Nová trasa pro rychlovlaky do Mostu. Studie prověří trať přes roudnický terminál

Stanice Libochovice na trati z Loun do Lovosic po modernizaci. Foto: Chládek a Tintěra.Stanice Libochovice na trati z Loun do Lovosic po modernizaci. Foto: Chládek a Tintěra.

Až dosud se počítalo jen s odbočkou z Nové Vsi.

Odebírat
Upozornit na
guest
32 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
Tomáš

No a tom Mostě vznikne jediný opravdový terminál VRT. Terminám, česky konečná, to doufám v Roudnici nebo jinde v Čechách nebude.

Frantisek X

To má jiný smysl. Když tam vystoupíte, tak tam také skončíte. Uprostřed polí, všude daleko, bez auta ztraceni – pokud náhodou nevyjde přípoj tam, kam ve skutečnosti potřebujete (netýká se traktoristů, jimž tam začíná směna, a možná ještě výletníků).

Kubrt

Ale ne. Samozřejmě nikdo neví, jak to nakonec dopadne, ale je logický předpoklad, že ty vlaky nebudou končit v Mostě, ale budou pokračovat směr Cheb, aby obsloužily celou oblast mezi Mostem a Chebem.
Jazykový purismus na téma co je a co není terminál, je zbytečný, všichni tak nějak chápou, co to znamená.

Jiří Urban

Sice trochu mimo téma, ale pro fanoušky – dnes se v mapách Správy železnic objevila zakreslená nová trať do Liberce.

Jan Hašek

zrovna jsem koukal, vypadá to celkem realisticky a ne megalomansky

Náhodný Kolemjdoucí

Možná malinko škoda toho úseku kolem Sychrova, ale udržovat to jen pro turisty se nedá, takže nejspíš cyklostezka.

Jan Hašek

Nikdy se to neudělá, ale naplánovat se to musí.

fous55

Vysokorychlostní tratě vznikly jako náhrada za letecké spojení na kratší případně i střední vzdálenosti a slouží proto ke spojení měst s několika stovkami tisíc obyvatel na vzdálenost několika set kilometrů. Taková města jsou v ČR pouze tři. Ve světě jsou jen dvě VRT, které neprodělávají: Šinkanzen a Paříž – Lyon. My jsme ale tak bohatí, že podle hesla „Dálnice do každé vesnice!“ budeme stavět VRT i na vzdálenost několika desítek kilometrů do města s několika desítkami tisíc obyvatel. Postupně se dopracujeme i k vysokorychlostní tramvaji např. z Mostu do Litvínova nebo z Liberce do Jablonce. Kdyby něco takového jako VRT… Číst vice »

Kubrt

Však ono to dost možná dopadne jako trať na 200, která té podkrušnohorské oblasti významně pomůže, a VRT využije „jen“ jako rychlý výpad z Prahy. Což za mě dává smysl.

mic

Asi je u téhle trati zbytečné hovořit o VRT, neboť nepředpokládám, že tudy budou jezdit Krušnohory z Chebu ve vysokorychlostních jednotkách.
Nicméně trasování bych pojal pokud možno velkoryse, aby se za dvacet let nevynořila potřeba nějakých přeložek.
Potřebu obsloužit mosteckou tratí i Roudnici ovšem neumím posoudit.
Každopádně bych u Prahy ponechal územní rezervu pro případné další koleje.

Frantisek X

Obsloužit Roudnici = právě ta přeložka, či spíše sjezd do Roudnice. Nebo aspoň vazba na podřipské lokálky, ať těch kolejí není příliš a poslouží i svému okolí… Zatím se „velkoryse“ plánuje 200 místo 160 tak, že se přesouvají zastávky do polí. No někdy i u těch 160 to už je problém, a nač nechávat sjezdy…

Twix

Vždyť něco takového tady vznikne, rychlý výjezd z Prahy a pak víceméně klasická trať kolem 200 kkm/h se silným meziregionálním významem. Pokud se to postaví, využije se to určitě lépe než mnohé španělské VRT.

Jaaa

Možná by stálo za to inspirovat se jihem (Linec – ČB) a projektovat to rovnou na těch 250, když už se to trasování dělá znovu.

Frantisek X

Nebo si ujasnit, co čemu má sloužit, a nechtít vždy a všude jen projet 200 s odříznutím všeho okolo, jen aby nemusela být základní a nadřazená síť vedle sebe.

Martin1

K čemu že jsou vlastně na MD a SŽ odbory strategie? K plánování nějaké pořádné koncepce evidentne ne.

