Nová trasa pro rychlovlaky do Mostu. Studie prověří trať přes roudnický terminál

Stanice Libochovice na trati z Loun do Lovosic po modernizaci. Foto: Chládek a Tintěra.Stanice Libochovice na trati z Loun do Lovosic po modernizaci. Foto: Chládek a Tintěra.

Až dosud se počítalo jen s odbočkou z Nové Vsi.

93 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlépe hodnocené
Inline Feedbacks
View all comments
xyz

A o tomto Dobrá správa ještě před asi 1,5 rokem psala, že to bude hotové do roku 2035…

A teď „prověřuje alternativy“…

Mirek

Vzpomene si ještě někdo na prvotní řešení cca 6-8 roků zpátky, že VRT Praha Roudnice n. L. měla být ČTYŘKOLEJNÁ, a za Roudnicí rozdělení MOST – DRESDEN???

Martin

Ano,…
A nejak me napada i trasovani kolem D7, Kladno, Slany, Louny, Most, Chomutov… jen to napojeni do Prahy od letiste kulha…

Martin

…akorat nakladni doprava by stejne musela novou trati severne od Prahy…

Tom

VRT do každého městečka ,lokálku do každé vesničky

Tomáš Záruba

VRT tam, kam nevede použitelná konvenční trať.

Tom

aby byl vlak konkurenceschopný je potřeba půlhodinový takt ,kde se to vyplatí ,vždyt to bude jezdit po většinu dne poloprázdné,pokud bude interval delší tak to není na denní dojíždění použitelné

xyz

Tak to bude jezdit o takové kapacitě souprav, aby to při 30min. intervalu nebylo (ve špičce) poloprázdné.

Navíc 30min. interval může být i složeninou dvou linek.

Přípravář

Jinak pokud je pro spojení na Louny stále sledováno výhradně odbočení z drážďanské VRTky, tak to ukazuje naprostou ichtylnost MD. Stačí se podívat, na které straně jsou Louny a na které výjezd na drážďany.

Ale ono by hrozilo že by si někdo všiml, že má být skutečně modenrí trať Praha – Kladno/Slaný – Louny – Most (viď rovnou D6/D7?) a že měl s Kanonem CEDOP zase pravdu… a to se nesmí dopustit

Marek

Pokud se postaví (dvoukolejná elektrifikována) trať Praha – Kladno tak na druhém konci v úseku Chomutov – Žatec) je to už pod trolejí. Časem se bude řešit napřímení (zkrácení) zrychlení a elektrifikace zbylého úseku. To je ale hudba budoucnosti. Možná to ale nebude potřeba když bude VRT trať na Most

Tomáš Záruba

Ten Most by měl cílit spíš na 30 minut než na 40…

Přípravář

To jste vymyslel Vy/CEDOP a bylo to moc dobré a levné. Proto se po 5 letech musí zadat nová studie, správnému projekčnímu oligopolu a musí navržené řešení být horší a stát víc – už kvůli cenám navazujících dokumentací

Tomáš Záruba

Jestli nakonec bude trasa nebo linky trochu jinak je klidně možné. Ostatně i já jsem si původně myslel, že ideál (neboť nejkratší odbočná větev) je via Lovosice a myšlenka shořela až na CHKO… Jde spíš o to, aby to nebylo úplně klikaté a trochu mě děsí ten údaj 40 minut, který obávám se vychází z ještě starší studie. Tam byl Most obsluhován stejnou linkou jako Louny, kde se tím pádem zastavovalo na dnešním „hlavním“ nádraží (= beztak mimo město) za cenu propadu rychlosti na tuším 110 km/h, a pochopitelně pak nebyl přímý Žatec. Jako zásadní vidím ovšem hlavně, aby Most… Číst vice »

Honza

VRT do Mostu a do Plzně ne ? Nechápu co je v Mostě…..

Přípravář

Obě VRT mají smysl, ale plzeňská samo víc. Ale u kolegy – přesněji řečeno u Sosny a ministrů, co ho poslouchají.

