Nová trasa pro rychlovlaky do Mostu. Studie prověří trať přes roudnický terminál

Až dosud se počítalo jen s odbočkou z Nové Vsi.
Správa železnic začíná řešit novou trasu pro rychlovlaky, která by propojila Prahu, Louny a Most. Zatímco podle původních plánů měla nová trať vést od Nové Vsi na Mělnicku, kde by se odpojila od budoucí vysokorychlostní železnice z Prahy do Ústí nad Labem a Drážďan, nově se řeší i možnost severnější trasy přes chystaný terminál v Roudnici nad Labem.
Vyplývá to ze zadávací dokumentace soutěže na novou studii proveditelnosti trati označované jako RS 42. Soutěž omylem Správa železnic zahájila už na konci loňského roku, vzápětí ji zrušila. Tehdy uvedla, že novou vypíše v nejbližší době. Stalo se tak po čtyřech měsících.
Z Prahy do Mostu za 40 minut. SŽ prověří možnosti nové vysokorychlostní tratě
Studie má ukázat, která varianta bude lepší: zda odpojení u Nové Vsi, nebo za roudnickým terminálem. „Ve variantách se smíšeným provozem dochází v této oblasti rovněž i k napojení na trať Kralupy n. Vltavou – Dřísy pro vlaky nákladní dopravy. Nová trať zkrátí cestovní doby v dálkové dopravě, v některých úsecích uvolní kapacitu konvenční železniční infrastruktury a umožní alternativní trasování pro vlaky nákladní dopravy mezi českým vnitrozemím a Německem,“ uvedla Správa železnic v zadávací dokumentaci.
Devět variant
Autoři studie mají navrhnout a posoudit provozní řešení nejen na trati do Mostu, ale i přímé či navazující obsluhy větších měst a turistických center jako jsou Chomutov, Klášterec nad Ohří, Kadaň, Žatec, Karlovy Vary, Litvínov, Jirkov, Ostrov, Chodov a Sokolov. Součástí studie bude posouzení modernizace tratí č. 114 a 123 v úsecích Louny – Žatec a Počerady – Most. Dále autoři posoudí dopad na provoz nákladní dopravy z Mostu ve směru do Nymburk přes Neratovice.
Správa železnic požaduje prověření celkem devíti variant. Ty se od sebe liší hlavně trasou (odbočka z Nové Vsi a odbočka z Roudnice) a také rychlostí a provozem. Prověřit se má smíšený provoz osobních a nákladních vlaků i trať jen pro osobní vlaky. Studie má ukázat, zda je lepší postavit trať na 200, 250 nebo 320 km/h.
„Očekává se, že jízdní doba Praha – Most bude přibližně 40 minut a Praha – Louny 30 minut,“ sdělil na počátku roku mluvčí SŽ Dušan Gavenda.
Projekt podle Správy železnic přispěje k rozvoji Lounska, Žatecka, Mostecka a dalších měst v oblasti Podkrušnohoří. Na samotnou výstavbu má dojít až po dokončení hlavní trasy RS 4 Praha – Drážďany. Přesný časový rámec má být jasný po schválení studie.