Zruší jedno vnitřní P nikoliv dojezdové, ty zůstanou pořád dvě. Takže zdražení bude. A oproti stavu před 5 lety (změna v roce 2021) se cena za 7 pásmo zvýšila o víc jak 70 % z 54 na 91 s pražskou lítačkou, s dojezdem do Prahy bez PR lítačky + 2 pásma, tedy z 68 na 117 tedy o víc jak 72 %. A pro 9 pásmo to je 68 na 117 s PR lítačkou, 84 na 143 bez PR lítačky zase přes 70 % zdražení. A to ceny nafty klesly ze skoro 50 na 29 s DPH. https://pid.cz/souhrnna-informace-o-zmene-tarifu-pid-od-1-8-2021/

MartinS.

Nafta je jenom jednou z položek toho provozu. Pak tu také máte mzdy, odpisy vozidel a údržbu. A množství linek a spojů. Navíc až v červnu 2022 byly zaintegrovány všechny linky v kraji, v roce 2021 se zdražovalo při integraci Kolínska a Kutnohorska, ale to už byla velká část kraje zaintegrovaná bez změny tarifu.

jaroslav.dohnalik

Já bych zavedl „Tap as you go“ a byl by pokoj. Takhle budu zase svědkem toho, jak řidič prosím o dvoukoruny apod.

David

Líbila se mi cena 30, 40, 50. Byl takový problém i nové ceny zaokrouhlit alespoň na pětikoruny?

218

Myslím,že ceny krásně dělitelné 13 mají spolu se slevou přes appku odradit i poslední milovníky platby v hotovosti:)

Frantisek X

A všechny, kteří z jakýchkoli důvodů neholdují víceúčelovým telefonům, od používání PID? Neměla to být náhodou co nejdostupnější varianta dopravy? Pak se budou ještě ohánět logistikou spojenou s převozem drobných, ne? No snaží se dobře, to nemohu říct, ale…

Poutnik99

Nevím, proč by člověk preferující bezpapírové jízdné měl doplácet na tisk jízdenek. Takže za mne správná volba. Kdo chce papír, ať si holt připlatí.

Jiný Petr

No, kdyby se náklady na ty elektronické jízdenky rozpočítaly do ceny, tak by 100% vyšly dráže než ty papírové. (on ten vývoj, testování, permanentní support a upgrade rozhodně nestojí málo)

babilon

Zatímco tisk jízdenek, distribuce, provize prodejcům, provozování automatů, atd. je za hubičku. Strojky u řidičů se taky musejí vyvíjet, testovat, supportovat, upgradovat.

Jiný Petr

To ne, ale je to mnohem levnější a jednodušší. (je to obdobné jako u aut – někdo couvá podle zrcátek – je to levné, primitivní a „nerozbitné“ řešení; jiní k tomu potřebuje kameru – je to sice pohodlnější, ale o hodně dražší řešení. )

Matyáš

„ale je to mnohem levnější a jednodušší“

A to máte prostě takový pocit, nebo to můžete i něčím fakticky doložit? 🙂

VJY

Tedy cílená diskriminace lidí, kteří nemají drahý telefon a sprostě drahá data. Protože MY (telekomunikační firmy – O2, Vodafon…..) takové lidi nepotřebujeme. A Pražský magistrát je přeci povinen nám pomoci s bojem proti neochotným, kteří naše drahé poplatky nechtějí platit.

Luk

Tedy že je na nákup jízdenek potřeba telefon za desítky tisíc a mnohagigový balík dat…

Daniel Jablonecký

Jestli mají ceny růst o inflaci, tak ano. Pokud by se totiž cena jízdenky např. za 30 Kč měla zvýšit na 35 Kč, potřebujete na to inflaci skoro 17% – a to je dost. Zase by to bylo skokově.

babilon

Myslím, že skok o 5 Kč jednou za 6 let lidi přežijou.

none

Můj mobil umí platit s přesností na halíře.

Petr

Tak to snad umí jakákoliv platební karta. Hotově se to umělo jen do roku 93, kdy byly haléře zrušené (ale kdo je používal, už ani ty pětihaléře tehdy nikdo nepoužíval).

Petr

Ano taky se ni to líbí, dobře se s tím počítá. Jen to komplikuje to, že i na poměrně jednoduchou cestu si musí člověk kupovat nějaké to pásmo navíc kvůli času (zvlášť po zkrácení platnosti). Takže např. jedu 3 pásma (5,6,7) ale potřebuju 40 korun. (Že sórok neni nějaká nadávka nebo zvolání, ale ukrajinsky (a rusky) čtyřicet jsem už zjistil.)

