Liberec – Česká Lípa do hodiny. Správa železnic soutěží novou přeložku, počítá s elektrizací
Zastávka Zákupy-Božíkov. Foto: Vít Heral / mapy.cz

Novostavbou pěti kilometrů dojde ke zrušení stanice Zákupy.
Novostavbou pěti kilometrů dojde ke zrušení stanice Zákupy.
Pokud si to pamatuji správně, v tom „polně lučním“ úseku blízko za Božíkovem je jednak snad místy poněkud nestabilní terén a jednak určitě dost velké převýšení, takže tu dosavadní klikatou stopu zvolili původní budovatelé ATE (ÚTD) právě proto. Co s tím úsekem dokáží ve výsledku vymyslet současní projektanti, platí-li stále to omezení svážlivostí terénu, to si netroufám odhadnout, ale s řádným odvodněním tam mohou vzniknout komplikace = nelze si představovat, že čára na mapě vyřešila všechno.
Až na to, že nová trasa za Božíkovem k Mimoňi bude mít průměrnou hodnotu stoupání menší, než původní trasa. Trasa sice bude o něco kratší, tj asi o 3%, ale výška, kterou bude třeba nastoupat za zastávkou Božíkov bude menší asi o 10%.
Já jsem žádný podélný profil návrhu nové trati neviděl, a má-li být v té části zahloubená (dnes vede po terénu), mohou nastat právě ty komplikace, které jsem zmínil.
Klikatá stopa je daň za to, že ATE musela odkoupit místní dráhu Česká Lípa – Mimoň.
To nerozporuji, ale mění to snad něco na důvodech, čím byl původní budovatel trati (ať už to byl kdokoli) veden, že zvolil právě tu stopu, jakou zvolil? Navíc i ATE by přece mohla i tu odkoupenou trať přestavět („zmodernizovat“), kdyby to bylo snadné. Jistě, stálo by to další peníze …
Když se kouknu na mapu, stačilo by udělat spojku z Chrastavy do Rynoltic cca 10 km , s krátkým tunelem pod Jitravským sedlem a hned bude cesta kratší o 15 minut! Sklonově se to dá taky zvládnout. A zároveň se napojí Hrádek, Žitava na ČL. Než pořád opravovat trať o dost delší přes Křížany, cca 25 km
To byste šotoušům udělat nemohl!
Trať přes kryštofovo údolí aspoň nostalgické jízdy 🙂
Da se říct, že celá trasa Česká Lípa -Mimoň je v nové stopě. No která z lokálek to má?
V lípě nově přesunuté nádraží, v osmdesátkách lípa – ziznikov a teď Zakupy- Mimoň. No proste na liberecké poměry úplně VRT
přehlédnout centralizaci okresu Liberec jde asi těžko…
Trakční vedení jen Mimoň – Zákupy? Vážně? Proč ne celou trasu? Aby se to mohlo po tom znova zavřít? Super fakt
vidíte někde tu elektřinu?
Vím že tam nebude, ale dráty na té přeložce ano, proč je nedát všude a pak jen ,,přepnout páčku“
Klidně to můžou zadratovat od Děčína přes lípu do Liberce 😉
Vždyť první ranní vlak z Liberce do České Lípy potažmo do Ústí to zvládá za hodinu a šikovnej fíra i pod hodinu.
Je rok 2025 tak snad by ta rychlost mohla být trošku rychlejší.
Tam je problém konfigurace obou nádraží v zástavbě. Na 140 by to asi vytáhnout šlo, ale výš by to znamenalo úplně přetrasovat a stejně byste na obou koncích brzdil na 80, to na ty 4 km, kde by ta 160 byla, nedává úplně smysl.
Zato od Zákup do Lípy a od Pertoltic do Jablonného by na směrových 160 prostor i vzdálenost byly.
tak jak je navržena první etapa si představuju modernizaci každý lokálky kde to dává přepravně smysl …. jinak zrušit…
Zajímalo by mě, jaký je cenový rozdíl stavby jako například zde, převážná část trasy je někde na louce: A v původní stopě, klikatá směrové oblouky malých poloměrů; a varianta B, kratší, napřímená.