Adam Ř

Tak do Plzně bude (podobně jako do Budějovic) velmi slušná konvenční trať, takže ta VRTka opravdu není tak důležita

Tomáš Záruba

Do Plzně? No možná z Holýšova a Ejpovic. 🙂

Marek

Plzeň která je sama o sobě krajským městem (už) je na koridorové trati. Rychlé spojení do Mostu vyřeší dopravu SZ Podkrušnohoří/rychlé spojení do Prahy. Takže smysl to má s těch 30 (40) minut by bylo opravdu bylo perfektní.

Náhodný Kolemjdoucí

Nezaměstnanost?

Sáček

Vysokorychlostní vlaky můžou zajíždět až do Chomutova-Jirkova. Plus trať výrazně zrychlí i cestování vlakem do KV, kam budou zajíždět konvenčnější jednotky na 200 km/h, které budou mosteckou VRT sdílet s vysokorychlostními vlaky. A do Mostu budou dojíždět i z Litvínova.

Sáček

Víte co, všechno to jsou studie (a vizualizace) pro budoucí generace. Ty se rozhodnou, co a kdy stavět (Vrt a Vrtek). Jak SŽ říká, náš húkol jhe projektovat. Až malé mimino Vrtek bude dospělým, pak si to bude stavět. My? My už ne.

Přípravář

SŽ neprojektuje, ale primárně utrácí peníze. Snad si někdo dá 106 na to, co paní Heinišová naprojektovala…

Kuzma

Bylo by dobré vygenerovat tranzitní propojku mezi terminálem Roudnice a Prahou-východ (VRT ekvivalent pravobřežky), od téhle propojky by se pak dalo uvažovat o odbočce na letiště V.Havla, což by jednak zvýšilo variace provozu a přilákalo nové cestující, ale zajímavé by to mohlo být i pro tranzitní dálkové expresy například Berlín – Vídeň, pro jízdu do Ústí nad Labem nebo Prahy by se tak jednoduše přestoupilo do stejné soupravy v Drážďanech hrana-hrana, takže mistenka by platila v navazujícím vlaku na to samé místo a vlak směřující do Prahy by pak mohl pokračovat do Č.Budějovic a Lince. Na V Roudnici to samé… Číst vice »

Adam Ř

Nákladní tratě vyhýbající se Praze (hlavně teda Kolín – Mělník) dávají dobrý smysl, protože v Praze se těžce staví a stejně to není z hlediska nákladní dopravy zas tak významný cíl. Naopak oro osobní dopravu jde o cíl extrémně důležitý. Myslím, že transitní expres (něco jako Berlín – Vídeň bez jediné zastávky v Česku) by se nenaplnil. Tangentové rychlíky (Něco jako je dnes R8 Ústí – Mělník – Kolín, třeba s prodloužením do Pardubic, Třebové a Olomouce) sice smysl dávají, ale stavět pro ně VRT trať nedává smysl, už jen proto, že to není expres, ale rychlík. Napojení na letiště… Číst vice »

Panda

Asi nerozumím tomu napojení pro nákladní dopravu – pokud bude smíšená trať Roudnice-Most a čistě osobní Praha-Roudnice, tak kudy se to napojí na Kralupy-Dřísy? A nebylo by logičtější napojení na pravobřežku přes Štětí (vč. nového mostu z Račic).

mluno

Tak zase další studie. Asi bude za nějakou dobu potřeba nějaká rešerše – Studie studií, aby se v tom někdo vůbec vyznal. Ale hlavně už by se mělo někde začít stavět. I kdyby to měly být ty 3 kilometry VRT z Vršovic do Běchovic (podle mě úplný nesmysl, ale pokud se to v budoucnu stane součástí většího celku proč ne). Jsem rád, že jsme se dostali ze stádia VRT nepotřebujeme, osm hodin na průjezd republikou je v pořádku, a evropa nás v pohodě objede venkem (to jsme měli udělat s dálnicema a neřešili bychom tranzit), do fáze nějakého uvažování o… Číst vice »

Pavel Kraus

Promiňte, ale VRT do Mostu a Loun, to je nějakej nonsens…

El Barto

Ono jde i o napojení cílů za Mostem na Prahu, od Chomutova přes KV až po Cheb.