Ústečan

Na sabotáž modernizace železnice 🙂

Jaaa

Zadávají tyhle studie. 🙂

ABCD

Osobně mám takový dojem, že terminál Roudnice je příliš daleko od Prahy. Myslím si, že by mělo být něco podobně vzdáleného, jako je terminál Praha-východ.
Možná tam něco bude, ale tu asymetrii nechápu. Možná se mýlím a za vysvětlení díky.

Twix

To jsou jiné případy, terminál Roudnice nemá sloužit cestám do Prahy, naopak má nabídnout rychlé spojení z regionu do Prahy, včetně přípojných vlaků. Něco jako terminál Tullnerfeld západně od Vídně, i když ten je o trochu šikovnější.

Frantisek X

Nemá sloužit cestám do Prahy, nýbrž má nabídnout spojení do Prahy – tím myslíte, že z Roudnice už se vyplatí jet jako dosud, zatímco z jejího okolí to bude rychlejší s přestupem v poli než s přestupem v Roudnici? V podstatě je to to samé, až na to, že na východ od Prahy nedojde k napojení u Mochova, nýbrž u vlečky pro nákladní vlaky. Jinak též ignoruje okolní uzly. Jeden rozdíl tu přece je – tratě na západ od Prahy, které by potřebovaly zlepšit i pro napojení dalších měst a obcí, budou zrušeny s tím, že tam lidé mají autobusy… Číst vice »

Matěj P.

Ona je v plánu ještě stanice Praha-sever v Letňanech/Ďáblicích.

mic

Podle mého názoru je terminál Roudnice daleko i od Roudnice…

Twix

Z roudnických sídlišť je skoro i blíž než roudnické nádraží, z míst v okolí i díky blízkosti dálnice je to výrazně blíž. Až se probudí František X, bude tady hejtovat terminály v polích kam se dá dojet autem, ale další varianta by byla pak nemít u Roudnice vůbec nic, protože trefit VRTkou střed města by dost dobře nešlo…

Frantisek X

Sjezd by postačil. Dálnice k napájení VRT z okolí je taky dobrý logický paradox. Otázkou pak je, co pojede z těch sídlišť do toho pole – zda bude nutné držet k tomu auto. Jo, možná tedy napojí lokálku. Oproti dřívějším plánům chválím aspoň záměr napojit sjezdem Louny, a naopak netrvání na zastávce v polích u Mšeného-lázní. Obecně ale nemít u Roudnice vůbec nic by VRT i odpovídalo.

Kamui

Já myslel, že v této věci je už dávno rozhodnuto. Tyhle nekonečné přezkumy a revize nikam nevedou, je čas začít už konečně reálně stavět.

Marty

Ale tečou zde zajímavé provize

František

Jo…stejně pak zjisti, že tam tolik lidi nejezdí, ze by si tolik nepřiplaceli za o par minut rychlejší cestu a že bez územní rezervy se neda nic moc udělat ani s trasováním. Takže výsledek bude, že je levnější dostat člověka na Mars/Měsíc, než o pár minut rychlejší z Mostu do Prahy.

Twix

Naopak, navržené trasování nemá zkrátit cestu z Mostu do Prahy oproti předchozí variantě, má to obsloužit terminál Roudnice kterému se to vyhýbalo. A řekl bych že u mostecké větve je ještě čas plánovat…

platamond

No, třeba jim jen došlo, ale zatím si to nechávají pro sebe, že Středohorský tunel je běh tak na 50 let, to věřím více i na tunel do Berouna.
Obočka v Roudnici na Most, časem může objet Středohoří z druhé strany, protože Němec mezitím postaví tunel pod Krušnými horami. Stehně jako plán dálnic, kam se opatrně dostává trasa Jičín – Boleslav…

Kicruj

Na druhou stranu, odpůrci staveb používají často argument, že se jiná řešení dostatečně neprozkoumala, takže to smysl dává.

mgr.pavel

Takový gumový argument vytáhnou odpůrci vždycky. „OK, prozkoumali jste variantu přes Roudnici, ALE ne přesně tuto co jsem si teď nakreslil na ubrousek“.

Frantisek X

Ono rychlé plánování „už abychom to měli“ v situaci, kdy „chceme všude všechno“ (dálnici, VRT, kanál i letadla), tudíž se nemusíme snažit, aby to sloužilo efektivně v širším kontextu, také není dobře. Někdy se ani lidem nedivím, když už je tam dálnice, že nechtějí ještě VRT, letiště a zdymadlo, aby si to mezi sebou konkurovalo. Pak už používají cokoli. I když navázání na tu polní stanici, pokud už má vzniknout, je určitě vhodné.