Petr

„na území hlavního města se ceny nemění“
Však hned v tý první tabulce je zdražení třiceti i devadesátiminutový jízdenky. Nebo si to špatně vykládám?

Frantík

Takže zase okrádačka turistů a dojížděčů, ale „deset korun na den“ zůstane?

Air Traveller

jaka okradacka turistu? stale je to prakticky zadarmo.

Frantisek X

Pro Pražana, který to nepoužívá, možná. Nejsou všichni občasní návštěvníci jen „bohatí západní turisté“. Ne každý to využije na dlouhé výlety po městě. Chceme na krátké cesty po městských částech preferovat auta?

Daniel Jablonecký

Ukažte mi příklad, jak krátká cesta nepražáka po městě vyjde levněji než MHD.

Luk

Pokud se do toho rozpustí veškeré náklady na auto, tak skoro žádná – a to i u auta, které jezdí hodně (o těch vyjíždějících jen svátečně ani nemluvě). Jenže lidé to tak obvykle nevnímají, protože auto chtějí mít bez ohledu na to, kolik s ním najedou.

Daniel Jablonecký

+ cena za parkování. A to je zrovna v Praze docela darda.

Luk

Za dost lidí platí parkování jejich zaměstnavatel (protože parkují na jeho parkovišti nebo v jeho garážích). Pak tyto náklady započítávat nemusejí.

218

Když jde pěšky

Petr

Mně se tyhle de facto dvojí ceny nelíbí.

MartinS.

Jaké dvojí ceny? Je jednorázové jízdné a předplacené jízdné. To se snad rozlišovalo vždycky, aby byli předplatitelé zvýhodněni.

Petr

Asi. A déčka samozřejmě zadarmo.

Radek

Trápí mne že oneticket je v rukou státu nikoliv soukromého dopravce. Od doby co se vysoutěžily nějaké tratě a vstoupily do hry soukromý dopravci, celosíťové cestování se velmi prodražuje. Nechápu, proč není zavedena celosíťová atraktivní varianta oneticket, když tak moc chcou lidi dostat do aut, na úrovni karty in 100. Když to ČD zvládají držet okolo 21 000, proč je na tom taková přirážka. Navíc je sranda to, že my jako občané tuto dopravu dotujeme z velmi vysokých daní z každého kroku, kde pracujeme nebo něco kupujeme a platíme jízdné 2 krát. Moc si přeji, aby se doprava naopak stala… Číst vice »

55p

Protože soukromí dopravci jsou přece levnější, stát ušetří, nebe je modřejší, tráva zelenější, vlaky žlutější, mimořádnosti neexistují a jen samé světlé a slunečné zítřky 😉

Radek

Omlouvám se za překlep, myslel jsem to tak, že prostě škoda že není oneticket v rukou nějakého dopravce, nebo soukromého subjektu, kterému by šlo o to přilákat zákazníky. Je to tak, přitom na plno trasách to spíš naopak zvedá jízdné, zatímco kvalita jde dolů a zájem lákat lidi na dotovanou dopravu není. Je smutné, že i letadlo do Londýna vyjde levněji, než třeba jízdenka vlakem v rámci vnitrostátní cesty 😀 Bohužel, jedna z podmínek soutěží by měla být nějaká cenová atraktivita, slevy apod.

Air Traveller

letadlo do londyna vyjde levneji, nez co?

snad tady nesrovnavate akcni cenu letenky pro par prvnich cestujicich s one ticketem?

a to o dvojnasobnem placeni jizdneho – to je zase co za moudro dne?

Air Traveller

jak by ten oneticket v rukach soukromnika mel fungovat? v cem by se to lisilo od soucasneho stavu?

MartinS.

Nechci slevu zadarmo. Náš národ je národem slev. Každý chce slevu. Není lepší vysoutěžit dopravce za nějaké nižší peníze a potom mít jednotné jízdné, než chtít slevy a o to víc potom bude platit erár? Nebo Vy snad myslíte, že ty slevy jsou nějaká charita?

M19

Si trochu protiřečíte. 😉

MartinS.