Pampeliška

A vy si myslíte že to tam skončí nebo co

Ondřej

Proc? Mne to prijde jako neco, co muze regionu hodne vyrazne pomoci. Na rozdil od udrzovani pri zivote nekonkurenceschopnych lokalek v te oblasti… Jo a vim, ze ty dve veci jsou financne nekde jinde… 😀

koriandr

Já bych to jen natáhl až do Chomutova ať je to někde na půl cesty mezi ústím a K. Vary.

Apollo 17

No do Chomutova to dojede za10 minut po modernizované trati. Ale současná doba jízdy 2 hodiny Krušnohoru z Mostu do Prahy je na nic.

Petr Šimral

Tak tak. V původní studii to bylo naznačeno jako IC s těmito časy:
Praha X:00
Most X:30
Chomutov X:42
Karlovy Vary Y:30
Cheb X:00

Marek

Právě naopak. Mělo to být už dávno jako kompenzace zničeného životního prostředí vlivem těžbx uhlí a vyroby elektřiny.

Tomáš

No a tom Mostě vznikne jediný opravdový terminál VRT. Terminám, česky konečná, to doufám v Roudnici nebo jinde v Čechách nebude.

Frantisek X

To má jiný smysl. Když tam vystoupíte, tak tam také skončíte. Uprostřed polí, všude daleko, bez auta ztraceni – pokud náhodou nevyjde přípoj tam, kam ve skutečnosti potřebujete (netýká se traktoristů, jimž tam začíná směna, a možná ještě výletníků).

Kubrt

Ale ne. Samozřejmě nikdo neví, jak to nakonec dopadne, ale je logický předpoklad, že ty vlaky nebudou končit v Mostě, ale budou pokračovat směr Cheb, aby obsloužily celou oblast mezi Mostem a Chebem.
Jazykový purismus na téma co je a co není terminál, je zbytečný, všichni tak nějak chápou, co to znamená.

fipkař

No, on to ve skutečnosti vždycky terminál (s končící dopravou) je, jen to není terminál pro VRT, ale terminál pro ostatní dopravy, který by většinou dával smysl i bez napojení na VRT, ale který VRT zhodnocuje tím, že se na něm „přiživuje“.

Kubrt

Jistě. Však píšu, že všichni víme, co to je 🙂

fipkař

Podle toho, co se tady objevuje, tak to někdo asi takto nechápe. Ale souhlasím i s tím, že stavět „terminály“ někde v polích, kam kvůli tomu je třeba dotáhnout dlouhou další návaznou dopravu, aby se tam člověk vůbec dostal, je pitomost: terminál VRT není letištěm, které potřebuje okolo velký ochranný bezpečnostní prostor a obtěžuje hlukem, takže není smysluplné budovat terminály VRT zbytečně daleko od osídlení – dopustili bychom se tím podobné chyby, jako postavit nádraží v Křižanově v polích mezi čtyřmi obcemi, takže je daleko pro všechny a lidé místo vlakem jezdí autobusy a auty přímo do cílů svých cest:… Číst vice »

Martin

Proto mi prijde logicke mit terminal na hradecke trase u Kolina, kde krizuje trat smer Podebrady, Nymburk, Nymburk a Kutna Hora a Caslav, nez terminal v poli na brnenske trati nekde v Pucerech u lokalky z Kolina na Uh. Janovice…
Ale ano, chapu proc, je tam silnice I/2… ale to u Podebrad jsou tri, D11, I/38 a I/32…
Ale mozna jde o zruseni lokalek, Pecky, Zasmuky, Becvary a Kolin, Janovice, Rataje…

Martin

Ono yerminal neni ukonceni yech vlaku, ale pripoju a aut, na krere ma vlak v terminalu navazovat…

mluno

Myslím, že to slovo už dávno pozbylo svůj smysl konečné. Ale je to moderní slovo. Třeba v Benešově už nemáme autobusové nádraží (aut. st. se to dřív jmenovalo), ale Terminál. A mám pocit, že něco podobného mají i jiná města. Holt je to moderní slovo.

