Mimořádností na železnici je letos o 36 % více než před rokem
Počet mimořádných událostí na české železnici za první dva měsíce výrazně stoupl, ubylo ale nepatrně mrtvých a zraněných. Vyplývá to
Počet mimořádných událostí na české železnici za první dva měsíce výrazně stoupl, ubylo ale nepatrně mrtvých a zraněných. Vyplývá to z dat, které poskytla Drážní inspekce.
Podle nich došlo v lednu a v únoru k celkem 220 událostem, zatímco loni za stejné období ke 162. Usmrceno u nich bylo 26 lidí, loni 29. Počty zraněných také nepatrně klesly: z 27 na 25. V celkových číslech jsou všechny události včetně těch, za které zaměstnanci na železnici nemohou. Všichni mrtví jsou buď z nehod na přejezdech nebo jde o sebevrahy.
Nehody na železnici se staly velkým tématem médií minulý týden po sérii tří mimořádných událostí během pěti dní. Nepříjemnosti přitom pokračovaly i v tomto týdnu. Došlo například ke sražení lokomotiv v Havlíčkově Brodě, projetí návěsti Stůj v Olomouci strojvedoucím Leo Expressu nebo ve čtvrtek k najetí Jižního expresu do balvanu neznámého původu na trati u Českých Budějovic.
„Od poloviny února zahajujeme každý druhý den jedno šetření,“ říká Jan Kučera, generální inspektor Drážní inspekce. Ta přitom neřeší každou mimořádnou událost. „Vlastní šetření zahajujeme, pokud jde o vážnou nehodu podle zákona o dráhách, nebo má mimořádná událost významný dopad na systém bezpečnosti, případně se podobný typ mimořádné události opakuje,“ vysvětlil Kučera.
Podle Kučery za bezpečné provozování dráhy a drážní dopravy odpovídají především provozovatelé dráhy, dopravci a také národní bezpečnostní orgán, jímž je Drážní úřad. Ten schvaluje pravidla a kontroluje jejich dodržování.
Vedení Českých drah už včera řešilo vysoké počty mimořádných událostí, dohodlo se například na častějších kontrolách strojvedoucích. Během několika týdnů také spustí nové trenažéry v České Třebové a Praze.