Protože jízdné většiny soukromníků je nastaveno níž než jízdné s kartičkou ČD, kterou si musíte koupit. Oni Vám tu slevu dají rovnou. Třeba jízdné Arriva vlaky je od 12 km levnější než IN25 za 490/690 Kč za rok.
Oneticket by asi zlevnit mohl, ale na úkor koho? Kdo to doplatí?

Adam Ř

Ještě by mohli zavést skupinové lístky bez slevy pro libovolně velké skupiny. Cestování s většími skupinami je obrovská otrava jak pro toho kdo jízdenky nakupuje tak pro toho kdo je kontroluje a také při účtování

Šalina na Špilas

Vlastní zkušenost, PID, jel jsem se skupinou 20 lidí a přestupoval ČD – Arriva. Tudíž tarif PID, lístky koupeny předem ve větším městě. Přijela ovšem Regionova bez označovače, na daném nádraží nebyl a další přestup byl cca 5 minut, takže cvakání při přestupu vyloučeno.
Průvodčí to hrdinně stihl za 20 minut označit ručně propiskou, tímto mu vzdávám čest!

M 474 003

A taky pro spolucestující, pokud je ta skupina škola.

M 474 003

Další lidi to nažene do aut. Skupinová jízdenka je k ničemu, když neplatí pro 3 a více dospělých. Auto má 5 míst, při obsazení 5 míst nevzroste spotřeba 5x proti stavu, kdy je obsazené jedno místo.

Twix

Ale zase je to poprvé co skupinová jízdenka vůbec vznikne, nepřitáhne to i někoho z těch aut? Kolikrát se jezdí na takové cesty po 5 dospělých lidech v autě?

Ondra L.

Vzhledem k tomu, ze ze skupinove jizdenky je vyjmuta Praha, jakozto oblast, kde se nejvic prestupuje a kde bydli polovina obyvatel PID-regionu, tak asi moc ne.

Stepan

Ale zase z těch obyvatel Prahy má naprostá většina Prahu předplacenou, aspoň pokud jde o normální lidi. Asi to má mimopražské motivovat, aby se Praze vyhýbali.

Twix

Taky úplně nevím proč to nemá variantu včetně Prahy, ale nepřijde mi to úplně k ničemu. Na Prahu má hodně lidí kupon (zvlášť ti co vůbec uvažují o cestě mimo Prahu veřejnou dopravou) a děti jezdí zdarma. Vždy si k tomu ten dospělý může jízdenku na pražskou část dokoupit, pokud to vůbec potřebuje. Přijde mi to přinejmenším podobně užitečné jako skupinová víkendová od ČD na Středočeský kraj, která platí sice i v Praze, ale jen o víkendu, jen na vlaky a jen ty ČD.

Ondra L.

Tak ten duvod bude asi v nedohode mezi Prahou a Stredoceskym krajem.

Daniel Jablonecký

To jsou pořád kecy jak kolovrátek o „nahánění do aut“. Jak u blbejch. Kdo chce jet autem, ať jede. Že to není žádný med (zejména pro cesty do Prahy), to ať si každý vyhodnotí sám a podle toho se zařídí. Kvalitní veřejná doprava holt něco stojí a inflace za poslední tři roky překročila 30% tak jaké jiné máte řešení?

Frantisek X

No právě, kvalitní. 🙂 Což v některých věcech stále pokulhává (přehlednost, včasnost – s přiměřenou tolerancí -, spolehlivé přípoje při delších intervalech). Inflace ano, zdražení jako takové v tomto kontextu chápu, a po skupinové slevě bych ani nevolal, ale mohlo by to být celé spojeno s určitou uživatelskou vstřícností, ne aby byly cílem jen co největší tržby za každou cenu (odrazování určitých kategorií cestujících od používání veřejné dopravy).

Daniel Jablonecký

Rezervy jsou, to nepopírám. Ale termín „nahánění do aut“ je idiotské dramatizování situace, která není a ani nehrozí.

M 474 003

Sbírat řidičáky a nahánět lidi do hromadné dopravy násilím??? Když vidím, co dokážou na silnici točvolanti vymyslet, tak bych se tomu řešení nedivil. Vjezd na červenou na železniční přejezd-sebrat na doživotí. Mám pokračovat?

Petr

5 lidí v autě už se taky počítá jako hromadná doprava, ne?

Martin

Přesně tak, k ničemu. To, co vymysleli, není skupinová jízdenka, nýbrž „rodinná“. Pro skupinu dospělých lidí (ani pro 2) se tato jízdenka nevyplatí.