Jiří Urban

Sice trochu mimo téma, ale pro fanoušky – dnes se v mapách Správy železnic objevila zakreslená nová trať do Liberce.

Jan Hašek

zrovna jsem koukal, vypadá to celkem realisticky a ne megalomansky

Náhodný Kolemjdoucí

Možná malinko škoda toho úseku kolem Sychrova, ale udržovat to jen pro turisty se nedá, takže nejspíš cyklostezka.

Jan Hašek

Tak hlavně ať to začnou stavět… nevím proč by mělo mít větší prioritu nějaké blbbiny jako eletrizace Tábor-Milevsko nebo -Havl.brod-Hlinsko

Náhodný Kolemjdoucí

Pokud se ty stavby nějak navzájem neovlivňují, tak nevidím důvod, proč by neměli dělat obojí současně.

Jiří Urban

Trať kolem Sychrova bude také zrušena? Ve videích mluvili jen o zrušení trati přes Jeřmanice s tím, že z Hodkovic do Rychnova trať zůstane pro nákladní účely.

Jiří Urban

Beru zpět, už to vidím.

„Stávající trať přes Sychrov a Jeřmanické sedlo je navržena ke zrušení, vyjma úseku Hodkovice nad Mohelkou – Rychnov u Jablonce nad Nisou, který je zachován pro potřeby nákladní dopravy.“

Tomáš Záruba

Mně spíš vadí to pomalé napojení Turnova (80 km/h?). Doufal jsem v tak něco: https://mapy.cz/s/panocosoge

Jiří Šrámek

A z Doubí k dálnici postavíte schody, že. Je tam pěkný sešup.

Tomáš Záruba

Neřeklo se nakonec, že bude i obchvat Hodkovic…?

Jan Hašek

Nikdy se to neudělá, ale naplánovat se to musí.

fous55

Vysokorychlostní tratě vznikly jako náhrada za letecké spojení na kratší případně i střední vzdálenosti a slouží proto ke spojení měst s několika stovkami tisíc obyvatel na vzdálenost několika set kilometrů. Taková města jsou v ČR pouze tři. Ve světě jsou jen dvě VRT, které neprodělávají: Šinkanzen a Paříž – Lyon. My jsme ale tak bohatí, že podle hesla „Dálnice do každé vesnice!“ budeme stavět VRT i na vzdálenost několika desítek kilometrů do města s několika desítkami tisíc obyvatel. Postupně se dopracujeme i k vysokorychlostní tramvaji např. z Mostu do Litvínova nebo z Liberce do Jablonce. Kdyby něco takového jako VRT… Číst vice »

Kubrt

Však ono to dost možná dopadne jako trať na 200, která té podkrušnohorské oblasti významně pomůže, a VRT využije „jen“ jako rychlý výpad z Prahy. Což za mě dává smysl.

mic

Asi je u téhle trati zbytečné hovořit o VRT, neboť nepředpokládám, že tudy budou jezdit Krušnohory z Chebu ve vysokorychlostních jednotkách.
Nicméně trasování bych pojal pokud možno velkoryse, aby se za dvacet let nevynořila potřeba nějakých přeložek.
Potřebu obsloužit mosteckou tratí i Roudnici ovšem neumím posoudit.
Každopádně bych u Prahy ponechal územní rezervu pro případné další koleje.

Frantisek X

Obsloužit Roudnici = právě ta přeložka, či spíše sjezd do Roudnice. Nebo aspoň vazba na podřipské lokálky, ať těch kolejí není příliš a poslouží i svému okolí… Zatím se „velkoryse“ plánuje 200 místo 160 tak, že se přesouvají zastávky do polí. No někdy i u těch 160 to už je problém, a nač nechávat sjezdy…

Twix

Sjezd do roudnického nádraží a zpět na VRT by byl technicky dost komplikovaný (propojení obou tratí bude pak o něco severněji) a přínosy by byly omezené, navíc by to hodně zvýšilo provoz aut a autobusů v centru města.

