Liberec – Česká Lípa do hodiny. Správa železnic soutěží novou přeložku, počítá s elektrizací

Novostavbou pěti kilometrů dojde ke zrušení stanice Zákupy.
Vlaky mezi Libercem a Českou Lípou by měly do konce této dekády zkrátit jízdní dobu pod jednu hodinu. Umožnit to má revitalizace trati včetně rekonstrukce některých stanic a vybudování nové pětikilometrové přeložky. Oproti předchozím plánům řeší již i částečnou elektrizaci.
V zakázce s odhadovanou cenou 55,5 milionu korun hledá Správa železnic projekční firmu, která připraví hlavně dokumentaci pro povolení stavby dopravní infrastruktury pro nový úsek trati z Mimoně do Zákup. Pro ostatní části trati již zpracování dokumentace běží.
„Cílem díla je zvýšení stávající traťové rychlosti, zkrácení jízdních dob vlaků, zajištění plynulosti a bezpečnosti železniční dopravy, a to dosažením systémové jízdní doby do 60 minut,“ uvádí Správa železnic v zadávací dokumentaci.
Projekt revitalizace trati je rozdělen na dvě etapy. První řeší úpravy stávajících úseků, druhý novostavbu přeložky Mimoň -Zákupy. Většina trati povede po novém tělese, vlaky zde budou jezdit rychlostí až 120 km/h. Dosud je v tomto úseku maximem rychlost 60 km/h.
Z Liberce do České Lípy vlakem za hodinu. Správa železnic vybrala projektanta modernizace trati
Kvůli vedení přeložky skončí stávající stanice Zákupy, nahradí ji zastávka Zákupy-Božíkov. Přesune se oproti stávajícímu stavu do částečně nové polohy, vznikne zde nové nástupiště.
Novostavbou dojde současně ke zrušení většiny železničních přejezdů. Nově projekt počítá s novým trakčním vedením v celém traťovém úseku Zákupy – Mimoň. K elektrizaci ale zatím nedojde. „Návrh bude sloužit pouze k umístění stavby, povolení stavby a koordinaci s výhledovou elektrizací,“ vysvětluje Správa železnic.
O zrychlení trati z Liberce do České Lípy se mluví desítky let, k některým úpravám již došlo. Nejrychlejší spojení jede aktuálně 65 minut. Zatímco mezi Českou Lípou a Jablonným v Podještědí je už nyní vlak jízdní dobou konkurenceschopný k autu, zbývající část trasy je kvůli složitému překonání Ještědského hřbetu výrazně pomalejší.
Detailněji celý projekt popisuje Správa železnic v informačním letáku. K zahájení stavby má dojít v roce 2027.
V textu jsme původně nesprávně uváděli, že v úseku je maximální rychlost 85 km/h (jak uvádí část zadávací dokumentace). Ve skutečnosti je 60 km/h. Za chybu se omlouváme.