Lysimachia

Jediné, co mi nepřijde správné, je lineární cenová politika u mulitpásem. Podle mě na cenové hladině 25–30 tisíc by měla být skutečná „OneTicket“ pro celé Česko.

Ostatně by mě zajímal počet takových prodaných kupónů. Jestli to bude víc než jednotky, hodně bych zíral.

Ondra L.

Takze chybejici skupinova jizdenka byla konecne „vymyslena“, jedina nevyhoda je, ze jeji pouzitelnost je minimalni. Asi tak podobne, jako dnes sitova pro jednu osobu, ktera je v systemu patrne jen proto, ze kdyz se u jednorazove jizdenky prekroci ten trihodinovy strop, tak to v aplikaci preskoci ze 110 rovnou na 240 kc. Ubrani pasma pro Prahu je urcite dobre. Valorizace o inflaci je nesmysl, mel by se sledovat pouze pomer krajske nahrady vs. vyber jizdneho. Nechapu proc cenu jizdneho ma ovlivnovat cena veproveho masa.

Ales

Nebude se nějak řešit vybavování některých stanic jízdenkovými automaty, případně nebude podmínka pro všechny dopravce, uznávající doklady PID v tom, aby svá vozidla automaty vybavila ? Vnímám poněkud rozporuplně, když máme stanice , kde nefunguje pokladna ČD, ve stanici zastavují vlaky soukromých dopravců, kteří sice akceptují jízdní doklady PID, ale nevydávají je.

MICHAL PAČES

A proč by soukromník měl vůbec vydávat doklady PID?

Vadym

Protože te vlaky jsou v objednávce, nejsou komerční

Daniel Jablonecký

Pokud jede v objednávce PID, tak jaké jiné doklady by měl vydávat?

55p

Doba už pokročila a ač mám radši hotovost, aplikace je flexibilnější.

Stepan

Vtipné mi přijdou prodejní automaty jednoho soukromého železničního dopravce, které jsou označeny ohromným logem PID, ale jízdenky PID to nikdy vydávat neumělo.

Jeníček

Takový automat má např. Arriva ve Starých Splavech, který prodává jen jejich tarif ač v této zastávce platí Idol

fabec

A mezitím ceny pohonných jednotek pro individuální automobilovou dopravy nikterak nepodraží…

N.N.

Protože nařídit diskriminační cenu jedné skupině obyvatel by bylo protiústavní. Obzvlášť, pokdu by to bylo tou diskriminací motivované.

Studý Chudent

Cena IAD v čase klesá. Společnost by měla usilovat o nějakou formu “dorovnání” s ostatními druhy dopravy (daň z auta jako mají v německy mluvících zemích nebo důsledně vymáhané zpoplatněné parkování)

Bisik

vždyť usilujte, na podzim jsou volby…

Juraj

Nechce Ropid při té příležitosti rovnou zjednodušit i dojezdová pásma? Když už se odstraní nesmysl s dvojpásmem P, tak co třeba ponechat jen jedno dojezdové pásmo 0 z praktických důvodů?

Dneska v tom má i samotná PID Lítačka zmatek a u pražského kuponu hlásí, že platí pro pásma P, 0, takže už se mě několik lidí ptalo, zda s tím mohou cestovat třeba do Klánovic. Je to přežitek a záplata, která dávno ztratila smysl.

Lysimachia

A pak se našel třeba i buranský řidič, který mi přes urgenci odmítnul započítat slevu na pražská pásma z Lítačky. Což pak udělá v ceně jízdného nemilý rozdíl…

Frantisek X

Mně kdysi k pražskému předplatnému do druhého pásma vydal třípásmovou jízdenku, a to ještě před časovou šikanou. Obávám se, že orientace zaměstnanců v čím dál složitějším tarifu bude ještě problematická.

Studý Chudent

„Změní se také pokuty za jízdu bez platného jízdního dokladu. Strop bude 2500 Kč…“

Není to trochu, v rozporu se zákonem? §18a, odst. 3 zákona 111/1994 Sb. o linkové dopravě říká, že „Výši přirážky stanoví dopravce v přepravních podmínkách. Výše přirážky nesmí přesáhnout částku 1500 Kč.“

Bisik

od 1.7.2025 platí novela 130/2025 Sb.