Přičemž ve výsledku A s rychlostí do 70 k/h a varianta B 120 km/h, která vytvoří s navazujícím úsekem trať souvislou rychlostí 120 km/h o délce 12 km.
Ten zbytek by mohl být na 160. Ale tak se na odboru strategie MD nepřemýšlí.
Kvůli šesti minutám takový humbuk, nad který zůstává rozum stát 🙂
Ono je to důležité kvůli křižování, vite …
A stabilitě konceptu, která tam je dnes dost mizerná.
(přičemž koncept je sám o sobě správný – stíhat osobáky do Liberce na L:00 h a rychlíky na S:30/L:30 h, ale ty 2min. přestupní doby v Č. Lípě, nutnost projíždění některých zastávek a i tak četná přenášení zpoždění v Brništi, České Lípě a Bělé pod Bezdězem…).
Ono zkrácení o 6 minut na takhle poměrně krátkém úseku není zas tak bezvýznamných. Ale nesmí zůstat jen u toho, to je pravda.
Tak si řekněte „zkrácení jízdní doby o 10%“… Zní to lépe?
Neni stanice Zákupy zrušena už teď? Myslel jsem, že je to už jen výhybna.
Není zrušená, jen v ní pravidelně nezastavují vlaky pro výstup a nástup cestujících.
Elektrizace teda kdy?
…již brzy…
No a troleje vs zdejší tunely?
otázka jestli budou elektrifikované nebo se ten úsek vynechá a nebo konečně postaví spojka a tunely nebudou problém
…a pevná trolej?
Pro systém napájení 25 kV možná stejně docela problém kvůli izolaci a vodě.
Ani Liberec i Česká Lípa žádnou elektrifikovanou trať nemají, tak to by bylo jak ostrov v kraji s přetahováním diesely. Snad jen akumulátorové jednotky by našly využití.
V případě, že by byla elektrizována i trať Děčín – Česká Lípa, o žádný ostrov by se nejednalo. Takto už by to dávalo smysl a žádné BEMU by nebyly potřeba.
Jako dráty odnikud nikam???
Píšou „k elektrizaci zatím nedojde“, takže asi jenom příprava. I když v době BEMU to není problém, viz Krnov.
i to by na BEMU mohlo být přínosem
V principu nic špatného, žádné nevýhody.
V Německu by takto významná trat byla dvoukolejka alespoň na 140 km/h. U nás mizerná jednokolejka na 120… Velmi smutné.
Cottbus-Görlitz: https://openrailwaymap.org/?style=maxspeed&lang=cs&lat=51.194459971870664&lon=14.97410774230957&zoom=13
Ano tuhle trať Němci postupně od Berlína přestavují na 160. Co tam máte dál?
Podle mě je její vyznám na úrovni lepší německé lokálky. A teoreticky by ho zvýšil tunel pod Jítravským sedlem, přeložky a odbočka do Stráže p/R, ale ne zrychlení o pár minut (to je zásadní spíš pro konstrukci JŘ). Ale upřímně před base tunelem na Jítravu by měly mít přednost desítky podobně/více náročných staveb…
Tak ona to stavebně je lokálka.
Je, ale taková lepší, proto se tam dá zvyšovat rychlost i na dalších místech bez přeložek.
Zrovna ten úsek který se překládá (to co z něj zbylo) je stavebně původně ta nejlokálkovitější a jedna z nejstarších. Trať ÖLEG z České Lípy do Mimoně.
Ano, je to tak. Ale to ostatní je vcelku slušně postaveno na to, že se využívaly úlevy pro místní tratě.
Rynoltice – Ružodol fakt slušně postaveno není a už tenkrát to bylo nouzové řešení, původní trasování bylo do Bíleho Kostela
Ale je, 70 se tam dá jet, což na poměry oficiálně hlavní trati, ale ve skutečnosti stavěné dle úlev pro trati místní, je docela dobré. Ne ovšem z dnešního pohledu, samozřejmě.