Twix

Vždyť něco takového tady vznikne, rychlý výjezd z Prahy a pak víceméně klasická trať kolem 200 kkm/h se silným meziregionálním významem. Pokud se to postaví, využije se to určitě lépe než mnohé španělské VRT.

Jaaa

Možná by stálo za to inspirovat se jihem (Linec – ČB) a projektovat to rovnou na těch 250, když už se to trasování dělá znovu.

Frantisek X

Nebo si ujasnit, co čemu má sloužit, a nechtít vždy a všude jen projet 200 s odříznutím všeho okolo, jen aby nemusela být základní a nadřazená síť vedle sebe.

Jaaa

Nechápu, proč mám mínusy. Prostor pro oblouky tam v krajině je.

Marek

Podkrušnohoří je specifické tím že se tam hodně těžilo, je tam značná
průmyslová devastace krajiny. A zároveň ne vždy dostupná kvalitní zdravotní péče a školstvi. Elektřinu z uhlí využívá celá republika. Ale zajímavé je, že nikdo nebyl ochoten z Mostu nebo z Chomutova postavi přímou rychlou trať nebo silnici. Napravuje se to až teď po desetiletích ničení přírody a krajiny.

Marek

Okres Most cca 100 tis obyvatel, okres Chomutov cca 120 tis obyvatel. Okres Louny cca 80 tis obyv

Martin1

K čemu že jsou vlastně na MD a SŽ odbory strategie? K plánování nějaké pořádné koncepce evidentne ne.

Ústečan

Na sabotáž modernizace železnice 🙂

Jaaa

Zadávají tyhle studie. 🙂

Alibaba

A ony tam vůbec jsou? 🙂

ABCD

Osobně mám takový dojem, že terminál Roudnice je příliš daleko od Prahy. Myslím si, že by mělo být něco podobně vzdáleného, jako je terminál Praha-východ.
Možná tam něco bude, ale tu asymetrii nechápu. Možná se mýlím a za vysvětlení díky.

Twix

To jsou jiné případy, terminál Roudnice nemá sloužit cestám do Prahy, naopak má nabídnout rychlé spojení z regionu do Prahy, včetně přípojných vlaků. Něco jako terminál Tullnerfeld západně od Vídně, i když ten je o trochu šikovnější.

Frantisek X

Nemá sloužit cestám do Prahy, nýbrž má nabídnout spojení do Prahy – tím myslíte, že z Roudnice už se vyplatí jet jako dosud, zatímco z jejího okolí to bude rychlejší s přestupem v poli než s přestupem v Roudnici? V podstatě je to to samé, až na to, že na východ od Prahy nedojde k napojení u Mochova, nýbrž u vlečky pro nákladní vlaky. Jinak též ignoruje okolní uzly. Jeden rozdíl tu přece je – tratě na západ od Prahy, které by potřebovaly zlepšit i pro napojení dalších měst a obcí, budou zrušeny s tím, že tam lidé mají autobusy… Číst vice »

Twix

Co s čím se porovnává? Myslím tím že z Roudnice i okolí bude samozřejmě rychlejší cesta do Prahy přes ten terminál.

Matěj P.

Ona je v plánu ještě stanice Praha-sever v Letňanech/Ďáblicích.

ABCD

Aha. Tak to vše vysvětluje. Je to rozhodnuto? Pak možná není tak nutné, aby to vedlo přes Roudnici.

mic

Podle mého názoru je terminál Roudnice daleko i od Roudnice…

Twix

Z roudnických sídlišť je skoro i blíž než roudnické nádraží, z míst v okolí i díky blízkosti dálnice je to výrazně blíž. Až se probudí František X, bude tady hejtovat terminály v polích kam se dá dojet autem, ale další varianta by byla pak nemít u Roudnice vůbec nic, protože trefit VRTkou střed města by dost dobře nešlo…

Frantisek X

Sjezd by postačil. Dálnice k napájení VRT z okolí je taky dobrý logický paradox. Otázkou pak je, co pojede z těch sídlišť do toho pole – zda bude nutné držet k tomu auto. Jo, možná tedy napojí lokálku. Oproti dřívějším plánům chválím aspoň záměr napojit sjezdem Louny, a naopak netrvání na zastávce v polích u Mšeného-lázní. Obecně ale nemít u Roudnice vůbec nic by VRT i odpovídalo.