Lysimachia

Líbilo se mi, že někde (snad v Belgii) měli různé sazby pro jízdu bez dokladu a jízdu s falešným dokladem / dokladem někoho jiného. První může být lajdáctví, druhé je zřejmý pokus o podvod. Tam bych to klidně napálil na 5 tisíc.

Stepan

Hm, takže když si omylem doma s někým prohodím Lítačku, tak je to podvod, takřka zločin, zatímco pokud nastoupím a o placení se nestarám, tak je to jen lajdáctví?

Frantík

U nás je to taky, sazba za lajdáctví je menší při zaplacení do x dnů. Akorát za prodlevu placení i podvod se platí stejně, čili strop.

Hanz

Tohle není tak snadné. Jelikož při platbě přirážky na místě revizorovi nejsou dopravcem zpracovávány os. údaje cestujícího. Při sepsání zápisu jsou zpracovávány, ale dopravce je po zaplacení pohledávky ze svého automatizovaného systému vymaže. Tudíž nelze prokázat úmysl, opakované úmyslné jednání a nelze vycházet z toho, že v za první prohřešek nižší pokuta, druhý prohřešek vyšší pokuta a za třetí a každý další případ třeba 5000 Kč. Na to bohužel dopravci v ČR nejsou připraveni a pokud nedojde ke změně legislativy ani nebudou.

Martin V.

Já vlastně nevím jak to používat.. Mám pražskou roční a když sem si koupil v apce 4 pásma za 40 tak po nástupu sem si nacetl tu pražskou a překlikl pak na tu jednorázovou tak tu už terminál načíst nechtěl

Juraj

Terminál by to normálně načíst měl, jel jsem takto mnohokrát.
Druhá věc je, že to je hrozná otrava a zdržuje to, hlavně u strojků, kde samotné načtení trvá.

Martin V.

No zkusil sem to dvakrát a dvakrát se rozsvítil červený křížek až řidič reagoval slovy “ dobrý běž“ 😄

Vadym

Protože jste byl na moment načtení v Praze, kde tato jízdenka neplatí

Stepan

Pokud jedu na dvě navazující jízdenky PID, tak podle tarifu se s nimi musím prokazovat současně, takže pokud s tím odbavovací systém nepočítá, tak je vadný.

Luk

To by měl zajímalo, kde je tohle v tarifu uvedeno. V SPP je uvedeno pouze tohle: 22. Jízdní doklad z MA nebo PMA není považován za platný: d) nepředložil-li cestující při použití kombinace jízdního dokladu pro jednotlivou jízdu z MA nebo PMA a časových kupónů zároveň i tyto platné časové kupóny, příp. identifikátor s nimi spojený Pokud nastupuji v Praze do busu jedoucího mimo Prahu a odpípnu si jen kupón pro Prahu, neznamená to, že jízdenka pro pásma mimo Prahu není platná. Při případné kontrole se mohu stále prokázat jak kupónem pro Prahu, tak jízdenkou pro vnější pásma a splnit… Číst vice »

Honza V.

V tarifu je to v kapitole o skládání platnosti jízdních dokladů, na konci podkapitoly o posunu časové a pásmové platnosti. Kap. X.2, v pdf verzi na straně 39.

Luk

Tam je řeč jen o přepravní kontrole (která je definována v části 8. SPP, a části XXII. tarifu), ne o plnění povinnosti cestujícího definované v B 5. SPP (prokazování se řidiči při nástupu).

Martin V.

Nacital sem je na Mělníku. Nevím moc jak to udělat jinak. Když nactu jen tu za 40 tak mě řidič zastaví ať mu ukážu pražskou. Jedině si prostě připlatit a platit 60 jednorázovou a pražskou mít jen na ježdění po Praze.

Luk

To se řidič každého ptá na cíl cesty (aby věděl, co všechno je potřeba)? Tohle jsem tedy ještě nezažil…

Martin V.

On když je to primak tak ani nemusí.

Martin

Ale vždyť to je zcela v pořádku. Daná jízdenka v daný okamžik neplatí, proto červený křížek. Ovšem řidič na monitoru vidí, že je to navazující jízdenka k pražské lítačce (nebo naopak) a správně řekne, že je to v pořádku a ať postupujete do vozu.

MartinS.