Je a není. Stavěno to bylo podle zákona o lokálkách, ale stavěla to bohatá ATE a zvláště v některých úsecích tam rozhodně investovali dost že zisků tak, aby nemuseli moc odvádět státu. A podle toho to na lokálky nevypadá.
Úsek Česká Lípa – Mimoň, ale byl negativní výjimka, kdy ATE musela vykoupit a využít bývalou vlečku. Česká Lípa – Zákupy přetrasováno v 80-tych letech, a přetrasování zbytku se snad také dočkáme.
Určitě, hlavně pokud by překonávala horský hřeben.
A víte, že dráhu postavili Němci? Zkuste Google, „k. k. privilegierte Aussig-Teplitzer Eisenbahn-Gesellschaft“
Ano, proto by si po druhé světové válce uvědomili, že parametry nedostačuje a byla by přestavěna na moderní trať až na 160 km/h. Celá od Děčína po Liberec. A to tak aby jízdní doba mezi Libercem a Děčínem byla maximálně 60 minut. Ale v tomhle zaostalém zapadákově to stačí. Tady kdyby lidem na chleba exkrement namazali, tak si na tom lidi pochutnají jak je to dobrý. To jak tady lidé absolutně neumí přemýšlet je k zblití a nejhorší je, že se to přenáší z generace na generaci i ti mladí většinou nemyslí tak jako jejich rodiče, jak to má tahle… Číst vice »
Hlavně se přeložkou zruší kritický přejezd v Božíkově, kde bylo několik smrtelných nehod.
A rychlost Zákupy-Mimoň bývala vždy jen 60 km/h pokud vím, takže přeložka 👍
Kde jste přišel, že se má zrušit podle dosavadního plánu se bude přeložka tratě napojovat právě na něm. Nechápu moc ani jak by se dal zrušit, na podjezd ani nadjezd zde není místo kvůli zastavěnému území.
Tak možná, že se zruší jiné, nějak jsem měl za to, že tento inkriminovaný.
Dojde ke zkrácení trasy, už je to naznačeno i v mapy.cz
Kde jste přišel k informaci, že dojde ke zrušení přejezdu. Přeložka tratě se má napojovat přímo na něm. Ani moc smysl nedává ho rušit, když je součástí docela důležité silnice, která spojuje Zákupy a Srní u České Lípy a během nějakých rekonstrukcí slouží jako odklonová trasa pro nákladní automobily aby se vyhnuli městu Česká Lípa.
Nějak mi to připomíná Cimrmana
„Vy četli a rozmrazili?“
„Ne, my nečetli a rozmrazili“ 🙂
A co si to přečíst? Zadávací dokumentace je v odkazu ve článku. Chápu, to je moc složité, tak holt vemte za fakt, že ten přejezd tam být nemá. A silnice tam kupodivu zůstane.
Pan kolega zjevně myslel „zruší“ = nahradí … podjezdem, nadjezdem, takto významný tah nikdo přerušovat neuvažuje
Tato trať je co se týče zaměstnanců opravdu unikátní, chybí mi zde hradlo a hláska a opravdu by zde složili všichni, závorářske stanoviště jsou úplně úžasný 🥰, jestli je to správně, že to dodnes je, to je na každém … za mě super
*sloužili
V článku je chyba, mezi stanicí Zákupy a stanicí Mimoň, je v současné době maximální rychlost 60 km/h, nikoliv 85 km/h.
V zadávací dokumentaci v popisu stávajícího stavu se uvádí toto: Zákupy – Mimoň:
•
Traťová rychlost: 85 km/h
Nebo je tam nyní nějaká pomalá jízda?
Žádná pomalá jízda tam není, traťová rychlost je skutečně 60 km/h, dle tabulky traťových poměrů + je to patrné i z několika záběrů na trať, ke žádnému zvýšení traťové rychlosti z 60 km/h na větší rychlost nedošlo.