Twix

Kudy by ten sjezd vedl? Jedině snad až okolo města ze západní strany, ale to už je lepší to napojení lokálky co vede přes město do terminálu, které je v plánech od začátku.

Kamui

Já myslel, že v této věci je už dávno rozhodnuto. Tyhle nekonečné přezkumy a revize nikam nevedou, je čas začít už konečně reálně stavět.

Marty

Ale tečou zde zajímavé provize

František

Jo…stejně pak zjisti, že tam tolik lidi nejezdí, ze by si tolik nepřiplaceli za o par minut rychlejší cestu a že bez územní rezervy se neda nic moc udělat ani s trasováním. Takže výsledek bude, že je levnější dostat člověka na Mars/Měsíc, než o pár minut rychlejší z Mostu do Prahy.

Twix

Naopak, navržené trasování nemá zkrátit cestu z Mostu do Prahy oproti předchozí variantě, má to obsloužit terminál Roudnice kterému se to vyhýbalo. A řekl bych že u mostecké větve je ještě čas plánovat…

Alibaba

Jestli cca půl hodinu (Ústí n.L., Most i více) berete za pár minut, tak by mě zajímalo, kolik si tak zrychlení představujete?

platamond

No, třeba jim jen došlo, ale zatím si to nechávají pro sebe, že Středohorský tunel je běh tak na 50 let, to věřím více i na tunel do Berouna.
Obočka v Roudnici na Most, časem může objet Středohoří z druhé strany, protože Němec mezitím postaví tunel pod Krušnými horami. Stehně jako plán dálnic, kam se opatrně dostává trasa Jičín – Boleslav…

Kicruj

Na druhou stranu, odpůrci staveb používají často argument, že se jiná řešení dostatečně neprozkoumala, takže to smysl dává.

mgr.pavel

Takový gumový argument vytáhnou odpůrci vždycky. „OK, prozkoumali jste variantu přes Roudnici, ALE ne přesně tuto co jsem si teď nakreslil na ubrousek“.

Frantisek X

Ono rychlé plánování „už abychom to měli“ v situaci, kdy „chceme všude všechno“ (dálnici, VRT, kanál i letadla), tudíž se nemusíme snažit, aby to sloužilo efektivně v širším kontextu, také není dobře. Někdy se ani lidem nedivím, když už je tam dálnice, že nechtějí ještě VRT, letiště a zdymadlo, aby si to mezi sebou konkurovalo. Pak už používají cokoli. I když navázání na tu polní stanici, pokud už má vzniknout, je určitě vhodné.

Kicruj

jo, ale tam už má soud možnost to realtivně jednoduše shodit, narozdíl od toho, když sž/řsd/kdokoliv má studii jen právě na tu jednu variantu, kteoru tlačí

V. K.

Vzhledem k tomu, že tahle trať je realisticky vzato otázka nejdříve 40. let, tak je na důkladné plánování času víc než dost. Naopak prověření více variant s cílem najít optimální konfiguraci naopak zvyšuje naději v to, že ta trať jednoho dne vznikne, která si přiznejme není zrovna velká.

Alibaba

Mě připadá, že chtějí zvýšit využití předimenzované (dle mě) zastávky Roudnice VRT.
Já bych naopak postavil na původním trasování nějakou zastávku „VRT Lázně Mšeno“.

Tomáš Záruba

„Bříza RS“ bylo navrženo, včetně krátké přeložky straškovské lokálky pro cesty Praha – Mšené, Libochovice.

Alibaba

Výborně.
Ale nikde jsem to v různých materiálech neviděl.