Důležité je, že jí máte koupenou a můžete se prokázat při kontrole. Pokud jde o řidiče, tak u Transdevu to vůbec neřeší, tam řidiči ukážu, že mám na displeji lístek a nechtějí nic načítat ani na cestách z Prahy, ani do Prahy. A pokud to firmě nevadí, že přichází o rozúčtování tržeb, tak proč by to mělo vadit cestujícímu?
Ale nevím, když aplikace ví, že mám kupón a rovnou mi nabízí jízdenky jen do vnějších pásem, proč informaci o tom kupónu rovnou nepřidá do toho QR kódu?

Honza

Moc děkuji za odkaz na kompletní znění, včetně ceníků. Mě tam zaujalo to nové relační jízdné pro mezikrajské linky. Jinak na většinu cest je to hlavně zdražení. A dle všeho zdražuje i Praha a to jednorázové jízdenky 30 a 90min.

MiNo

Co se stane s jízdenkami za původní cenu v aplikaci Lítačka, když si je někdo koupil do zásoby? Předpokládám, že budou platit pořád. Nikoho přece nemusí zajímat, jakou mají cenu, když je člověk použije dle regulí.

Sumeček

Při minulém zdrażení jízdenky jednoduše pozbyly platnost. O refund si šlo zažádat jedině e-mailem přes helpdesk.

Honza1

Trochu škoda. V DÚK byly jízdenky do zásoby funkční i po změně. Stejně tak zde není problém jízdenku při nevyužití klikem vrátit. A taktéž jsou odlišné ceny v hotovosti a online. Ale jiný systém musí objevovat Ameriku a dokonce platit právní rozbor.

none

Buď na ně pojedeš a budeš si myslet, že nejsi černý pasažér a nebo požádáš o vrácení. Omylem jsem si koupil špatný lístek a peníze mi vrátili.
Zato když jsem byl vrátit lístek papírový, tak mi pán řekl, že si ho mám nechat na památku.
Tak jsem mu ho daroval.

JiVe

škoda, že ta skupinová není i ve verzi s P, B, 0. Přeci jen směr rodinných výletů do Prahy hodně směřuje.

Jarda

proto není třeba zvýhodnit, ale naopak na něm profitovat 🙂 ale je fakt, že to pak moc nevychází lépe oproti autům

v.sp

“ na území hlavního města se ceny nemění…“

Ale v tabulce JE zvýšení ceny pro P, 0, B.

Studý Chudent

No právě. To by chtělo doplnit, osobně dovozuji že cena kupónů zůstane stejná, změní se jen jednotlivý jízdný? Ale rád budu vyveden z případného omylu

v.sp

Moc dobře napsané to není a taky jsem to hledal – ceny vzrostou o 20%, je to obrázek/tabulka č.4.

g_swrk

Tak snad ty ctecky v busech zacnou konecne poradne nacitat qr kody z aplikace. Hlavne ctecky od Mikroelektroniky, tam je to velka bida a kdyz se sejde s ridicem pedantem ktery vse musi mit v kase, tak carovani pred cteckou je nekdy v radu desitek vterin…

g_swrk

Zajimalo by me proc to minus, vzdyt je to jen prosta pravda… Timto zdravim ridice busu 8391, ktery presne na tomto trva a vzdy ma dojezd diky tomu pozdni. Sem zvedav, jak to bude fungovat, treba se to do te doby vylepsi a problem nebude za coz bych byl vemi rad.

none

Jednou se bude nastupovat do všech dveří. Ale zatím je asi každý zloděj a tak to nejde.

Bob

Ano, čtečky s přikládáním qr zespodu nemají problém, ty s přikládáním zpředu mají problém s přečtením qr skoro vždy, většinou řidič proto jen řekne „ukažte mi to“ a nechce to ani načíst. Dalším problémem čteček je aktivace NFC v telefonu, což způsobí otevření platební karty a překrytí QR.

Lysimachia

Jediná nevýhoda je za mě snad, že původní ceny byl pěkně zaokrouhlené. Bylo to přehlednější a v případě placení mincemi nevznikala drobotina z 1Kč či 2Kč (jasně, u karty to je celkem irelevantní).

kockopes

vzhledem k tomu, že původně chtěli vždy zdražovat o inflaci, tak se nejspíš ceny budou měnit každý rok… (bylo to vlastně přijato?)

Adam Ř

ano bylo, viz článek pod kterým komentuješ

MartinS.

Tak ono když pásmo stojí 12/13 Kč a inflace je 2-2,5 %, tak se o korunu bude zdražovat 1x za 3-4 roky.