Presne
75 pred Zakupy,pak 50 do oblouku a 60 az do Mimone jestli se nemylim
Jezdil jsem denně a řekl bych, že pocitově nebylo ani těch 60. Přes oblouky se jezdí velmi pomalu.
Ve schématu je uvedeno těch 60km/h.
Díky, tam jsem nekoukal. Skvělá koordinace dokumentů v ZD:-)
Přitom současný stav rychlostních parametrů (vmax Zákupy – Mimoň 60 km/h) je popsán v TTP. Ale k nim asi nemáte přístup, tak si o něj řekněte, respektive si řekněte o přístup na Portál provozování dráhy, tedy o jméno a heslo. Vám by ho mohla Správa železnic klidně dát, když ho mají i dopravci a jejich zaměstnanci.
Zadávací dokumentace zjevně uvádí údaj „nejvyšší traťová rychlost, který je pro úsek Zákupy – Brniště skutečně 85 km/h, nic to však nevypovídá o trvalých omezeních rychlosti (TOR), která ze limitují na 60 km/h
A tak začátek je to pěkný, pokud jen tímhle úsekem dojde o zrychlení o těch 6 minut. Navíc se konečně SprŽel rozhodl dělat přeložky. Ale doufám, že to tím neskončí, celá trasa Ústí-Liberec by si zasloužila zrychlení. Vlaky i v nynějším neoptimálním stavu jezdí poměrně plné a sice uznávám, že kvůli terénu to dramaticky zlepšit nepůjde (aniž by to nestálo nesmyslně mnoho), ale nevěřím, že by se to nedalo rekonstrukcí dalších úseků přeci jen ještě o něco zkrátit.
od Lípy po Rynolitce ok, od Rynoltic sakra postavit spojku..pak se nebude třeba bavit o hodině, ale tak o 45 minutách. Je to 6 km novostavby, územní rezerva tam je, tak to není nic nereálného, tohle vyhazování peněz do nekonkurenceschopné trati, je fakt zhovadilost. Na silnici se také neleje dokola nový asfalt na 130 let starou horskou silničku, jakožto „dálkové“ spojení.
To by nákladově bylo zase někde úplně jinde (2km tunel).
Tak pokud fakt chtěj v budoucnu celou 086 pod drátem, tak ta spojka z Rynoltic někam k Bílýmu Kostelu/Chrastavě asi tak šíleně znít nebude. Drátovat stávající úsek z Rynoltic přes Novinu asi taky nebude “za pětikorunu” (úprava tunelů, hlavně toho Křižanskýho) a rychlost se tam taky zvýšit už moc nedá (jestli vůbec).
upravovat zaostalou trať a neustále do ní sypat další peníze na nekonkurenceschopný provoz, to máte pravdu, to je někde jinde..
Myslíte něco takovéhoto? https://mapy.com/s/lukofavece
Je nějaký důvod, proč to berete skrz Vysokou a ne okolo (z východu)?
https://www.kraj-lbc.cz/getFile/id:568708/ZUR_UZpoAkt2_vyk_koordinacni_podepsane.pdf proč fantazírovat, když ta trasa už je stanovená, je na to snad i studie
Tak super, ještě tu realizaci bych chtěl vidět :-).
Ale tato stavba tu propojku doplňuje – nenahrazuje.. Ideální je, pokud by vzniklo oboje.
opravdu jsou potřeba dvě tratě v úseku (Jablonné) Rynoltice-Liberec? Ne, takže se budou sypat peníze do koše..ta spojka už byla snad někdy součástí nějakého unijního programu, ale nedostalo na ní.
Samozřejmě, že by obě tratě potřeba nebyly. Ta současná by se mohla změnit na velmi atraktivní cyklostezku.
Taky by mohla být část z Bílého Kostela do Liberce dvoukolejná, místo tam na to je
To zahájení v r. 2027 je za předpokladu, že letos budou SP. Jak to s nimi vypadá na dalších úsecích, když tenhle ho evidentně mít nebude?
A zbytek se pak bude dělat 05/2030 – 05/2033?